Kas Tänak kindlustab tiitli Kataloonias?
Foto: Toyota Gazoo Racing

Kataloonia 2019 – Kas Tänak kindlustab tiitli?

Kataloonia ralli eel on rallifännid ärevil – Tänak ja Järveoja võivad juba Kataloonias tiitli kindlustada ja lõpetada prantslaste ülemvõimu.

Kas Tänak kindlustab Kataloonias tiitli?

Autoralli MM sarjas võitis viimati mitte prantslane tiitli 16 aastat tagasi, mil tihedas võitluses jõudis esimeseks norralane Petter Solberg. Järgnevad aastad võidutsesid prantslased, esmalt üheksa korda Sebastien Loeb ja seejärel kuus korda Sebastien Ogier. Viimastel aastatel on Thierry Neuville ja Ott Tänak Ogierile kõva vastupanu osutanud, kuid sel aastal on Tänakul väga hea võimalus tiitel võita ja seda juba eelseisval Kataloonia rallil.

Tiitli kindlustamiseks peab Ott Kataloonias võitma või teenima Ogierist 2 punkti rohkem, Neuvillele ei tohi eestlane kaotada rohkem, kui 11 punktiga. Viimase kahe ralliga on võimalik kokku teenida 60 punkti ehk laual on punkte küll, kuid Otil tuleb nüüd tark olla. Autoralli on ala, kus võib kõike juhtuda ning kõik ei sõltu vaid juhist. Rallimaailm mäletab dramaatilisi sündmuseid 1998. aasta hooajast, kus Carlos Sainzil jäi viimase kiiruskatse lõpust ja seega ka MM tiitlist puudu 300 meetrit. Tema Toyota Corolla WRC mootor ütles üles ning varasemalt katkestanud Tommi Mäkinen ei uskunud sülle kukkunud MM tiitlit. Loodetavasti ei kordu taolised sündmused nüüd, 21 aastat hiljem, kuigi Toyota on vahepeal tagasituleku teinud ning Mäkinenist on saanud just Toyota meeskonnajuht.

Esimesena startijatel keerulised olud

Kataloonia ralli sõidetakse nii kruusal, kui ka asfaldil ning see lööb kaardid päris korralikult segamini. Ralli avapäev sõidetakse kruusal ning järgmised kaks päeva asfaldil, kuid just avapäev on võtme tähtsusega. Kruusal loeb palju startimise positsioon ning seega on halvim positsioon MM sarja üldliidril Ott Tänakul. Eelmisel aastal kaotas esimesena teele läinud Thierry Neuville liidritele avapäeva lõpus minuti, samas tegi ta sõiduvigasid, mis vahet kasvatasid. Üleelmisel aastal oli Ogier teine ehk kindlasti pole Tänaku kiirust arvestades võimatu olla avapäeva lõpuks esikolmiku kannul.

Pisut võib hakata kaarte segama ilmastik – rajaga tutvumisel ja ralli eel on Kataloonia piirkonnas tugevad vihmasajud, mis praeguse seisuga ralli ajaks hääbuvad, kuid ilmastik võib kiirelt muutuda. Kui avapäeval peaks sadama, võib see eelise anda eestlasele, samas märjal asfaldil on tagant pigem kehvem tulla. Eestlase kasuks räägib asjaolu, et lähimad rivaalid – Ogier ja Neuville tulevad kohe tema tagant ehk väga suurt eelist nad ei saa. Kolmikust selgelt parimad võimalused on Neuvillel, kuid selge on ka see, et mõlemad peavad Otti edestama, kuid sisuliselt aitab vaid võit tiitlile lähemale.

Portsu vürtsi lisab kompotti ka poliitiline olukord Hispaanias – sport üldisemalt ei tohiks olla poliitikaga seotud, kuid paraku on suursündmused hea sihtmärk. Viimastel nädalatel on Kataloonia piirkonna iseseisvumise pooldajad korraldanud mitmeid proteste ja rahutusi, millest on osa võtnud üle poole miljoni inimese. Eelmisel nädalal teatas ralli korraldaja, et ralli toimub igal juhul, kuid kahtlemata on seis ärev.

Kas Hyundai ohverdab Neuville tiitli meeskondliku tiitli nimel?

Prantsuse meeskond Citroen panustab kogu meeskonnaga Ogieri võidule, kuid Hyundai meeskond mõtleb ka meeskondlikule tiitlile. Konstruktorite arvestuses juhitakse Kataloonia ralli eel Toyota ees kõigest 8 punktiga ning küsimus on, kas Hyundai hakkab mingil hetkel piirama ka Neuville tiibasid? Oleme näinud sellist käitumist Citroeni meeskonna poolt 2003. aastal, kui Loebil keelati Solbergiga võistelda, et kindlustada tootjate MM tiitel. Hyundai meeskonnajuht Andrea Adamo on just mees, kellest võib selliseid käike oodata.

Belglase Neuville ja prantslase Ogieri ainus eesmärk Kataloonia rallil on võita, sest vahe MM sarja üldliidri Tänakuga on päris suureks kärisenud. Mõlemad mehed teavad, et laual on veel 60 punkti, kuid eestlase alistamine on keeruline ja kindlasti ei saa loota ebakindlale Toyotale. Belglane küll lausus, et ainus võimalus on Toyota lagunemine, kuid võit aitaks mõlema lootuseid elus hoida. Kui Neuville juhtub ralli keskel aga olema nt viies-kuues ja sõiduga poodiumile tõusmise lootuseid ei oma, siis võib Hyundai öelda, et arvestades MM sarja vahet, tuleb belglasel individuaalsest tiitlist loobuda. Selline käitumine on midagi, mida rallifännid näha ei tahaks, kuid kahtlemata on see võimalus. Tõenäoliselt seda Kataloonias veel ei tehta aga võib olla üks variantidest.

Citroen panustab järgmisele hooajale

Ebaõnnestunud Saksamaa ralli järgselt kutsus valitsev maailmameister Sebastien Ogier kokku kriisi koosoleku, sest Toyota kolmikvõidu ajal tiksusid nemad meeskonnaga esikümne teises pooles. Seis oli masendav, sest kumbki sõitja ei leidnud õigeid seadistusi ning autot ei saanud usaldada. Saksamaa järgselt räägiti isegi võimalusest, et Ogier lõpetab karjääri peale käesolevat hooaega ning Citroen loobub MM sarjast, kuid Türgi rallilt tuli kaksikvõit ning meeskond sai justkui uue hingamise. Meeskonna esisõitja Ogier kaotab küll liider Tänakule 28 punktiga, kuid omab siiski tiitli võitmise võimalusi.

Samal ajal tiitliheitlusega panustab Citroen hoogsalt juba järgmisele hooajale, Internetti on ilmunud esimesed pildid ja videod uue aerodünaamika lahendusega Citroenist. Piltidelt on näha, et auto esiosa on saanud suure uuenduse, kuid vähemalt esimesed testivideod Soomest näitavad, et stabiilsus pole palju paranenud. Loomulikult ei tea me, mida täpselt testiti ning millised olid seaded, kuid arvestades, et auto nina ebastabiilsus on probleeme tekitanud, ei ole see hea märk.

Minu jaoks on hämmastav, kuidas nii edukas meeskond on siiani hädas autole õige seadistuse leidmisega, uue generatsiooni autodel on käimas juba kolmas hooaeg, kuid paranemise märke pole näha olnud. Lisaks võrreldes teiste tiimidega võttis Citroen uue generatsiooni eel ka vaheaasta ja keskendus auto arendamisele, reaalsuses on aga autoga enim probleeme just käitumise poolel. Täiesti värskelt liitus Toyota, kuid ma arvan, et Citroen oli siiski eduseisus võrreldes jaapanlastega – on siiski vahe, kas meeskond liitub värskelt või arendab auto juba varasemalt koostööd teinud ühtne tiim ja tootja.

Kas M-Sport suudab potentsiaali realiseerida?

Pean M-Sporti meeskonda Kataloonias mustaks hobuseks – kodusel Walesi rallil tagasituleku teinud Evans oli Walesi teedel väga kiire ning ka asfaldil on ta heas hoos olnud. Lisaks Evansile on asfaldil kiire ka tiimi teine sõitja Teemu Suninen. Meestele tuleb kasuks ka stardipositsioon – avapäeval saavad nad sõita puhtamal teel ja sellega endale eduseisu kasvatada, kuid samas on ka konkurendid võimsad. Hyundai meeskonnas teeb taas kaasa üheksakordne maailmameister Sebastien Loeb ja koduradadel võistlev Dani Sordo.

Stardis kolmaski eestlane

Kataloonias on stardis lisaks Tänakule ja Järveojale kolmaski Eesti rallisõitja – oma teisel MM rallil osaleb Georg Linnamäe, kes tegi oma debüüdi MM sarjas Portugali rallil. Noor eestlane osaleb Peugeot R2 võistlusautoga RC4 klassis, kus on kõva konkurents, kuid eesmärgiks on kindlasti kogemuste korjamine.

üles