Mõtisklused Ralli eelvaated WRC

Portugal 2018 – Kas Ott Tänaku hea hoog jätkub?

Kas Tänaku hea hoog jätkub Portugalis?
Foto: Toyota Gazoo Racing WRC

Argentina ralli järel on palju räägitud Ott Tänaku ja Toyota kiirusest, kõigest viie ralliga on suutnud eestlane Toyota enda jaoks sobivaks kohandada ning on võitnud lisaks ühele rallile sel aastal ka 28 kiiruskatset.

Toyota ja Tänak loodavad head hoogu jätkata

Lõuna-Ameerikas olid Ott Tänak ja Martin Järveoja justkui teiselt planeedilt, peale teise kiiruskatse eksimust enam tagasi ei vaadatud ning ralli võideti mäekõrguselt jätmata konkurentidele suuremat võimalust. Eestlase kiiruses ei ole keegi kunagi kahelnud, viimasel ajal ei saa öelda ka, et stabiilsusest puudu jääks, kuid ilmselt polnud mehed ise ka valmis selliseks ülemvõimuks, sisuliselt ei suutnudki keegi Oti tempoga kaasa minna. Meeskonnakaaslased Esapekka Lappi ja Jari-Matti Latvala küll olid lähedal aga Lappi oli hädas purunevate rehvidega ning Latvala katkestas võistluse alguses.

Portugali olud on Argentina omadele võrdlemisi sarnased – teed on üpris kiired, kuid muutuvad kiiresti kuumaastikuks ehk kiiruskatsete teistkordsel läbimisel tekivad teele rööpad. Eestlane sõnas peale Argentinat, et on jagu saanud Toyotat vaevanud peamisest murest – auto vedrustust on kohandatud keerulisematele oludele sobivamaks ning autol on parem pidamine. Varasemalt olid Toyotad väga head kiiretel kruusarallidel, näiteks Soomes, kus toimus auto peamine arendustöö, kuid nüüd suudetakse konkurentsis püsida ka teistsugustel teedel.

Portugali ralli on esimeseks nii öelda klassikaliseks ralliks sel hooajal, sest esimesed viis rallit olid kõik omamoodi erinevad ja spetsiifilised. Hooaja avaetapil segasid kaarte keerulised olud, Rootsis oli suur eelis tagant tulijatel, Mehhiko ja Argentina mägistel teedel oli autodel vähem võimsust ning Korsika oli tüüpiline asfaldiralli.

Ott Tänak on Portugalis alati head kiirust näidanud – sellel rallil tegi ta oma debüüdi WRC sarjas osaledes 2009. aastal rallil N-rühma Subaruga. Eelmisel aastal suutis ta mõnda aega ka võistlust juhtida, kuid tegi siis väikse sõiduvea ning lõpetas ralli neljandal kohal. Seni pole ta Portugalis poodiumile jõudnud, kuid on selge, et ralli talle sobib ning väiksemat eesmärki, kui võit, meestel kindlasti ka pole.

Tänaku konkurendid on mures

Argentina ralli järgselt on mitmed Tänaku konkurendid sõna võtnud ning väljendanud oma muret Toyotade kiiruse üle. Belglane Neuville sõnas lausa, et Tänaku kiirus oli teiste jaoks häbiväärne, kuid tegelikult lootis Neuville ilmselt oma meeskonda kannustada. Sarnaselt Hyundai sõitjale tunnistasid ka M-Sporti ning Citroeni sõitjad, et Toyotade hoog on kadestamisväärne, kuid ma usun, et neid jutte ei saa väga tõsiselt võtta. Loomulikult on asjad tasapisi klappima hakanud eestlaste jaoks, kuid konkurente ei saa alahinnata – Ogier oli Korsika asfaldil peaaegu sama võimas ning Neuville võttis võidu Rootsis. Prantslane on võitnud viiest sõidetud rallist kolm ehk tegelikult on autod ja meeskonnad võrdlemisi võrdsed, lihtsalt autodele sobivadki erinevad olud.

Portugalis stardivad võidumõtetega kindlasti MM sarja esikolmik – Sebastien Ogier, Thierry Neuville ning Ott Tänak, kellest on parimad võimalused ilmselt Neuvillel ja Tänakul, sest prantslane peab teistele teed puhastama. Kolmiku järel on võidukonkurentsis sõitmiseks võimelised kindlasti ka Jari-Matti Latvala, Esapekka Lappi, Andreas Mikkelsen ning Kris Meeke.

Andreas Mikkelsenil on aeg kiirust näidata

Norralane Andreas Mikkelsen alustas hooaega suurte lootustega, temale oli usaldatud Neuville järel meeskonna teise sõitja roll ning mehelt oodati võidukonkurentsis püsimist. Paraku pole suutnud Mikkelsen väga head hoogu leida ning kuigi ta on sel aastal korra lõpetanud poodiumil, on ta selgelt alla jäänud näiteks Dani Sordole. Norralane on kommenteerinud, et kohaneb endiselt autoga ning otsib kiirust, kuid see jutt tundub pisut vabanduste otsimisena, sest Argentina on tema üheksas start Hyundai meeskonnas. Loomulikult pole seda palju, kuid meenutame, et Tänak on Toyotaga sõitnud viis rallit ning näidanud suurepärast kiirust.

Minu jaoks on hämmastav, kuidas Hyundai meeskond on seni käitunud – hooaja alguses justkui öeldi, et ükski mees ei saa oma kohas kindel olla ning autod jagatakse nelja sõitja vahel vastavalt tulemustele. Sellel aastal on hispaanlane Dani Sordo jõudnud kahel korral poodiumile ning näitab järjest paremat kiirust kruusarallidel, kuid ometigi teab ta, et vähemalt esialgu on tal sel hooajal piiratud arv rallisid kavas. Minu meelest on selgelt aeg meeskonnas korrektuure teha ning lubada mõnel järgneval rallil Mikkelseni asemel starti Dani Sordo. Mehi lahutab punktitabelis üheksa punkti, kuid Sordo kahel esimesel rallil ei startinud. Meeskondlikult Hyundai hetkel juhib, kuid kui Mikkelsen paremat kiirust näitama ei hakka, siis läheb Korea autotootjal tiitli püüdmine väga keeruliseks.

Citroen panustab kogemusele

Portugalis stardib Citroeni meeskonnas lisaks Kris Meekele ja Craig Breenele ka Mads Östberg, kelle ainus MM rallivõit pärineb just Portugalist. Kogenud norralane võitis küll ralli tänu Mikko Hirvoneni diskvalifitseerimisele, kuid kahtlemata on tal Portugalis palju kogemusi, mida Citroen praegu hädasti vajab. Prantsuse autotootja lootis, et sel aastal suudetakse eelmise aasta ebaõnn pöörata heaks minekuks sel aastal, kuid paraku järgneb üks fiasko teisele, mille küüsi sattus isegi vanameister Sebastien Loeb. Tegelikult ei saa auto kiirusele midagi ette heita, kuid lisaks sõiduvigadele on sõitjatel olnud ka palju ebaõnne.

Portugalis on Kris Meeke kindlasti võimeline võidukonkurentsi sekkuma, Craig Breene ja Mads Östberg võivad poodiumile jõuda, kuid peavad end ilmselt pisut ületama. Ma usun, et Citroen oleks rahul, kui Meeke püsib konkurentsis ning suudab lõpetada poodiumil ja üks kahest järgmisest lõpetab poodiumi kannul.