Neuville teenis Montest maksimumpunktid
Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Monte 2020 – Neuville teenis võimsa sõiduga maksimumpunktid

Ralli maailmameistrivõistluste avaetapp Monte-Carlos pakkus fännidele tõeliselt vinge elamuse, põnevust jagus viimaste kilomeetriteni ning lõpuks teenis võidu võimsa sõiduga Thierry Neuville. Talle järgnesid Sebastien Ogier ja viimast päeva liidrina alustanud Elfyn Evans.

Montelik algus

Hooaegade vaheline virvarr meeskondades lubas põnevat uut hooaega autoralli MM sarjas ning avaetapp just seda tõestaski. Ralli algas tõeliselt montelikes oludes ehk pool katsest oli kuiv ja teine pool jäine ning lumine. Kohe alguses sai selgeks, et rehvitaktikal on suur roll aga samuti ka enesekindlusel, mis uutes meeskondades alustanutele tegi olukorra mõnevõrra keerulisemaks.

Kahe esimese kiiruskatsega tõusis liidriks Thierry Neuville, kes riskis libedates oludes enim, kuid selge oli, et teistel pole kadunud veel midagi. Eestlased Ott Tänak ja Martin Järveoja alustasid hästi, jäädes alla küll meeskonnakaaslasele aga asudes siiski võrdlemisi lähedal. Hästi alustas ka Sebastien Ogier ning tundus, et suur kolmik läheb taas oma teed, kuid õnneks suutis Elfyn Evans mängu sekkuda. Ralli eelvaates pidasin teda põnevaks sõitjaks, kes võib kaarte segada.

Neuville teenis võimsa sõiduga maksimumpunktid

Esimesel täispikal rallipäeval hakkas juhtuma ning sedakorda kahjuks eestlastega – Tänak ja Järveoja sõitsid neljandal kiiruskatsel peaaegu täiskiirusel teelt välja ja olid sunnitud ralli pooleli jätma. Eestlaste katkestamise järel liikus kolmik Neuville, Ogier ja Evans tasapisi teistelt eest ning edaspidi vahetati kohtasid omavahel. Teisel päeval tundus, et Toyotal on kaksikvõit vaid vormistamise küsimus – Neuville jäi iga katsega aina kaugemale ning peale hommikust ringi kaotas ta võitjale juba 16 sekundit. Tavalisel asfaldirallil oleks see terve igavik aga mitte Montes ning Neuville asuski vahet tasapisi vähendama.

Viimast päeva alustas kolmik Evansi juhtimisel, kuid kolmandal kohal olnud Neuville kaotas kõigest 6.4 sekundit. Fännid ootasid hinge kinni hoides, milliseks viimane päev kujuneb, kuid Neuville teistele sõnaõigust ei andnudki ning võitis päeva kõik kiiruskatsed. Pikalt esikohal sõitnud Evansist möödus viiimase katsega ka Sebastien Ogier ning kuigi kolmas koht pole Montest üldse halb, eriti uue autoga, oli mees ilmselgelt pettunud. Belglane Neuville tegi veatu ralli ning näitas võimu. Saame näha, kuidas Hyundais edaspidi jõujooned jaotuma hakkavad.

Tänak-Järveoja alustasid suure õnnetusega

Eestlaste debüüt Hyundaiga oli soliidne, keerulistes oludes näidati head kiirust ning tundus, et kõik jätkub sealt, kus eelmine aasta lõppes. Paraku hakkas juhtuma kohe reede hommikul, kui esimesel kiiruskatsel olid eestlased kiired, siis teisel katsel tuli paraku hooaja avaralli pooleli jätta. Eestlased sõitsid peaaegu täiskiirusel teelt välja – teel oli kaks kühmu, mis viskasid auto õhku ning rajalt välja. Kukerpallitades niitis Hyundai maha teele jäänud puu, vajus kaljunukist alla ning peatus 14 sekundit peale väljasõitu. Mehed ronisid rusuhunnikuks muutunud autost välja ja viidi haiglasse kontrolli, kuid imekombel polnud meestel suuri vigastusi. Uskumatu, kui turvaliseks on tänapäeva ralliautod muutunud, kuid kahtlemata oli väga kõhe otseülekandest jälgida, kuidas meie mehed rajalt välja lendasid ~180 km/h.

Esimeste kilomeetrite, eriti Monte-Carlo ralli omade, järgi ei saa palju öelda, kuid vähemalt esialgu tundub, et Hyundaiga kohanemine on hästi sujunud. Kahjuks jäi suurem osa rallist sõitmata ning seega ka asfalditunnetus saamata, kuid Neuville võit näitab, et auto on kiire. Õnnetus oli küll sõiduviga, kuid nii piiril sõites võib juhtuda ja juhtub – ka parimatega, seega tuleb õnnetustest üle olla ja edasi rühkida. Tegemist oli alles hooaja esimese ralliga, loomulikult pole 0 tabelis tore, kuid kadunud pole veel midagi.

Toyota on endiselt hea

Hooaja avaetapi järgi on keeruline kokkuvõtteid teha, eriti Monte-Carlo järgselt, mis on nii eriline, kuid siiski võib tõdeda, et Toyota on endiselt hea. Sebastien Ogier suudab igast autost maksimumi välja pigistada, kuid Toyotaga suutis ta kohe väga kiire olla. Kiire oli ka Elfyn Evans ja isegi debüüdi teinud Kalle Rovanperä. Mind pani uute Toyota meeste kiirus mõtlema Jari-Matti Latvala ja Kris Meeke peale, kes mõlemad rääkisid kogu eelmise hooaja, kuidas nad otsivad kindlust ning auto seadistusi.

Sama põnev oli jälgida, kas muidu liberaalse lähenemisega Tommi Mäkinen hakkab meeskonnakorraldusi andma – näiteks sundima Evansit rahulikumalt võtma, et Ogier saaks võidu sõita, kuid vähemalt avalikult seda ei tehtud. Kui Tänak Toyotas sõitis, tuli eestlasel sisuliselt üksi, ilma meeskonnakaaslaste abita hakkama saada, kuid ma ei usu, et Ogieri ja Evansiga saab nii olema.

Kalle Rovanperä soliidne debüüt

Minu jaoks tegi võimsa sõidu ka Kalle Rovanperä, kes lõpetas esimese võistluse WRC autoga tublil viiendal kohal. Väiksemaid vigasid tuli sisse, kuid Montes juhtus kõigil ning arvestades keeruliseid olusid, sai noor soomlane väga hästi hakkama. Paljud, sealhulgas mina, arvasid enne rallit, et küllap saab uljus võitu ning Kalle kihutab rajalt välja. Pühapäeval punktikatse lõpus võisin tõdeda – äge, et ma eksisin!

Saame näha, millist kiirust suudab Kalle näidata Rootsis, kus teed ja olud on talle pisut tuttavamad. Kui Kalle suudab edaspidigi pea maas hoida ja kogemusi koguda, siis võib ta hooaja teises pooles isegi poodiumile jõuda. Rallisarjale tervikuna tuleb tema liitumine WRC sarjaga kindlasti kasuks, autoralli vajab noori kiireid mehi, kes hakkaks suurt kolmikut – Tänakut, Ogieri ja Neuvillet tasapisi ohustama.

M-Sport hädas “vana probleemiga”

Hooaja avaetapp kujunes M-Sporti meeskonnale pettumuseks, sest kuigi Esapekka Lappi lõpetas ralli neljandal kohal, oli algus väga keeruline. Esimesel kiiruskatsel oli kõigil Fordidel probleeme veetemperatuuriga, mis tõusis kuna õhuvõtuavasse kogunesid puulehed. Eesti rallifännid mäletavad 2003. aasta San Remo rallit, kus Markko Märtinil oli analoogne probleem.

Vaatamata rabedale algusele suutsid M-Sporti sõitjad järgnevatel päevadel suuremaid vigasid vältida ja kuigi sõit oli kohati konarlik, näitasid Suninen ja Lappi järjest paremat hoogu. Ma usun, et suuremas pildis on Lappi positiivne, sest tegelikult on M-Sporti auto hea. Tänasel päeval ei ole kindlasti M-Sporti võimalused auto arendamiseks samasugused, mis tehasemeeskondadel, kuid kindlasti ei maga ka nemad.

üles