Saksamaa MM ralli

Saksamaa 2017 – Kolm rallit ühes

Autori Margus Kaldma avatar

Autoralli maailmameistrivõistlused jätkuvad peale kiireid kruusarallisid keerulise Saksamaa asfaldiralliga, mis on sõitjatele tõeline väljakutse. Koos Saksamaa ralliga jääb MM sarjas sõita neli etappi ning MM punktitabel on väga tasavägine, Thierry Neuville jagab Sebastien Ogieriga esimest kohta ning Ott Tänak edestab neljandal kohal olevat Jari-Matti Latvalat 5 punktiga. Matemaatiline võimalus on kõigil neljal, kuid reaalselt otsustavad tiitli saatuse ilmselt esimesed kaks meest.  

Kolm rallit ühes

Paljud sõitjad peavad Saksamaa rallit eriliseks, sest sisuliselt sõidetakse ühe etapi raames kolm erinevat rallit. Sõitjad peavad hakkama saama väga erinevates tingimustes ning kui ilm juhtub olema vihmane, siis on vaja ka õnne, et teel püsida. Saksamaa rallil on kolme tüüpi kiiruskatseid, esimesel päeval sõidetakse viinamarjaistanduste vahel, kus on palju kitsaid teid ja tagasipöördeid. Teisel päeval on kavas kiiruskatsed Baumholderi sõjaväebaasi ümbruses, kus sõidetakse ka üks kardetuimaid kiiruskatseid – Panzerplatte, millel on sel aastal pikkust lausa 41,97 kilomeetrit. Tegemist on kiiruskatsega, mis kulgeb tankipolügoonil, kus teed ümbritsevad nn „hinkelsteinid“, mis on tankide tõkestamiseks mõeldud kivid. Lisaks kividele tuleb sõitjatel hakkama saada erinevate pinnastega, millel on on erinev pidamine – näiteks betoonil on tunduvalt kehvem pidamine, kui asfaldil ning kui pinnas pidevalt vaheldub, on rütmi väga raske leida. Ralli viimasel päeval on kavas neli kiiruskatset, mis sõidetakse kiiretel asfaltteedel, mis looklevad üle põldude. Sellistel teedel lõikavad sõitjad kurve ning iga  auto toob rajale muda, mis muudab kiiruskatse läbimise järgnevale sõitjale pisut keerulisemaks.

Asfaldirallidel ei loe stardipositsioon nii palju, kui kruusarallide puhul, kuid mõningase eelise stardipositsioon siiski annab. Asfaldil on vastupidiselt kruusal sõitmisele hea startida esimesena, sest siis on tee puhas ning pidamine on kõige parem. Asfaldirallidel lõikavad sõitjad kurve ning iga auto toob lõikamisega rajale pisut mulda, mis muudab tee mustemaks ja järgneval sõitjal on pisut kehvem pidamine. Kehvem pidamine võib kaasa tuua selle, et kurv läheb pikaks ning kui see juhtub Panzerplatte kiiruskatsel, tähendab see suure tõenäosusega katkestamist.

Neuville ja Ogieri duell esikohale

Saksamaa rallil valitseb atmosfäär, mis on võrreldav eestlaste ja soomlaste rallipühamutega ehk raja ääres on palju fänne. Saksamaa ralli sõidetakse üsna lähedal Prantsusmaa ja Belgia piirile ning seega on katsetel palju Thierry Neuville ja Sebastien Ogieri poolehoidjaid. Sel aastal on fännidel võimalus kaasa elada oma lemmikute esikoha duellile, sest enne Saksamaa rallit jagavad need kaks meest MM sarjas esimest kohta. Punktitabelis on eespool Neuville, sest tal on sel aastal rohkem võite, kuid sisuliselt ei maksa see eriti midagi. Belglase jaoks on tegemist esimese korraga, kui ta juhib MM sarja ning kindlasti seab see rallisõitja õlgadele veidi rohkem koormat.

Mõlemal mehel on esimeseks eesmärgiks edestada otsest konkurenti ning siis püüda võitu, eelmisel rallil Soomes sõnas Neuville, et tal tuleb olla kiireim vaid Ogierist ning tõenäoliselt hakkavad need kaks meest võitlema ka Saksamaal. Varasemalt on Ogier Saksamaal võidutsenud kolmel korral ning kindlasti soovib ta sel korral samuti võita. Belglasele Neuvillele oli Saksamaa ralli võit esimeseks võiduks WRC sarjas, milleni jõudmine kolm aastat tagasi oli tõeline muinasjutt. Ralli tutvumiskatsel neljapäeva hommikul tegi Thierry Neuville koos kaardilugeja Nicholas Gilsouliga avarii, mille tulemusel sai nende Hyundai kõvasti kannatada ning meestel tuli stardipoodium jalgsi ületada. Meeskond asus autot remontima ning ralli avapäeva varahommikul saadi auto korda. Rallivõidu võimalus oli kolmel-neljal mehel, esmalt juhtis rallit Ogier, kes katkestas väljasõidu tõttu, siis haaras juhtohjad Latvala, kes samuti juhtis rallit pühapäeva hommikuni, kuid kelle viis rajalt samuti sõiduviga. Soomlase katkestamise järel haaras ohjad britt Kris Meeke, kes oleks jätkanud Citroeni Saksamaa rallivõitude seeriat, kuid paraku eksis britt samuti ning võit langes Neuvillele sülle. Vaatamata konkurentide vigadele ja katkestamisele väärisid mehed võitu igati, sest varasemalt oli Neuville väga head minekut näidanud.

Ott Tänak vajab 3. koha kindlustamiseks punkte

Eestlane Ott Tänak koos kaardilugeja Martin Järveojaga hoiavad neli rallit enne hooaja lõppu kõrget kolmandat kohta edestades neljandal kohal olevat Jari-Matti Latvalat 5 punktiga. Asfaldil on mehed sarnast kiirust näidanud ning tõenäoliselt hakkavad need kaks ka Saksamaal võitlema poodiumikohtade nimel. Ma ei usu, et puhta kiirusega suudaks Tänak Neuvillele või Ogierile vastu astuda, kuid ülejäänud meestega võib võidu sõita küll. Korsikal näitas eestlane tegelikult väga head kiirust kuni õnnetu sõiduveani, mis annab lootust, et ka Saksamaal suudab Ott kiire olla.

Head esinemist ootab Otilt ka M-Sporti meeskond, sest tootjate arvestuses edestatakse Hyundaid veel 34 punktiga, kuid Korea autotootja on vahet kõvasti vähendanud võrreldes hooaja esimese poolega. Poola rallil võitles Ott Tänak võidu nimel Thierry Neuvillega, kuid oli sunnitud sõiduvea tõttu katkestama ning Soomes nurjas ilusa sõidu samuti väike sõiduviga ning seega ootab meeskond Saksamaal kindlasti head esitust. Tegelikult ütles meeskond peale Poola rallit, et nemad ise andsid käsu Otile rünnata ning sõiduveas eestlast ei süüdista – võidu nimel ei saa kihutada, kui ei riski. Sama kehtib ka Soome kohta, kuid edaspidistel rallidel ei saa meeskond enam endale nii suurt riski lubada.

Tegelikult oleks äärmiselt äge, kui erameeskond M-Sport võidaks suurte autotootjate ees tootjate arvestuses tiitli – see tõestaks veelkord, et päris kõike raha eest ei saa. Samas on siiski rahal ja eelarvel suur roll ning järgmistel aastatel jääb M-Sport kindlasti tehasemeeskondadest aina rohkem maha, sest suurtel tootjatel on arendusraha tunduvalt rohkem. Kui M-Sportil õnnestuks tänu Ott Tänaku, Sebastien Ogieri ja Elfyn Evansi tööle võita tootjate arvestuses ning Ogier tuleks esimeseks individuaalselt, siis oleks see vääriline tänu M-Sporti meeskonnajuhile Malcolm Wilsonile. Briti jaoks on M-Sporti meeskonna näol tegemist elutööga ning tõenäoliselt ilma temata poleks Märtin ja Tänak jõudnud rallimaailmas tippu.

Sebastien Loeb üritab Citroeni probleeme lahendada

Saksamaa MM ralli eel kutsus Prantsuse autotootja Citroen enda autot testima vanameister Sebastien Loebi, kes võitis Citroeniga sõites üheksa tiitlit. Prantslased alustasid hooaega suurte lootustega – eelmine aasta jäeti täisprogrammina vahele ning sõideti vaid mõnedel rallidel, et keskenduda uue auto arendustöödele. Hooajaeelsetel testidel tundus, et Citroen on rajale toomas taaskord imelist autot, kuid probleemid said selgeks juba esimeste kiiruskatsetega. Meeskond on tunnistanud, et nad on hädas vedrustusega, mis lihtsalt ei tööta ning seetõttu on auto käitumine rahutu ja alajuhitav. Sellise autoga on väga raske sõita ning eriti palju on see mõjutanud meeskonna esisõitja Kris Meeke enesekindlust. Britt suutis võita hooaja alguses ühe ralli, kuid on lisaks esikohale jõudnud punktidele vaid kahel korral. Poola rallil otsustas meeskond Kris Meeke lausa välja vahetada ning oma võimaluse sai Andreas Mikkelsen, kes siiski head kiirust näidata ei suutnud.

Arvestades hooaja kulgu, siis andis Citroen teada, et edaspidi keskendutakse juba järgmise aasta auto arendamisele ning seetõttu kutsuti autot testima ka vanameister Sebastien Loeb. Prantslane sõnas testijärgselt, et autol on palju potentsiaali, kuid vedrustusega tuleb siiski palju tööd veel teha. Ma arvan, et küsimus polegi selles, kas Citroen saab probleemid lahendatud vaid pigem selles, et kuna probleemile jälile saadakse ning kes sõitjatest meeskonda jääb. Esisõitjal Kris Meekel on küll kehtiv leping ka järgmiseks aastaks, kuid samas kui halvad tulemused jätkuvad, siis võib meeskond ta välja vahetada. Lisaks britile on meeskonnas veel noored rallisõitjad Craig Breene ning Stephan Lefebvre, kellel on siiski liialt vähe kogemust, et auto arendusse kõvasti panustada. Loodetavasti suudab Citroeni Loebi veenda edaspidises koostöös, usun, et vanameistri abiga saadakse probleemidest jagu.


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga