Rootsi 2020 - lumevaene talveralli
Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Rootsi 2020 – Lumevaene talveralli

Rootsi ralli on üks autoralli klassikalistest võidukihutamisest, sest rohkem lumerallisid MM sarja kalendris pole. Talvistes oludes võidukihutamist naudivad nii sõitjad, kui ka rallifännid, sest tänu spetsiaalsetele piikrehvidele on pidamine autodel hea ja seega on ka kiirused kõrged. Sel aastal on paraku tulemas lumevaene ralli, mis paneb raskesse olukorda nii korraldajad, sõitjad, kui ka fännid.

Lumevaene talveralli

Talvistes oludes on Rootsi ralli tõeliselt vaatemänguline, sest teed on kiired ja külmunud teedel pakuvad spetsiaalsed piikrehvid autodele head pidamist. Heades tingimustes on teeäärtes külmunud lumevallid, millele saavad sõitjad autot “toetada” ja seeläbi sõidujoont korrigeerida, sel aastal jääb vaatemäng aga nägemata, sest olud on kõike muud, kui talvised. Korraldajad on sunnitud osa katseid ära jätma ning planeeritud katsete kohal on samuti küsimärgid.

Vahetult rallieel lubatakse külmakraade, korraldajad on usinalt kiiruskatseid kastmas, kuid sellest kõigest on vähe tolku, kui ralli ajal on õues plusskraadid ja vihm. Praeguste prognooside valguses on ilm just pigem kevadine, kui talvine ning see lööb kaardipaki segamini. Ajalooliselt on lumevaeseid rallisid varemgi olnud – etapp on ka lumepuudusel ära jäänud, kuid vähemalt esialgu on korraldajad teatanud, et seekord ralli toimub.

Tänakul keeruline mullust edu korrata

Eelmisel aastal võitsid Rootsi ralli Ott Tänak koos Martin Järveojaga ning favoriidid on nad ka sellel aastal, kuid seekord on agasid rohkem. Eelmisel aastal alustasid mehed heades oludes kolmandalt kohalt ehk omasid üsna head stardipositsiooni, sel aastal saavad mehed rajale esikümne lõpus. Tavalistes tingimustes – nii lumel, kui ka kruusal oleks see parim positsioon, kuid lumevaestes oludes võib see kahjuks tulla. Praegusel ajal peaksid teed külmunud olema aga kui külma ning lund pole, on teed pehmed ning muutuvad kiiresti mudaseks, iga järgnev auto muudab tee veelgi mudasemaks.

Rootsi rallil, isegi kui olud ei ole talvised, kasutatakse lumerehve, mis kuluvad kruusal tunduvalt kiiremini ning kui tagumistel meestel teel enam lund pole, kuumenevad rehvid üle. Korraldajad on teinud kavasse muudatusi ja lisanud rehvivahetamise võimalusi ning alasid, kuid ka see ei pruugi aidata. Lisaks oludele on see Tänakule esimeseks ralliks lahtisel pinnasel Hyundai roolis ning ilmselt autoga harjumisele kulub omajagu aega. Hooaja esimesel etapil Monte-Carlos tuli eestlastel võistlus neljandal kiiruskatsel pooleli jätta ehk võistluskilomeetreid Hyundaiga pole väga palju.

Ma olen täiesti kindel, et Montes juhtunu järgselt ei lähe eestlased suruma – loomulikult ei minda kaotama, kuid ülepea riskeerima ka ei hakata. Avaetapilt saadi kirja null ning aastat tervikuna võttes tuleb Rootsist igal juhul punktid koju tuua.

Hyundai vangerdus Rootsis

Algselt pidi Rootsis startima Ott Tänaku ja Thierry Neuville kõrval kolmanda auto roolis Sebastien Loeb, kes osales ka Monte-Carlo rallil, kuid meeskond otsustas võistlustulle saata hoopis Craig Breeni. Väidetavalt oli meeskond Loebiga rääkinud ning Monte-Carlo viimase päeva ebaõnnestumise järel otsustati ühiselt, et Rootsis võib parema tulemuse tuua Breen. Üheksakordne maailmameister Sebastien Loeb on Rootsis võidutsenud ühe korra, 16 aastat tagasi, kuid kindlasti ei kuulu see ralli tema lemmikute hulka sarnaselt Soome rallilegi. Kaasmaalane Sebastien Ogier on Rootsis võidutsenud kolmel korral.

Viimati kasutas Hyundai Breeni Walesi rallil, kus ta avarii tegi, kuid näiteks Soome rallil oli Breen väga kiire. Ma arvan, et Hyundai meeskond tegi julge, kuid õige otsuse, sest Breen oli näiteks 2018. aastal Rootsis teine. Eelmisel hooajal oli Rootsis kiireim Tänak, üle eelmisel aastal Thierry Neuville ning ilmselt on ka sel aastal mõlemad mehed võidumõtetega stardis. Belglane alustab küll esimeselt kohalt, kuid keerulistes oludes ei pruugi ta nii palju aega kaotada, kui tavalisel talverallil.

Kas Evansi hea hoog jätkub?

Hooaja avaetapil üllatas Elfyn Evans rallimaailma suurepärase hooga hoides viimase päeva eel lausa liidriohjasid. Võistluse lõpuks tuli mehel küll leppida kolmanda kohaga, kuid usun, et esmase pettumuse järel võib ta väga rahul olla asjade seisuga. Käesolevaks hooajaks M-Sporti meeskonnast Toyota meeskonda kolinud waleslane võib osutuda sellel hooajal tõeliseks mustaks hobuseks. Saab olema huvitav, kas ta suudab ka Rootsis hea hooga jätkata.

Poodiumile pole Evans varem Rootsis jõudnud, kuid kui ta suudab Rootsis sama kiirusega jätkata, siis on ta kindlasti vähemalt poodiumikonkurentsis. Saab olema põnev, kuidas ta meeskonnakaaslasele Ogierile vastu saab.

M-Sporti duo jahib poodiumit

Avaetapp Monte-Carlos pakkus M-Sporti sõitjatele vastakaid emotsioone – esimesel kiiruskatsel kaotasid kõik M-Sporti sõitjad aega, kuna lehed blokeerisid õhuvõtuavad, kuid ralli Esapekka Lappil õnnestus lõpetada ralli neljandal kohal. Eelmisel aastal oli Teemu Suninen lausa esikoha konkurentsis ning Lappi jaoks oli tegemist ühe parima ralliga Citroeni roolis, seega on mõlema mehe eesmärk lõpetada Rootsis poodiumil. Ma usun, et see on ka võimalik, sest kuigi M-Sportil on vähem vahendeid auto arendamiseks, on auto siiski kiire ja sõitjatel kõik võimalused olemas tugeva tulemuse püüdmiseks.

Kalle Rovanperä lubas rohkem riskeerida

Monte-Carlos tegi WRC autol oma debüüdi MM sarjas nooruke Kalle Rovanperä, kes sai esimesel rallil igati viisakalt hakkama. Kui tavaliselt kipuvad noored andekad sõitjad üle pingutama, siis vähemalt Montes suutis Kalle pea maas hoida ning rahulikult võttes auto lõpuni tuua. Rootsi ralli eel on ta öelnud, et sel rallil saab rohkem riskeerida ning autost rohkem välja võtta. Arvestades talenti, võib ta Rootsis päris kiire olla. Loomulikult võib veidi rohkem surumine tähendada ka katkestamist, kuid päris huvitav oleks, kui mees suudaks näiteks kiiruskatse võita.

Jari-Matti Latvala taas stardis

Rootsi rallil on taas stardis sellel hooajal sõitjakohata jäänud Jari-Matti Latvala. Kogenud soomlane sõidab omakuludega Toyota meeskonnalt renditud autoga aga kindlasti on ta poodiumikonkurentsis. Viimastel aastatel on mehel palju ebaõnne olnud, kuid vaatamata sellele on ta neljal korral Rootsis võidutsenud. Tänastest tegevsõitjatest pole kellegil sellele midagi vastu panna – Ogier on võitnud kolmel korral, ülejäänud tänased sõitjad korra.

Ma loodan, et Latvala suudab kiire olla ning kui ta meeskonnapunktidele ei sõida, siis saab natukene rohkem pingevabamalt sõita. Muidugi võib ju mõelda, et kui omakuludega sõidab, saab hullu panna aga reaalsuses on väljasõit samuti kulu, seega vaevalt, et need asjad nii lihtsad on.

Lisaks Otile ja Martinile stardis veel 7 eestlast

Rootsis on lisaks Otile ja Martinile stardis veel seitse eestlast, mis on muljetavaldav. Nelikveolisel autol teevad MM sarjas debüüdi Roland Poom ja Ken Järveoja, kes sõidavad WRC3 klassis Ford Fiesta R5 autoga. Tegemist on nii öelda vanema generatsiooni Fiesta R5 autoga, kuid kindlasti on see samm edasi. Sellel aastal on WRC3 näol tegemist klassiga, kus võisteldakse nelikveoliste autodega, mida haldavad erameeskonnad. Tehasemeeskonnad võistlevad WRC2 klassis, endise nimega WRC2 Pro. Sisuliselt ongi WRC3 eelmise aasta tavaline WRC2 sari – muudatus pidavat klasse selgemaks tegema, kuid mulle tundub, et vaid nimevahetus küll eriliselt selgemaks ei tee.

Juuniorite arvestuses on taas stardis Ken Torn, kes asub kolmandat korda püüdma juuniorite tiitlit. Keni kaardilugejaks on Kauri Pannas. Eelmisel aastal alustas Torn favoriidina, kuid mõne ebaõnnestumise järel oli selge, et tiitli püüdmine on sisuliselt võimatu ning raha säästmiseks otsustati loobuda. Sellel aastal ei saa väiksemat eesmärki olla, kui üldvõit ning ma loodan, et Tornil see ka õnnestub.

Roland Poomiga samas klassis sõidavad ka Raul Jeets ja kaardilugeja Andrus Toom, kelle sõiduvahendiks on Skoda Fabia R5 Evo. Kaheveolise autoga on stardis Georg Linnamäe, kellele loeb kaarti ukrainlane Volodymyr Korsia ning meeste autoks on Peugeot 208 R2.

üles