Toyota tagasituleku eel: rasked valikud

Autori Margus Kaldma avatar

Järgmisel hooajal teeb rallimaailmas tagasituleku üks maailma suurimaid autotootjaid Toyota ning WRC auto arendusega tegelev meeskond hakkab jõudma esimeste ametlike auto katsetamisteni. Varasemalt on ka erinevaid auto osasid ja sõlmpunkte katsetatud, kuid nö. ühtses vormis oleva autoga pole varem testsõite tehtud. Jaapani autotootja on teada andnud, et ralliprojekti veab neljakordne maailmameister Tommi Mäkinen ning testsõitjateks on endine WRC staar Mikko Hirvonen ning suure kogemuste pagasiga Juho Hänninen. Viimasel mehel pole küll väga palju kogemusi WRC autoga, kuid rallikogemus on mehel kindlasti suur ning meeskonnale on sellest abi. Spekuleeritud on ka teemal, et Hänninen saab järgmisel aastal ka sõitjakoha, kuid ametlikult ei ole seda veel kinnitatud. Kuigi rallimaailm on ootusärevuses, milleks on Toyota võimeline, siis meeskonna peamiseks mureks on hoopis leida sõitjad, kes suudaks võidu nimel kihutada.

Tippsõitjad pole huvitatud

Kui meeskonna juhtimise võttis TMG –lt üle endine Mitsubishi tehasesõitja ja neljakordne maailmameister Tommi Mäkinen, hakkasid meediasse jõudma ka esimesed nimed, kellest huvitatud ollakse. Nimekirjast käisid alguses läbi Jari-Matti Latvala, kes pole suutnud oma potentsiaali Volkswagenis realiseerida, kuid spekuleeriti ka belglase Thierry Neuville ning briti Kris Meeke nimedega. Belglane kinnitas, et jätkab Hyundai meeskonnas ning Meeke sõlmis varsti peale seda Citroeniga mitme aastase lepingu, mis oli Jaapani autotootjale kindlasti valusaks löögiks, sest Citroen keskendub sel aastal uue auto arendamisele ja kaasa tehakse valitud etappidel. Kahe pakkumise vahe seisnes selles, et Toyota kasuks otsustades ei oleks Meeke sel hooajal sõita saanud, kuid samas oleks saanud autot enda sõidustiili järgi kohendada, kuid Citroenis saab ta pingevabalt sõita sel aastal valitud etappidel ning samas arendada ka uut autot. Briti otsust ei saa kritiseerida, sest just viimastel aastatel on ta näidanud, et suudab võidu nimel kihutada ning koos Citroeni uue autoga võitleb ta kindlasti MM tiitli eest.

Meedias levinud juttude kohaselt ütles Toyota pakkumisele ära ka belglane Neuville, kes soovib Hyundai meeskonnas jätkata, kuid samas on belglasel Hyundais käimas viimane hooaeg ning seni pole uuest lepingust räägitud. Korea autotootja ja Neuville suhted hakkasid nõrgenema eelmise hooaja keskel, kui Neuville tulemused alla hakkasid minema, kuid mees seda ise ei tunnistanud, et midagi valesti oleks. Samuti oli tihti parim Hyundai mees Uus-Meremaa rallisõitja Hayden Paddon, kellel pole väga palju kogemusi, kuid kes on siiani väga head kiirust näidanud ja olnud stabiilselt kiirem meeskonna põhisõitjatest. Ma ei tõmbaks Neuvillet Toyota mõttes veel maha kuigi mees ise on vastupidist väitnud, kuid saame näha, kas ta on sel arvamusel ka siis, kui teisi pakkumisi enam laual pole.

Lisaks belglasele on hooaja lõpus turul vabalt saadaval ka norralane Mads Östberg, kellel lõpeb samuti M-Spordiga leping ning kahtlemata oleks ta Toyotale sobiv kandidaat. Norralane on näidanud, et toob stabiilselt auto lõpuni ja punktid „koju“, kuid samas pole ta viimastel aastatel suutnud enam näidata seda kiirust, mis kunagi. Norralase jaoks on kehv seis ka selles osas, et mees ei suutnud erilist kiirust näidata ka ühel oma lemmikrallil Rootsis, kus ta jõudis küll poodiumile, kuid ta oleks pidanud olema võimeline kihutama võidu nimel. Võib olla tooks just Toyotasse liikumine Madsile uue hingamise, kuigi varasemalt M-Spordist Citroeni siirdumine läbimurret endaga kaasa ei toonud.

Toyota soovib Loebi ja Solbergi

Spekuleeritud on ka 2003. aasta maailmameistri Petter Solbergi nimega, kuid siis võiks juba sõitjakohale asuda ka meeskonna testisõitja Mikko Hirvonen, kes lõpetas rallisõitja karjääri Solbergist mõned aastad hiljem. Tänasel päeval osaleb Petter küll aktiivselt rallikrossi MM sarjas, kuid tegemist on siiski üsna erinevate aladega. Lisaks on Tommi rääkinud, et tegelikult sooviks ta meeskonnas näha ka Sebastian Loebi, kuid see on veel utoopilisem, kui Solbergi naasmine. Prantslane on tõeline autospordi legend ning keegi ei kahtle selles, et mees oleks võimeline võidu nimel kihutama, kuid ma arvan, et ta ei ole enam huvitatud taaskord täis hooaja kaasa tegemisest – mees võtab järjest uusi väljakutseid vastu. Peale WRC sõitjakarjääri lõpetamist võidutses ta legendaarsel Ameerika mäkketõusu võistlusel, kus purustas ülivõimsalt rajarekordi, lisaks tegi ta kaasa paar hooaega kereautode (WTCC) sarjas, kus lõpetas korduvalt ka poodiumi kõrgeimal astmel. Sellel hooajal võistleb ta rallikrossi MM sarjas, kus peamiseks rivaaliks just Solberg.

Kahtlemata oleks nende sõitjate naasmine sarja lahe ning saaksime näha heitlust endise ja praeguse sarja valitseja – Loebi ja Ogieri vahel, kuid samas ei tea keegi, kui konkurentsivõimeline on Toyota auto. Ma arvan, et nende puhul ikkagi tervest hooajast rääkida ei saa, kuid ehk näeme Solbergi või Loebi mõnel valitud rallil kihutamas Toyota meeskonnas – veebruaris toimunud Rootsi rallil rääkis Solberg, et järgmisel aastal osaleb ta kindlasti Rootsi rallil, kuid samas võis ta selle all ka mõelda Historic klassis sõitmist, mida ta on ka varem teinud. Vaatamata Hirvoneni, Hänninen ning Mäkineni enda kogemustele võiks Loebist olla kasu ka auto testimise juures, näiteks asfaldiseadete leidmisel ning selline koostöö on samuti täiesti võimalik.

Keegi ei tea, milleks auto võimeline on

Ilmselt peamiseks põhjuseks on sõitjate huvipuudusel see, et keegi ei tea, milleks Toyota võimeline on, sest kuigi kunagi aastaid tagasi oli tegemist tipp meeskonnaga, mäletavad kõik, milliseks kujunes Toyota F1 üritus. Jaapanlased suundusid autoralli tippude hulgast F1 sarja ning olid üks suurema eelarvega meeskondasid, kuid tulemust ei tulnudki – aastate jooksul prooviti erinevate sõitjatega, kuid peale paari poodiumikoha ei suudetud midagi saavutada. Lisaks on jaapanlased tuntud oma kärsituse poolest – Suzuki meeskond oli JWRC sarjas väga edukas, kuid kui tuldi välja oma WRC autoga ning see konkurentsivõimeline polnud, lõpetati projekt üsna kiiresti andmata aega areneda. Sarnaselt käitusid ka Subaru ja Mitubishi meeskonnad ehk kui varasemalt oldi tipus, siis olid asjad hästi, kuid kui mõlemad tõid välja uue auto ning sellega nii kiired enam ei oldud, tuli loobumiseotsus võrdlemise kiiresti. Ma tahaks loota, et Toyotaga läheb teisiti ning meeskond suudab oma kunagise hiilguse MM sarjas taastada, sest see oleks heaks signaaliks ka teistele autotootjatele, kes võiks MM sarjaga liitumist kaaluda.

Spekuleerida sellega, milleks Toyota võimeline on, on praegusel hetkel väga raske, sest kuigi lekkinud on varasemaid autokatsetamisi, pole praegu arendatava Toyota Yaris WRC autoga veel testsõite alustatud. Puhtalt video pealt ennustada on samuti väga raske, sest kunagi ei tea, mida parasjagu katsetatakse, kuid mingisuguse pildi see ikkagi annab. Tegelikult arvan, et tippude jaoks nagu Latvala ja Neuville oleks tegemist väga hea võimalusega alustada nö. otsast. Volkswageniga liitudes oli Latvala kiire ja andekas, kellel polnud stabiilsust, kuid loodeti, et Saksa autotootja meeskonnas tal see tekib – ei tekkinud ning soomlane pole siiani autoga harjunud, kuid ehk juhtuks see meeskonnas, mida juhib kaasmaalane. Samamoodi oleks tegemist hea võimalusega Neuville jaoks, kes näitas nii Fordis, kui ka Citroenis head minekut teenides lepingu uue tulija Hyundaiga, kuid viimasel ajal on ta hakanud selgelt alla jääma noorukesele Paddonile ning pigem saab viimasest meeskonna esisõitja. Liitumine Toyotaga tähendaks belglasele taas ilmselt esisõitja kohta ja võimalust kujundada meeskond enda ümber.

Ott Tänaku võimalus?

Ralliringkondadest on läbi jooksnud info, et Tommi Mäkinen on käinud Eestis uurimas võimalusi tuua siia Toyota WRC meeskonna „kodu“ ehk kodubaas, kus autosid arendada ning logistikat juhtida. Eestil on Soome ees eelis selles, et Eestist pääseb mööda maad liikuma, samal ajal, kui Soomest tuleb esmalt praamiga asju liigutada. Teise võimalusena näeb Tommi Lätit potentsiaalse võimalusena ning kahtlemata võib meeskond ka Helsinkis paikneda.

Eesti kasuks otsustamine tooks endaga kaasa võimaluse, et Ott Tänak liitub Toyota meeskonnaga, mis oleks väga lahe, sest vaatamata sellele, et me ei tea Toyota konkurentsivõimelisust, siis on tegemist ikkagi päris tehasemeeskonnaga. Millegipärast pole Otti rahvusvahelises meedias Toyotaga seostatud, pigem viidatakse, et ta on liigselt M-Spordi tegemistega seotud, kuid samas hea pakkumise juures ma ei usu, et Ott jääks M-Spordi juurde. Lisaks annaks baasi Eestisse kolimine tulevikus võimaluse ka mõnele teisele noorele Eesti rallimehele rääkimata nö. „turunduslikust“ kasust Eestile. Loomulikult rallimaailmas pole Eesti tundmatu, kuid siiski annaks see maale palju juurde.

Eestlane on sel hooajal näidanud, et suudab ka vaatamata rasketele oludele lõpuni jõuda valides sellise kiiruse, mis ta rajal hoiab. Varasemalt riskis Ott peaaegu igas seisus ning selle tulemuseks olid mitmed väljasõidud, sel aastal riskib ta vaid siis, kui olud talle ja rehvidele sobivad. Selline suhtumine näitab sõitja küpsust ning kui näiteks Toyota pakuks meie mehele lepingut, oleks see kindlasti edukas tandem, mis suudaks palju korda saata.

Toyota enda noorteprogramm

Jaapani autotootjal on loomulikult ralliprojekti kaasatud ka kohalikud andekad rallisõitjad, kuid nad ei ole praegusel hetkel sellisel tasemel, et sõita WRC sarjas WRC autoga. Meeskonnas on 23. Aastane Takamota Katsuta ning 22. aastane Hiroki Arai, kes on Jaapani ühe edukaima rallisõitja – Toshi Arai poeg. Mõlemad mehed on enamusele rallifännidele üsna tundmatud, kuid mõlemad on siiani võistelnud peamiselt N-rühma autodega erinevate riikide meistrivõistlustel. Sel hooajal saavutas näiteks Arai Soomes Lapimaa rallil kolmanda koha ning suvel näeb mõlemaid mehi Rally Estonial võistlemas Ford Fiesta R5 autode roolis.

Mõlemal mehel on seni üsna vähe kogemusi rallis ning seetõttu ei saa neist kindlasti meeskonna põhisõitjaid, kuid võimaluse mõnel rallil saavad nad kindlasti. Seniste tulemuste põhjal on raske hinnata nende potentsiaali, kuid ilmselt tippmehi neist ei tule. Jaapani rahvaarv on tohutult suur, kuid kuna autoralli spordina seal väga populaarne ei ole, siis valivad noored mehed pigem mõne muu autospordiala, näiteks driftimise, milles on jaapanlased absoluutsed tipud. Seepärast on oluline, et Toyota tagasitulek WRC sarja õnnestuks, sest see tooks kindlasti huvilisi Jaapanist ning ehk leiab ka mõni noor andekas kohalik mees nii tee WRC sarja.

Põnev aasta

Läheb sõitjate valikuga kuidas läheb, kuid kahtlemata on rallifänne ootamas ees põnev aasta. Hooaja teises pooles hakatakse sõitjakohtasid jagama ja olgugi, et mitmel Toyota nimekirjast läbi käinud mehel on leping taskus, ei ole autospordis midagi kindlat ehk näiteks kuigi Neuville on öelnud, et ta ei huvitu Toyota kohast, võivad need asjad kiiresti muutuda. Sama kehtib ka soomlase Jari-Matti Latvala kohta, kelle meeskonna teise sõitja kohta sihib meeskonna praegune kolmas number Mikkelsen ning sellise vangerduse järgselt võib Latvala hakata asju teises valguses nägema. Eesti rallifännid loodavad, et kui Ott suudab terve aasta sama tarka sõitu näidata nagu siiani, siis võiks ka temal avaneda võimalus Toyotasse pääseda. Samas võib üllatada ka keegi noortest tulevikutegijatest.


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga