Rallikross vs Autoralli: Kumb on põnevam, populaarsem fännide seas?

Autori Margus Kaldma avatar

Rallikrossi maailmameistrivõistlusi peetakse alles teist hooaega, kuid ometigi on see ala suutnud koguda endale väikse ajaga tohutult palju fänne ning igat võistlust jälgib tuhandeid silmapaare. Autoralli maailmameistrivõistluseid on sõidetud kümneid aastaid, kuid ala on maailma mõttes pigem tahaplaanile jäänud võrreldes teiste sarjadega. Loomulikult ei saa rallikrossi autoralliga üks ühele võrrelda, sest krossis võistlevad ühes sõidus 6 sõitjat kõrvuti, rallis võisteldakse aja peale ning seetõttu ei hakka ma konkreetseid publikunumbreid võrdlema, samas saaksid kindlasti WRC eestvedajad teha paremat tööd ala populaarsemaks muutmisel.

Võimekad korraldajad

Just võimekad korraldajad on rallikrossi viimaste aastate tohutu edu taga, eks krossi sõideti ka varasemalt rahvuslikul tasemel, Ameerikas on aastaid kuulunud see ekstreemspordi „olümpia“ X-games kavasse ning Euroopas on keerelnud sari. Praeguse edu taga on aga siiski korraldajate hea töö oma sarja edendamisel ning sponsoritele atraktiivseks muutmine. Iseenesest on tegemist ülimalt vinge sarjaga ning seda nii telekast, kui ka kohapealt vaadates. Tähendab, kohapealse huvipuuduse ei saa üldiselt ka WRC kurta, kuid teleülekanded on pigem vaeslapse rollis. Muidugi ei saa kahte ala ka teleülekannete osas otseselt võrrelda – krossi, mis toimub tavaliselt umbes kilomeetrisel ringil, on tunduvalt kergem näidata, kui rallit, mille katsed kulgevad Monte Carlo kaljude, Mehhiko mägede või Rootsi lumiste metsade vahel ehk ülekande tehnika ja kaameramehed peavad töötama väga keerulistes oludes. Viimastel aastatel ongi rallikorraldajad koostöös FIAga hakanud osadelt katsetelt otseülekandeid tootma ning see on kindlasti meelitanud ala juurde uusi fänne, kuid seda võiks teha suuremalt, kui see täna on. Kindlasti on see kallis ning iga korraldaja ei jõua ülekandeid toota, kuid selle rahastamine võiks olla vähemalt osaliselt FIA, kui katuseorganisatsiooni kohustus. Nende asi on muuta sari atraktiivseks ning seeläbi tuua sarja uusi sponsoreid, tihti on asutud süüdistama autotootjaid, et nad sarjast loobuvad, kuid mis peaks autotootja huvi olema, kui sari kaotab populaarsust ning selle vältimiseks midagi ette ei võeta!?

Konkureeriv rallisari

Mõned aastad tagasi lõi telekompanii Eurosport oma rallisarja, mis konkureerib autoralli maailmameistrivõistlustega ning kus sõidetakse erinevalt WRC sarjast vaid R5 / S2000 autodega. Loomulikult on omaette arvestused ka N-rühma ning kahe ratta veolistele autodele. Kasutatavad autod on tunduvalt odavamad, kui WRC autod, kuid samas ei jää nad niipalju kiiruselt WRC autodele alla ning lisaks, parem olgu tihedam konkurents, kui tohutult kiired autod ja olematu konkurents. Viimasel ajal on WRC sarjas konkurents küll paranenud, kuid siiski kipuvad ühe tootja autod poodiumi kõrgematel kohtadel olema.

Eurosport on oma sarja populaarsemaks muutmiseks kõvasti vaeva näinud, peaaegu kõigilt etappidelt toimuvad otseülekanded ning ralli korraldajamaa saab tohutu reklaami. Eelmisel aastal toimus Lõuna-Eestis ERC sarja etapp, näidati kõigi kokkuvõtete alguses kaunist Eesti loodust, mis jõudis miljonite vaatajateni. Loomulikult on ka Eestis autoralli populaarne ning kui tippvõistlus koju kätte tuuakse, on raja ääres tohutult palju fänne, mis ei jäänud ka sarja korraldajatel märkamata, sest Auto24 Rally Estonia valiti hooaja lõpus parimaks korraldatud ralliks ERC sarjas. Usun, et kui WRC sarja korraldajad suudaks sama palju vaeva näha, kui ERC sarja korraldajad, võiks autoralli populaarsus ka sama kiiresti tõusma hakata, kui rallikrossis praegu. Tegelikult ennem oma sarja loomist pakkusid ERC sarja korraldajad FIAle koostööd, kuid viimased keeldusid sellest tulemaks vastu Eurospordi tegelaste ideedele. Tänu tollastele otsustele jäi vahepeal isegi legendaarne Monte Carlo ralli MM kalendrist välja, mis oli kõigile fännidele tohutuks pettumuseks.

Rallikrossi sõidavad erinevate alade staarid

Rallikrossi maailmameistrivõistluste korraldajad on kõvasti vaeva näinud sõitjate sarja meelitamisel, näiteks sarja esimeseks võitjaks krooniti 2003. aasta autoralli maailmameister Petter Solberg, kes võistleb sarjas omanimelise meeskonnaga. Kaasa on teinud ka paljud teised endised rallisõitjad nagu näiteks Manfred Stohl, Henning Solberg, Per-Gunnar Andersson, Pontus Tidemand, Francois Duval ja paljud teised. Lisaks on võistlustest osa võtnud teiste alade sõitjad, näiteks 1997. aasta F1 maailmameister Jacques Villeneuve ning kogu maailmas ülimalt populaarne “trikisõitmisega” tuntust kogunud ameeriklane Ken Block.

Endine autoralli maailmameister Petter Solberg võitis küll esimesel hooajal kaheteistkümnest peetud etapist viis, kuid tema ülekaal ei olnud siiski nii suur, kui puhtalt tulemusi vaadates. Esimesel kuuel etapil olid erinevad võitjad ning Solberg pani oma paremuse maksma alles hooaja teises pooles, seda suuresti tänu oma kogemustele. Sarjas teevad kaasa ka mitmed eestlased, Sten Ojale, kes töötas eelmisel aastal mehhaanikuna Petter Solbergi meeskonnas, avanes ka kahel etapil Solbergi meeskonna autoga osaleda, kuid ebaõnne tõttu piirdus ta vaid mõne sõiduga. Sarja madalamates klassides on aga võistlustules mitmeid eestlasi ning kiiruse poolest võiks nad tulevikus ka tippseltskonnas kihutada, kuid selleks läheb vaja suurt hulka raha, mida on väga raske Eestist leida. Hoopis paremini läheb naabritel lätlastel, kelle sõitja Nitiss võitis eelmisel hooajal Norras peetud sarja etapi.

Muutused WRC sarjas

Siiski on viimastel aastatel WRC sarja korraldajad hakanud panustama sarja arengusse ning asjad tasapisi siiski paranevad, otseülekandeid tehakse igalt rallilt 2-3 katselt ning iga päeva lõpus on 30 minutilised kokkuvõtted. Lisaks on hakatud viimasel ajal arendama WRC+ keskkonda, mille kuutasu on vaid 5 eurot, kuid selle eest saab ligipääsu kõikidele kokkuvõtetele, HD kvaliteedis otseülekannetele, võimaluse GPSi abil jälgida autode liikumist katsetel ning peale katset vaadata sisekaamera videot. Vaheaegade jälgimine ja ralliraadio, mis edastab uudiseid ning intervjuusid sõitjatega on siiani kõigile tasuta, kuigi vahepeal muutusid ka need teenused tasuliseks, siis õigepea said korraldajad aru, et see röövis viimasegi fänni. Mõned aastad tagasi võttis WRC sarja edendamise üle Red Bull meediakontsern, mis on mitmed alad muutnud tohutult populaarseks, kuid ralli puhul on nad fännidele väikse pettumuse valmistanud – neilt loodeti lihtsalt rohkem.

Ma ei usu, et rallikross nii populaarseks muutuks, et ta võtaks kõik fännid WRC sarjalt ning sunniks viimase taanduma, sest teisalt mõeldes – rallikrossi autod baseeruvad suuresti tänapäevastel WRC autodel, enamasti ongi kasutusel WRC autod, mida on edasi arendatud. Praeguste WRC autode võimsus on turbo abil piiratud ehk nad arendavad 300-320 hobujõudu, kuid oleksid kindlasti võimelised ka rallikrossis kasutatavaks 600+ hobujõuks. Küsimus on, et kui autotootjad ei looks autot WRC sarja jaoks, kas nad teeksid seda siis rallikrossi jaoks? Ma julgen selles kahelda, sest kuigi rallikross kogub järjest populaarsust, pole sarjas veel ühtegi päris tootja tehasemeeskonda, rallis on neid aga 3+1 (M-Sport pole „päris“ tehasemeeskond, kuid siiski nende toega..). Lähiaastatel liitub sarjaga Toyota ning ma usun, et selle järgselt ilmuvad ka rallikrossi sarja WRC autol baseeruvad Toyotad.


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga