Austraalia rallil on metsatulekahju
Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Austraalia ralli on tühistatud metsatulekahjude tõttu

Austraalia ralli korraldajad tühistasid ralli ulatuslike metsatulekahjude tõttu, mis ralli piirkonnas levimas on. Fännina on mul on kahju kohalikest, kes oma elusid ja vara päästma peavad, samas jäi hooaja finaal nägemata.

Ohutus on kõige tähtsam

Ükski võistlus, tiitel või asjaolu pole olulisem, kui inimelu ehk Austraalia ralli korraldajad tegid ainuõige otsuse, kui otsustasid ralli tühistada. Eile levis meedias korraldajate lühendatud kava, milles oli ralli pikkust tublisti koomale tõmmatud, kuid kui piirkonnas on teed suletud, siis ei oleks inimesed turvaliselt isegi neile katsetele kohale jõudnud. Sellises olukorras, kus kõik ümberringi põleb, ei ole mõeldav, et meeskonnad ja võidusõitjad suudaksid keskenduda võistlemisele.

Kohapeal viibivad inimesed on öelnud, et rallipargi ümbruses on palju suitsuvinet ning isegi hotellis on raske hingata. Citroeni meeskonnal tuli enda hotellist sootuks lahkuda, sest olukord muutus juba ohtlikuks. Hetkel on olukord, kus kõik Coffs Harbouri viivad teed on suletud ning lennukid ei lenda. See tähendab, et meeskondadel ei ole võimalust Coffs Harbouri väikelinnas asuvast võistluskeskusest lahkuda ning rallikaravan peab ootama olukorra paremaks muutumist.

Lisaks rallile on teada antud, et ära jääb ka traditsiooniline hooaja lõpu gala, kus oleks antud parimatele auhinnad. Hetkel ei ole teada, kas gala toimub teisel ajal või jäetakse sootuks ära.

Hyundai võitis meeskondliku tiitli

Austraalia ralli eel oli peamine küsimus, kas Hyundai suudab ajaloo esimese meeskondliku MM tiitli kindlustada, sest kuigi Toyota ees juhiti turvalise eduga, võib autorallis kõike juhtida. Kui ralli oleks sõidetud lühendatud kava järgi, oleks ka sellisel juhul Hyundai meistriks kroonitud, sest lauale oleks jäänud kaks kolmandikku vähem punkte. Meeskond krooniti meistriks ilma ühtegi kilomeetrit sõitmata, kuid reaaluses oligi Toyotal pigem teoreetiline võimalus. Fännid jäid vaatemängust ilma, kuid viimase ralli tühistamine ei vähenda Hyundai võidu tähtsust. Hooaeg on pikk ning meeskond suutis olla kõige stabiilsem.

Eestlased Ott Tänak ja Martin Järveoja võitsid individuaalse MM tiitli Toyotaga, kuid meeskonnana ei suudetud tiitlit võita. Võib öelda, et kui Ott ja Martin tegid kõik endast oleneva, ei tulnud meeskonnakaaslased neile seatud eesmärkidega toime. Toyota kogus hooajaga 362 punkti, millest 219 ehk 60,5% tõi Tänak, Meeke 22,1 ning Latvala 17,4%. Hyundais tõi ilmselgelt enim punkte Neuville, kes teenis 380 punktist Hyundaile 179 ehk 47,1%, järgnesid Sordo 23,2, Mikkelsen 22,6 ning Loeb 7,1 protsendiga. Vaadates numbreid ning meeskondlikku punktiarvestust tekib küsimus – kas hea oli Tänak või Toyota? Võrreldes numbreid, siis kahtlemata oli kombinatsioon Tänakust ja Toyotast võitmatu, kuid eestlase meeskonnakaaslased sama tehnikaga nii palju punkte teenida ei suutnud.

Lepingusaagad jätkuvad

Hooaeg sai mõneti üllatusliku lõpu, kuid kõik see annab ainult hoogu juurde erinevatele kuulujuttudele lepingute osas. Ma usun, et sõitjateturul võib tulla mitmeid üllatusi, mida isegi esimese hooga ei oskaks pakkuda. Huviga jälgin, kuhu jõuab Evansi saaga – kas Toyotal õnnestub ta endale meelitada või suudab M-Sport meest enda palgal hoida. Kui Evans peaks liikuma, siis saab olema huvitav, kas mõni senine Toyota mees liitub mõne muu tiimiga – näiteks kogenud Jari-Matti Latvala suudaks mõnel rallil kindlasti võidukonkurentsis sõita.

Eestlaste Hyundaisse liikumisega jääb sõitjakohast ilma ka Andreas Mikkelsen, kellele vähemalt esialgu Korea autotootja uut pikemat lepingut ei paku. Saame näha, kas mees rahuldub mõne ralliga, mis võib olla Hyundais võimalik või üritatakse näiteks M-Sportiga leping sõlmida. Ilmselt M-Sport temast üleliia vaimustes pole – potentsiaal on mehel hea, kuid tundub, et tööeetika vajab sättimist. Kaks hooaega Hyundai meeskonnas ühtegi võitu ei toonud, samal ajal oli esisõitja Neuville pidevalt võidukonkurentsis.

Olukorra muudab keeruliseks asjaolu, et kuigi sõitjad justkui turul on, siis absoluutseid tippsõitjaid, kes tiitli nimel sõidavad, kolm. Raske on näha, et keegi kolmiku selja tagant suudaks juba järgmisel hooajal neile kandadele astuda. Tänased sõitjad kõik võivad olla võidukonkurentsis, kuid mitte stabiilselt – Oti Hyundaisse liikumisega muutus olukord keeruliseks Toyota jaoks, kui Evans liiguks Toyotasse, oleks see löök M-Sportile. Samas pole ka Evans stabiilselt kiire olnud, seega küsimusi on rohkem, kui vastuseid.

Kas Hayden Paddoni WRC karjäär on läbi?

Austraalias pidi M-Sporti meeskonnas sõitma Hayden Paddon, kuid paraku luhtusid tema lootused Austraalia ralli tühistamisega. Uus-Meremaa rallisõitja lootis sellel aastal Soome ja Austraalia rallide abil tagasi pildile tõusta ning järgmiseks hooajaks enda aktsiaid kasvatada, kuid reaalsuses ei jäänud talle kätte sisuliselt midagi. Walesi rallil oli ta stardis R5 autoga, kuid ka see ralli ei sujunud nii nagu oleks võinud. Soome ralli eel tegi ta avarii ning rallil osaleda ei saanud, Austraalias jäeti ralli ära ehk kahest null.

Raske öelda, kas tal tuleb veel MM sarjas võimalusi, sest autosport on ettearvamatu ala, kuid kindlasti saab tal väga keeruline olema tagasi pildile ronida. Tal on kindlasti võimeid rohkemaks, kui see, mis me siiani näinud oleme, kuid samas on tema tasemega mehi MM sarjas rohkem, kui üks ehk Soome ja Austraalia oleksid olnud väga vajalikud. Paraku oleksid ja poleksid ei maksa. Ma väga loodan, et ma eksin, kuid tundub, et mehe karjäär on MM sarjas lõppenud… Seejuures muidugi ei maksa meil, eestlastel unustada, et ka Tänaku karjäär oli mingil hetkel sisuliselt lõppenud 🙂

üles