Hayden Paddon – komeet Uus-Meremaalt

Autori Margus Kaldma avatar

Argentina ralli võitis Uus-Meremaa rallisõitja Hayden Paddon, kes on rallimaailmas tippu tõusnud üpris lühikese ajaga ning kindlasti ei saa teda enam alahinnata konkurentsis poodiumikohtade eest. Siiski on tegemist olnud rallifännide jaoks kolmanda Hyundai mehega, kellelt oodatakse vähem, kui Neuvillelt või Sordolt, kuid nüüd hakkab see tasapisi muutuma. Õigupoolest muutus juba eelmine aasta, kui meeskond eelistas teda mõnel rallil esimesse meeskonda ning Neuville kupatati teise meeskonda. Uus-Meremaa on tunduvalt suurem võrreldes Eestiga, kuid Paddoni edenemine ralliradadel on peaaegu ära vahetamiseni sarnane Ott Tänakule – mõlemad mehed on pidanud end tõestama ja mõlema karjääri on mõjutanud sponsorite puudus. Siiski sõidavad mõlemad mehed täna WRC sarjas noppides poodiumikohtasid, Hayden jõudis võiduni, kuid ilmselt jõuab selle tähiseni ka Ott.

Kartidelt rallisse

Uus-Meremaa rallisõitja alustas oma võidusõitja karjääri hoopis kartidel, millega sõideti kruusal olles tollal vaid kuue aastane. Mõned aastad vanemana vahetas ta kruusakardi asfaldikardi vastu ning suutis tingimustes, kus kõigil oli kasutada võrdne tehnika, kohe tippu tõusta. Esimese stardi ralliautoga tegi nooruke Paddon kõigest 15. aastasena, kui osales noorima osalejana kohalikul rallisprindil. Tegelikult puutus Paddon rallisõiduga kokku juba varemgi, sest ta isa Chris oli rallisõitja ning enne oma debüüti jõudis ta mõnel rallil juba isale kaarti lugeda. Esimesel sportrallil osales Hayden kaks nädalat peale rallisprinti ning esimesel rallil saavutas ta 18 koha 24 võistleja seas, kuid omas klassis tõusis ta neljandale kohale. Sama aasta lõpu poole suutis ta juba klassivõite noppida ehk Hayden arenes iga läbitud kiiruskatsega.

järgnevatel aastatel hakkas Hayden osalema Uus-Meremaa ralli meistrivõistlustel erinevates klassides, kust noppis võite ja väärt kogemusi. Tasapisi edenes ta nelikveolise auto peale ning tulemused muutusid järjest paremaks kuni 2008. aastani kui tal õnnestus lõpuks võita kohalikud meistrivõistlused. Selleks ajaks oli ta PWRC klassis osalenud juba ka mõnel MM etapil näidates kohati väga head kiirust. Sarnaselt eestlase Ott Tänakuga osales ta Pirelli noortesõitjate programmis ning osutus Aasia ja Vaikse ookeani piirkonnas parimaks ja sai 2010 aastal Pirelli meeskonnas terve PWRC hooaja kaasa teha.

Noortesõitjate programmis oli Hayden koos Ott Tänakuga justkui teisest maailmast edestades teisi programmis olnud sõitjaid suure vahega. Ka kulges nende kahe mehe tee sarnaselt – kohati suudeti näidata väga head tempot, kuid kiirust varjutasid ohtrad vead, mida tuleb noortel sõitjatel ikka ette. Aasta lõpuks ei õnnestunud tal PWRC tiitlit võita ning valikud olid muutunud üsna kesiseks. Tänak samal ajal liikus tugevamasse SWRC klassi, kuid Paddonil nappis vahendeid ning koos toetajatega üritati veelkord PWRC tiitlit püüda. Uus-Meremaa on küll Eestist tunduvalt suurem maa ning seal on aastaid sõidetud ka MM etap, oli sponsorite leidmine kodust ikkagi paras katsumus.

Järgneval hooajal vahetas ta Pirelli meeskonna Mitsubishi Belga meeskonna Subaru vastu ning kuigi autovahetuse tõttu pidi ta oma sõidustiili kohandama, sai ta sellega ikkagi hästi hakkama ning võitis hooaja kaks esimest kihutamist. Märkimisväärne on fakt, et Paddonil õnnestus tiitel kindlustada juba nelja ralliga. Hooaja lõpus avanes Paddonil võimalus osaleda Red Bulli noortesõitjate programmis ja testida Mini WRC autot, kuid päev enne Inglismaale lendu sõitis ta kohalikul rallil teelt välja ja murdis käeluu. Hayden lendas küll kohale, kuid vigastuse tõttu ta WRC autoga sõita ei saanud. Edasi osales ta kahel hooajal SWRC sarjas, kus sarnaselt Otiga ei õnnestunud tal MM tiitlit võita, kuid oli sellele väga lähedal. Uus-Meremaa sõitjal õnnestus võidutseda mõnel etapil, kuid otsustaval hetkel tegi sõiduvea ning kaotas lootused tiitlile.

Kohalikelt rallidelt WRC meeskonda

Hämmastavalt sarnaselt kulges Paddoni karjäär ka edasi, sest peale edenemist madalamates WRC klassides tundus, et Paddon koputab varsti WRC meeskondade ustele, kuid kahjuks ei õnnestunud tal enda esitusega endale väga head pakkumist saada ning rahapuudusel tuli naasta kodustele meistrivõistlustele. Koostöös sponsoritega otsustati taastada 2011. aasta lõpus peaaegu maha kandmisele läinud N-rühma Mitsubishi  ning Paddon sai võistelda kodustel meistrivõistlustel. Lisaks kodustele meistrivõistlustele sai Paddon piisavalt raha kokku, et kaasa teha mõnel etapil SWRC klassis.

Hooaja lõpus teenis Hayden võimaluse sõita Hispaania MM rallil Qatar M-Sport meeskonnas Ford Fiesta RS WRC autoga ning uus-meremaalane lõpetas raske ralli kaheksandal kohal. Sellel aastal sõideti Hispaania rallil kaks esimest päeva asfaldil ning viimane päev kruusal. Hayden ei saanud enne rallit WRC autoga kruusatesti teha ning see tõttu ei suutnud ta autoga piisavalt kiiresti kohaneda. Vaatamata ülesande raskusele suutis Hayden auto vigadeta lõpuni tuua ning sai tulevikuks enesekindlust, et ta suudab WRC tipus kihutada.

Hooaja lõpus hakkas Hayden koos oma meeskonnaga tööd tegema, et pääseda mõnda WRC meeskonda, appi võeti üsna radikaalsed sammud, mis lõpuks tõid mehele edu. Kaks aastat enne WRC autoga tehtud debüüti võitis Hayden PWRC sarja ning sellest tekkisid tal tutvused inimestega, kes kaks aastat hiljem olid seotud Hyundai Motorsport meeskonnaga. Hayden koos taustajõududega otsustas need inimesed üles otsida, kohtuda ning saatis oma CV Koreasse, Hyundai peakorterisse. Korea autotootja oli MM sarjaga liitumas ning otsis oma meeskonda kolmandaks sõitjaks noort ja andekat meest ning arvukate kohtumiste tulemusel pakuti Haydenile eluvõimalust – sõita 6 etappi Hyundai meeskonnas Hyundai i20 WRC autoga. Juba see, kuidas asju aeti WRC meeskonda pääsemiseks, näitab Haydeni tohutut pühendumist ning järjekindlust.

Esimesed sammud suures mängus

Esimesel hooajal WRC autoga oli Haydeni programmis kõigest kuus rallit, kuid samas andis see võimaluse kasvada ja areneda koos meeskonnaga. Noormees sai palju autot testida ja osaleda auto arendustöödel meeskonna peakorteris, mis kindlasti aitas tal autoga kohaneda ja enda käe järgi kohendada.

Debüütralli Hyundai meeskonnas ei sujunud Haydenil nii hästi, kui mees ise lootis. Ta oli Sardiinias sõidetud rallil tõeliselt hädas legendi koostamisega ning autoga kohanemisel, kuid ralli jooksul rütm ja hoog ikkagi paranesid. Mees on ise tagantjärele öelnud, et ta natukene alahindas WRC sarja ja kiiruseid, kuid juba järgmistel rallidel oli märgata arenguid paremuse suunal.

Hooaja edenedes suutis ta kaotust liidritele aina väiksemaks sõita ning näiteks juba Poola rallil suutis ta ühel katsel paremuselt teist aega näidata. Kokkuvõttes leppis ta Poolas küll kaheksanda kohaga, kuid märk oli maha pandud. Esimese katsevõidu sai ta WRC autoga üllatuslikult asfaldilt olles kiireim Hispaania ralli kolmandal katsel. Aasta parimaks kohaks jäi kuues koht Austraaliast, kuid meeskonnale piisas esitustest, et pakkuda Haydenile lepingut ka 2015. aastaks.

Järgneval hooajal tuli Haydenil hakata tulemusi näitama ning mees sai sellega suurepäraselt hakkama. Ta sai kaasa teha kõik rallid peale Monte Carlo, kuid juba Rootsis näitas ta esimest korda lumel kihutades, et temas on potentsiaali tõusta tippu. Uus-Meremaalt pärit sõitja polnud varem lumel võistlenud, kuid suutis ralli lõpetada kõrgel viiendal kohal vahetult Ott Tänaku selja taga. Rootsi ralli tulemus näitab kindlasti mehe head kohanemisvõimet, sest olgugi, et ta polnud varem sellistes oludes sõitnud, suutis ta ikkagi valida sellise kiiruse, mis ta teel hoidis. Loomulikult tuli ka temal hooaja jooksul ette sõiduvigasid, kuid see on täiesti normaalne noore sõitja puhul.

Ma mäletan rallifännide arutelusid sel teemal, et tegemist on järjekordse mehega, kes on küll väga kiire, kuid teel ei püsi. Iga ralli alguses, kui Paddon kiirust näitas, kostusid arvamused ja ennustused, et varsti paneb ta välja. Jah, panigi aga mida aeg edasi, seda vähem eksimusi tuli kuniks tuli tõeline läbimurre Sardiinias 2015. aastal.

Tõeline läbimurre

Hayden Paddon sai hakkama tõelise läbimurdega Sardiinia rallil 2015. aastal, kui asus võistlust juhtima Volkswageni pilootide ees ning tundus, et ta suudab tõelise musta hobusena ralli võita. Paraku sel korral tuli tal veel leppida teise kohaga, sest tema autol tekkisid probleemid käigukastiga, kuid siiski oli ta teinud jõulise avalduse rallimaailmas. Alates sellest rallist ei olnud ta enam suvaline Hyundai kolmas mees vaid temaga arvestati igal rallil, kui tõsise konkurendiga. Sel aastal tal rohkem poodiumile asja polnud, kuid näidatud kiirus ja pühendumus oli piisavaks argumendiks, et Hyundai pakkus talle kolme aastast lepingut, mille mees muidugi vastu võttis.

Sell hooajal saab Paddon esmakordselt kaasa teha terve hooaja ning kuigi hooaja esimesel rallil Monte Carlos tuli tal sõiduvea tõttu katkestada, siis edasi on asjad juba tunduvalt paremini läinud. Rasketes oludes peetud Rootsi ralli suutis ta lõpetada Ogieri järel teisel kohal ning Mehhikos oli vaatamata väikeste sõiduvigadele viies. Argentinas õnnestus tal lisaks rallivõidule võita ka power stage ehk ralli lõpuks kerkis ta 28 lisapunktiga Ogieri järele teisele kohale MM arvestuses. Kui noormees jätkab selliseid esitusi, siis aasta lõpus võib ta samal kohal ka lõpetada, mis oleks väga tugev avaldus tulevikuks. Esikoha püüdmine on ilmselt praegu veel võimatu, sest vahe Ogieriga on juba päris suur.

Kas Paddon alistab tulevikus Ogieri?

Hayden Paddon on komeedina rallimaailma tippu tõusnud ning paljud fännid on hakanud mõtlema, et kas tulevikus võiks Paddon olla see mees, kes tõukab valitseva maailmameistri Sebastian Ogieri lõpuks troonilt. Kahtlemata on mehel selleks potentsiaali, kuid praegu on selle üle veel üsna vara mõelda. Me oleme näinud tema tohutut arengut ja töövõimet, kuid edaspidi peaks ta suutma näidata samasugust kiirust igal rallil. Lisaks on pidanud Ogier viimastel aastatel startima rallidele esimesena ja see tõttu on ta teistele teed puhastanud kaks esimest päeva. Kahtlemata on see aidanud teistel koos Paddoniga Ogieri kannul püsida, kuid teatud märgid näitavad, et Paddon on üks neist meestest, kes võiks suuta tulevikus ka võrdsetes oludes Ogieriga sammu pidada. Esimese aimduse saame juba Portugali rallil, kus Paddon läheb rajale teisena ning saab sõita natukene puhtamal teel võrreldes Ogieriga, kuid ka teisel mehel on palju lahtist kruusa teel ning sellega peaks ta natukene kaotama.

Vaadates Paddoni senist teed WRC sarja ja arengut WRC sarjas, siis on tal olemas nii talent ja potentsiaal, kui ka tahtejõud ning sihikindlus, mis on kohati olulisemgi, kui vaid puhas kiirus. Mulle tundub, et tänapäeva noorematel talentidel oleks Haydeni karjäärist palju õppida ehk noored peaksid aru saama, et andekus aitab ainult teatud piirini ning kindlat pole midagi, ise tuleb palju tööd teha ja võimalusi otsida. Tänapäeval ei saa sponsorite toele loota isegi suurte riikide sõitjad, väikestest nagu Eesti rääkimata. Autospordis loevad tihti pisiasjad, kuid neile tuleb suurt tähelepanu pöörata, Haydeni CV saatmine Koreasse Hyundai peakorterisse on heaks näiteks, millist tööd tuleb teha, et WRC meeskonda pääseda.


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga