Foto: Jaanus Ree / RedBull media content

Monte-Carlo 2019 – Ott Tänak asub tiitlijahile

Uus rallihooaeg on kohe kohe algamas ning Eesti rallifännid pole kunagi varem nii ärevil olnud, kui praegu, sest meie mehed – Ott Tänak koos kaardilugeja Martin Järveojaga alustavad aastat suursoosikuna MM tiitlile. Kahtlemata oli see eesmärk ka eelmisel aastal, kuid sel aastal tundub see reaalsemana, kui kunagi varem.

Sihile viib tark sõit

Eelmisel kahel aastal lõpetas Ott Tänak hooaja kolmandana Sebastien Ogieri ja Thierry Neuville kannul olles tiitlile lähedal, kuid lõpuosas ei õnnestunud asjad nii nagu nad oleksid võinud. Eelmisel hooajal oli eestlasel tublisti ebaõnne – peamiselt tehnikaga, kuid oleksid ei maksa enam midagi. Toyota meeskonnajuht Mäkinen peab samuti Tänakut peamiseks favoriidiks, kuid seejuures manitses ta eestlast ettevaatlikkusele – selleks, et võita, ei pea olema kiireim vaid võidab see, kes on kõige targem. Eelmisel hooajal võitis Ott kõigist teistest peajagu rohkem kiiruskatseid, kuid hooaja lõppedes ei maksnud see mitte midagi – võib arvata, et mõnel juhul lagunes auto ka liigse kiirustamise tõttu, samas on see piir õhkõrn.

Ma usun, et Tänak on viimaste aastatega piisavalt arenenud ja kogemusi kogunud, et nüüd reaalselt tiitlit rünnata. Samas ei saa see kerge olema, sest lisaks tavapärastele konkurentidele, on ka eestlase meeskonnakaaslased kiired mehed. Hooaja esimene ralli on targa sõidu näitamiseks hea koht, sest olles Montes kiireim, ei pruugi lõppu jõuda, sest lumistel mägistel teedel slikkidega kihutades on suur tõenäosus kraavis lõpetada. Viimasel kahel aastal on Ott Montes väga head hoogu ja küpset sõitu näidanud, usun, et hooaja eesmärki silmaspidades suudab ta seegi kord konkurentsis püsida ja aastat hästi alustada.

Legendide kahevõitlus – Loeb vs Ogier

Monte-Carlo saab olema tõeliselt põnev, sest lisaks meie mehele, kes on kõrgeimas konkurentsis, on võistlustules kaks rallimaailma legendi – valitsev maailmameister Sebastien Ogier ning tõeline vanameister, üheksakordne maailmameister Sebastien Loeb. Mõlemad mehed on sel aastal stardis uue autoga – Ogier vahetas M-Sporti Fordi Citroeni vastu ning Loeb Citroeni Hyundai vastu. Saab olema väga põnev, kes nendest peale jääb ning kas keegi mahub nende ette või vahele – loodetavasti suudavad mõlemad mehed teel püsida ning võidelda kuni lõpuni. Mägistel teedel sõidetaval rallil muutuvad olud nii kiiresti, et isegi suur vahe ei pruugi tähendada kindlat võitu, seega võib loota tulist võistlust.

Samamoodi saab olema huvitav, kuidas Loeb harjub enda jaoks tavapäratu rolliga, nimelt on kogenud prantslane lubanud aidata meeskonna esisõitjat Thierry Neuvillet ehk esimest korda karjääri jooksul ei ole prantslane esisõitja. Saab olema huvitav, et kui Loeb on näiteks esikohal ning Neuville teisel, kas Hyundai meeskond annab juba esimesel võistlusel käsu Loebile lasta Neuville endast mööda. Hooajaeelsel intervjuul andis Neuville mõista, et just seda hakatakse sel aastal tegema, sest konkurendid tegid nii juba eelmise aasta alguses.

Vihased Toyota mehed

Lisaks tiitlisoosik Tänakule loodavad ka teised Toyota mehed sel aastal hästi esineda, nii värskelt palgatud Kris Meeke, kui ka Jari-Matti Latvala tahavad tõestada, et neid on vara maha kanda. Soomlane Latvala on kõige rohkem võite kogunud rallisõitja, kes pole kunagi maailmameistriks tulnud ning ta tahab seda kindlasti muuta. Samas on Latvala olnud hädas vähese pingetaluvusega ning keeruline on näha, et selles osas midagi muutuks. Soomlane ise loodab, et kui ta suudab eelmise hooaja teise poole edu kanda sellesse hooaega, siis võiks tiitlijaht reaalne olla, kuid pigem tundub see utoopilisena.

Teine, kes end tõestada soovib, on värskelt Toyota ridadesse palgatud Kris Meeke, kellel jäi eelmine hooaeg pooleli, sest britt vallandati Citroeni meeskonnast. Britt Meeke võib olla uskumatult kiire, kuid paraku on paljud võistlused varasemalt võpsikus lõppenud – põhjuste üle võib vaielda, alati ei saa juhti süüdistada. Näiteks Citroeni puhul toodi põhjusena välja kehva vedrustust, mis sundis pingutama, et teistega konkurentsis püsida, kuid samas ei saa vaid auto taha pugeda. Võib öelda, et tänavune hooaeg on Meeke jaoks elulise tähtsusega – kui ta peaks ka seekord ebaõnnestuma, siis on keeruline näha, et ta kuskil meeskonnas jätkata saaks.

M-Sport alustab säästuprogrammiga

Viimasel kahel aastal individuaalarvestuses tiitli toonud meeskond M-Sport alustab käesolevat hooaega tõelise säästuprogrammiga, sest pilgud on suunatud stabiilsuse kasvatamisele. Hooaja eel lahkus meeskonnast valitsev maailmameister Sebastien Ogier, kes kritiseeris Fordi tehase vähest panust auto arendamisel. Koos Ogieri lahkumisega jäi meeskonna rahakotti pirakas auk, mida nüüd täitma hakatakse. Sellel aastal on M-Sporti põhisõitjateks Elfyn Evans, kes täidab esisõitja rolli ning Teemu Suninen, kellele ennustatakse suurt tulevikku. Kolmas auto on soovijatele saadaval – esimesel kahel rallil saab oma võimaluse WRC autoga Pontus Tidemand, edasi saab võimaluse nooruke britt Gus Greensmith, kuid püsivalt kolmandat autot meeskond oma kuludega välja ei suuda panna.

Muudatusi on tehtud ka meeskonnajuhtimises, senise tegevjuhi rolli võttis üle senine Malcolm Wilsoni “parem käsi” Richard Millener ning Wilson jääb vastutama üldise strateegia ja müügi eest. Meeskond on tunnistanud, et sel hooajal võetakse rahulikult ning eesmärgiks on auto arendamine järgmist aastat silmaspidades, ühtlasi tahetakse siis tiimi tuua mõni tippsõitja – näiteks Tänak või Neuville.


üles