Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Jari-Matti Latvala okkaline tee tippu

Soomlane Jari-Matti Latvala on üks kogenumaid sõitjaid praegu ralli MM sarjas, ta kuulub parimasse meeskonda ning tema kasutada on parim ralliauto, millega on meeskonnakaaslane Sebastian Ogier viimasel kolmel aastal MM tiitli võitnud. Prantslane on meeskonna esisõitja, kuid tiitli võiduks on ka soomlasel piisavalt talenti ning võimalusi. Soomlane ongi viimastel aastatel enne hooaja algust öelnud, et eesmärk on MM tiitel ning nüüd lõpuks hakkavad asjad muutuma.

Eelmise hooaja esimese ralli järel tunduski, et mingi muutus on toimunud, siis kulges hooaeg ikkagi tõusude ja mõõnadega. Sarnaselt on kulgenud kõik Jari-Matti Latvala hooajad, kiirust on, kuid alati jääb midagi puudu. Mees on tuntud ka oma agressiivse sõidustiili pärast ehk ta eelistab sõita vaatemänguliselt, mis pakub pealtvaatajatele põnevust, kuid näiteks puhta sõidustiiliga meeskonnakaaslasele Ogierile kaotab ta seetõttu tohutult aega. Vaatame Latvala karjäärile tagasi, kuid arutlen ka selle üle, kui reaalne oleks Latvalal MM tiitel võita ning mis selleks tegema peaks – kas see võiks tulla meeskonna vahetusega?

Okkaline tee tippu

Soomlane Jari-Matti Latvala on viimastel aastatel kuulunud rallimaailma absoluutsesse tippu ning enne igat rallit võib teda pidada favoriidiks, sest ta on kiire nii lumel, kruusal, kui ka asfaldil. Mees on karjääri jooksul võitnud 16 MM rallit ning see teeb temast ühe edukama sõitja, kes pole võitnud MM tiitlit. Latvala alustas oma karjääri MM sarjas kõigest 17. aastasena, kui osales 2002. aastal Walesi rallil ning lõpetas selle 17. kohal. Esimese stardi WRC autoga tegi ta Kreekas 2003. aastal, kui saavutas kümnenda koha, samal aastal osales ta veel kolmel rallil lõpetades hooaja viimasel rallil samuti kümnendal kohal.

Järgnevatel aastatel osales andekas soomlane nii JWRC sarjas, kui ka erasõitjana WRC autoga MM etappidel, kuid suuremat läbimurret ei õnnestunud tal teha.  Esimese poodiumikoha saavutas Jari-Matti 2007. aastal Stobarti meeskonnas Ford Focus WRC 06 autoga Iirimaa rallil, kui ta lõpetas ralli kolmandal kohal. Esimesel täishooajal näitas Latvala kohati väga head kiirust ning suutis ka stabiilselt rallisid lõpetada, kuid samas rikkus ta väljasõitudega ka palju ilusaid tulemusi. Esimese võidu saavutas ta järgmise hooajal juba Fordi tehasemeeskonna eest sõites võidutsedes Rootsi rallil. Hooaja jooksul jõudis ta poodiumile veel kuuel korral ning lõpetas aasta neljandal kohal.

Fordi meeskonnas sõitis Jari-Matti 2012. aasta lõpuni ning saavutas selle aja jooksul mitmeid esikohtasid ning poodiumeid, tasapisi paranes ka stabiilsus ning tundus, et Latvala võidab üsna kindlasti lähiaastatel MM tiitli. Paraku Fordi roolis ta ikkagi nii kiire ei suutnud olla, et vanameister Sebastian Loebi edestada ning seetõttu kasutas Soomlane ära võimaluse liituda uue Volkswageni meeskonnaga 2013. hooajaks. Esimesel hooajal Volkswageniga saavutas ta ühe rallivõidu, kui oli kiireim Kreekas ning hooaja lõpetas ta kolmandal kohal. Järgneval kahel hooajal suutis ta võita kokku seitse MM rallit, kuid hooaja lõpus kaotas meeskonnakaaslasele selgelt.

Ei kohane Volkswageniga

Peale teist hooaega Volkswageni meeskonnas tunnistas Latvala, et ei ole päris lõpuni aru saanud, kuidas peaks Volkswageniga sõitma, sest ta surub ja pingutab maksimaalselt, kuid alati jääb midagi puudu. Eelmise hooaja alguses peale õnnestunud Monte Carlo rallit ütles ta, et hakkab lõpuks aru saama, mis ta peab tegema, et Volkswageniga kiire olla. Kahjuks hooaja edenedes läksid asjad ikkagi nii nagu varem – säravaid sõite varjutasid ohtrad avariid ning vead. Ralli MM sarjas on eduks vaja kiirust aga ka stabiilsust ning just sellega ongi Latvala hädas olnud.

Praegusel hetkel on ta üks kogenumaid piloote MM sarjas, kuid endiselt tekib temaga tunne nagu ta oleks veel läbimurde äärel olev noor sõitja, kes on tohutult kiire ja andekas, kuid kogemuste puudumise tõttu on veel ebakindel. Latvalal on paraku aga kogemusi tohutult ning seda ka erinevatelt autodelt. Rallifännid on pakkunud, et võib olla tooks muutuse Latvala karjääri Toyota meeskonnaga liitumine, sest seal võiks ta olla esisõitja ning ehk saaks ka autot rohkem enda sõidustiilile kohandada. Siiski on mees ise öelnud, et vähemalt praegu tal huvi Toyotaga liituda ei ole ning tegelikult ei toonud seda oodatud muutust ka Volkswageniga liitumine. Fordi lõpuaastatel oli ta sarnases seisus ja liitumist Volkswageniga nähti, kui Latvala võimalust sõita MM tiitli nimel. Paraku pole ta suutnud reaalselt Ogieri ohustada, ta on suutnud küll paljudel rallidel võita, kuid seda pigem siis, kui Ogieril on tunduvalt halvemad tingimused.

Ebakindlus

Võrreldes Ogieri Latvalaga, siis puhtalt kiiruse mõttes ehk polegi kahe mehe vahe nii suur, kuid vahe tuleb sisse mõtlemises ning suhtumises, üks punnitab näiliselt tohutult ja teine mitte, kuid tegelikult on just vastupidi. Soomlase üks suurimaid vaenlasi on tohutu emotsionaalsus ning  ebakindlus – mees lihtsalt ei suuda oma emotsioone kontrollida ning pingutab üle olukorras, kus enam midagi kaalul pole.

Seitse aastat tagasi, Poola ralli viimasele kiiruskatsele, milleks oli publikukatse, startis Latvala teiselt kohalt. Esimesel kohal oli meeskonnakaaslane Hirvonen ning meeskonna jaoks terendas kaksikvõit, kuid Latvala pingutas ühes kurvis üle, riivas barjääri ning sellega oligi ilus tulemus rikutud, sest edasi ei olnud enam võimalik sõita. Peale rallit asus meeskond küll Latvalat kaitsma, kuid ilmselgelt olid nad pettunud ja nõutud.

Poolas juhtunud apsakas iseloomustab tegelikult väga hästi kogu Latvala karjääri, andekust jagub ning võimalusi on antud meeletult, kuid mees ei kasuta ära seda, mis talle on antud. Eesti rallifännid on võrrelnud Latvalat Ott Tänakuga, kuid minu meelest ei saa neid otseselt võrrelda, sest soomlasele on antud tohutult palju võimalusi ning andestatud ka vigasid, kuid Ott on pidanud sisuliselt kogu WRC karjääri näitama stabiilset ja vigadeta sõitu, sest vastasel juhul on ta teeninud tohutult kriitikat. Lisaks on hakanud Ott Tänak kehvade rehvide tõttu oma agressiivset sõidustiili kohandama sujuvamaks, kuid Jari-Matti räägib endiselt auto seadistamisest vastavalt enda sõidustiilile.

Ebakindluse põhjuseks võib olla ka suur pingete koorem, sest peale Hirvoneni lõpetamist on ta ainus soomlane, kes WRC tasemel võistleb. Soomlane hakkas rallimaailmas tegusid tegema siis, kui vanameister Grönholm karjääri lõpetamas oli ning just Latvalas nähti tema mantlipärijat, kuigi sellel ajal oli tipus ka kaasmaalane Hirvonen. Siiski peeti Latvalat Hirvonenist kiiremaks ja ehk ta oligi, kuid Hirvonenil jagus rohkem meelekindlust ja stabiilsust, mis kokkuvõttes viis ta tiitli lähemale, kui Latvala. Tiitlit ei õnnestunud ka Hirvonenil võita, kuid ta oli sellele väga lähedal ja pigem see olnud teenitud tiitel – eriti magus oleks see olnud Fordile ja M-Spordi meeskonnale.

Arvestades kogu Latvala karjääri, siis ma ei usu, et ta võiks veel maailmameistriks tulla, sest ma ei näe võimalust, et ta suudaks Ogieri edestada. Isegi juhul, kui prantslane alistuks, siis ma arvan, et see pole Latvala, kellele Ogier alistuks. Volkswageni meeskonnas on ka Andreas Mikkelsen, kes on varasemalt samuti hädas olnud enesekindlusega, kuid mees on vaikselt seda leidmas ning kiiruse poolest on ta Latvalaga üsna võrdne. Loomulikult oleks äärmiselt tore, kui Latvala suudaks tiitli võita ehk mul ei oleks midagi selle vastu, et tunnistada oma eksimust.

üles