Mõtisklused Ralli eelvaated WRC

Soome 2018 – Sõitjaid ootavad kiired ja tehnilised teed

Foto: Toyota Gazoo Racing WRC

Autoralli maailmameistrivõistlused jätkuvad peale kuuenädalast suvepuhkust klassikalise Soome ralliga, mida peetakse üheks raskemaks ralliks MM sarjas. Ralli muudavad eriliseks kiired teed ja suured hüpped, mis pakuvad pealtvaatajatele põnevat vaatemängu ja sõitjatele tõelist väljakutset.

Toyota sõitjad on favoriidid

Rallieel on palju räägitud, et Toyotad on Soomes kindlasti väga head, sest Toyota meeskonna jaoks on tegemist koduradadega. Jaapani autotootja Toyota rallimeeskonna peakorter asub just nimelt Soomes, mitte väga kaugel ralli võistluskeskusest Jyväskyläst. Lisaks on meeskonnas kaks kohalikku meest – kolmekordne Soome rallivõitja Jari-Matti Latvala ning eelmisel aastal võidutsenud Esapekka Lappi, kes on sihivad kindlasti võitu ka sel aastal. Samuti on Soomes alati head hoogu näidanud sel hooajal Toyota esisõitjaks tõusnud Ott Tänak, kes vaatamata kiirusele pole Soomes poodiumile tõusnud.

Toyota meeskond on koduseks võidukihutamiseks autodele paigaldanud uue mootori, mis peaks konkurentide ees eelise andma just tehnilisematel kiiruskatsetel, mida on sel aastal Soomes üpris palju. Soome ralli korraldajad on varasemalt hädas olnud liiga suurte kiirustega – just nimelt hädas, sest autoralli MM sarjas peetakse keskmise kiiruse piiriks 130 km/h ühel kiiruskatsel. Aasta aega tagasi Rootsis oli Ott Tänakul ühel kiiruskatsel keskmiseks kiiruseks 135km/h ning seetõttu otsustasid korraldajad korduskatse turvalisuse kaalutlustel tühistada. Seejuures tuleb märkida, et jutt on keskmisest, mitte maksimaalsest kiirusest ehk siis kiiruskatse ajal tõusevad kiirused ka 170-190km/h piirile, kuid keskmine näit peaks jääma alla 130. Eelmisel aastal paigaldasid Soome ralli korraldajad teedele tehislikke takistusi, et kiiruseid alla tuua, kuid sellised vangerdused ei meeldinud sõitjatele. Sel aastal on valitud kiiruskatsetele lõike, mis on kitsamad ning seega ka tehnilisemad.

Kas Ott Tänak seljatab Soome ebaõnne?

Eestlase Ott Tänaku parim tulemus Soome rallilt WRC autoga on viies, kuigi igal aastal on ta kiiruse poolest võidukonkurentsis olnud. Hea tulemuse on rikkunud erinevad äpardused – sõiduvead ning tõrkuv tehnika ehk saavutatud koht ei näita tegelikke võimeid Soomes. Eestlast peetakse üheks Soome ralli favoriidiks ning kahtlemata oleks tal häid punkte ka tarvis – hooaja lõpuni on koos Soome ralliga jäänud kuus etappi ning liider Thierry Neuvillele kaotab ta 72 punktiga. Loomulikult ei saa öelda, et MM tiitel oleks kadunud – tipus sõitvatel meestel on MM tiitli võitmine eesmärk seni kuni see on matemaatiliselt võimalik ehk tagasi ei hoita, kuid kui ka Soome peaks ebaõnnestuma, on vahet tagasi teha juba väga keeruline. Aus oleks öelda, et ega praegugi seis kiita pole ning puhta sõiduga polegi eriti lootust, kuid autoralli on tehnika sport, kus võib kõike juhtuda.

M-Sport panustas valitsevale maailmameistrile

Valitsev maailmameister Sebastien Ogier on endale harjumatus seisus – vahe liidriga on MM sarjas 27 punkti ehk nii palju pole ta hooaja keskel ammu liidrile kaotanud. Prantslase seis on parem, kui eestlasel Tänakul, kuid midagi kerget pole temalgi. Liider Thierry Neuville on võitnud viimased kaks rallit, seejuures viimati röövis ta Sardiinias Ogierilt võidu 0,7 sekundiga ning seepärast on M-Sporti meeskond vahepealse aja panustanud auto arendamisse.

Soome rallile toob M-Sporti meeskond uuendatud aerodünaamikapaketi, mis peaks autole andma rohkem tagaosa pidamist, mida on Soome kiiretel teedel väga vaja. Lisaks parendatud aerodünaamikale, saavutas Ogier meeskonnaga kokkuleppe kasutada kruusarallidel Reigeri amortisaatorite asemel Sacshi toodangut, millega on prantslane tuttav Volkswageni aegadest. Vahetuses pole midagi iseäralikku – aastaid tagasi palus ka Markko Märtin Peugeot meeskonnalt luba kasutada teisi amortisaatoreid, mis sobisid talle paremini. Kindlasti ei ole sellised muudatused meeskonnale meelt mööda, kuid kui kaalul on MM tiitel, ollakse valmis kompromissideks.

Seejuures tasub märkida, et uuendatud aerodünaamikapaketi saab Soome ralliks vaid Ogieri auto – meeskonna teised sõitjad Elfyn Evans ning Teemu Suninen peavad leppima veel vanema versiooniga. M-Sporti meeskonnast tuleb aru saada – sisuliselt siiski erameeskonnana toimetaval M-Sportil on keeruline tuua kõik uuendused kohe kõigile autodele. Ka eelmisel aastal sai Ogier uuendused ennem, kui Tänak, mille pärast viimane ka natukene torises, kuid õnneks sel aastal Toyotas selliseid muresid enam pole. Jaapani autotootja meeskonnal on kasutada tunduvalt enam raha ning seetõttu saavad nad uuendused tarnida kõigile autodele.

Hyundaid ootab ees raske ralli

Varasematel aastatel on Hyundai meeskond Soomes hädas olnud – muidu kiiretel teedel head hoogu näidanud meeskond ei leia seda sugugi Soomes sõites. Meeskonna sõitjatest, kel on kolme peale kokku 13 MM rallivõitu, on ainsana Soomes poodiumile jõudnud Thierry Neuville ning sedagi viis aastat tagasi Fordi meeskonnas sõites. Sellel aastal soovib meeskond vea parandada – Mikkelsenile Soome teed meeldivad ning Paddon käis Rally Estonial kätt soojaks sõitmas, kuid ma arvan, et võidukonkurentsi nad siiski ei sekku. Belglasel Neuvillel on keeruline võidukonkurentsis sõita tänu esimesena startimisena ehk ta peab teistele teed puhastama ning Soomes on kaotatud aega väga keeruline tagasi sõita, sest teed on kiired ning vahed väiksed.

Roland Poom teeb debüüdi MM sarjas

Rallifännid on sel aastal harjunud nägema lisaks Ott Tänakule MM sarjas kaasa löömas ka teist Eesti rallipaari – Ken Torni ja Kuldar Sikku aga Soomes teevad oma MM sarja debüüdi Roland Poom – Ken Järveoja. Õigemini teeb debüüdi Roland, Ken on varasemalt MM-sarjas sõitnud Aigar Pärsi ja Sander Pärnaga. Roland sõidab Soomes Ford Fiesta R2T võistlusautoga, mis on identne JWRC arvestuses osaleva Ken Torni autoga, et saaks Torni ning teiste JWRC sarjas sõitvate meestega aegasid võrrelda.