Ott „Gaas-Põhjas“ Tänak

Autori Margus Kaldma avatar

Eile lõppes Poola autoralli maailmameistrivõistluste etapp, kus Ott Tänak lõpetas kõigi rallifännide ja meeskonna rõõmuks kõrgel kolmandal kohal kaotades ralli võitnud Sebastian Ogierile kõigest 23 sekundit ning teisel kohal lõpetanud Andreas Mikkelsenile 11.1 sekundit. Oti jaoks oli tegemist tema elu parima ralliga, sest kuigi ta on poodiumile jõudnud ka varem, täpsemalt 2012. aasta Sardiinia rallil, kuid seekord pidi ta terve ralli sõitma gaas põhjas.

Hullumeelne tempo Otilt

Ott alustas Poola rallit hästi, neljapäevaõhtusel publikukatsel näitas ta kuuendat aega, kuid ei kaotanud väga palju aega ning reede hommikupoolikul õnnestus tal mitme katsevõidu abil rallit juhtima minna, kasvatades edu Volkswageni sõitjate eest. Ott hoidis väga kõrget tempot vaatamata tema autot vaevanud probleemidele, reedesel esimesel katsel kollitas autot sama käigukasti probleem, mis jättis Oti ja Raigo Sardiinias  tee kõrvele. Lisaks tõrkusid Oti auto esipidurid, mis omakorda tähendas seda, et auto rehvid kulusid tunduvalt kiiremini, kui konkurentidel. Reedel polnud sõitjatel võimalik autot parandada katsete vahel ning seetõttu pidi Ott terve päeva piduri probleemidega maadlema. Pärastlõunastel katsetel läks Ott ja meeskond rehvivalikuga alt ning kukkus avapäeva lõpuks neljandale kohale kaotades kolmandal kohal olnud Latvalale siiski piisavalt vähe, et laupäeval rünnata. Laupäeval alustaski Ott Latvala püüdmist ning kuigi päeva esimesel kiiruskatsel tegi ta pirueti, millega kaotas umbes 10 sekundit, õnnestus tal päeva lõpuks napilt Latvala ette jääda. Esikohal sõitnud Sebastian Ogier ning teisel kohal olnud Andreas Mikkelsen olid aga piisavalt kaugele libisenud ning puhta sõiduga neid lühikeste Pühapäevaste katsetega enam püüda polnud võimalik.

Põnev lõpuheitlus

Viimasele päevale startis Ott kolmandalt kohalt edestades kogenud soomlast Latvalat kõigest 1,5 sekundiga, kes startis vahetult Oti ees. Pühapäeval oli kavas sõideti ühte xx,xx kilomeetri pikkust kiiruskatset kahel korral, teisel läbimisel jagati ka lisapunkte. Esimesel läbimisel suutis Latvala Otilt tagasi võtta kõigest 0,4 sekundit, mees tunnistas katse lõpus, et katse esimene pool oli väga hea, kuid teisel poolel pingutas vist natukene liiga palju ning rütm kadus. Ott ütles ralliraadiole, et tegi palju legendiparandusi ning suudab teisel läbimisel kindlasti kiirem olla ning kolmandana lõpetada. Viimasele katsele minnes oli Oti edu Latvala ees 1,1sekundit, mis tähendas, et eksimise ruumi polnud kummalgi ning tuli tõsiselt hullu panna. Esimesena läks Latvala, kes oli vaheaja punktis natukene kiirem, kui Ott, kuid siiski mitte piisavalt. Vahetult ennem lõppu läks Latvalal üks kurv pikaks, sõitis vastu puud ning võitlus kolmandale kohale oli lõppenud, sest kuigi ta kaotas lõpus kõigest 15 sekundit, siis peale katse lõppu jäi ta auto seisma. Soomlasel õnnestus küll auto niipalju korda teha, et jõudis lõppu, kuid hilines ning sai 40 sekundit trahvi, mistõttu loovutas ta neljanda koha Hayden Paddonile, kes tegi taas elusõidu. Lisapunktikatsel oli Ott teine kaotades katse võitnud Sebastian Ogierile kõigest ühe sekundi, kuid mees ei lasknud sellest end häirida – ammu pole kohanud nii õnnelikku Eesti sportlast. Tore oli näha, et meie meeste närvid pidasid terve nädalavahetuse vastu ning lõpuvaatuses eksis tunduvalt kogenum konkurent. Selline ralli tõstis kindlasti Oti enesekindlust ning ta vaatab kirkalt tulevikku.

Paddon taas kiire, Citroeni mehed (taas) aeglased

Uus-meremaa rallisõitja Hayden Paddon, kes juhtis pikalt Sardiinia rallit, kui pidi lõpuks leppima teise kohaga, näitas ka Poolas väga head kiirust ning lõpetas ralli neljandal kohal. Sellega oli ta ka kiireim Hyundai piloot edestades nii meeskonna esisõitjat T. Neuvillet, kui ka D. Sordot. Ralli ringkondades hakati peale edukat Sardiinia rallit rääkima, et võibolla vahetab Paddon meeskonna senise teise numbri D. Sordo välja, kuid samas on hooaja lõpuni veel mõned rallid minna ning Sordo jõuab end veel tõestada. Samas on viimastel rallidel Paddon selgelt kiirem ning stabiilsem olnud kuigi Sordol on tunduvalt rohkem kogemusi. Saame näha ning kindlasti ei saa Sordo end väga kindlalt tunda, koha nimel tuleb võidelda.

Üsna kesise ralli tegid ka Citroeni sõitjad Kris Meeke ning Mads Östberg, neist esimesel õnnestus juba testikatsel auto katusele pöörata „kinkides“ meeskonnale rohekelt tööd juba ennem ralli algust. Ralli vältel ei leidnud mõlemad mehed enda kiirust ega ka enesekindlust, ralli lõpus piirdus Meeke seitsmenda ning Mads Östberg üheksanda kohaga, mis on ilmselgelt mõlemale mehele pettumuseks. Kesiseks muudab tulemuse veel see, et meeste autodel ei olnud tehnilisi probleeme, mis oleks nad nii kaugele kukutanud, lihtsalt ei tulnud tulemust. Britt Meeke võitis Argentiina ralli ning on näidanud sel aastal väga head kiirust, seda suurem oli üllatus, et ta kiirete Poola teedega hätta jäi. Lisaks peaks ta olema piisavalt kogenud mees, et mitte lasta end heidutada testikatsel tehtud avariist, mille põhjused mehele endalegi selgusetuks jäid.

Mida suudab Tänak Soomes?

Poola rallil näidatud kiirus ja stabiilsus muutis paljud rallifännid ärevaks, sest järgmiseks autoralli maailmameistrivõistluste etapiks on Soome ralli, mis sobib Eesti meestele veelgi rohkem, kui Poola. Ott näitas tervele rallimaailmale, et ta suudab kolm päeva koha nimelt gaas põhjas sõita, riskida ning seejuures teele jääda. Lisaks tõestas ta, et M-Sport on oma piiratud eelarve juures head tööd teinud ning uuendatud Ford Fiesta RS WRC koos Otiga on võimeline ralli võidu nimelt heitlema. Näidatud kiirus tõi paljudele rallifännidele mõttesse Märtini debüüdi uue Fordiga, auto oli justkui talle loodud ning seetõttu head tulemused end kaua ei lasknud oodata. Ott näitas juba Sardiinias väga head kiirust, kuid oli sunnitud katkestama tehniliste probleemide tõttu, Poolas võttis aga teenitud kolmanda koha. Kes teab, kui tal tehnilisi probleeme, valet rehvivalikut ning piruetti poleks olnud, oleks ta võinud ka rallivõidu nimel heidelda. Siiski oleksid ja poleksid ei muuda enam midagi, kuid siiski julgeb nii mees ise Soomest oodata vähemalt sama head või natukene parematki tulemust.

Poola ralli näitas, et Ott on oma kotermannidest üle saanud ning suudab võidelda võidu eest ilma rajalt välja sõitmata. Oti kiiruses pole keegi kunagi kahelnud, kuid stabiilsus on olnud suureks mure kohaks, nüüd on ta mitmendat rallit järjest teinud veavaba esituse ning tulevik tundub helge. Loodetavasti tuleb ka Soomest hea tulemus ning ma usun, et koht järgmiseks aastaks on meeskonnas tagatud. Soome rallil oleks hea poodium, kuid küllap unistavad nii rallifännid, kui ka mees ise natukene kõrgemast kohast. Võidust ei julge kõva häälega rääkida, kuid samas – miks ka mitte?

Raigo Mõlder on leidmas lõpuks oma vormi

Lisaks Oti väga heale sõidule on tulemuses kindlasti oma osa ka kaardilugeja Raigo Mõlderil, kes lõpuks on leidnud rütmi, enesekindluse ja stabiilsuse. Poola rallil olid väga suured kiirused ning seetõttu oli legendi lugemine väga oluline, sest väiksemgi ebakõla sellistel teedel oleks viinud rajalt väljasõiduni. Loomulikult on mehel veel palju õppida, kuid kindlasti oli see kolmas koht teenitud seni tehtud töö eest, sest MM tasemel kaardilugeja on hoopis midagi muud, kui Eesti rallidel kaarti lugeda. Usun, et just meeste hea läbisaamine ning iga ralliga järjest paremaks muutuv koostöö on nende edu alus, Ott saab Raigot õpetada just nii nagu ta tahab, et talle kaarti loetaks ning Raigo saab aru, millise tempoga Ott rajal liigub.


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga