Tänak Portugalis Fafe hüppel
Foto: Toyota Gazoo Racing

Portugal 2019 – Tänak võidutses vaatamata tehnilistele probleemidele

Portugali rallil võidutses Ott Tänak koos kaardilugeja Martin Järveojaga vaatamata tehnilistele probleemidele ning tunnistasid, et tegemist oli ühe raskeima võiduga nende karjääris. Rallil oli draamat ohtralt, mille hulka kuulus nii valusaid väljasõite, kuid kahjuks ka alatuid taktikamänge.

Toyota unistuste avapäev

Portugali ralli eelvaates kirjutasin, et kuigi Ott ja Martin on peamised võidufavoriidid, on selle püüdmine äärmiselt keeruline tänu stardipositsioonile. Esimene kiiruskatse näitas, et olud ongi äärmiselt keerulised. Järjest tõusev temperatuur, olematu tuul ning tolmavad teed ei tähendanud meie meestele midagi head, kuid kõik läks hoopis teisiti. Eestlased sõitsid parima aja – Ogieri edestamine oli mõistetav, kuid kui ka tagumised mehed hakkasid kaotama, oli selge, et eestlastel on vaid üks eesmärk – võit!

Ralli alguses suutis Tänaku tempole vastata vaid Dani Sordo, kes kaotas juba kolmandal katsel tehniliste probleemide tõttu ligi 20 minutit. Meie meeste esimene eesmärk oli edestada peamiseid konkurente Thierry Neuvillet ning Sebastien Ogieri ning tänu kiiretele meeskonnakaaslastele oli Tänaku ja Järveoja edu turvaline. Avapäeva lõpus oli Toyotadel kolmikjuhtimine ning tundus, et edasi saab Tänak rallit kontrollida, kuid saatusel olid omad plaanid

Tänak võidutses vaatamata tehnilistele probleemidele

Eestlased alustasid teist päeva üsnagi turvalise eduga – teisel kohal olnud Jari-Matti Latvalat edestati 17.3 ning kolmandal kohal olnud Kris Meeket 22.8 sekundiga. Teise päeva esimesel katsel kaotas Ott aga lausa 9 sekundit ning katse lõpus selguski, et eestlaste autol puudusid esipidurid. Järgmise ning ülejärgmise katse eel suutsid mehed auto korda teha ning pausile mindi 5.1 sekundilise eduga meeskonnakaaslase ees.

Paraku polnud probleemid lõppenud ning neid jagus ka päeva teise poolde. Hoolduspausi järgse katse Tänak võitis, kuid tunnistas, et auto käitub imelikult. Pikal kiiruskatsel sai viga Tänaku auto esiamort. Järgneval katsel sai amort veelgi rohkem viga ning purunes päeva viimasel katsel täielikult. Lonkava autoga suutis Tänak siiski nii palju kiire olla, et päeva lõpuks edestas ta teiseks tõusnud Kris Meeket 4.3 sekundiga. Pikalt teist kohta hoidnud Latvala vigastas autot samal katsel, kus Tänak, kuid temal nii palju õnne polnud. Esmalt kaotas ta ligi minuti ning seejärel katkestas sootuks.

Meeskonna seisukohalt oli seis siiski rahuldav, sest Toyota sõitjad olid terve nädalavahetuse head kiirust näidanud ning kaksikvõit tundus kindel. Paraku ei sujunud ka viimasel päeval kõik asjad ideaalselt. Tänak läks oma teed, kuid teisel kohal olnud Meeke tegi eelviimasel katsel spinni ning lubas Neuville endast mööda. Viimasel punktikatsel lõikas Meeke ühte kurvi liiga palju, sõitis vastu kändu ning tema autol murdus ratas alt. Viga maksis Toyotale korralikud meeskonnapunktid ning lubas Ogieril kolmandaks tõusta.

Punktikatse peatati kahel korral, esmalt Gus Greensmithi ning seejärel Meeke väljasõidu tõttu ning seega teadis Tänak enne katsele minemist Ogieri aega. Tänu Meeke katkestamisele tegid eestlased kiired arvutused ning sellises olukorras ei soovinud nad punktikatselt viite maksimumpunkti, mis oleks nad Sardiinia ralliks esimeseks tõstnud. Ott pidurdas enne lõppu kergelt ning teenis võidule lisaks 3 punkti. Meeskonnajuhi Tommi Mäkineni sõnul oldi rahul, et Tänak võidutses, kuid Meeke ja Latvala katkestamine oli meeskonnale valus.

Hyundai tehnilised mured ja taktikamängud

Portugali ralli eel pakkus enim kõneainet Hyundai meeskonna otsus asendada kehvas hoos olnud Andreas Mikkelseni üheksakordse maailmameistri Sebastien Loebiga. Lisaks Loebile oli Portugalis taas stardis ka Dani Sordo, kes esimeste katsete järel ka esikohakonkurentsi tõusis. Paraku juhtus Hyundail kolmandal katsel midagi sellist, mida ei soovi ükski rallifänn. Samal kiiruskatsel jäid seisma nii Sordo, kui ka Loeb – mõlema autol oli probleem kütuserõhuga, mis võttis autodelt kogu jõu. Mehed said rallit küll jätkata, kuid kaotasid tohutult aega ning suured punktid olid kadunud.

Suur kaotus andis Hyundaile võimaluse taktikamänge mängida ning seda ka tehti. Teisel päeval hilines esimesena startima pidanud Sordo tahtlikult kiiruskatse starti, et saaks startida Ogieri järel ning Neuville ees. Taktikakäik, mille tulemusel oli Ogieril ühe auto võrra vähem ning Neuvillel omakorda ühe auto võrra puhtam tee. Hiljem tegid seda juba mõlemad mehed, ka Loeb hilines starti ning läks teele peale Ogieri. Viimasel päeval kavaldas aga Ogier, kes reageeris taktikamängudele sellega, et loobus võistlemisest, sõitis rahulikult esimesed katsed läbi ning vajutas punktikatsel. Tasuks punktikatse võit ning viis lisapunkti, lisaks Meeke katkestamise järel sülle kukkunud kolmandale kohale.

Pressikonverentsil tunnistas Ogier, et kuulis jutte Hyundai alatust plaanist – meeskonnajuht Adamo olla käskinud Sordol punktikatsel seisma jääda, oodata Ogierini ning seejärel aeglaselt sõita ja tekitada sellega valitsevale maailmameistrile tolmu. Õnneks oli Sordo aumees ning sellega kaasa ei läinud. Ametlikult loomulikult ei ole võimalik öelda, et see nii oligi, kuid samas miks peaks Ogier ametlikul FIA pressikonverentsil sadade ajakirjanike ees valetama!?

Laupäeval mängitud mängud olid lubatud – reeglid seda otseselt ei keela ning on üldiselt toleeritud, sest seda taktikat on kasutanud ka teised, kuid punktikatse plaan oleks olnud alatu. Sellisel sohil pole rallimaailmas kohta ning kui Hyundai selliste plaanidega jätkab, kaotavad nad kiirelt fännide poolehoiu. Kaotatud poolehoid aga tähendab kahju, mida ei soovi ükski autotootja!

Latvala ja Meeke peavad enesekindluse ja stabiilsuse leidma

Hooaja esimene pool on näidanud, et Latvalal ja Meekel kiirust jagub, kuid stabiilsusest ning enesekindlusest jääb vajaka. Punktitabelis on Meeke tunduvalt kõrgemal, kui Latvala, kuid kumbki pole poodiumile sel aastal jõudnud. Portugalis oli Meekel selleks väga hea võimalus – ralli eel isegi võitmisest rääkinud mees hoidis Tänaku järel teist kohta, kuid nullis kahe sõiduveaga esmalt teise positsiooni võimaluse ning seejärel kogu ralli tulemuse. Olgem ausad, arvestades stardipositsiooni oleks pidanud Meeke olema pisut kiirem, kuid senisele hooajale tagasi vaadates oli ka teine-kolmas positsioon okei.

Avapäev möödus suuremate probleemideta, ühel katsel kadus neil kaardilugejaga side, kuid mehed suutsid tänu heale legendile ja käemärkidele kaotuse minimaalsena hoida. Pühapäeval oldi kiired, kuid siis tuli kaks viga, mis nullis kogu töö. Esimene viga oli mõistetav – Neuvillega käiski võitlus, kuid punktikatsel surumine oli lollus. Sellises positsioonis peaks eelkõige mõtlema meeskonnale aga ka enda punktidele ning rahulduma kolmanda kohaga. See oleks olnud talle esimene poodium seitsme ralli jooksul, kuid ka sellises olukorras ütles mees enne rallit, et eesmärgiks on endiselt tiitli võitmine.. .

Palju parem olukord pole Latvalal, kes samuti on mitmel korral hea tulemuse nullinud väikeste sõiduvigadega. Loomulikult on mõlemil sel aastal palju probleeme olnud, kuid Otiga võrreldavat kiirust ning stabiilsust pole kumbki näidanud. Ma ei tahaks öelda, et Ogieril või Neuvillel palju suurem tugi meeskonnakaaslastest oleks, kuid siiski pisut enam. Sellises tempos jätkates saab Tänakul väga keeruline olema – samuti peab Toyota aru saama, et varem või hiljem tuleb hakata kasutama meeskonnakorraldusi. Meeke võib arvata, et seni kuni tiitel on matemaatiliselt võimalik, võib ta kihutada, kuid reaaluses ei ole see tõenäoline, isegi loogiline mitte.

Ebaõnnesõdurid M-Sportist

Eelvaates kirjutasin, et M-Sport panustab noortele, sest lisaks esimesi suuri samme tegevale Teemu Suninenile teeb WRC auto debüüdi Gus Greensmith. Debüüt tundus korralik, üsna korralik hoog oli ning vaatamata pisivigadele ja auto probleemidele suutis ta teel püsida kuniks teise päeva viimasel kiiruskatsel teelt välja sõitis. Viimast päeva tuli alustada suure kaotusega, kuid kogemuste mõttes oli õnne, et eksimus tuli alles päeva viimasel katsel – nii ei jäänud tal sõitmata ühtegi kiiruskatset. Punktikatsel jälgis kaamera meeskonda, Greensmithi isa ning kommentaatorid kiitsid debüüdi teinud noormeest. Kuulsal Fafe hüppelt maanudes purunes tema Fordil vedrustus ning ralli lõppes sisuliselt viimastel meetritel. Vaatamata kahele väljasõidule oli debüüt soliidne ning mees vääriks kindlasti teist võimalust, ma usun, et küllap selleks ka võimalus leitakse.

Rootsis head hoogu ja eelmisel aastal Portugalis esimest korda poodiumile jõudnud Teemu Suninen lootis, et suudab sellelgi aastal poodiumikonkurentsis olla. Esimeste katsete järel hoidiski andekas soomlane kolmandat kohta, kuid paraku nullisid ka tema ilusa sõidu tehnilised probleemid. Avapäeval kadusid tal pidurid ning kui Tänakul jäid tagumised pidurid alles, siis Teemu pidi hakkama saama täiesti ilma. Telepildi vahendusel oli näha, kuidas Teemu “autot loopides” enne kurvi hoogu maha püüdis saada ning niimoodi riskeerides jõudis ta ka hooldusesse. Teisel päeval kadus tema autolt jõud, kuid tänu konkurentide ebaõnnele lõpetas Teemu lõpuks korralikul neljandal kohal.

Avapäeval oli heas hoos ka Elfyn Evans, kes jäi Korsikal napilt võidust ilma, kuid lootis Portugalis olla poodiumikonkurentsis. Britt sõitis tõusvas tempos, kuid paraku tabas tema autot avapäeva viiendal katsel eriskummaline probleem, mille olemusest ei saanud kohe aru ka meeskond. Inseneriga telefoni teel lahendust otsides märkas Evans lahtist juhet ning seda tagasi ühendades taastus ka elekter. Selgus, et lahti oli tulnud pedaalide elektroonikat juhtiva mooduli juhe ning seepärast ei töötanud autol enam pedaalid.

üles