Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

JWRC 2019. hooaja eelvaade

Rootsi rallil teevad avastardi JWRC sarjas osalejad ning hea meel on tõdeda, et sel aastal on stardis koguni kaks meeskonda Eestist. Sarja debüüdi teeb Roland Poom koos kaardilugeja Ken Järveojaga ning tiitlit püüdma asub eelmiselgi aastal sarjas osalenud Ken Torn koos kaardilugeja Kuldar Sikuga.

Ken Torn alustab favoriidina

Sarnaselt WRC sarjaga alustavad ka JWRC hooaega Eesti mehed peamiste tiitlisoosikutena, sest teist aastat on stardis Ken Torn koos kaardilugeja Kuldar Sikuga ning meeste eesmärgiks on püüda MM tiitlit. Kui eelmine aasta kulus kogemuste hankimisele ja MM sarjaga harjumisele, siis sel aastal on vaatamata uuele autole siiski aeg suuremat eesmärki püüdma hakata. Eelmisel aastal näitas noor eestlane vaatamata kogemuste puudumisele väga head hoogu, mida kahjuks varjutasid sõiduvead. Hooaja avaetapil Rootsis hoidis Torn poodiumikohta, kuid teise päeva alguses keeras auto katusele, sarnaselt Rootsile oli sarnane muster ka teistel rallidel. Hooaja eredaim hetk oli Soome ralli, kus Torn saavutas klassivõidu veenva sõiduga.

Keeruline on sõitjale eelmise hooaja eksimusi pahaks panna, sest autoralli on ala, kus loevad kogemused ning eriti olulised on need juuniorite sarjas, sest tuleb leida tasakaal kiiruse ja vastupidavuse vahel. Juuniorite sarjas kasutatavad Ford Fiesta R2 võistlusautod ei ole nii vastupidavad, kui spetsiaalselt ralliradade tarbeks ehitatud WRC autod ning seega tuleb keerulisemates oludes tagasi hoida. Usun, et kui Ken on eelmise aasta vigadest õppinud ning suudab neid sel aastal vältida, on tiitel vägagi reaalne, sest kiirust jagub tal nii lumel, asfaldil, kui ka kruusal.

Juuniorite sarjas on konkurents üpris tihe – kuigi eelmise hooaja võitja Emil Bergkvist tegi sammu edasi ning võistleb sel hooajal WRC2 arvestuses, on stardis eelmisel aastal teiseks jäänud rootslane Dennis Radström. Võib arvata, et just Radström ning Torn jagavad omavahel tiitli, kuid musta hobusena võib mängu sekkuda ka kiire lätlane Martins Sesks. Kõigest 19 aastane lätlane võitis eelmisel hooajal kaheveolisteautode arvestuse ERC sarjas (ehk WRC3) ja on head kiirust näidanud ka Eesti teedel.

Võrdne tehnika ja magus auhind

Juuniorite sarja muudavad noorte jaoks atraktiivseks magusad auhinnad ning asjaolu, et kõik sõijtad peavad kasutama võrdset tehnikat. Hooaja võitja saab endale uue Ford Fiesta R5 võistlusauto, terveks hooajaks Pirelli rehvid, võistluskütuse ning stardimaksud. Muidugi ei tähenda see automaatselt osalemist aste kõrgemal, WRC2 sarjas, kui on suur samm sinnapoole. Sõitjatel kaetakse nö jooksvad kulud rehvide, kütuse ja starditasude ulatuses, kuid auto hooldamine, testid jms tuleb siiski endal kinni maksta.

Kõik autod on JWRC sarjas ettevalmistatud M-Sporti meeskonna poolt ehk kõik sõitjad peavad kasutama ühesuguseid Ford Fiesta R2 võistlusautosid, mis on selleks hooajaks läbinud suure uuenduskuuri. Võrreldes varasemate autodega on uue auto näol tegemist rohkem “ralliautoga” ehk mitmed olulised sõlmed on uuesti ehitatud – näiteks on muudetud turvapuuri, kere, vedrustust, aga ka käigukasti ja mootorit, millel on nüüd 30 hobujõudu rohkem. Tänu uuele kerele ja vedrustusele peaks olema auto paremini juhitav ning ka vastupidavam. Just vastupidavus on olnud JWRC autode puhul peamine mure.

Roland Poomi debüüt JWRC sarjas

Käesoleval hooajal on stardis lisaks Ken Tornile ja Kuldar Sikule teinegi Eesti rallipaar, kelleks on aastaid Eesti kaheveolisteautode tipus sõitnud Roland Poom, kellele loeb kaarti kogenud kaardilugeja Ken Järveoja. Eelmisel aastal sõitis Roland kaasa Soome ralli, et võrrelda end JWRC paremikuga. Roland kasutas sarnast tehnikat ja seadistusi, et tingimused oleks võimalikult lähedased. Debüüt MM sarjas läks üle kändude, kuid usun, et kogemus kulub sel hooajal igati ära. Esimesel võistlusel ta loomulikult klassiliidritega võrreldavat tempot näidata ei suutnud ning see polnud ka eesmärk, kuid ühel katsel jõudis ta siiski kolmandaks.

Keeruline on ennustada, milliseks kujuneb tema debüüthooaeg MM sarjas, kuid loodetavasti õnnestub lõpetada võimalikult palju kiiruskatseid ja seega koguda kogemusi tulevikuks. Usun, et kui hooaja algus kulub õppimisele ja tempoga kohanemisele, siis hooaja teisel poolel võiks kiirus juba pisut paremaks muutuda.

Sardiinia ja Walesi rallid asendasid Portugali ja Türgi rallid

Võrreldes eelmise hooajaga on võistluskalendris tehtud kaks muudatust – varasema Portugali ja Türgi ralli asemel on nüüd kavas Sardiinia ning Wales. Uued rallid toovad sarja rohkem vaheldumist – Sardiinia on võrreldav Türgiga, kuid on autole mõnevõrra kergem. Wales annab seevastu noortele väärt kogemuse erinevates oludes sõitmistest – aastate jooksul oleme näinud Walesi rallil nii vihma, muda, lund, kui ka rohkelt udu ehk see on tõeline väljakutse.

Hooaja avaralli on JWRC sarjas Rootsi, millele asfaldil sõidetav Korsika ralli, mis saab tänu uutele autodele eriti põnev olema. Korsika järel sõidetakse Sardiinias ning siis on kord Soome käes, mis on kindlasti eestlaste peamine eesmärk lisaks tiitlivõidule. Hooaeg lõpetatakse Walesi rallil, kus jagatakse välja topeltpunktid ehk põnevus säilib loodetavasti viimaste meetriteni. Sarnaselt eelmistele hooaegadele jagatakse endiselt punkte iga kiiruskatse võidu ehk hooaja lõpuks on võimalik teenida korralik punktilisa puhtalt katseid võites. Ainult katsevõitude peale ei saa muidugi loota – punktide teenimiseks tuleb ka ralli lõpetada, et koguda maksimaalselt punkte.

üles