Tänak sihib Saksamaal kaabutrikki
Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Saksamaa 2019 – Tänak sihib kaabutrikki

Ott Tänak ja Martin Järveoja on Saksamaal võidutsenud viimasel kahel aastal, seega sihitakse kaabutrikki olles ka peamised favoriidid rallivõidule.

Tänak sihib kaabutrikki

Olles kahel viimasel aastal Saksamaal võidutsenud, ei saa eestlastel sel aastal madalamat eesmärki olla, kui võitmine. Üleeelmisel aastal tuli võit Saksamaal pisut tänu meisterlikule rehvivalikule, kuid eelmisel aastal domineeris Tänak täielikult. Sellel hooajal on eestlased kiired olnud sõltumata teekattest ning usun, et ka Saksamaal võib teda pidada peamiseks favoriidiks. Nii Tänak, kui ka Toyota on asfaldil väga head, kuid konkurendid kindlasti midagi kinkima ei hakka. Konkurents on tipus tihe ning seega peab Tänak koos meeskonnaga tegema taaskord suurepärase nädalavahetuse, et võita.

Minu jaoks tekitab küsimusi vedrustus ning meeskonnakaaslased – kas Monte-Carlos ja Korsikal esinenud rehvipurunemise probleem on lahendatud ning kas näeme taas Toyota meeste omavahelist “kaklemist”? Hooaja alguses oli Toyotal probleeme rehvipurunemistega, mis tekkisid sellest, et veljele mõjus liiga suur jõud, mis omakorda oli põhjustatud vedrustusest. Meeskonna sõnul kasutatakse Saksamaal tugevamaid velgesid, kuid siiski on see ohumärk.

Teine küsimus on Toyota omavaheline konkurents – kas Soome rallile tagasi vaadates on lõpuks suudetud meestele selgeks teha, et Otiga võidu ei tohi sõita või jätkub kõik sama vana rada? Loomulikult ei saa taktikaga arvestada, kui konkurendid on lähedal, kuid ma väga loodan, et nüüdsest kasutab Toyota kõik võimalused ära, et Otti aidata. Hyundai ja Citroen on teinud seda terve hooaeg, Toyota loodab vist heale õnnele.

Neuville ja Ogieri eesmärk on vähendada vahet Tänakuga

Ott Tänaku lähimad jälitajad valitsev maailmameister Sebastien Ogier ja Hyundai esisõitja Thierry Neuville eesmärk Saksamaa ralliks on vähendada vahet liider Ott Tänakuga. Meeste ülesanne on keeruline, sest Tänak on viimaseid rallisid domineerinud ning Saksamaal viimased kaks aastat võitnud. Belglane Neuville värskendas oma asfaldisõidu oskuseid lisaks tavapärasele testile ka ringrajal osaledes eelmisel nädalavahetusel Saksa kereautode ringraja sarja võistlustel. Kuulsal Nürburgringi rajal sõidetud võistlusel õnnestus Neuvillel esimene sõit lausa võta. Teises sõidus läks kehvemini ning tippu enam asja polnud, kuid sõiduvõit näitab, et rallimehed suudavad kohaneda ka teistes sarjades ja olla kiired.

Valitsev maailmameister Ogier loodab, et Soome ralliks uuendatud vedrustus toob talle Saksamaal veelgi rohkem kasu. Kui Soomes oli prantslane siiski pisut hädas auto stabiilsusega hüpetel, peaks vedrustuse täiendus pakkuma rohkem võimalusi auto seadistamiseks. Prantslane tunneb ka Saksamaa olusid väga hästi olles seal varem kolm korda võidutsenud.

Mida suudavad Mikkelsen ja Sordo?

Saksamaal saab olema huvitav jälgida, kas Soomes end taasleidnud norralane Andreas Mikkelsen jätkab sama hooga. Soome rallil näitas mees üle pika aja taas head minekut jäädes poodiumilt välja, kuid edestas mees-mehe vastu võitluses Sebastien Ogieri. Varasemalt on Mikkelsen Saksamaal konkurentsivõimeline olnud nii Citroeni, kui ka Volkswageniga sõites.

Hyundai meeskonnaga “liitub” taas Dani Sordo, kes jättis Soome ralli vahele kuna see ralli kogenud hispaanlasele väga ei istu. Saksamaal on ta taas stardis ning enne Sardiinia ralli võitu sel hooajal pärines tema senine ainus võit just Saksamaalt. Kuus aastat tagasi oli ta kiireim Citroeniga sõites, kuid kahtlemata omab ka häid võimalusi Saksamaal konkurentsis olemiseks. Hispaanlase võiduvõimalus sõltub pisut Hyundai esisõitja Neuville tegemistest – kui mõlemad mehed on võidukonkurentsis, tulevad Sordole tiimikorraldused.

Gus Greensmithi kolmas võimalus

Waleslane Elfyn Evans on endiselt vigastusega rivist väljas ning seetõttu asendab teda ka Saksamaal Gus Greensmith. Britt sai oma teise võimaluse sõita WRC autoga Soome rallil, millel ei suutnud ta sarnaselt Portugali ralliga lõpuni jõuda. Kahest stardist on tal kaks katkestamist ehk Saksamaal on eesmärk igal juhul lõpetada. Kui britt peaks ka Saksamaal katkestama, hakkavad asjad tema jaoks tasapisi hapuks muutuma. Ilmselt saab ta võimaluse ka kodusel Walesi rallil, kuid kui tiksuda esikümne lõpus ja siis ka katkestada, on keeruline kuidagi silma jääda.

Kõik rallisõitjad on aegade jooksul enda “kooliraha” maksnud, sest ega muudmoodi kogemusi ei omandagi, kuid samas tuleb meeles pidadada, et näiteks Tänak, Suninen või Lappi on kohe esimestel rallidel head kiirust näidanud. Ma ei kahtle Gusi kiiruses või talendis, kuid ka M-Sport ei anna lõputult võimalusi.

Kolm rallit ühes

Saksamaa ralli on sõitjate jaoks eriline ralli, sest kuigi sõidetakse ühel pinnasel, on kavas justkui kolm erinevat rallit. Erinevatel päevadel sõidetakse nii viinamarjainstanduste vahel, kus on palju kitsaid tagasipöördeid, kui ka avaratel ja looklevatel teedel. Loomulikult on ka sel aastal kavas kiiruskatsed Baumholderi sõjaväebaasi ümbruses, kus sõidetakse tankipolügoonil asuvatel kiiruskatsetel. Need kiiruskatsed muudavad eriliseks nn “hinkelsteinid”, mis on tankide tõkestamiseks mõeldud kivid. Lisaks kividele tuleb sõitjatel hakkama saada erinevate pinnastega – näiteks on betoon tunduvalt libedam, kui tavaline asfalt. Ühe katsel võib olla mitmeid erinevaid lõike ning kui peaks vihma sadama, tuleb kivide vahel betoonil väga ettevaatlik olla.

Asfaldirallidel ei loe stardipositsioon nii palju, kui kruusarallide puhul, kuid mõningase eelise stardipositsioon siiski annab. Asfaldil on vastupidiselt kruusal sõitmisele hea startida esimesena, sest siis on tee puhas ning pidamine on kõige parem. Asfaldirallidel lõikavad sõitjad kurve ning iga auto toob lõikamisega rajale pisut mulda, mis muudab tee mustemaks ja järgneval sõitjal on pisut kehvem pidamine. Kehvem pidamine võib kaasa tuua selle, et kurv läheb pikaks ning kui see juhtub Baumholderi ümbruse kiiruskatsetel, tähendab see suure tõenäosusega katkestamist.

üles