Tänaku meisterlik sõit Soomes 2019
Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool // AP-215HCCBFS2111 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //

Soome 2019 – Tänaku meisterlik sõit tõi võidu

Ott Tänaku meisterlik sõit Soome teedel tõi talle karjääri kümnenda MM rallivõidu ja kindlustas vahet lähimate konkurentide Sebastien Ogieri ja Thierry Neuvillega.

Tänaku meisterlik sõit esimesel päeval

Ott Tänak koos kaardilugeja Martin Järveojaga alustasid Soome rallit minnes rajale esimesena ning juhtides MM sarja Sebastien Ogieri ja Thierry Neuville ees. Esimese päeva ülesanne oli püsida esikolmiku kannul aga kindlasti edestada kahte lähimat konkurenti. Soome on tüüpiline kruusaralli – esimesena teel olijal on kõige keerulisem ning rada muutub iga autoga aina kiiremaks, pidamine läheb paremaks. Vaatamata kehvematele oludele suutis Ott lausa esikohakonkurentsis kihutada edestades lähimaid konkurente aga ka sisuliselt kõiki teisi. Avapäeva lõpetas Tänak neljandana kaotades esimesele mehele vaid 2,6 sekundit.

Teise päeva esimese kiiruskatsega tõusis Ott liidriks ning tundus, et ajalugu kordub – võrdsetes oludes pole talle vastast, paraku asusid meeskonnakaaslased Jari-Matti Latvala ning Kris Meeke Otiga võidu sõitma. Lisaks oli ohtlikult lähedal Citroenis taas kiiruse leidnud Esapekka Lappi. Mehed sõitsid sekund-sekundis kuniks eksis Meeke.. ja seejärel samas kohas ka Latvala, kellest esimene oli sunnitud katkestama, teine sai jätkata aga langes kolmandaks. Soomlane Lappi oli küll kiire, kuid Oti vastu ei saanud temagi vaatamata koduradadele.

Ralli viimasel päeval võtsid eestlased rahulikumalt ning kontrollisid seisu, kuid sellele vaatamata võitsid esimese kiiruskatse aga selge oli, et püüdma minnakse maksimumi punktikatselt. Viimasel katsel oli esmalt kiireim Thierry Neuville, keda Ott lõpuks siiski edestas teenides Soomest maksimaalsed punktid. Soome ralli võiduga edestab Ott nüüd Ogieri 22 ning Neuvillet 25 punktiga.

Toyota kehv taktika

Soome ralli teisel päeval leidis aset olukord, kus Otil tuli riskipiiril sõites võistelda enda meeskonnakaaslastega sõltumata sellest, et meeskond oli rallieel taoliseks olukorraks selged juhised andnud. Teist päeva alustas esinelik 2,6 sekundi sees ning katse-katselt võistlesid Toyotad sekundi kümnendike nimel, Citroeniga sõitnud Esapekka Lappi jäi veidi maha aga oli ohtlikult lähedal sellegipoolest. Meeskond oli enne rallit sõitjatega kokku leppinud, et Jari-Matti ning Kris peavad jälgima Oti tegemisi, sh mitte hakkama temaga võidu sõitma, paraku meestel ununes see starditulede valguses sootuks. Selge oli, et sellises seisus hakkavad vead tulema ning nii ka läks – neljateistkümnendal kiiruskatsel eksisid nii Meeke, kui ka Latvala, kellest esimene oli sunnitud ralli katkestama.

Tagantjärgi on lihtne öelda, et oleks võinud rahulikumalt võtta ning mitte Otiga võidu sõita, samas oli Lappi ohtlikult lähedal. Siiski jään arvamusele, et see, et olukord selleni jõudis, oli selgelt meeskonna tegemata töö – kui sõitjad on sõlminud lepingud, tuleb neile selgeks teha, mis on lubatud ja mis mitte. Seekord eksisid Latvala ja Meeke, kes pingutasid riske võttes, et Tänaku tempos püsida. Eestlane ülemäära riske ei võtnud aga sõitis siiski maksimumiga ehk vea oleks võinud teha ka eestlane.

Soome ralliga sai veelkord kindlaks asjaolu, et Kris Meeke ei ole meeskonnamängija – ta sõidab vaid enesele ning suudab rallisid võita vaid tänu õnnele. Võibolla on see karm hinnang, kuid mees sõitis ka viimasel päeval teelt välja olukorras, kus oleks võinud röövida Tänaku konkurentidelt väärtuslikke punkte. Teisalt näitas Soome ilmekalt, et Otiga võidu sõitmiseks peavad teised riske võtma ehk reaalselt sõiduga ei saa eestlase vastu mitte keegi.

Lappi leidis enesekindluse

Soome ralli eel räägiti Esapekka Lappist, kui ühest favoriidist, sest soomlase ainus võit MM sarjas pärineb just Soome rallilt. Kaks aastat tagasi jõudis mees võiduni Toyota roolis, kuid sellest hooajast sõidab ta Citroeniga, millega pole suutnud kohaneda. Hooaja alguses oli ta Rootsis teine, kuid seejärel pole ta suutnud kuidagi autoga kohaneda ega ka kiirust leida. Citroen tõi Soome ralliks välja vedrustuse uuenduse, mis parandas veidi stabiilsust ning Lappi leidis enesekindluse. Eestlase vastu oli temagi jõuetu, ka paremalt stardipositsioonilt minnes, kuid ülejäänud meestest oli ta kiirem. Muljetavaldav kiirus, mis loodetavasti on alles algus ning mees suudab lõpuks autoga kohaneda. Järgmisena on kavas Saksamaa ralli, kus täiendatud esivedrustus peaks väga hea olema.

Mikkelsen ja Breen kiired, Neuville vingus

Soome rallil naases ralli MM sarja WRC autol eelmise hooaja järgselt töötuks jäänud iirlane Craig Breen, kes tõi starti Hyundai kolmanda auto Andreas Mikkelseni ja Thierry Neuville kõrval. Iirlane osales Hyundaiga ka Rally-Estonial ning ühel testil, kuid sellele vaatamata suutis ta olla väga kiire. Avapäeva lõpuks oli ta lausa parim Hyundai edestades kahte kogenud meeskonnakaaslast.

Ajal, kui Breen ja Mikkelsen olid konkurentsivõimelised, kurtis Neuville, et leia autole seadistust ning ta ei saa aru, kuidas teised nii kiired on. Ralli edenedes tõusis Mikkelsen neljandaks ning suutis edestada mees-mehe vastu võitluses Sebastien Ogieri viimasel päeval. Breen seevastu Ogieri vastu ei saanud ning oli sunnitud leppima kuuenda kohaga. Ralli lõpuks “langes” Breen seitsmendaks võttes ajakaristuse, et Neuville tõuseks koha võrra ja võidaks ühe punkti. Suurepärane meeskonnatöö, Toyota mehed õppige!

Hooaja esimese poole järel tundus, et Mikkelsen endale järgmiseks hooajaks enam lepingut ei teeni – mees oli lootusetult aeglane ning ei leidnud kuidagi seadistusi. Soomes oli ta aga justkui uus mees edestades Ogieri ning meeskonnakaaslaseid. Seekord jäid Toyotad ning Lappi püüdmatuks, kuid järgmisel rallil Saksamaal on ta varasemalt heas hoos olnud. Ma väga loodan, et Mikkelsen suudab hooaja teises pooles sama hooga jätkata!

Kangelane Ogier

Tõeliseks kangelaseks oli Soomes Sebastien Ogier, keda tabas ööl vastu laupäeva kõhuviirus. Mees oli magamata, kaotanud suure osa vedelikust ning seetõttu mitte kõige värskem, kuid sellele vaatamata suutis ta konkurentsis püsida. Otseetris võrreldi olukorda hommikul tööle minemisega – tavalised inimesed helistaksid hommikul tööle ning ütleksid, et nemad täna ei tule, kuid Ogier läks sellises olukorras ultrakiiretele Soome teedele kihutama. Hullud mehed on need rallisõitjad!

Ralli, mille M-Sport tahaks unustada

Eelmistel aastatel head hoogu näidanud M-Sport põrus Soomes täielikult – meeskonna esisõitja Elfyn Evans oli sunnitud võistluse vahele jätma Rally-Estonialt saadud seljavigastuse tõttu. Tagasitulekut planeerinud Hayden Paddon kandis auto rallieelsel testil maha ning soomlane Teemu Suninen ei suutnud suurt midagi. Soomlane seadis ralliks endale tagasihoidliku eesmärgi olla poodiumikonkurentsis. Just nimelt tagasihoidliku, sest mees on sel aastal väga head kiirust näidanud ning koduradadel on ta alati kiire olnud, kuid seekord läksid asjad teisiti. Mees jäi poodiumist kaugele ning ei suutnud ühegil katsel võrreldavat kiirust näidata.

Lisaks Sunineni kiiruse puudumisele ei suutnud ka Evansit asendama tulnud Gus Greensmith rallit lõpetada. Portugalis WRC autol debüüdi teinud mees katkestas esimese ralli ning lootis Soomes iga hinna eest lõppu jõuda, paraku läks üks kurv pikaks ning ralli oligi tema jaoks läbi. Saksamaa rallil saab britt uue võimaluse, sest ka selle ralli on sunnitud Evans vahele jätma. Ideeliselt peaks kolmandal rallil juba pisut parem kiirus olema, samas on tal endiselt täitmata esimene eesmärk – lõpetada ralli.

üles