Pilt: Toyota Gazoo Racing

Argentina 2019 – Toyota tehnilised probleemid rikkusid Tänaku ralli

Argentina on järjekordne ralli, mille järel võib öelda, et Toyota tehnilised probleemid rikkusid Tänaku ilusa tulemuse. Probleemid algasid juba päris alguses, kuid eestlane suutis vaatamata neile konkurentsis püsida, paraku laupäeval tuli lõplikult katkestada.

Võitlus tehniliste probleemidega

Võib öelda, et Ott ja Martin jätkasid Argentinas sealt, kus eelmine aasta lõpetati ehk juba esimese kiiruskatsega haarati liidriroll. Esimene katse oli küll lühike publikukatse, kuid hea hoog jätkus ka esimesel täispikal rallipäeval, paraku hakkasid tehnilised probleemid kimbutama eestlast juba päeva teisel kiiruskatsel. Hommikupoolikul kadusid iga veetakistuse läbimisel pidurid, kuid vahe püsis siiski üsna minimaalne – enne päeva esimest hooldust lahutas eestlast liidrist 6,6 sekundit.

Pärastlõunal alustas Ott marulise tempoga ning suutis kahe katsega liider Kris Meeke kinni püüda ning liidriks tõusta. Enne viimast kiiruskatset edestas ta vahepeal teiseks tõusnud Thierry Neuvillet juba 11 sekundiga, kuid eestlase autot hakkasid taas probleemid kimbutama. Sedakorda purunes autol veovõll, mille tõttu kadus nelikvedu ja Tänak tegi ühes kurvis spinni. Päeva lõpuks edestas Neuville omakorda Tänakut 11,9 sekundiga, kuid mäletades eelmise aasta hoogu, võis loota, et eestlane suudab vahe tagasi sõita.

Laupäeval alustaski Tänak tasapisi vahe vähendamist jõudes Neuvillest 5,2 sekundi kaugusele, kuid taaskord polnud õnn eestlase poolel. Esmalt sai ta ajatrahvi 10 sekundit lõikamise eest – õigemini oli ühel katsel värav, mis oli rajaga tutvumisel kinni, kuid katse ajal lahti. Mitmed sõitjad, sh Ott valisid lahtise värava, paraku oleks pidanud läbima seda teiselt poolt. Valitsev maailmameister Sebastien Ogier nägi eessõitjate jälgesid, hakkas kahtlema ning riivas väravat lõhkudes autol roolivõimu. Hiljem palus Citroeni meeskond kohtunikel situatsiooni hinnata ning seega saidki vale marsuurdi valinud sõitjad ajalise karistuse.

Enne kohtunike otsust jõudsid mehed aga kiiruskatseid edasi sõita, kuid ohumärgid ilmnesid juba 13. kiiruskatsel, kus Ott kaotas üsna palju aega – 7,2 sekundit oli senist hoogu arvestades muret tekitav. Õhtul selgitas Toyota tehnikadirektor Kaj Lindström, et veetakistuse läbimise järgselt ei avanenud mootoris olev klapp täielikult ning mootor kaotas võimsust. Ralliautodel kasutatakse süsteemi, mille abil saab õhu sissevõtu enne veetakistust sulgeda, kuid millegipärast peale veetakistust Oti autol klapp normaalsesse asendisse tagasi ei läinud. Järgmisel kiiruskatsel jäid Ott ja Martin teeserva, Toyota meeskond pole avalikustanud täpset probleemi, kuid võib arvata, et koostöö lõpetas generaator, mille tõttu ei laetud enam akut. Ralliautodel on kasutusel kaalusäästmise eesmärgil võimalikult väiksed akud ning kui generaator / elektrisüsteem järgi annab, on väga keeruline hooldusesse tagasi jõuda.

Thierry Neuville ja Hyundai kaksikvõit

Eestlase katkestamise järel sai liider Neuville mõnevõrra rahulikumalt hingata ning keskenduda koha hoidmisele, sest teiseks tõusis meeskonnakaaslane Andreas Mikkelsen. Norralane jõudis viimati poodiumile 2018. aasta Rootsi rallil ehk seekordne teine koht oli tõeline õnnestumine, loodetavasti annab see talle uue hingamise ning näeme veelgi häid esitusi.

Kui Korsika ralli järgselt võis öelda, et Neuvillel oli tohutult õnne, sest esikoht kukkus sülle Oti tehnilise probleemi järel, siis Argentinas oli belglane kiire ning võit on igati teenitud. Loomulikult võib mõelda ning oletada, kas Ott oleks ta kinni püüdnud või kas Neuville oleks Otist jagu saanud, kui reedel poleks eestlasel probleeme olnud aga oleksid ja poleksid ei maksa.

Lisaks esikohale suutis Neuville punktikatsel kolmanda aja välja sõita ning lõpuks teenis belglane kokku 28 punkti, koos eelmise Korsika ralliga on ta saada olnud 60 punktist teeninud 55. Aasta alguses tundus belglane ebakindel, kuid viimaste rallidega on ta väga enesekindlaks muutunud ning talle omapärast jorinat on samuti vähemaks jäänud. Loomulikult poleks ta Neuville, kui ta midagi ei ütleks – laupäeval arvas ta, et need teed sobivadki Toyotale rohkem, seepärast on ka Tänak nii kiire.

Taktik Sebastien Ogier

Valitsevalt maailmameistrilt on õppida nii mõndagi – taaskord suutis ta suhteliselt kehvadest oludest “välja võluda” kolmanda koha ning olla kiireim punktikatsel. Argentinas polnud Ogier kõige kiirem ning laupäevane sõiduviga eelpool kirjeldatud väravat läbides läks kalliks maksma, kuid sellele vaatamata jõudis ta tagasi poodiumile. Öeldakse, et õnn soosib tugevamaid ning seekord taas nii oligi – enne viimast kiiruskatset oli Ogier 5,2 sekundiga Kris Meeke järel neljas aga põhja-iirlasel purunes viimasel katsel rehv, mis kergitas prantslase kolmandaks.

Laupäevane ajakaristust oleks võinud Oti ja Krisi jaoks olemata olla, kuid just Ogier oli see, kes koos meeskonnaga kohtunike tähelepanu sellele juhtis. Prantslast võib seepärast vihata aga teisalt näitab selline käitumine kompromissitud võitlust iga punkti nimel – ta ei anna kunagi alla ning kuus maailmameistritiitlit näitavad seda ilmekalt.

Toyota vastupidavus võib saata saatuslikuks

Argentina ralli oli alles hooaja viies etapp ehk sõita on veel palju, kuid siiski on muret tekitav, et vaid ühel rallil pole Otil probleeme olnud ning selle ralli Ott võitis. Ülejäänud rallidel on olnud tehnilisi probleeme ning ka rehvipurunemisi on liiga palju ette tulnud. Ühelt poolt võib öelda, et rehvipurunemine võib olla sõitja viga, näiteks liigse lõikamise tõttu või ka ebaõnn, kuid teisalt on kõigil Toyota meestel palju rehve purunenud. Meeskond tunnistas Korsika ralli järgselt, et viga pole mitte velgedes vaid hoopis vedrustuses, mis avaldab veljele liigselt survet.

Argentina rallil oli Toyotadel probleeme piduritega, mis kadusid veetakistuse järel ära ning õhuvõtu klapi sulgemisega, mis piiras õhuvoolu ja seega ka mootori võimsust, Kris Meeke autol läks roolisüsteem paar korda “lukku” ning Ott oli sunnitud katkestama generaatori rikke tõttu. Generaatori probleeme on Toyotadel varemgi olnud ning kuigi meeskond ütles, et Oti autol esinenud viga pole varem olnud, on siiski Toyotadel lubamatult palju probleeme. Tegemist on nende kolmanda aastaga WRC sarjas, kuid autodel on endiselt lapsevead, mis võivad lõpuks maksta individuaalse tiitlivõidu.

Kui Oti karjääri algusaastatel oli kiiruskatse alguses ärevus, kas ta jõuab katse lõppu, siis nüüd on ärevus, kas auto peab valule vastu. Kui peab, on Ott kõige kiirem mees – selles pole kahtlustki, kuid paraku on autosport meeskonna ala ning ainult heast sõitjast ei piisa. Loomulikult pole katki veel midagi – liider Neuvillega on vahe 28 punkti ehk vähem, kui ühe ralliga võib teenida, kuid sellised vead võivad hooaja lõpus kätte maksta.

üles