Foto: Jorge Cunha / DPPI

Ralli tulevikutegija Lätist – Sirmacis

Nädalavahetusel sõideti legendaarne Kreeka ralli, mis oli seekord ERC sarja kolmandaks etapiks. Eesti rallifännidele pakkus rõõmu Raul Jeetsi ja Andrus Toomi tubli sõit, sest ralli lõpetati hea neljanda kohaga, kuid Eesti rallifännid peaksid rõõmu tundma ka lätlase edu üle. Rallil võttis kindla võidu noor Läti rallisõitja Ralfs Sirmacis, kellest kirjutasin ka ralli tulevikutegijate artiklis. Tegemist oli noormehe debüüdiga R5 autoga ERC etapil, varasemalt on ta küll osalenud kohalikel rallidel N-rühma autoga, kuid R5 auto on siiski täiesti erineva käitumisega. Äärmiselt suur rõõm on kirjutada seda artiklit, sest tore on näha, et välja toodud mehed hakkavadki reaalselt tegusid tegema!

Sirmacis võidutses debüütvõistlusel ERC sarjas

Lätlane tegi Kreeka rallil oma ERC sarja debüüdi R5 võistlusautoga, kuid suutis juba oma esimesel võistlusel võidutseda. Kreeka ralli on üks raskemaid rallisid ERC sarja kalendris, sest teed ja tingimused on väga rasked. Kreekas on kivised ja mägised teed, kus on väga lihtne rehve lõhkuda, samas ei saa võidu sõites rahulikult võtta. Lisaks rasketele teedele valitseb Kreekas palavus ehk mehed peavad kohanema oludega, et rallil võidutseda.

Lätlane domineeris võistlust algusest peale loovutades vaid ühel katsel esikoha kiirele venelasele Lukyanukile, kuid juba järgmise katsega taastas ta liidripositsiooni. Venelane oligi ralli alguses lätlase kõige suurem konkurent, kuid pigem jäi ta noorele lätlasele siiski alla. Meeste omavaheline duell lõppes üheksandal kiiruskatsel, kui Lukyanuk enda auto vedrustuse lõhkus ning kaotas palju aega. Peale seda katset hakkas lätlane vahet järgnevatega jõudsalt kasvatama ning ralli lõpuks oli ta edu teisel kohal lõpetanud kohaliku mehe ees üle kahe minuti.

Lätlane on avalikustanud, et sel hooajal kavatseb ta kõigil kruusal sõidetavatel ERC etappidel stardis olla ning kui leiab sponsoreid, siis tahaks osaleda ka asfaldirallidel. Lätlane on kindlasti kiire ning kui ta suutis raskel Kreeka rallil võidutseda, siis on ta kiire ilmselt ka teistel rallidel. Eesti rallifännid loodetavasti näevad teda ka Rally Estonial, kus tal tuleb Eesti tipud alistada, mis saab väga raske olema. Heaks võrdluseks oleks noorele lätlasele Ott Tänaku osalemine, sest see oleks talle esimeseks suureks võimaluseks end maailma tippudega võrrelda. Lisaks oleks huvitav näha, mida ta suudaks asfaldil R5 autoga. Eelmisel aastal osales Sirmacis ERC sarjas R2 võistlusautoga ning asfaldil tempo tasapisi kasvas. Kui esimesel võistlustel Iirimaal oli ta pigem TOP10 lõpus ning kaotas liidrile üsna palju, siis hooaja edenedes lõpetas ta näiteks Tšehhis juba teisena Bergkvisti järel. Tšehhis jõudis ta nii kõrgele küll pigem konkurentide katkestamise tõttu, kuid samas oli kiiruskatse aegadest näha arengut.

Arvestades, et mehel on R5 võistlusautoga kogemust vaid ühe ralli jagu, siis on raske ennustada edasist arengut, kuid tundub, et rallifännidel tasub tal silma peal hoida ERC sarjas. Kui ta osaleks sel aastal veel ERC rallidel ning näitaks samasugust hoogu nagu Kreekas, siis võib see avada talle ukse järgmiseks aastaks WRC2 sarja. Siiski ei tohi liialt kiirustada, sest eelmisel aastal ERC juuniorite sarjas võidutsenud rootslane Emil Bergkvist otsustas ERC hooaja R5 autoga vahele jätta ja keskenduda WRC2 sarjale, kuid paraku peab rootslane praegu tegelema hoopis sponsorite otsimisega.

Talenti jagub ka WRC sarja jaoks

Läti ja Leedu rallifännid on aastaid pöialt hoidnud Eesti rallisõitjatele WRC sarjas, sest lätlased ja leedukad pole nii kõrgele jõudnud, kui Karl Kruuda või Sander Pärn, rääkimata Markko Märtinist, Urmo Aavast või Ott Tänakust. Ma loodan, et Ralfs Sirmacis suudab ERC sarjast murda WRC2 sarja ning seal hästi esinedes võiks ta kerkida tehasemeeskondade vaatevälja. Kahtlemata pole ka WRC2 sarja saamine ja vajalike sponsorite leidmine kerge, kuid potentsiaali noorel lätlasel jagub, mis võiks muuta ta sponsoritele atraktiivseks. Lisaks on järgmisel aastal liitumas MM sarjaga Toyota meeskond, kes kindlasti jälgib eriti teravalt noori sõitjaid, et võimalusel nad enda meeskonda tuua. Loomulikult on Sirmacise puhul sellest veel vara rääkida, kuid ma ei usu, et meeskondade juhid pole kursis sellega, mis ERC rallidel juhtub.

Tegelikult on Läti autosport viimastel aastatel teinud suure arengu, näiteks Reinis Nitišš kuulub rallikrossi absoluutsesse tippu ning 2014. aastal õnnestus tal võita Norra etapp. Lisaks on väga head kiirust näidanud madalamates sarjades Janis Baumanis. Sarnaselt Rally Estoniale toimub ka Lätis ERC sarja etapp ning sel aastal on seal kavas ka rallikrossi maailmameistrivõistluste etapp. Usun, et nii rallikrossi, kui ka rallisõitjate edu rahvusvahelistes sarjades aitab autosporti veelgi popimaks muuta Lätis.

Kahtlemata on Sirmacisel veel pikk tee minna selle tasemeni, kuhu on Eesti rallisõitjad jõudnud, kuid potentsiaali sellisele tasemele tõusmiseks tal jagub. Autospordis ei loe vaid talent, sest oleme näinud küllalt neid sõitjaid, kes on väga andekad, kuid paraku tuleb sponsorite puudumise tõttu karjäär lõpetada. Loodetavasti lõunanaabriga nii ei lähe ning ta saab võimaluse oma talenti näidata.

Rovanperä Lätis teine

Sarnaselt lätlasele Ralfs Sirmacisele näitas nädalavahetusel head kiirust ka Kalle Rovanperä, kes lõpetas Lätis Kurzeme ralli Skoda S2000 autoga absoluudi teisel kohal. Soomlane osales teist korda nelikveolise autoga täispikal rallil ning kuigi ta eksis mõnel katsel, suutis ta siiski vastu saada Läti kogenud rallisõitjale Janis Vorobjovsile. Noorest soomlasest kirjutasin samuti noorte tulevikutegijate artiklis.

üles