Citroeni taandumine MM sarjast lööb sõitjate kaardipaki segamini

Citroeni taandumise järgselt on sõitjateturu kaardipakk taas segamini löödud ning kahjuks on häid sõitjaid rohkem, kui meeskondades kohtasid.

Sebastien Ogier suundub tõenäoliselt Toyota meeskonda

Viimastel päevadel on saanud järjest enam hoogu juurde kuulujutud, et kuuekordne autoralli maailmameister Sebastien Ogier siirdub Toyota meeskonda. Veel enam, Citroen tõi ühe lõpetamise põhjusena välja just Ogieri siirdumise uude meeskonda. Me ei tea, kuidas need asjad tegelikult olid, kuid selge on see, et Citroen oli lõppenud hooajal tõsises hädas ning autotootja oli varasemalt teatanud, et 2022. aastast oleksid nad taandunud niikuinii. Rahvusvaheline autoliit plaanib võtta kasutusele kolme aasta pärast hübriidtehnoloogial põhinevad ralliautod ning sellega ei soovinud prantslased kaasa minna.

Olgu põhjustega, kuidas on, kuid prantslaste taandumine lõpetab “mesinädalad mm sarjas” ehk meil, rallifännidel tuleb olla tänulik, et oli võimalik nautida nelja tipptiimi heitlust rallivõitudele ja tiitlitele. Autoralli MM sarjast on ikka meeskonnad lahkunud ja siis taasliitunud, kuid viimaste aastate edu on huvi sarja vastu tublisti kasvatanud. Vaatamata uue generatsiooni autoga esinenud probleemidele, on Citroen üks edukamaid autotootjaid MM sarjas ning seda fakti ei saa alahinnata!

Kas Mäkinen hakkab meeskonnakorraldusi andma?

Toyoto tiimijuht Mäkinen on korranud aina mantrat, et tema sõitjatel vahet ei tee ning kõik on meeskonnas võrdsed. See tähendab ka meeskonnakorraldusi, nii tuligi suuremalt jaolt Tänakul üksi hakkama saada ja toe meeskonnakaaslastelt sai ta alles hooaja lõpus. Saame näha, kas Ogieri meeskonda toomisega senised jõujooned ning mõtted muutuvad. Kuuekordne maailmameister Ogier on meeskonnas olnud enamasti number üks, kelle auto saab esimesena uuendused ning teised teevad tema nimel tööd.

Võrreldes Evansiga on Ogieril rohkem kogemusi, samas senine praktika näitab, et võimalus võiks tekkida ka Evansil, kuid ma sellesse liiga palju ei usu. Juhul, kui Mäkinen peaks oma senist suhtumist muutma, oleks see vägagi silmakirjalik Oti suhtes, sest Ott tõi lõviosa Toyota punktidest ja võitudest möödunud kahel hooajal.

Sõitjate kaardipakk on segamini

Sõitjaturu kaardipakk löödi korralikult segamini. Kui Ogier suundub Toyota meeskonda, siis lahtine on Esapekka Lappi saatus, kelle tõenäolisem uus tööandja on M-Sporti meeskond. Kahtlemata oleks Lappi jaoks tegemist üsna hea variandiga – kuigi tegemist poleks enam tehasemeeskonnaga, on M-Sporti auto siiski konkurentsivõimeline. Lisaks on meeskond kinnitanud, et kindlasti jätkab nende ridades teinegi soomlane – Teemu Suninen, kes on tasapisi hoogu ja stabiilsust kogumas.

Häid sõitjaid on rohkem, kui kohtasid ning kui Toyotas sõidavad eeldatavasti Sebastien Ogier, Elfyn Evans, Kalle Rovanperä ja osadel rallidel Takamoto Katsuta ning Hyundai sõitjad on ka suuremas jaos paigas, jäävad üle vaid diilid M-Sportiga. Viimase aja uudiste valguses sõidavad M-Sportis Suninen ja Lappi, arvestades meeskonna rahalisi võimalusi, on kolmas auto mõeldud juba sõitjale, kes toob endaga raha kaasa. Kohata on hetkel Jari-Matti Latvala, Kris Meeke, Andreas Mikkelsen, kaugemale mõeldes ka Hayden Paddon, Mads Östberg ning Craig Breen. Kindlasti on need mehed võimelised kaasama vajalikke sponsoreid, samas kas näiteks Meekel, Mikkelsenil või Latvalal on selleks motivatsiooni?

Võibolla motivatsioon on vale sõna – seda on kõigil MM tasemel sõitjatel aga Latvala on MM karussellis sõitnud üle kümne aasta, vaevalt, et ta enam huvitatud oleks täishooaja eest ise maksma. Pigem võiks tema puhul olla reaalne osalemine kahel kolmel rallil, näiteks Hyundai või Toyota meeskonnas. Kindlasti ei saa öelda ka, et Meekel või Mikkelsenil poleks olnud võimalusi enda tõestamiseks, sest mõlemad on saanud nii öelda viimaseid võimalusi, kuid pole neid ära kasutanud. Loetletud meestest vääriks kohta Paddon või Breen, kuid tänast seisu arvestades ei tundu eriti reaalne olema, et nad saaks terve hooaja mõnes meeskonnas kaasa teha.

Edukaim autotootja MM sarjas

Vaatamata viimaste hooaegade probleemidele uue generatsiooni autoga, on Citroeni näol tegemist kõige edukama autotootjaga MM sarjas. Prantsuse autotootja Citroen on läbi ajaloo võitnud 102 rallit, Fordil on 91 võitu, Lancial 73 ning Toyotal 56. Edukaimad aastad olid kahtlemata 2004 kuni 2012, mil koos Sebastien Loebiga teeniti 9 individuaalset ning 8 meeskondlikku tiitlit. Esimese konstruktorite karika võitis Citroen 2003. aastal, võibolla oleks Loeb juba siis võitnud, kuid toona otsustas meeskond sõitja individuaalse tiitli ohverdada ja keelas Loebil Petter Solbergiga võidu sõita.

Vanameister Loebi järel panustati soomlasele Mikko Hirvonenile, kes jäi alla esmalt meeskonnakaaslasele Loebile ning seejärel Volkswageniga sõitnud Sebastien Ogierile. Läbimurret Citroeni roolis Hirvonenil teha ei õnnestunudki, ainsaks võiduks Citroeni roolis jäi 2012. aasta Sardiinia ralli. Aastate jooksul käisid meeskonnast läbi veel Mads Östberg, Kris Meeke, Craig Breen Stephan Lefevbre ja Andreas Mikkelsen, kuid loodetud edu need mehed enam ei toonud. Viimasel aastal sõitsid Citroenis Sebastien Ogier ja Esapekka Lappi, kes pidid justkui kivist vett välja pigistama – vaatamata paarile õnnestumisele jäid aastat varjutama pidevad probleemid auto juhitavusega.

Äärimiselt kahju, et edukaim autotootja lõpetas selliselt, kuid loodetavasti leiab Citroen kunagi taas tee autoralli MM sarja. Veel enam loodan, et järgnevate aastate jooksul liituvad sarjaga uued meeskonnad lisaks praegustele meeskondadele.

üles