Kas Ott jätab Fordis, kas Paddon vahetab välja Sordo?

Autori Margus Kaldma avatar

Autoralli maailmameistrivõistlusel on sõidetud natukene üle poole hooaja ning kätte on jõudnud aeg, kui hakatakse tasapisi rääkima järgmise hooaja meeskondade koosseisudest. Senini on peetud 9  etappi, kümnes sõidetakse järgmisel nädalavahetusel Saksamaal ning peale seda on kalendris veel 4 võidukihutamist. Asjade seis on üsna põnev, sest seni peetud etappidel on paljude meeskondade nii öelda kolmandad sõitjad näidanud väga head kiirust ning meeskondade juhid on seda kindlasti märganud, samas tahavad ka senised sõitjad järgmisel aastal endale kohta ning see muudab seisu põnevaks. Eestlased loodavad, et M-Sport usub meie poistesse endiselt ning usaldab Oti ka järgmiseks aastaks ühe oma auto rooli, samas konkurente Otil jagub ning midagi kindlat veel pole.

Volkswagenis on asjad üsna kindlad

Ilmselt on asjad kõige kindlamad viimastel aastatel rallimaailma valitsenud Volkswageni meeskonnas, sest ükski teine meeskond ei suudaks praegusel hetkel Ogierile pakkuda paremat autot ja raha, samas pole mees ka öelnud, et ta poleks Volkswagenis rahul. Meeskonna teine sõitja Latvala koht on natukene ebastabiilsem, kuid ilmselt siiski ka kindel, sest vaatamata vigadele ja paljude ootustele, et soomlane võistleks sel hooajal tiitli eest, on ta siiski näidanud head kiirust ning Volkswagenil otsest põhjust teda välja vahetada pole. Norrakas Andreas Mikkelsen on siiani olnud meeskonna kolmas sõitja ning rallimaailmas on käidud välja mõte, et Mikkelsen asendaks Latvala, kuid pigem juhtub see ülejärgmisel aastal, kui sarjaga liitub Toyota, kes vajab samuti kogenud sõitjaid. Norrakal on käsil teine täis hooaeg Volkswageni järelkasvu meeskonnas, siiani on ta meeskonnas ainus sõitja olnud, kuid järgmisel aastal võivad tänased WRC2 sarjas osalevad mehed saada oma võimaluse just nagu Mikkelsen omal ajal. Aste madalamas WRC 2 sarjas on Volkswageni järelkasvu meeskonnaks Skoda Motorsport, kus sõidab soomlaste tulevikulootus Lappi. Usun, et kui Lappi suudab näidata edasistel võistlustel head hoogu ja stabiilsust, saab ta järgmisel hooajal kaasa teha mõne etapi Mikkelseni kõrval Volkswageni teises meeskonnas WRC autoga.

Citroen pole seniste sõitjatega rahul

Aastaid autoralli maailmameistrivõistlused domineerinud Citroeni tehasemeeskond on peale vanameister Loebi lõpetamist oma hiilguse kaotanud ning meeskonna juht Yves Matton pole seniste sõitjatega rahul. Viimasel kahel hooajal on Prantsuse meeskonnas sõitnud norrakas Mads Östberg ning britt Kris Meeke, kel õnnestus sel hooajal võita Argentiina ralli, kuid samas on ta mitmel rallil lõpetanud võpsikus. Norrakas Östberg on jõudnud sel hooajal poodiumile kolmel korral, kuid pole suutnud oma esitustega meeskonda veenda, et ta peaks meeskonnas olema ka järgmisel hooajal. Prantsuse meeskonnajuht Matton on öelnud, et alates Soome rallist kolmel rallil peavad Östberg ja Meeke näitama, milleks nad võimelised on. Britt Meeke katkestas Soomes ning Östberg teenis kolmanda koha ning seetõttu tahab Meeke kindlasti Saksamaal hästi esineda. Eelmise hooaja lõpus seadis meeskonnajuht Matton samuti mõlemale mehele eesmärgi näidata kiirust ning tundus, et meeskonnas ei jätka kumbki, siis viimasel hetkel teatas Prantsuse meeskond, et jätkab samade sõitjatega. Siiski võivad sel aastal asjad teisiti minna, sest aste madalamas sarjas osaleb prantslane Sebastian Chardonnet, kes kindlasti sooviks järgmisel hooajal WRC autoga sõita. Ootused on noormehele kõrged, sest ta on näidanud erinevates sarjades väga head kiirust. Prantsuse meeskonna jaoks tähendaks Chardonnet eelistamine Östbergile või Meekele küll teatavat riski, kuid samas võiks see otsus tulevikus ära tasuda. Arvan, et Citroenis jätkabki üks kahest ning teise auto rooli usaldatakse Chardonnet. Naljaga pooleks kutsutakse rallimaailmas Chardonnet nimega „Sebastian III“  viidates viimasel kümnendil rallimaailma valitsenud kahele Sebastianile. Kas ta on oma nime vääriline, näitab aeg, kuid kahtlemata on tegemist andeka noormehega.

Hyundai esisõitja kindel, teised lahtised

Viimasena autoralli maailmameistrivõistlustega liitunud Hyundai tehasemeeskonnas on asjad üsnagi kindlad meeskonna esisõitja Neuville osas, keda vahepeal soovis enda meeskonda Malcolm Wilson, kuid Hyundai meeskond teatas, et Neuville sõidab järgmisel hooajal nende autoga. Belglast peetakse üheks nooreks andekamaks piloodiks WRC sarjas, eelmisel aastal õnnestus tal võita Saksamaa ralli ning selle hooaja alguses näitas ta samuti head kiirust, kuid viimased rallid on ta pigem tagasihoidlik olnud. Siiski ei pea ta järgmise aasta koha pärast muretsema ning ilmselt eelistab mees ka ise tehasemeeskonda erameeskonnale. Korea autotootja meeskonna teise sõitja osas on asjaolud segasemad, senine teine sõitja Dani Sordo on näidanud võrdlemisi mannetud hoogu ning asjad tunduvad liikuma sinnapoole, et hispaanlane järgmisel hooajal Hyundai roolis täis hooaega kaasa ei tee. Tema kohta noolib sel hooajal valikulistel rallidel kaasa tegev nooruke Hayden Paddon, kes on näidanud osadel rallidel ulmelist kiirust edestades selgelt nii Sordot, kui ka Neuvillet.

Hyundai kolmanda autoga on sõitnud ka nooruke hollandlane Kevin Abbring, kogenud soomlane Hänninen ning Austraalia sõitja Atkinson, kuid nemad meeskonna teise sõitja kohale pigem ei pretendeeri kuna Abbringul on veel liiga vähe kogemusi ning Hänninen ja Atkinson jäävad praegusele teisele numbrile Sordolegi alla. Üsna tõenäoline tundub olema variant, et teise koha hõivad Paddon ning kolmandat autot jagavad omavahel Sordo, Abbring ning keegi kolmas veel.

Kas Ott jätkab M-Sportis?

Meeskond M-Sport, mille ridades kihutavad ka Ott Tänak koos kaardilugeja Raigo Mõlderiga on erameeskond, kes kasutab MM sarjas Ford Fiesta RS WRC autosid ning nende eelarve on tehasemeeskondadega võrreldes tunduvalt väiksem ning seetõttu on sõitjate valik turul piiratud. Tänavusel hooajal ei olnud meeskonnas ühte kindlat põhisõitjat kuna mõlemad sõitjad on üsna ühe tasemega, hooaja alguses näitas Elfyn Evans paremaid tulemusi, samal ajal Ott Tänak aga rikkus nii mõnegi ilusa tulemuse väljasõiduga ära, samas näitas ta paremat kiirust, kui Evans. Paljude katkestamiste puhul polnud ka Otil suurt midagi teha – näiteks Mehhikos maandus ta purunenud vedrustuse tõttu autoga veehoidlas ning oli õnne, et mehed eluga pääsesid ning Argentiinas tabas ta veetakistust läbides kivi. Veetakistust läbides pole sõitjal võimalik teada, kus täpselt mingi kivi paikneb ning selle võiks lugeda ebaõnneks, kuid samas katkestamine on katkestamine. Kevadel tutvustas meeskond uuendatud Fiesta mudelit, mille abil saavad Tänak ja Evans konkureerida tehasemeeskondade sõitjatega nagu näitas Ott Poolas, kus ta oleks võinud ralli võita ilma tehniliste probleemideta. Siiski jõudis ta lõpus kolmandale kohale näidates, et Fordiga on võimalik teistega konkureerida.

Meeskonnajuht Wilson püstitas hooaja eel oma sõitjatele eesmärgid – hooaja esimesel poolel tuleb leida enesekindlus ja stabiilsus, et teisel poolel poodiumikohtade eest võistelda ning vaatamata väikestele tagasilöökidele on see mõlemal mehel ka õnnestunud. Eestlasena on raske soovida või tahta seda, et Ott järgmine aasta ei jätkaks, kuid tegelikult ei tohiks see kellegile üllatusena tulla, et Otil on siiski natukene rohkem perspektiivi, kui Evansil seda on. Samas ei oska öelda, kas see on ka Wilsoni jaoks argument, sest teatavasti on mõlemad britid ning tundub, et see mis on lubatud Evansile, pole lubatud Otile. Siiski usun, et kui Otil õnnestub Saksamaal heal kohal lõpetada ning ülejäänutel etappidel korra-kaks poodiumile jõuda, peaks koht järgmiseks aastaks kindel olema. Viimasel ajal on hakanud Citroeni sõitjat Kris Meeket siduma Fordiga ning kuulujuttude kohaselt vahetaks ta välja pigem Evansi, kui Tänaku või tuleks starti kolmanda autoga, kuid sel juhul peaks ta kindlasti tooma meeskonda oma sponsoreid. Wilsonil oleks üsnagi turvaline jätkata praeguste sõitjatega, sest juhul kui Tänak leiab piisava enesekindluse, siis võib temalt rallivõitugi oodata, teisalt Evans on tõestanud, et ta on väga hea punktikoguja stabiilse sõitjana.

Erasõitjd Kubica, Prokop, Bertelli pusivad edasi

Täna on peamised erasõitjad endine F1 staar Robert Kubica, aastaid WRC sarjas sõitnud Martin Prokop ning Bertelli, kuid raske on näha, et neist keegi saaks WRC tehasemeeskonda põhisõitjaks. Poolakal Kubical on selleks ehk suurimad lootused, kuigi samas on ta ikkagi natukene liiga ebastabiilne. Poolakas on tuntud oma „gaas-põhjas“ mentaliteedi poolest, kuid selline sõidustiil toob endaga kaasa ka rohkelt õnnetusi. Siiski ilmselt pole tal probleeme sponsorite leidmisega ning seetõttu jätkab ta ka järgmisel aastal oma erameeskonnas sõites.

Mis saab Pärnast, Kruudast?

Sander Pärn on saanud sel aastal ainulaadse võimaluse sõita kaasa WRC2 sarjas Dmacki võistkonnas Ford Fiesta R5 võistlusautoga ning seda täiesti tasuta. Selle võimaluse teenis ta eelmisel aastal võidutsedes Dmack Trophy sarjas. Sanderi tänavune hooaeg on läinud üle kivide ja kändude, esimesed rallid möödusid autot tundma õppides ning piire tunnetades, Soomes näitas ta kohati üsna head kiirust, kuid vead legendis ja vigane tehnika rikkus ilusa võimaliku tulemuse. Järgmiseks aastaks talle ilmselt enam tasuta kohta ei pakuta, kuid kui ta suudab järele jäänud etappidel näidata head kiirust ja stabiilsust, võib enda jaoks teenida soodsa lepingu ning sõita ka järgmisel aastal WRC2 sarjas. Kogudes sel hooajal stabiilsust ja kiirust, ei tohiks järgmise hooaja eesmärk olla väiksem, kui tiitlivõit.

Karl Kruuda läks sellele WRC2 hooajale kindla eesmärgiga võita hooaja lõpus tiitel ning arvestades ta eelmise aasta hoogu, oli see üsnagi realistlik eesmärk. Eelmistel hooaegadel kasutas Kruuda konkurentidest kehvemat tehnikat – ajal, kui enamus konkurente siirdus R5 võistlusautode juurde, sõitis tema päevi näinud S2000 autoga, samas õnnestus tal mitmetel rallidel klassivõite teenida. Sel hooajal sai ta enda kasutusse uue Citroen DS3 R5 võistlusauto, millega on sel aastal palju probleeme olnud ning see on rikkunud ka hooaja eesmärgi saavutamise. Kodusel Rally Estonial sai mootor viga ning seetõttu ei saanud ta ka Soome MM rallil startida. Kui Kruuda koos sponsoritega leiab vähegi vahendeid, siis ilmselt läheb ta järgmisel hooajal uuesti WRC2 tiitli jahile, kuid soodsate tingimuste kokkulangemisel võib ta teeninda mõne sõidu ka Citroeni WRC autoga.


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga