Portugali ralli eelvaade

Autori Margus Kaldma avatar

Tuleval nädalavahetusel peetakse autoralli maailmameistrivõistluste viies etapp, milleks on Portugali ralli, mis on üks vanemaid rallisid MM-kalendris. Portugali ralli oli esmakordselt kavas juba WRC sarja algusaastal 1973. aastal, kuid tollal oli tegemist asfaldi – kruusa segaralliga, tänapäeval sõidetakse vaid vaatemängulistel kruusateedel. Portugali ralli on läbi ajaloo nautinud tohutud publikuhuvi, ralli meelitab igal aastal teede äärde tuhandeid fänne.

Ralli algab Neljapäeva õhtul sõidetava publikukatsega,  mida näeb otseülekandes ka wrc plussis. Ralli esimesel täispikal päeval on kavas kuus kiiruskatset kogupikkusega 128,70 kilomeetrit, teisel päeval on samuti kavas kuus kiiruskatset ning läbitakse kokku 165,40 kilomeetrit ning Ralli teisel päeval on kavas ka ralli pikim ligi 38 kilomeetrine kiiruskatse, mida läbitakse kahel korral. Otseülekandes näidatakse laupäeval Baião 18,57 kilomeetri pikkust kiiruskatse mõlemat läbimist. Ralli viimasel päeval on kavas kõigest kolm kiiruskatset kogupikkusega 54, 65 kilomeetrit, otseülekanne tehakse Fafe kiiruskatsest, mis on kavas kahel korral. Lisapunktikatseks on Fafe kiiruskatse teine läbimine, mis on ralli viimaseks katseks.

Kes võidab ralli?

Eelmise MM etapi Argentiina ralli võitis üllatusmees Kris Meeke, kes juhtis võistlust kindlalt algusest lõpuni näidates väga head kiirust ning stabiilsust, teise koha hõivas tema meeskonnakaaslane Mads Östberg ning kolmandaks tõusis peale Latvala katkestamist viimasel päeval Ott Tänaku meeskonnakaaslane Elfyn Evans. Maailmameistrivõistluste sarja liider Sebastian Ogier oli sunnitud katkestama Argentiina ralli ning seetõttu on tema võiduhimu Portugalis kindlasti suur, võiduga tõuseks ta ühele pulgale soomlase Markku Aleniga, kes on Portugalis võidutsenud viiel korral. Läbi aegade on Portugalis väga head kiirust näidanud ka Citroeni piloot Mads Östberg, kelle ainuke WRC etapi võit pärineb samuti Portugalist ning mees tahab seda tulemust kindlasti korrata. Norralase võidujanu on kindlasti suur ka seetõttu, et tookord lõpetas ta ralli teisel kohal ning tõusis võitjaks alles peale soomlase Mikko Hirvoneni eemaldamist. Usun, et peamised võidusoosikud ongi VW mehed Ogier, Latvala aga ohtlikuks võivad saada ka Östberg ning Meeke, kelle enesekindlus kasvas kindlasti peale Argentiinas võidutsemist. Kindlasti tahab hästi esineda ka hispaanlane Dani Sordo, kes võistleb peaaegu kodupubliku ees, sest sel aastal asub Portugali ralli võistluskeskus üsna Hispaania piiri lähistel. Head tulemust loodab ka Hyundai esipiloot T. Neuville, kelle ümber käivad viimasel ajal kuulujutud nagu oleks M-Sport tema palkamisest huvitatud, mees on ise siiski need spekulatsioonid ümber lükanud. Sama kinnitas ka Hyundai meeskonnajuht M. Nandan, kes sõnas, et järgmisel aastal sõidavad Hyundai meeskonnas kindlasti nii Neuville, kui ka Sordo.

Ford toob rajale uue auto

Portugali rallil toob M-Sport rajale uue Fiesta RS WRC mudeli, mis on meeskonna sõnul 80% ulatuses uus auto, kuigi väliselt näeb uus auto välja samasugune. Meeskonnajuhi Malcolm Wilsoni sõnul on tegemist suurima muudatusega Ford Fiesta RS WRC mudeli puhul ning autost loodetakse samasugust edulugu nagu omal ajal Märtini ning Focuse ajal oli. „Meeskonna jaoks on tegemist suure sammuga, see aitab meid lähemale meie eesmärkidele aidata mõlemad meie sõitjad regulaarselt poodiumile hooaja teises pooles,“ sõnas Malcolm Wilson M-Sporti pressiteenistuse vahendusel. Meeskonna pea insener on eriti uhke uue mootori üle, mis on algusest lõpuni ehitatud M-Sporti tehases. „Tööd uue auto, eriti mootori kallal algasid tegelikult juba 2012. aastal ning oleme teinud suure sammu edasi mootori jõudluses,“ sõnas M-Sporti peainsener Chris Williams ning lisas „Fiesta mudel on alati olnud sõitja „sõbralik“ auto ning oleme selles valguses astunud veelgi sammu edasi. Lisaks pakub uus mootor rohkem jõudu madalatel pööretel, mis tuleb kasuks aeglastes kurvides.“

Meeskonna mõlemad sõitjad Ott Tänak ning Elfyn Evans ootavad uue autoga sõitmist suure õhinaga, mõlemad mehed on läbinud uue autoga tuhandeid kilomeetreid ning leidnud endale head seadistused. Ott Tänak on Portugalis alati head kiirust näidanud, eelmisel hooajal lõpetas ta ralli esimese päeva koguni teisel kohal, kuid siis oli sunnitud sõiduvea tõttu ikkagi katkestama. Sel aastal on Otil igal rallil midagi juhtunud ning kuigi enamus apsakaid võib lugeda ebaõnneks on tal aeg ikkagi hakata tõestama, et ta on väärt oma kohta meeskonnas. Tema meeskonnakaaslane on suutnud sel aastal vältida suuremaid vigasid ning lõpetas Portugali ralli koguni kolmandal kohal, mis tõstis tema aksiaid kindlasti. Ott loodab, et koos uue auto tulekuga on see temalegi justkui uus algus MM sarjas. „Ma ootan rallit väga, Portugali ralli ning eriti Fafe kiiruskatse meeldivad mulle väga ehk lähen rallile vastu enesekindlalt ja hea tujuga. Alustame justkui puhtalt lehelt ning loodetavasti uue auto tulekuga suudame meid tabanud ebaõnne selja taha jätta,“ sõnas Tänak M-Sporti pressiteenistuse vahendusel.

Ott, aitab naljast (ja ebaõnnest)!

Ott Tänaku jaoks on tegemist kindlasti väga olulise ralliga, sest kuigi ta Rootsis suutis lõpetada neljandal kohal, siis on igal rallil ikkagi mõni sõiduviga sisse tulnud, mis on mehelt enesekindluse ning sõidurütmi röövinud. Autoralli maailmameistrivõistlused on kestnud 4 kuud, läbitud on 4 etappi ning me pole siiani näinud reaalselt Oti kiirust, sest ta on end tagasi hoidnud, et peale sõiduviga kindlasti lõppu jõuda ning sõidurütmi taastada, samas pole ta koha eest võistlust pidanud. Meeskonnakaaslane Evans on seevastu lõpetanud iga ralli ilma suuremate probleemideta, lisaks eelmisel rallil ka poodiumi viimasel astmel, mis annab talle kindlasti parema positsiooni eelseisval rallil poodiumi ründamiseks. Usun, et Evans on võimeline poodiumi nimel võitlema juba Portugalis, kui uus auto nii konkurentsivõimeline on nagu lubatakse. Tahaks uskuda ja loota, et ka Ott on selleks võimeline, kuid kahtlen, kas ta seda üritama läheb. Tema jaoks on tähtsam taasavastada oma kiirus ning leida stabiilsus, et siis suruma hakata. Viimastel nädalatel on M-Sporti meeskonnajuht Wilson järjest avalikumalt rääkinud, et ta tahaks praegust Hyundai esipiloot Neuvillet tagasi Fordi meelitada ning uus Ford annab selleks head võimalused. Wilson loodab, et Neuville suudaks uue Fiestaga korrata seda edu, mis saatis kunagi Markko Märtinit ning uut Focust, mis oli ideaalne tandem.

Kruuda ja Pärn alustavad hooaega

Portugali rallil alustavad oma WRC2 sarja hooaegasid ka Karl Kruuda koos kaardilugeja Martin Järveojaga ning eelmisel aastal Dmack sarja võitnud Sander Pärn koos kaardilugeja James Morganiga. Sander Pärn võistleb sel hooajal Dmacki meeskonnas Ford Fiesta R5 autoga ning tema meeskonnakaaslaseks on soomlane Jari Ketomaa. Tegemist on sama meeskonnaga, kus võistles Ott Tänak eelmisel aastal WRC2 sarjas. Karl Kruuda toob rajale võrreldes eelmise hooajaga uue auto, sel aastal osaleb ta MM sarjas Citroen DS3 R5 võistlusautoga. Sander Pärn ei ole Ford Fiesta R5 autoga just väga palju kilomeetreid sõitnud ning seetõttu võtab ta esimesed rallid rahulikumalt, et hooaja teises pooles rohkem suruma hakata. Karl Kruuda läheb hooajale vastu ilmselt taaskord tiitlivõidu mõtetega, kuid see ei saa kindlasti kerge olema arvestades üsna tihedat konkurentsi sel aastal WRC2 sarjas. Lisaks saavad WRC2 sarjas osalevad piloodid oma arvesse minevad etapid ise valida ehk tähtis on igalt rallilt korralikult punktid koju tuua. Skoda Motorsport toob esmakordselt MM sarjas rajale uue Skoda Fabia R5 võistlusauto, mille esipiloodiks on soomlane Lappi, kelle eesmärgiks on ka kindlasti WRC2 sarja tiitel. Tšehh Jan Kopecky tegi uue Skoda Fabia R5 autoga võistlusdebüüdi kodusel rallil Aprilli alguses, kus tal õnnestus võita 12 kavas olnud kiiruskatsest tervelt 11 ning kusjuures teisele kohale jäi tuntud prantslane B. Bouffier, kes kaotas Citroen DS3 R5 autol poolteist minutit. Usun, et MM sarjas on konkurents tugevam, kuid kindlasti on uus Skoda väga hea.


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga