Mõtisklused Ralli kokkuvõtted WRC

Rootsi 2018 – Hyundai tõusis tuhast

Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Rallifännid ootasid suure põnevusega Rootsi rallit – üle pika aja oli korralik talvine ilm, mis lubas põnevat võidukihutamist kiiretel teedel. Võidukihutamine ning põnev võistlus oligi, kuid paraku mitte kõigi jaoks. Rallil tõusis Hyundai meeskond tuhast, mil rallivõit kuulus belglasele Thierry Neuvillele, kuid võitjast enam räägitakse stardipositsioonidest ning taktikast.

MM sarja liidrid kaotasid tohutult aega

Enne võistlust räägiti palju headest ilmaoludest, kuid ka sellest, et esimesed sõitjad – eelkõige Sebastien Ogier ning Ott Tänak kaotavad kindlasti tublisti aega päeva esimestel kiiruskatsete läbimisel, kuid keegi ei kujutanud ette, et kaotus nii suureks kujuneb. Lahtise pinnasega rallidel kaotavad esimesed sõitjad aega, sest peavad teel nii öelda jälje ette sõitma, kuid tavaliselt olud teisel läbimisel juba paranevad. Seekord aga sõitsid osadel katsetel moodsate autode järel ka Historic sarja autod, mille rööbe on kitsam ja seetõttu muutus sõidujoon pudruks – lahtine pinnas oli varasemas WRC auto sõidujäljes ning esimesed mehed pidid taas teed hakkama puhastama.

Tänu korduvale puhastamisele ei õnnestunud Otil ja Sebastienil väga kõrgele tõusta ning seega pidid nad ka laupäeval üsna eest startima ning teed edasi puhastama. Olukord muutus iga autoga aina paremaks, kuid näiteks viiendana startinud Thierry Neuville suutis juba liidritega samas tempos sõita ning ka liidriks tõusta.

Tekkinud olukord oli pigem juhus, kuid pani siiski ralli ringkonna arutlema, kas reegleid peaks muutma või midagi teisiti tegema? Loomulikult on see ebaaus nende suhtes, kes eest startima peavad, kuid samas olid Rootsis valitsenud olud pigem siiski erandlikud – teistel kruusarallidel esimesed küll kaotavad aga säilitavad võimaluse esikoha nimel võidelda. Rootsis segasid kaarte Historic autod, kuid ilma nendeta oleks esimestel ilmselt mõnevõrra kergem olnud. Teistpidi võib aga öelda, et autoralli maailmameistrivõistlused pole kunagi nii põnevad olnud – poodiumile võivad jõuda kõigi meeskondade sõitjad ning võitmiseks peab kogu nädalavahetuse kindlalt, kuid kiirelt sõitma.

Hyundai tõusis tuhast

Hooaja esimene etapp ebaõnnestus Hyundail täielikult – Thierry Neuville ja Dani Sordo rikkusid oma võistluse sõiduvea tõttu ning Andreas Mikkelseni tabasid mehhaanilised probleemid. Tänu kehvale õnnele esimesel etapil lootis Korea autotootja Rootsist paremat tulemust ning esimese päeva lõpuks, mil Hyundai sõitjad hoidsid kolme esimest positsiooni, sai selgeks, et Rootsis tõustakse tuhast. Belglane Neuville tõrjus terve nädalavahetuse teiste rünnakuid ning võitis üsna kindlalt tõelise üllatusmehe – Craig Breene ees.

Põhjaiirlane Breen on varemgi head kiirust näidanud, kuid Rootsis oli ta tõeliselt kiire eriti võrreldes kogenud meeskonnakaaslastega. Citroen palkas Rootsi ralliks norralase Mads Östbergi, kes ei suutnud kuidagi Breeniga samas tempos püsida. Loomulikult on Breenel pisut enam kogemust Citroeniga, kuid Östberg on väga kogenud ning oleks pidanud paremat kiirust arendama.

Kolmandale kohale sõitis end norralane Andreas Mikkelsen, kes jäi samuti puhta sõiduga põhjaiirlasele alla, mis on samuti üllatav, sest Mikkelseni jaoks oli tegemist sisuliselt koduradadega – Rootsi ralli sõidetakse osaliselt Norras. Varasemalt on norralane Rootsis alati kiire olnud ning oli ka sellel korral, kuid mina ootasin temalt võidukonkurentsis püsimist, mitte võitlust kolmanda koha nimel.

Toyota võistlus ebaõnnestus

Toyota meeskond seadis Rootsi ralli eesmärgiks korrata eelmise aasta võitu, kuid paraku rikkusid teedel valitsenud olud Ott Tänaku ja Jari-Matti Latvala ralli ning mehed ei suutnud esimestega samas tempos sõita. Meeskonna parim oli noor soomlane Esapekka Lappi, kes sõitis esimesel päeval poodiumikonkurentsis, kuid paraku tegi ta kuuendal kiiruskatsel sõiduvea ning langes seitsmendaks. Lõpuks suutis ta tõusta neljandale kohale, kuid kiirust arvestades oleks ta olnud võimeline ka poodiumil lõpetama.

Eestlane Ott Tänak seadis Rootsis eesmärgiks jõuda vähemalt poodiumile aga soodsate tingimuste korral võidelda ka võidu nimel, kuid vaevalt oskas Ott ennustada, mis täpselt juhtuma hakkab. Eestlane kaotas koos eelmise aasta meeskonnakaaslase Ogieriga esimesel päeval teed puhastades nii palju aega, et mõtted poodiumist tuli maha matta. Teisel päeval sai eestlane pisut puhtamal teel sõita ning alustas Jari-Matti Latvala püüdmist, päeva keskel jõudis ta soomlase kannule, kuid siis kogesid meie mehed taaskord ebaõnne. Kolmeteistkümnendal kiiruskatsel tegi Kris Meeke sõiduvea ning kaotas tublisti aega, mille tõttu püüdis Tänak ta katsel kinni. Eestlane püüdis temast mööduda, kuid paraku kiskus Meeke auto rööpast välja ning autod põrkasid omavahel kokku, mille tulemusel Tänak hanges lõpetas ja aega kaotas. Kohaliselt kukkus ta tagasi üheksandaks, kuid nüüd oli selge, et puhta sõiduga ta enam kedagi ei püüa.

Vaatamata ebaõnnele võib öelda, et Ott on Toyotaga väga hästi kohanenud – kui olud lubasid, siis suutis Ott teisi lausa edestada, mille tõestuseks on kuus kiiruskatse võitu Rootsist, mida on rohkem, kui teistel. Rootsi on üpris spetsiifiline ralli, kuid on selge, et senisel meeskonna esisõitjal Latvalal on väga keeruline hooaja edenedes Otile vastu saada – ajal, kui Ott võidab katseid, räägib Latvala, kuidas ta ei leia õiget seadistust või enesekindlust.

M-Sport langes mutta

Valitsev maailmameister Sebastien Ogier ei saanud sarnaselt Ott Tänakule Rootsis oma kiirust näidata kuna pidi teistele teed puhastama, kuid palju paremini ei sujunud ka teiste M-Sporti meeste ralli. Teisel sõitjal Elfyn Evansil purunes esimesel päeval rehv ning ka ülejäänud ajal ei suutnud ta erilist kiirust näidata, nooruke Suninen oli kohati kiire, kuid tegi siiski palju vigasid. Ralli lõpuks oli noor soomlane kaheksandal kohal küll meeskonna parim, kuid tänu ebaõnnestunud rallile langes M-Sport tipust põhja ehk viimasele kohale. Vahed on muidugi väiksed, kuid sel aastal on konkurents veelgi tihedam ning meeskonnad ei saa endale enam ühtegi viga lubada.

Rootsi rallist räägitakse lisaks oludele ka seepärast, et Ogier otsustas koos M-Sportiga punktikatsel trikitama hakata – enne viimast katset hilines prantslane nimelt kiiruskatse starti, mille eest sai ta küll ajalise karistuse, kuid see võimaldas tal startida heades oludes. Prantslase risk tasus end ära ning ta teenis punktikatselt teise koha eest neli punkti. Ajakaristusega langes ta kümnendalt kohalt üheteistkümnendaks, kuid kuna seal oli tema meeskonnakaaslane Evans, siis võttis britt omakorda trahvisekundeid, et Ogier tõuseks uuesti kümnendale kohale.

Öeldakse, et kõik, mis pole keelatud, on lubatud, kuid kahtlemata polnud Ogieri ega M-Sporti käitumine sportlik. Neid ei saa selle eest karistada, kuid näiteks Ott Tänak puhastas samamoodi terve nädalavahetuse teistele teed ning tema selliste võtetega ei tegelenud. Loomulikult võib öelda, et hooaja lõpus võivad need punktid tiitli otsustada, kuid kui kõik hakkavad selliseid võtteid kasutama, siis muutub sport üsna kiiresti farsiks. Minu jaoks muudab sellise käitumise veel eriti lamedaks asjaolu, et hilinemist varjati sihilikult – enne katset sõitis Ogier katse lähedal olevasse külasse, et teised, sh. Ott ei näeks, mis plaanid tal on ning kui konkurendid olid möödunud, sõideti kiiruskatse starti.

Üllatusmees võitis WRC2 arvestuses

Tõelise üllatuse serveeris jaapanlane Takamoto Katsuta, kes võidutses WRC2 sarjas edestades eelmise hooaja sarjavõitjat kohalikku Pontus Tidemandi ning norralast Ole Christian Veibyt. Noorel jaapanlasel pole väga palju kogemust ralli MM sarjas ega tegelikult ka rallispordist, sest ta alustas oma karjääri hoopis ringrajal võisteldes erinevates madalamates vormelisarjades. Jaapanlane sõidab kirjade järgi Tommi Mäkinen Racing meeskonnas, millele pakub teenust meie oma MM-Motorsport. Rallijärgselt on palju räägitud, et jaapanlase eelis oli Tidemandi ja Veiby ees rehvides – Pirelli piikrehvid olid pisut pikemate naastudega, kuid siiski peab nii tugevas konkurentsis võitmiseks olema ka hea sõidumees. Varasemalt on jaapanlast kritiseeritud ohtrate vigade tõttu, kuid ei tasu unustada, et tal on tõesti vähe kogemust ralliautos ning kahtlemata on väga huvitav edasi jälgida, milliseks kujuneb tema areng. Selge on see, et ühel hetkel tekib tal võimalus startida ka Toyota WRC autoga, sest Toyota eesmärgiks on, et vähemalt üks kohalik sõitja jõuaks autoralli MM sarja.

Ken Torn näitas väga head kiirust

Rootsis alustasid hooaega juunior WRC sõitjad, kelle hulgas on sel aastal ka eestlane Ken Torn koos kaardilugeja Kuldar Sikuga. Enne rallit võis arvata, et eestlane suudab head tempot näidata, kuid poodiumikonkurentsis sõitmine ning kiiruskatsete võitmine üllatas ilmselt mehi ennast ka. Eestlased püsisid kindlalt kolmandal kohal noppides kiiruskatsete võite või püsides esikolmikus, kuid paraku teisel päeval tegi Ken sõiduvea ning oli sunnitud katkestama. Vaatamata ebaõnnele võib öelda, et Ken on vägagi konkurentsis ning ma usun, et hooaja jooksul suudab ta mõnel kruusarallil ka poodiumil lõpetada või lausa võita!