Mõtisklused Ralli eelvaated WRC

Austraalia 2017 – M-Sport püüab kaksikvõitu

Foto: @World

Autoralli MM-karussell on jõudnud viimase etapini, milleks on maailma kuklapoolel sõidetav Austraalia ralli. Uskumatult põneva hooaja viimase etapi eel on Sebastien Ogier MM tiitli kindlustanud, kuid Ott Tänak püüab M-Sportile kindlustada kaksikvõitu. 

Ott Tänak püüab M-Sportile kindlustada kaksikvõitu 

Belglane Thierry Neuville edestab eestlast ralli eel 14 punktiga, kuid teenida on võimalik maksimaalselt 30 punkti ehk belglase püüdmine on keeruline aga võimalik. Esimene eeldus belglase püüdmiseks on ise kiire olla ning Tänak lubas, et Austraalias ta end tagasi hoida, sest tema kolmandat kohta ei ohusta keegi. Ühtlasi on tegemist Tänaku jaoks viimase ralliga M-Sporti meeskonnas ning võitmine oleks tore tänu meeskonnale, kelleta ei oleks eestlane sellisel tasemel. Usun, et Ott suudab Austraalias kiire olla ning Neuvillet edestada, kuid temast möödumiseks on ilmselt pisut ka õnne tarvis, sest ka Hyundai sõitja on ka väga kiire.

Kiiruse poolest on Tänak ja Neuville suurimad favoriidid, kuid kuna mõlemad mehed stardivad esimestena, siis on kuiva ilma puhul keeruline vastu saada neile, kes tagantpoolt tulevad. Kuivade olude puhul peavad esimesed mehed teed puhastama ehk iga järgneva autoga saab sõidujoon puhtamaks ja kiiremaks. Oleme sel hooajal näinud, kuidas Kris Meeke tuleb tagant ja suudab esimese päevaga sellise vahe sisse sõita, mida pole võimalik enam kahel järgneval päeval tagasi sõita.  Kui olud püsivad kuivad, siis võivad võidukonkurentsi sekkuda Kris Meeke ja Jari-Matti Latvala.

Tänaku suurepärane hooaeg

Sõltumata sellest, kas Tänak lõpetab hooaja teisel või kolmandal kohal, võib öelda, et tema jaoks on olnud suurepärane aasta – sisuliselt on Ott olnud igal rallil stabiilselt kiire. Meeskonnakaaslane Sebastien Ogier võitis tiitli, kuid seda tänu stabiilsusele – kiiruse poolest pole Ott talle alla jäänud, pigem isegi on kiirem olnud.

Hooaja ebaõnnestumisteks võib lugeda Korsika ralli eksimust, Poola ralli väljasõitu viimasel päeval ning Soome sõiduviga. Mõni ütleb, et Poolas Ott riskiski asjatult palju ning nii tiitlit ei võideta, kuid sel hetkel polnudki tiitli võitmine eesmärgiks vaid eestlane üritas rallivõitu napsata. Nii kõrgel tasemel ei võeta otsuseid vastu vaid autos ning strateegia ja eesmärgid räägitakse meeskonnaga läbi ning kindlasti ei oleks läinud Ott võitu püüdma, kui meeskond oleks sel hetkel teisiti otsustanud. 

Tohutult suure töö on ära teinud Oti kaardilugeja Martin Järveoja, kelle jaoks oli tegemist alles esimese hooajaga WRC autol Tänaku kõrval. Uskumatu, kuid tundub, et Järveojaga lisandumisega tundub esimest korda kogu meeskond terviklikuna – ma ei taha liiga teha Raigo Mõlderile ega ka Kuldar Sikule, kuid tundub, et Martiniga sujuvad Otil asjad paremini.

Sebastien Ogier avalikustab peale rallit plaanid

Viienda MM tiitli kindlustanud Sebastien Ogieri laual on kaks varianti – sisuliselt ütles prantslane, et ta kas lõpetab karjääri või sõidab järgmisel hooajal taas M-Sportis, sest auto on väga hea ja stabiilne. Prantslane tunnistas, et peale lapse sündimist on ta hakanud asju maailmas teisiti hindama ning riskeerimine on perele mõeldes keeruline, kuid samas naudib ta ralli sõitmist ja tahaks alaga edasi tegeleda. Autoralli MM sari on käesoleva hooajaga taas tõusuteele pööranud ning igal rallil on tohutu konkurents – sisuliselt võib iga WRC autol sõitev mees poodiumile jõuda ning see muudab võistluse vägagi põnevaks. Rallifännidel oleks tohutult kahju, kui Ogier lõpetaks, samas oleks tal võimalus lõpetada tipus olles – mees võitis just oma viienda MM tiitli ning seda erameeskonna autoga sõites.  

Citroeni trööstitu seis on muutumas hullemaks

Prantsuse autotootja Citroeni hooaeg ei ole sujunud loodetud viisil, sest kuigi meeskond on teeninud kaks võitu, pole hooaja vältel stabiilsust leitud. Peaaegu igal rallil kummitavad meeskonna autosid erinevad tehnilised või seadistusega seotud probleemid. Meeskonna esisõitja Kris Meeke võib olla väga kiire, kuid stabiilsus jätab tugevalt soovida, noored sõitjad Craig Breen ja Stephan Lefebvre pole suutnud näidata loodetud kiirust. Hooaja keskel sõlmiti kolmeks ralliks leping Andreas Mikkelseniga, kes jõudis Saksamaal Citroeniga poodiumile, kuid sõlmis siis pika lepingi Hyundaiga ning seepeale teatas meeskond, kes keskendub juba järgmise hooaja auto arendamisele.

Viimases hädas pöörduti üheksakordse maailmameistri Sebastien Loebi poole, kes autot testis ja andis tagasisidet, mida võiks auto juures muuta – rallilegend tunnistas, et vedrustusega tuleb veel tööd teha. Paraku pole ka tuleva hooaja väljavaated Citroeni jaoks kuigi head, sest stabiilselt kiired sõitjad on endale töökohad leidnud ning Ogier välistas Citroeniga liitumise. Ma kahtlen, kas Meeke ebastabiilsuse ja noorte abil suudetakse tugevatele meeskondadele – näiteks Toyotale või Hyundaile vastu astuda.

Üks võimalik variant oleks meelitada enda meeskonda järgmiseks hooajaks Hayden Paddon või Dani Sordo, kellel on küll kehtiv leping Hyundaiga, kuid Andreas Mikkelseni lisandumisega meeskonda peavad need kaks meest tõenäoliselt autot jagama. Juriidiline maailm on keerukas ning lihtsaid lahendusi pole, kuid Citroeni meeskond on kindlasti mures, kuidas teistele vastu saada.