Foto: Toyota Gazoo Racing WRC

Austraalia 2018 – Latvala võitis ralli, Ogier tiitli

Lõppenud autoralli maailmameistrivõistluste hooaeg oli üle pikkade aastate üks põnevamaid, kui viimase ralli eel oli tiitlivõitmise võimalus veel kolmel mehel – viimaste aastate valitsejal Sebastien Ogieril, belglasel Thierry Neuvillel ning eestlasel Ott Tänakul. Autoralli on ala, kus pole midagi kindlat ning isegi Ott Tänaku teoreetiline võimalus lubas Eesti rallifännidel loota, et Ott suudab koos kaardilugeja Martin Järveojaga tiitli võita. 

Ott Tänak andis lahingu

Kolmikust olid parimad võimalused Ogieril ning Neuvillel, keda lahutas kõigest kolm punkti, Tänak kaotas esimestele rohkem, kuid omas siiski paremaid võimalusi. Tiitli võitmiseks tuli esmalt alistada konkurente ehk ralli võita ning võtta punktikatselt maksimum ning seda eestlane tegema asuski. Esimesel päeval kaotas eestlane tublisti aega, sest kolmandana startides oli väga keeruline tagantpoolt tulijatele vastu saada aga suutis siiski üsna väikse vahe säilitada. Avapäeva lõpetas eestlane viiendal kohal kaotades liider Mads Östbergile 16,9 sekundiga. Teisel päeval alustas Toyotal sõitev eestlane marulist jahti ning tõusis kolme kiiruskatse võiduga liidriks tõusnud Jari-Matti Latvala kannule. Päeva teisepoole esimese kiiruskatsega möödus Tänak Latvalast ning kasvatas ülejäänud katsetega vahe Latvalaga 21,9 sekundi peale. Tiitlijahi konkurendid Ogier ja Neuville olid sel ajal kuuendal ja kaheksandal kohal ehk tiitlivõimalust Otil veel ei olnud. Ralli on ala, kus võib kõike juhtuda ning seega püsis rallifännide lootus.

Paraku võib juhtuda ka Otiga ning kahjuks Austraalias ka juhtus. Viimase päeva esimesel kiiruskatsel kaotas Ott peaaegu poole sisse sõidetud vahest, kuna tema Toyota Yarise mootor hakkas tõrkuma ning kaotas veidi jõudu. Eestlase olukorra muutis mõnevõrra rahulikumaks asjaolu, et teisel kohal oli meeskonnakaaslane Jari-Matti Latvala, kes ei oleks hakanud temast uuesti mööduma, et tiitlivõimalused säiliksid, kuid paraku polnud see veel kõik. Järgmisel katsel sõitis eestlane rajalt välja, oli sunnitud tagurdama ning loovutas esikoha Latvalale, kellele meeskond enam korraldust Ott mööda lasta ei andnud. Konkurendid Ogier ja Neuville püsisid omadel kohtadel ning nendel positsioonidel lõpetades võitnuks tiitli igal juhul Ogier sõltumata sellest, kas Ott võidab ralli ja punktikatse. Keerulistes oludes läks eestlane üritama, et võtta lohutuseks kasvõi rallivõit, kuid paraku sõitis ta eelviimasel kiiruskatsel teelt välja ning oli sunnitud ralli katkestama. Tegemist oli sisuliselt ainsa veaga terve hooaja peale ning ega Otti milleski süüdistada ei saa – selles olukorras polnud tal kaotada midagi, võita aga küll. 

Rallivõit kuulus seega Jari-Matti Latvalale, kellele oli tegemist 18 rallivõiduga tema karjääris, seejuures on soomlane suutnud võita vähemalt ühe ralli kõigil aastatel alates 2008 aastast, mil ta võitis oma esimese ralli. Kogenud soomlane pole tiitlini küll jõudnud ning võib öelda, et suure tõenäosusega ka ei jõua, kuid kahtlemata on tegemist tõelise legendiga, kes suudab alati fänne põnevil hoida oma raju sõidustiili ning emotsionaalsusega. 

Kogemused toovad MM tiitli

Sebastien Ogier kindlustas Austraalias oma kuuenda järjestikuse MM tiitli ning tõestas, et loota tasub ka võimatuna näivates olukordades – hooaja keskel oli ta kaotus Neuvillele päris suur ning tundus, et seekord peab prantslane leppima teise kohaga. Ralli on ala, kus loevad kogemused ning lõppenud hooajaga näitas prantslane seda väga ilmekalt – mitte alati ei püüdnud ta iga hinna eest rallit võita, kuid napsas endale siiski alati võimalikult palju punkte. Kahtlemata olid abiks ka meeskonnakaaslased, kes asusid end meeskonna korraldusel ohverdama juba päris esimestel rallidel, kuid pingeline lõpuheitlus näitas, et iga punkt on kullahinnaga. 

Kuigi eestlasel Ott Tänakul ei õnnestunud tiitlit sel hooajal võita, oli tegemist kiireima mehega MM sarjas sel aastal, mida näitavad 70 kiiruskatse ning 4 rallivõitu sel hooajal. Seejuures tasub mainida, et eestlane juhtis veel mitmel rallil enne kui erinevad tehnilised viperdused ta katkestama sundisid. Võib öelda, et tiitli võiduks oleks ta vajanud õnne aga usun, et see hooaeg andis talle vajalikke kogemusi, et järgmisel hooajal veelgi marulisemalt rünnata. Samuti tuleb arvestada järgmisel aastal Thierry Neuvillega, kes näitas samuti, et varasemad jutud närvipinge kannatamatusest on asjatud – mees talub pinget küll, kuid pisivigade vastu pole keegi kaitstud. 

Teadmatus tuleviku ees

Austraalia ralli esikolmikust on leping järgmiseks hooajaks olemas vaid rallivõidu teeninud Jari-Matti Latvalal, teisena lõpetanud Hayden Paddoni saatus on endiselt lahtine – tõenäoliselt jätkab ta jagatud programmiga ka järgmisel aastal Hyundais. Kindlasti Uus-Meremaa rallisõitja selle üle uhke ei ole aga samas on ka variandid otsa saamas – M-Sport tundub, et jätkab pigem nooremate sõitjatega ning ülejäänud kohad on täis. Austraalias lõpetas kolmandana Mads Östberg, kes teatas hiljuti, et järgmisel aastal teda WRC sarjas ei näe – mõned üksikud rallid pole välistatud aga mõnes meeskonnas kohta temale ei jätkunud. Norralane ei teinud tegelikult üldse halba hooaega – Citroen palkas ta peale Kris Meeke vallandamist ning seejuures suutis ta näidata osadel rallidel väga head kiirust, millest päris võitmiseks ei piisanud, kuid poodiumile võis sõita, kui mõned konkurendid katkestasid. Võib öelda, et norralane sõitis viimastel rallidel oma parimal tasemel, paraku otsivad tehasemeeskonnad sõitjaid, kes suudaks rallivõidu nimel kihutada.

Samavõrd segane seis on Craig Breeni, Elfyn Evansi ning Dani Sordo osas – viimane neist sõlmib ilmselt lepingu taas Hyundaiga ning jagab edaspidi autot Paddoniga, kuid Breeni ning Evansiga on seis segasem. Loogiline oleks arvata, et Evans jätkab M-Sportis, kuid paraku polnud tema tulemused sel aastal sellisel tasemel, mida meeskond ootas. Meeskonnajuht Wilson lootis, et Evans suudab teha samasuguse hooaja nagu Tänak aasta varem Ogieri kõrval, kuid britt suutis poodiumil lõpetada vaid kahel korral olles Portugalis teine ning Kataloonias kolmas. Sellises olukorras võib M-Sport panustada pigem noorematele ning anda võimaluse mõnele järgmisele (briti) rallisõitjale – meedias on spekuleeritud Gus Greensmithi nimega. Kindlasti sõidab järgmisel aastal M-Sporti meeskonnas noor soomlane Teemu Suninen, tema kõrvale sobiks hästi mõni kogenum mees – näiteks Dani Sordo, kes pigem siiski jääb Hyundaisse. Iseenesest vääriks sõitjakohta ka Breen, kuid tema tase on võrreldav Evansiga. 

 

 

 

üles