Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Mehhiko 2017 – Meeke ja Citroen seljatasid ebaõnne

Autoralli maailmameistrivõistlustel sõideti nädalavahetusel esimene kruusaralli, milleks oli Mehhiko MM ralli, mis pakkus publikule taaskord tõelise etenduse. Mehhiko ralli on erinev teistest kruusarallidest selle poolest, et see peetakse merepinnast tunduvalt kõrgemal ehk auto mootoritel on tunduvalt vähem võimsust, kui tavalistel rallidel. Kõige paremini suutsid nende oludega kohaneda Citroen ja nende esisõitja Kris Meeke, kes võitis ralli Sebastien Ogier ees.

Põnevad punktikatsed pakuvad vaatemängu

Prantsuse autotootja esisõitja Kris Meeke juhtis võistlust sisuliselt algusest peale ning tõrjus teiste rünnakuid kindla sõiduga. Vaatamata ebaõnnestunud hooaja algusele tulid Meeke ja Citroen Mehhiko rallile peamiste favoriitidena, sest nad said startida tagant ning nautida paremaid teeolusid võrreldes MM sarja liidritega.

Alates sellest hooajast kasutatakse punktikatsetel muudetud punktisüsteemi, kus varasema kolme kiirema sõitja asemel teenivad punkte viis esimest. Esimene koht kiiruskatsel saab viis punkti ning teised järjest punkti võrra vähem. Varasematel hooaegadel sõitjad pingutasid, kuid esimesed mehed pigem hoidsid kohta ning tulid kindlalt lõpuni, kuid viis punkti on üsna hinnaline ning sel hooajal üritavad punkte püüda kõik sõitjad sõltumata kohast. Punktide väärtust näitab asjaolu, et Rootsis teenis Ott Tänak teise koha eest 18 punkti, meeskonnakaaslane kolmanda koha ja punktikatse teise koha eest kokku 19 punkti.

Suurenenud punktide saak paneb sõitjaid rohkem pingutama ja riskima, mis muudab viimase katse põnevaks, sest kunagi ei või kindel olla, kes ralli võidab. Enamasti suudavad võitjad vigadest hoiduda, kuid samas oleme näinud erinevaid dramaatilisi lõppusid. Palju ei jäänud ka sel aastal Mehhikos puudu, et liider Kris Meeke oleks katkestanud. Britt sõitis punktikatsel 2-3 koha piiril, kuid eksis sisuliselt mõned kurvid enne lõppu ning sõitis rajalt välja. Meeskond hoidis pead kinni ning rallifännid jälgisid põnevusega, mis saama hakkab. Õnneks pääsesid mehed võrdlemisi kiiresti rajale tagasi ning vahe oli ikkagi piisav ralli võitmiseks, lõpus oli mees aga silmnähtavalt endast väljas.

Kaks aastat tagasi Argentiinas oma esimene võidu teeninud britt on üks vanemaid sõitjaid MM sarjas, kuid kogemusi on tal teistega võrreldes pigem vähem. Eelmise hooajaga kerkis varem stabiilsusega hädas olnud britt peamiseks MM tiitli soosikuks sel aastal ning kuigi tänavuse hooaja algus on tal erinevate põhjuste tõttu ebaõnnestunud, on tal potentsiaali kõvasti. Rallifännidele meeldib tema suhtumine, mis on sarnane tema legendaarsele mentorile Colin McRaele ehk britt ei hoia end tagasi ning sõidab alati võidu nimel.

Ott Tänakult kindel sõit

Eestlane Ott Tänak koos kaardilugeja Martin Järveojaga startisid Mehhiko rallile kolmandalt positsioonilt ehk pidid teistele teed puhastama. Enne ralli algust arvas Ott, et suudab sõita piisavalt kiiresti, et säilitada võimalus teisel ja kolmandal kohal poodiumit püüda, kuid paraku tabasid tema autot esimesel katsel taas tehnilised probleemid. Eestlaste auto mootor hakkas üle kuumenema ning seega hoidsid nad katsel end tagasi, et mitte mootorile liiga teha. Meeskonnakaaslase Sebastien Ogieri auto andis ka mootori ülekuumenemise häiret, kuid prantslane ei teinud sellest välja ning hoogu maha ei võtnud.

Eestlased hoiavad peale kolme rallit punktitabelis kolmandat kohta ning on teinud väga hea hooaja alguse – enne hooaja ei julgenud rallifännid loota, et kahelt esimeselt rallilt tuleb kaks poodiumit. Rootsi ralli on eestlastele alati sobinud, kuid ka Montes näitas Ott väga head kiirust ja küpset sõitu, viimasel päeval tõrkunud tehnika kiuste kolmandana lõpetamine oli vaid boonus. Rootsi rallil sekkus Ott ka võidukonkurentsi, kuid paraku veel ralli võitnud Jari-Matti Latvalale vastu ei saanud. Mehhikos kaotas Ott esimesel kiiruskatsel üle minuti ning selge oli, et puhta sõiduga on poodiumi püüdmine peaaegu võimatu, kuid sellele vaatamata suutis eestlane piisavalt kiiresti sõita, et võtta neljas koht. Neljanda koha ning punktikatselt teenitud kolmanda kohaga kindlustus Ott oma kolmandat kohta MM sarjas.

Toyota ralli ebaõnnestus

Jaapani autotootja Toyota alustas Mehhiko rallit sekkuda poodiumikonkurentsi, sest esimesed kaks rallit olid läinud üle ootuste hästi. Hooaja avaetapil Monte-Carlos tõusis Latvala tänu Tänaku probleemidele teiseks, kuid Rootsis edestas eestlast juba sõiduga ning võitis ralli. Meeskonnajuht Tommi Mäkinen tunnistas, et ei osanud nii head hooaja algust loota, kuid samas saab edasine hooaeg väga raske olema.

Mehhiko rallil oligi Toyotadel ohtralt probleeme ning meeskond teatas juba poole ralli peal, et edasi tegeletakse auto testimisega ning tulevad kindlalt lõpuni. Selline käitumine on väga ebaharilik, kuigi samas polnud mõlemal sõitjal enam kuskile tõusta ka. Ralli lõpetati kuuenda ja seitsmenda kohaga ning MM sarjas jätkatakse teisel kohal, kuid vahe on Hyundai ees vaid kaks punkti.

Mehhiko rallil tuleb tunnustada Toyota teist sõitjat Juho Hännineni, kes oli hädas külmetushaigusega ning tihti ei suutnud soomlane katselõpus intervjuud anda, sest tal polnud häält. Mehhiko ralli on ka sõitjatele äärmiselt raske, sest vedelikukaotus on väga suur. Lõpetada nii raske ralli haigena seitsmendal kohal ilma suuremaid vigasid tegemata, näitab, et mees on väga pühendunud eesmärgile ning kahtlemata on tegemist tõelise professionaaliga.

Hyundai mehed olid hädas tehnikaga

Hooaja kahel esimesel etapil katkestas Hyundai esisõitja belglane Thierry Neuville esimeselt kohalt juhtides seejuures kindlalt rallisid. Belglane ei suutnud väikestest vigadest hoiduda, kuid samas näitas, et Hyundai on väga hea auto suutnud ehitada, millega saab võitude nimel sõita. Mehhiko ralliks seadis Neuville kindla eesmärgi jõuda poodiumile, sest kui Mehhikost oleks ka 0 punkti tulnud, siis oleks MM tiitli püüdmine juba väga raske. Mehhikos teenis Neuville kolmanda koha, kuid ilmselt oleks suutnud Neuville ka võidukonkurentsi sekkuda, kuid sel rallil kimbutasid kõiki Hyundai sõitjaid tehnilised probleemid.

Teise päeva publikukatsetel kaotasid kõik kolm Hyundai sõitjat palju aega kütusefiltrite probleemide tõttu, kuid kõige suuremad probleemid tabasid Dani Sordot, kes kaotas mitmeid minuteid ning lõpuks määrasid korraldajad talle segastel asjaoludel 10 minutilise trahvi. Laupäeval näitas Sordo väga head kiirust ning korraldajad tühistasid lõpuks trahvi, kuid samas kaotas ta publikukatsel piisavalt aega ning kõrgesse mängu enam ei sekkunud. Sordo on sel hooajal kõige stabiilsem sõitja olnud – kahel hooaja esimesel rallil lõpetas ta neljandal kohal, kuidas samas pole ta suutnud sellist kiirust nagu Mehhiko ralli teisel päeval, stabiilselt näidata. Meeskonda on ühte sellist sõitjat vaja, kuid samas hakatakse temalt mingil hetkel ikkagi paremaid tulemusi nõudma, sest auto on ju väga hea.

Dmack on suure arengu teinud

Sellel hooajal sõidab M-Sporti kolmanda numbrina britt Elfyn Evans, kes kasutab Michelini rehvide asemel Dmacki toodangut. Sisuliselt on tegemist samasuguse viimase võimalusega nagu Otile eelmisel aastal avanes ning tore on näha, et britt võtab oludest maksimumi. Hooaja eel kahtlesid rallifännid, kas Evans suudab Dmackidega samasugust kiirust näidata nagu Ott eelmisel aastal, kuid tundub, et Briti rehvitootja on teinud suure sammu edasi ning Evans on konkurentsis.

Hooaja avaetapil suutis Evans tuua Dmackile asfaldilt võidu, seejuures tuleb märkida, et Montes võidetud katsel olid olud vägagi sarnased asfaldirallidele ehk tee oli lumest puhas. Loomulikult parema pildi saab arengust järgmisel rallil, milleks on klassikaline asfaldiralli Korsikal, kuid siiski on Dmack suure arengu teinud. Eelmisel aastal nägi Ott Tänak Mehhikos kurja vaeva, et üldse lõppu jõuda – rehvid lihtsalt sulasid ja ei pakkunud pidamist, sel aastal aga suutis Evans konkurentsis püsida ning suutis ka kolm katset võita.

Kiired ajad ja areng näitab, et Ott Tänak tegi eelmisel aastal väga tänuväärset tööd ja küllap jätkub areng ka sel aastal. Tegelikult on mul väga hea meel, et väike Briti rehvitootja muutub iga aastaga aina kiiremaks, sest nende ajalugu ja võimalused pole kuidagi võrreldavad Prantsuse gigandi Micheliniga.

 

üles