Mehhiko 2018 - Tänak tegi eeskujuliku ralli
Foto: Toyota Gazoo Racing WRC

Mehhiko 2019 – Ott Tänak sai uue rolliga eeskujulikult hakkama

Rootsi ralli järgselt tõusid Ott Tänak ning Martin Järveoja autoralli MM-sarja liidriteks ning see tähendas, et Mehhikos tuli hakata teistele teed puhastama. Eestlaste jaoks tähendas olukord uusi tingimusi ning rallifännid ootasid põnevusega, kuidas meie mahed hakkama saavad. Ralli lõpuks võib öelda, et hakkama saadi eeskujulikult!

Ott Tänak sai uue rolliga eeskujulikult hakkama

Kruusarallidel tähendab esimesena startimine üldjuhul seda, et poodiumile jõudmine on üpris keeruline. Mehhiko teedel lisandub hõre õhk, mis röövib autodelt väärtuslikke hobujõude ning seega kaotavad esimesed mehed tublisti aega võrreldes teistega. Eestlased alustasid rallit TOP10 piiril aga suutsid päeva lõpuks edestada siiski piisavalt konkurente, et teisel ja kolmandal päeval paremates oludes rünnata. Avapäeva lõpetas Tänak 40 sekundilise kaotusega liidrile olles neljandal kohal. Tõsi, nii kõrgele jõuti ka tänu konkurentide ebaõnnele, kuid Ott sõitis targalt ning suutis vigasid vältida, mis on peamine.

Teisel päeval alustas Ott tunduvalt paremalt stardipositsioonilt, kuid eesolevatega esmalt vahet vähendada ei õnnestunud. Eestlase ees olid meeskonnakaaslane Kris Meeke, Elfyn Evans ning Sebastien Ogier, kuid Mehhiko on ralli, kus juhtub pidevalt midagi. Avapäeva esimese katsega tõusis liidriks Meeke, kes möödus Ogierist, kel purunes rehv. Prantslasel oli kohutavalt õnne, sest samal hetkel, kui purunes rehv, otsustasid kohtunikud Esapekka Lappi väljasõidu tõttu katse katkestada ning Ogierile arvutati optimaalne kaotus katse vaheaegade järgi. Järgmisel katsel purunes Meeke rehv ning eestlane tõudis kolmandale kohal.

Rallifännid arvasid, et 20 sekundilise vahe tagasi sõitmine Evansiga pole Tänakule mingi probleem, kuid esmalt suurendas hoopis Evans vahet. Eestlane lõi trumbi lauale päeva pikimal kiiruskatsel, kus õnnestus tal tänu heale rehvitaktikale vahet vähendada lausa 16 sekundi jagu. Viimaste katsetega võttis eestlane veelgi tagasi ning viimase päeva eel lahutas teist ja kolmandat kohta kõigest 2,2 sekundit. Viimast päeva alustas Tänak kahe katsevõiduga ning sai Evansist mööda, ralli lõpuks oli nende kahe vahe lausa 19,7 sekundit. Tegelikult teenis Evans viimase katse eel ka 10 sekundilise karistuse, kuid ka ilma selleta oli Oti koht üsna kindel.

Viimasel päeval näitas Ott väga head kiirust ning tundus, et ka punktikatselt võivad tulla korralikud punktid, kuid paraku purunes Otil viimasel katsel rehv ning see ei lubanud tal lisapunktide eest võidelda. Õnneks ei tulnud rehv velje pealt maha ning eestlane suutis koha säilitada, kuid Ogier võttis maksimaalsed 30 punkti ning vähendas tublisti vahet. Mehhiko ralli järel juhib eestlane Ogieri ees 4 ning Neuville ees 10 punktiga.

Ebaõnnesõdurid Dani Sordo ja Andreas Mikkelsen

Avapäeval haaras juhtohjad mõneti üllatuslikult Andreas Mikkelsen, kes kaotas oma koha Korsika ralliks kuna tema tulemused on olnud pettumust valmistavad. Norralane pole Hyundaiga kuidagi klappi leidnud ning uus meeskonnajuht otsustas, et Korsikal norralane stardis polegi. Kui seni tundus, et norralasel puudus sisemine põlemine ning võiduiha, siis Mehhikos oli tegemist nagu teise mehega – kiiruskatse lõpus kuulsime võitlusvaimu täis olevat meest, kelle teel takistused puuduvad. Paraku hakkasid asjad pea sama kiiresti kiiva kiskuma, viiendal kiiruskatsel purunes Mikkelsenil rehv ning seejärel sõitis ta vedrustuse katki.

Norralase katkestamise järgselt tõusis esikoha konkurentsi hispaanlane Dani Sordo. Pidasin ralli eel hispaanlast mustaks hobuseks ning avapäeval tundus, et hispaanlane võibki Mehhikos ralli võita. Hooaja avastardi teinud Sordo oli tänu heale stardipositsioonile väga kiire ning võitles Sebastien Ogieriga ralli esikoha nimel, kuid paraku vedas tehnika teda alt. Seitsmenda kiiruskatse eel jäi Sordo ülesõidul seisma ning oli sunnitud katkestama – tema Hyundail purunes generaator ning kuna ralliautodel on akud kaalusäästu eesmärgil väga väikse mahutavusega, tuli rallit jätkata super rally arvestuses.

Elfyn Evans tõestas, et kiirust tal jagub

Hooaja algusega oli M-Sporti, võib öelda, et juba kogenud britt Evans sisuliselt maha kantud, sest nooruke soomlane Suninen suutis teda kiiruse poolest edestada. Mehhikos näitas Evans, et kogemused siiski maksavad rallis rohkem, kui lihtsalt toores kiirus. Ralli avakatsel kihutas Suninen teelt välja ning kui esmapilgul tundus, et auto vigastused polegi nii suured, tuli välja, et mootor sai siiski niivõrd palju kannatada, et soomlase ralli lõppeski esimesel kiiruskatsel.

Segastes oludes suutis Evans vigasid vältida ning tõusis tubli sõiduga avapäeval teisele kohale jäädes alla vaid Sebastien Ogierile. Endise meeskonnakaaslase vastu jõud ei hakanud, kuid teisi suutis Evans edastada. Ainsaks ohustajaks tõusis eestlane Tänak, kes lõpuks ka möödus, kuid vaatamata sellele võivad M-Sport ning Evans väga rahul olla ralliga. Kindlasti valmistab kolmandaks kukkumine pettumust, kuid samas jõudis Evans viimane kord enne Mehhikot poodiumile eelmise aasta Kataloonia rallil. Eelmisel aastal suutiski ta vaid kahel korral poodiumile jõuda, samas meeskonnakaaslane Ogier võitis 4 rallit ning MM-tiitli.

Sarivinguja Neuville

Vabandan kõigi Thierry Neuville fännide ees, kuid Mehhiko ralli järgselt võib öelda, et Neuville on tõeline sarivinguja. Ükskõik, mis tal ka rallil ei juhtuks, pole tema kunagi süüdi ehk alati saab kedagi teist süüdistada. Mehhiko rallit alustas belglane teiselt kohalt ning seega oli arvata, et ta kaotab tublisti aega. Esimesel kruusakatsel lõhkus ta rehvi ning kaotas 44,1 sekundit. Katse lõpus sõnas Hyundai esisõitja, et esimesena startinud Tänak tõi nimelt rajale kivisid, mida ta ei suutnud vältida ning seega lõhkus rehvi.

Teistel katsetel ei suutnud Neuville eestlast edestada, kuigi tal olid olud juba pisut paremad. Terve päeva kurtis ta auto üle ning süüdistas korduvalt meeskonda, et Mehhikos ei ole nad ikka piisavalt kiirem. See jutt tundus pehmelt öeldes imelik, sest just avapäeval võitlesid teised Hyundai esikoha nimel ning saatuslikuks sai pigem tehnika, Neuville aga väitis, et tema sõidab hästi.

Ralli lõpuks jõudis Neuville neljandale kohale ning teenis kaks punkti ka punktikatselt, kuid kõlama jäid siiski süüdistused meeskonna aadressil. Ühelt poolt annab Neuville alale värvi juurde – üks pahapoiss, kel pidevalt on teistega mingi probleem, samas jätab pidev vingumine temast mulje kui frusteerunud igavesest teisest. Arvatakse, et just selles ongi probleem – viimastel aastatel on Neuville lõpetanud korduvalt Ogieri järel teisena ning küllap on see hakanud pisut vaimsele poolele mõjuma.

Toyota ületas probleemid – peaaegu

Mehhiko ralli eel oli eestlastel mure, kas Toyota on lõpuks Mehhikos kummitanud jahutussüsteemi vigadest jagu saanud. Meeskonnajuhi Mäkineni jutt oli enne rallit sarnane eelmisele aastale – kõik on hästi, oleme teinud muudatusi auto juures ning oleme enesekindlad. Eelmise aasta rallil sai juba avapäeval selgeks, et need olid vaid ilusad sõnad ning kui Ott Tänak testikatse esimesel läbimisel seisma jäi, tundsid rallifännid, et ka seekord on seis kehv.

Üsna pea selgus, et testikatsel vedas alt üks andur ning suuremaid probleeme autoga siiski polnud. Eestlased läbisid ralli ilma vigadeta – ei eksinud ise ning ka auto oli perfektne, mootor töötas hästi ning jahutusega muresid polnud. Paraku ei saa seda kõigi autode kohta öelda – soomlane Jari-Matti Latvala oli sunnitud katkestama, kuna auto elektroonika ei pidanud vastu.

üles