Mõtisklused Ralli eelvaated WRC

Sardiinia 2018 – Enesekindel Toyota meeskond ootab head tulemust

Foto: Toyota Gazoo Racing WRC

Märkamatult on kätte jõudnud autoralli MM-sarja seitsmes etapp, milleks on Sardiinia ralli. Vahemeres asuval Sardiinia saarel sõidetav ralli on üks raskemaid rallisid MM kalendris tänu keerulistele oludele.

Märjad olud muudavad ralli ettearvamatuks

Tavapäraselt on juuni alguses Sardiinias suviselt kõrged temperatuurid ning kuiv, kuid sel korral on rallile eelnenud päevadel tublisti sadanud ja see muudab ralli ettearvamatuks. Tavaliselt kaotavad kruusarallidel esimestena teele minevad sõitjad aega, kuid märjad teed võivad kaalukausi hoopis nende poole kallutada – kui teekate on märg, siis muutub liivane kruus kiiresti mudaks ja tagumistele meestele muudab see raja aeglasemaks.

Vaatamata vihmasele ilmale on Sardiinias endiselt soe ning seegi on oluline faktor, sest kuumal päeval võib temperatuur autodes tõusta lausa 50-60 kraadini ning see eeldab sõitjatelt väga head vastupidavust. Tihti arvatakse, et autospordis ei ole füüsiline vorm oluline, kuid just kuumadel rallidel muutub füüsiline vorm ülitähtsaks, sest kui meeskond ei suuda terve päev olla keskendunud, võivad vead lihtsalt tulla.

Enesekindel Toyota meeskond ootab head tulemust

Eelmisele etapile, Portugali rallile tulid Toyota mehed ülimalt enesekindlalt – Ott Tänak oli paar nädalat varem võitnud kindlalt Argentina ralli ning Jari-Matti Latvala ja Esapekka Lappi olid näidanud head kiirust. Paraku hakkas juhtuma sisuliselt enne, kui ralli õigupoolest käimagi sai minna – Tänaku auto mootor purunes peale kivist üle sõitmist teisel kiiruskatsel ning järgmisel kiiruskatsel lõhkus Latvala oma auto vedrustuse.

Sardiinias loodavad Toyota mehed eelmise ralli pettumuse unustada ning sõita välja hea tulemuse, sest vastasel juhul hakkavad Tänaku tiitlilootused vaikselt kaduma – rohkem ebaõnnestumisi ei saa eestlane lubada. Enne Sardiinia rallit kaotab ta liider Thierry Neuvillele neljakümne seitsme punktiga, mis pole püüdmatu vahe, kuid seda vahet on siiski äärmiselt keeruline tagasi sõita. Eestlane võttis eelmisel aastal Sardiinias oma debüütvõidu, olud peaksid talle sobima ning auto on kiire, kuid loodetavasti ei taba meie mehi taaskord ebaõnn nagu Portugalis.

Soomlase Jari-Matti Latvala hooaeg ei ole kulgenud soovitud moel – mees on kuue esimese ralliga kogunud kõigest 31 punkti ning ta on võitnud kõigest neli kiiruskatset Tänaku 29 kõrval. Soomlasel on olnud palju ebaõnne, kuid samas on ta ka ise eksinud ning selline seis tähendab, et tal on vaja igal juhul Sardiiniast head tulemust. Varasemalt on Latvala 9 aastat tagasi Sardiinias võitnud ning eelmisel aastal lõpetas ta Tänaku järel teisel kohal ehk kiirust jagub, loodetavasti saab mees ka peas asjad korda ning suudab keskenduda sõidule.

Meeskonna noorim sõitja – Esapekka Lappi näitas eelmisel aastal Sardiinias teenitud kiiruskatse võitudega, et ta on sel saarel väga kiire ning sellel aastal ei ole tal väiksemat eesmärki, kui poodiumikohale jõudmine. Toyota meeskonnajuht Tommi Mäkinen on öelnud, et ta ei kavatse meeskonnakorraldusi anda, kuid kui Esapekka suudaks teisi peale Tänaku edestada, siis oleks see eestlasele väga kasulik, sest siis rööviks soomlane teistelt punkte. Ma usun, et Esapekkal on keeruline veel Sebastien Ogieri, Thierry Neuville või Ott Tänaku tempos terve ralli sõita, kuid kui esimestel meestel midagi juhtub, siis on just tema suurim pretendent heale kohale.

Sebastien Ogieri sundseis

Valitsev maailmameister Sebastien Ogier on enne Sardiinia rallit endale harjumatul positsioonil, nimelt ei juhi prantslane MM sarja ning seega saab ta rajale minna teiselt kohalt. Viiekordne maailmameister oli sunnitud sõiduvea tõttu Portugalis leppima 0 punktiga ning Sardiiniast soovib ta kindlasti head tulemust. Belglasele Neuvillele kaotab prantslane 19 punktiga, mis ei ole suur vahe arvestades, et sõidetud on pool hooajast, kuid kuna konkurents on nii tihe, tuleb võimaluse tekkides suruda. Prantslasele võib trumbid kätte mängida just teisena rajale minemine ning kuigi märgades oludes ei pruugi belglase kaotus esimesena sõites nii suur olla, on prantslasel siiski pisut paremad olud.

Citroen loodab Östbergi kogemustele

Portugali rallijärgselt õhkas Citroeni meeskond tõelise uudispommi, kui teatas, et senise meeskonna esisõitja Kris Meekega on leping lõpetatud. Prantsuse meeskonda sundis rasket otsust vastu võtma rohked avariid ning uljas sõit ehk loodetud rallivõitude asemel lõpetas Meeke tihti võpsikus. Raske öelda, kas Citroeni otsus oli argumenteeritud – tõenäoliselt tuli see otsus autotootja juhtkonnast ning rallimeeskonna juhtidel tuli otsus lihtsalt teatavaks teha.

Vallandamise järgselt on keeruline ennustada, kes võiks Citroeniga poodiumile jõuda. Senine teine sõitja Craig Breen näitab küll järjest paremat kiirust, kuid rallivõidu nimel ta veel sõita ei suuda. Osadel rallidel sõidab Citroeniga norralane Mads Östberg, kelle parimad ajad on ka juba möödas ehk siis sisuliselt polegi praegu neil meest, kes suudaks võidukonkurentsi sekkuda. Otsuse järgselt spekuleeriti, et prantslased üritavad Sebastien Loebi tagasi meelitada, kuid vanameister teavitas, et sõidab küll Kataloonia rallil, kuid täiskohaga naasta ta ei soovi – ta osaleb rallikrossi MM sarjas ning naudib seda.

Tundub, et Citroen on taaskord loobunud käesolevast hooajast ning see sõidetakse kuidagi lõpuni erinevate „vangerduste“ abil, kuid pigem hakatakse vaeva nägema järgmise hooaja nimel. Käesoleva hooajaga peaks M-Sportist vabanema näiteks Ogier, kelles näeb Citroen potentsiaali. Iseasi, kas Ogier soovib minevikku arvestades Citroeni meeskonda naasta, samas on tegemist rohkem tehasetiimiga, kui M-Sport Ford seda on.