Thierry Neuville

Portugal 2017 – Kes suudab Thierry Neuville ülemvõimu peatada?

Autori Margus Kaldma avatar

Eeloleval nädalavahetusel sõidetakse Portugali ralli, mis on paljude sõitjate ja fännide lemmikralliks. Portugali ralli muudavad põnevaks kiired ja vaatemängulised kiiruskatsed, mis nõuavad sõitjatelt ülimat täpsust ning keskendumist. Suurimaks favoriidiks rallivõidule on Thierry Neuville, kuid ka eestlane Ott Tänak stardib võidumõtetega.  

Põnev hooaja algus

Autoralli maailmameistrivõistlused on alanud põnevalt – viimasel rallil Argentinas oli lähedal esimesele võidule Dmacki rehvidega kihutav Elfyn Evans, kes kaotas esikoha viimase kiiruskatsega belglasele Thierry Neuvillele. Dramaatilise lõpplahendusega ralli platseerus väiksema vahega võitude edetabelis kolmandale kohale, mis näitab, et sel hooajal on vahed väiksed ning mehed võrdsed. Kolmandana lõpetas Portugalis hea ralli teinud Ott Tänak, kellele oli see kolmandaks poodiumiks sel hooajal Monte-Carlo ja Rootsi rallide järel.

Argentinas nähtu järel on rallimaailm põnevil, kas Evans suudab ka Portugalis oma Dmacki rehvidega kõrgete kohtade eest kihutada ning kas keegi suudab Thierry Neuville head hoogu pidurdada. Belglane oli hooaja alguses Monte Carlos ja Rootsis lähedal võitmisele, kuid oli sunnitud katkestama sõiduvigade tõttu aga Korsikal ning Argentinas teenitud võitudega on ta punktitabelis tublisti tõusnud. Belglane on sel hooajal kindlasti suurim tiitli pretendent Sebastien Ogieri kõrval, sest tundub, et Kris Meeke on praegu selgelt liiga ebakindel, et kõrget kohta kokkuvõttes püüda.

Viimastel rallidel on valitsev maailmameister Sebastien Ogier hädas olnud õige seadistuse leidmisega ning on kiiruse poolest alla jäänud ka meeskonnakaaslasele Ott Tänakule, kuid loodetavasti hakkavad prantslase jaoks asjad paremuse poole liikuma. Usun, et ta on piisavalt kogenud, et iga testiga autoga rohkem sõbraks saada ning leida enda jaoks sobivad seaded. Prantslane pole varem tippkonkurentsis kihutades pidanud sõitma kellegi teise poolt ettevalmistatud autoga – Volkswagenis ehitati auto täpselt tema soovide järgi, M-Sportis peab ta kohanema teiste meeste soovide järgi ehitatud autoga. Eestlane Ott Tänak mainis küll Postimehele antud intervjuus, et tema sõidustiil ja seaded on võrdlemisi sarnased Ogieri omadele, kuid sellisel tasemel loevad ka pisiasjad.  

Portugali ralli on esimeseks nö. klassikaliseks ralliks sel hooajal, kus näeme lõpuks, milleks uued autod tegelikult võimelised on, sest esimesed viis rallit olid kõik omamoodi erinevad ja spetsiifilised. Montes ja Rootsis segasid kaarte keerulised ilmastikuolud, Mehhiko ja Argentina mägistel teedel oli autodel vähem võimsust ning Korsika oli tüüpiline asfaldiralli, kus lugesid palju ka sõitjate asfaldisõidu kogemused.

Citroeni meeskonna probleemid autoga

Hooaja eel peeti üheks suurimaks tiitli pretendendiks Citroeni esisõitjat Kris Meeket, kes näitas eelmisel hooajal väga head kiirust ning tundus, et ka stabiilsusega hakkavad asjad paremuse suunas liikuma. Paraku pole briti jaoks asjad kulgenud tema soovitud rada – vaatamata Mehhiko rallil teenitud võidule on olnud senine hooaeg tema jaoks pettumus. Hooaja algust iseloomustavad rohked avariid ning auto seadistustest tulenevad vead – Rootsis oli hästi näha, et Citroen on kurvides tugevalt alajuhitav ehk autoga on raske sõita.

Prantsuse autotootja koos Sebastien Loebiga domineeris autoralli maailmameistrivõistluste sarja üheksa aastat järjest andmata teistele suurt lootust tiitlile. Autoralli katuseorganisatsioon FIA püüdis paaril korral reegleid muutes sarja võrdsemaks muuta, kuid pingutused ei kandnud vilja – Loeb ja Citroen võitsid endiselt. Loebi lõpetamise järel ei ole Citroen suutnud varasemat edu korrata – erinevad sõitjad on küll rallisid võitnud, kuid varasemale tasemele pole enam jõutud. 

Eelmise hooaja otsustas Citroen vahele jätta, et keskenduda uue auto arendustöödele ning tundus, et prantslased on taas oma eduvõtit leidmas, kuid hooaja esimesed rallid näitavad, et uuel Citroen C3 WRC autol on tõsised tehnilised probleemid. Tundub, et auto suurimaks murekohaks on tõrkuv vedrustus, mille tõttu käitub auto ettearvamatult ning sõitja ei saa autot usaldada. Autotunnetus ja kindlus mõjutab sõitja keskendumist ning see omakorda sõitja enesekindlust autos, mis toob kaasa endaga sõiduvead. Ma ei taha öelda, et kõik selle hooaja sõiduvead oleksid põhjustatud Citroeni vedrustuse eripäradest, kuid kui analüüsida sisekaamera videosid Mehhiko ning Argentina rallilt, siis on näha, et tihti viskavad Citroeni teelt välja ebatasasused teel.

Autoralli eripära on leida kompromiss kiiruse ja stabiilsuse vahel ehk siis kindlasti saab seadistust muutes sellest probleemist üle, kuid samas hakkaks pehmema vedrustuse puhul auto teel ujuma ning tunnetus palju paremaks ei muutuks. Usun, et meeskond teab ise väga hästi, mis neile probleeme valmistab ning usun, et nad suudavad mõne ralliga tasakaalu leida ja probleemid lahendada, kuid selleks ajaks on konkurendid punktitabelis püüdmatult kaugele liikunud.

Esapekka Lappi debüüt WRC sarjas

Portugali rallil toob sel aastal MM sarja naasnud Toyota esmakordselt rajale kolmanda Toyota Yaris WRC auto, mille rooli usaldatakse noor soomlane Esapekka Lappi, kes on valitsev WRC2 sarja meister. Noor soomlane pole varem WRC autoga võistelnud ehk tegemist on tema debüüdiga MM sarjas ning võib arvata, et esimeselt rallilt oodatakse igal juhul lõpetamist, kuid loodetakse, et edaspidi hakkab ta kiiresti arenema. Eelkõige annab Toyotale kolmanda auto kaasamise võimaluse koguda rohkem informatsiooni auto arendustöö tarbeks, kuid usun, et kui Lappi suudaks esimestel valitud etappidel head kiirust näidata, siis võiks ta järgmisel aastal olla meeskonnas teiseks sõitjaks.

Ott Tänak sihib võitu

Eestlaste Ott Tänaku ning kaardilugeja Martin Järveoja jaoks on alanud hooaeg väga positiivselt vaatamata Korsika ebaõnnestumisele. Eestlased on jõudnud kolmel korral poodiumile ning keerulisel Mehhiko rallil lõpetasid mehed neljandal kohal, mis asetab mehed punktitabelis 66 punktiga neljandale kohale. Võrdluseks võib tuua, et eelneval hooajal teenis Ott aasta lõpuks kokku 88 punkti ehk jätkates samasuguse  võib ta koguda poole hooaja rohkem punkte, kui eelneval aastal kokku.

Eestlaste selle hooaja tulemused näitavad, et nende stabiilsus on kasvanud ning autos ollakse enesekindel – koostöö värske kaardilugeja Martin Järveojaga sujub väga ilusti ning väiksed tagasilöögid ralli ajal enesekindlust kuidagi ei mõjuta. Korsikal katkestas Ott ralli esimesel päeval olles poodiumikoha konkurentsis, kuid see ebaõnnestumine ei mõjutanud kuidagi Argentina rallil esinemist.

Portugali ralli on üks Ott Tänaku lemmikutest rallidest ning kuigi poodiumile jõudmine oleks ka väga hea, siis kindlasti loodab Tänak Portugalis debüütvõiduni jõuda. Belglasele Thierry Neuvillele on küll väga raske vastu saada, sest belglane on võitnud viimased kaks rallit ning Hyundai on väga hea auto ehitanud, kuid Ott on näidanud, et suudab temaga samas tempos sõita. Sisuliselt kõigil rallidel on Ott hädas olnud seadistuste leidmisega, kuid loodetavasti on need probleemid nüüd ületatud ning mees saab kohe ralli algusest peale rünnata esikohta.

 

 


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga