Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Craig Breen: WRC Akadeemiast tippu

Soome MM etapil jõudis esmakordselt poodiumile iirlane Craig Breen, kellele oli Soome ralli kõigest neljandaks ralliks WRC autoga. Iirlane sai selleks hooajaks võimaluse sõita valitud etappidel Citroeni meeskonnas ning sellega teenida endale sõitjakoht järgmisteks hooaegadeks. Sel hooajal on mees enne Soomet sõitnud Rootsis ja Poolas, kus on näidanud head tempot, kuid kindlasti mitte poodiumikoha väärilist kiirust.

WRC Akadeemia kasvandik

Craig Breen`i senine karjäär on kulgenud üsna loogilist rada pidi ehk 26-aastane noormees on liikunud järjest tugevamatesse sarjadesse tõestades oma potentsiaali kõigis masinaklassides. Iirlane alustas võistlemist üheksa-aastasena kartidel, kuid 2007. aastal 17-aastasena alustas ta rallisõiduga. Järgneval kahel hooajal osales ta nii ralli-, kui ka kardivõistlusel, kuid 2009. aastast keskendus ta vaid autorallile. Esimesel hooajal õnnestus tal võita kolm kohalikku Ford Fiesta sarja ning teenis sellega endale lepingu M-Sporti meeskonnaga. Järgmisel hooajal osales ta Ford Fiesta S2000 autoga Briti meistrivõistlustel ning ka Iiri asfaldiralli meistrisarjas. Samal hooajal tegi ta esimesed stardid ka WRC sarjas ning kui Soome MM rallil lõpetas ta omas klassis kümnendana, siis kodusel Suurbritannia rallil oli ta juba teine WRC2 sarjas.

Eesti rallifännidele on Craig Breen tuttav 2011. aasta hooajast, kui ta võitles eestlase Egon Kauriga WRC Akadeemias sarjavõidu nimel. Hooaja lõpuks võitis dramaatilise lõpuga tiitli Breen, kellel oli sama palju punkte, kui eestlasel, kuid iirlasel oli üks katsevõit rohkem. Akadeemia hooaeg ei alanud Breen`i jaoks kõige paremini, sest esimesel rallil ta katkestas ning järgmisel rallil lõpetas kaheksandana, kuid juba kolmandal rallil Soomes lõpetas ta Egon Kauri järel teisena. Peale Soomet õnnestus tal WRC Akadeemia arvestuses võita Saksamaal ning Suurbritannias. Sellel hooajal teenisid sõitjad iga katsevõidu eest lisapunkti ning seega õnnestus tal hooaja lõpuks Kauri ees tiitel napsata. Reaalselt oli ta muidugi Kaurist natukene kiirem, kuid eestlane oli stabiilsem ehk Ford Fiesta R2 autodega võisteldes pidid mehed leidma kiiruse ja vastupidavuse tasakaalu, sest kihutades riskipiiril ei pidanud R2 autod tihti sellisele kiirusele vastu.

Emotsionaalne SWRC tiitel

Järgmisel hooajal suundus Breen SWRC sarja, kus võistles Ford Fiesta S2000 autoga. Hooaeg algas hästi – iirlane võitis Monte-Carlo ralli ning Rootsis lõpetas teise kohaga, kuid hooaja kolmanda rallil ta katkestas. Paralleelselt osales ta ka IRC sarjas Peugeot 207 S2000 autoga. Itaalias peetud asfaldirallil hoidis Craig Breen kuuendat kohta, kuid kaheksandal kiiruskatsel kihutas kiires kurvis teelt välja vastu teepiiret ning kokkupõrke tagajärjel sai Breen`i kaardilugeja Gareth Roberts surma. Õnnetus oli üsna sarnane F1 sõitja Robert Kubica omale, kus teepiire auto salongi tungis.

Järgmisel rallil SWRC sarjas ta katkestas, kuid hooaja kolm viimast õnnestus tal võita ning hooaja lõpus võitis ta SWRC sarja tiitli. Mees oli võidu järel emotsionaalne ning ei uskunud, millega ta hakkama oli saanud peale nii traagilist hooaega. Järgnevatel hooaegadel võistles iirlane edukalt ERC sarjas Peugeoti meeskonnas lõpetades kahel hooajal kolmandana ning eelmisel hooajal teisena.

Esimese stardi WRC autoga tegi Breen 2014. aasta Rootsi rallil, mille ta lõpetas üheksanda kohaga. Iirlane tunnistas ralli ajal, et WRC autoga harjumine võtab aega ning ta üritab kohaneda ja vaikselt rütmi leida. Samal hooajal pidi ta startima ka Soome MM rallil WRC autoga, kuid tervislikel põhjustel ei saanud ta siiski Soomes startida. Soome ralli eel osales ta WRC autoga kodusel rallil Iirimaal, kus ta kindla võidu võttis.

Võimalus Citroeni meeskonnas

Uue võimaluse WRC sarjas läbimurre teha sai Craig Breen Prantsuse autotootja Citroeni meeskonnas kus nad koos prantslase Stephane Lefebvrega sõidavad valitud etappidel 2016. aasta hooajal. Esimeseks stardiks oli iirlasele Rootsi ralli, mille ta lõpetas kaheksandal kohal. Rootsi ralli peeti rasketes oludes, kus olid isegi kogenud sõitjad hädas rütmi ja kindluse leidmisega, kuid Breen näitas potentsiaali ralli seitsmendal kiiruskatsel, kui lõpetas katse kolmandana.

Prantsuse autotootja osaleb sel hooajal valitud etappidel, meeskonna esisõitjaks on Kris Meeke ja teise koha jagavad omavahel Breen ja Lefebvre. Poola rallil aga otsustas meeskond rajale saata vaid Breen`i ja Lefebvre ning mehed võitlesid omavahel kogu nädalavahetuse. Prantslane edestas väikse vahega iirlast, kuid tegi 19. kiiruskatsel sõiduvea ning lasi iirlase endast mööda, kes lõpetas ralli seitsmendal kohal.

Kuigi Breen näitas Poolas üsna head kiirust jõudes korra ka TOP3 hulka ühel kiiruskatsel, siis polnud tema kiirus selline, millega jõuaks poodiumile. Soome rallil suutis ta aga hoida stabiilselt kiiret tempot ning tõrjuda kogenud vastaste rünnakuid. Kindlasti oma osa mängis Breen`i poodiumile jõudmisel ka asjaolu, et ta alustas kõigi WRC meeste tagant ning sai sõita nii öelda puhtal rajal. Samas tegemist oli mehe neljanda ralliga WRC autol ning nii väheste kogemustega on isegi puhta teega raske poodiumile jõuda. Kui eestlasel Ott Tänakul poleks olnud nii palju probleeme, poleks Breen ilmselt poodiumile jõudnud, kuid oleksid ja poleksid ei maksa – iirlane jõudis poodiumile ning see on kõva saavutus.

Breen`il potentsiaali on

Raske on ennustada, milliseks kujuneb Craig Breen`i tulevik, kuid kindlasti on tal potentsiaali, et tulevikus rallivõitude nimel kihutada. Sellel hooajal võistlevad nad Stephan Lefebvrega järgmise aasta koha nimel, kuid Citroen võib vabalt ka mõlemad mehed meeskonda võtta ja välja tulla kolme autoga, sest head kiirust ja potentsiaali on näidanud mõlemad.

Kahtlemata on iirlane seni näidanud oma võitlejahinge, sest kaotada traagilise avarii järel kaardilugeja ning võita samal aastal SWRC tiitel, näitab, et mees ei anna kunagi alla. Sama uskumatu oli tema WRC Akadeemia võitmine, sest Egon Kauri püüdmine tundus utoopilisena, ometigi sai ta sellega hakkama.

 

üles