Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Türgi 2019 – Citroen tõusis tuhast

Lõppenud Türgi ralli oli justkui eelmise etapi peegelpilt, sest kui Saksamaa asfaldil olid võimsas hoos Toyotad teenides kolmikvõidu, teenis Citroen Türgist kaksikvõidu. Prantsuse meeskond tõusis tuhast, kuid ralli oli keeruline ja kujunes taaskord loteriiks.

Citroen tõusis tuhast

Saksamaa ralli järel valitses Citroeni meeskonnas peaaegu lein – suurte ootustega mindi Saksamaale, kuid ralli kujunes tõeliseks kannatuste jadaks. Meeskonna mõlemad sõitjad – kogenud Sebastien Ogier ning kiire Esapekka Lappi ei leidnud kuidagi õiget seadistust ning auto oli tugevalt alajuhitav. Ralli järel julgesid mõned fännid isegi ennustada Citroeni ja Ogieri loobumist hooaja lõpus, kuid Prantsuse meeskond tõestas, et ei anna alla.

Türgi ralli eel loobuti bravuurikatest sõnavõttudest, aeti rahulikult oma asja ning lõpuks võideti rallil kaksikvõit mängleva kergusega. Olgu, mänglev kergus ei ole päris täpne väljend Türgi ralli kohta, kuid siiski olid Citroenid teistest üle nii vastupidavuse, kui ka kiiruse poolest. Auto töötas terve nädalavahetuse probleemideta, Ogieril läks ühel katsel rehv aeglaselt tühjaks, kuid suuresti see tema hoogu ei kärpinud. Sisuliselt tõusiski Citroen tuhast ühe ralliga, kuid muidugi ei maksa arvata, et asfaldil asjalood oluliselt paremad oleks.

Avapäeval oli kiireim Esapekka Lappi, kelle puhul oli siiski selge, et kui Ogier tõuseb teiseks, siis soomlasel võita ei lubata – MM punktiseis on lihtsalt niivõrd pingeline. Soomlane on aga meeskonnamängija ning jõudis enne meeskonda tunnistada, et tema Ogieriga võidu sõitma ei hakka, kuna prantslasel on rohkem punkte tarvis. Kiiduväärt esitus Esapekkalt, kuid samamoodi võib öelda, et soomlane peabki tulevikule mõtlema – täna on ta teise sõitja rollis, kuid kahtlemata omab võimalusi tõusta esisõitjaks, iseasi kas Citroenis.

Toyota ebaõnnestus

Öeldakse, et ühe õnn on teise õnnetus ning Toyota vorm Türgis just seda tähendaski. Ott Tänak ja Martin Järveoja on olnud sel aastal koos Toyotaga enamustel rallidel võitmatud – sisuliselt on konkurendid neid suutnud edestada vaid eestlaste ebaõnne tõttu, kuid Türgis olid asjad hoopis teistmoodi. Eelmiselgi aastal ei leidnud Toyotad kiirust Türgis, kuid tänu õnnestunud taktikale ja konkurentide ebaõnnele teenisid Tänak ja Järveoja siiski võidu. Tänavuse ralli eel sõnas Toyota meeskond, et on näinud kõvasti vaeva auto paremaks muutmiseks Türgi teedel, paraku sai üsna kiiresti selgeks, et seis on peaaegu sama hull.

Rallifännid on harjunud nägema Toyotasid eesotsas ning sellest on kujunenud arusaam, et Toyota on mäekõrguselt teistest üle, kuid Türgi ralli tõestas ilmekalt, et nii see siiski ei ole. Eestlased läksid rajale esimesena ning puhastasid teed, kuid Kris Meeke ja Jari-Matti Latvala tulid tagantpoolt ning oleks pidanud tunduvalt kiiremad olema. Soomlane Latvala tõusis küll vahepeal ralli liidriks, kuid vajus üsnapea pingerivis allapoole.

Terve nädalavahetus oldi hädas kõva rehvisegu tööle saamisega, mis võib olla ohumärk Kataloonia ning Austraalia rallideks. Kataloonias sõidetakse esimesel päeval kruusal ning temperaturid kerkivad seal üsna kõrgeks, seega peavad sõitjad kasutama kõvemat rehvisegu, et rehvid vastu peaksid. Austraalias on kevad ning temperatuurid on niikuinii kõrgemad kui Euroopas, seega ei saa sealgi lihtne olema. Keeruline öelda, mis täpselt Toyotale rehvide puhul raskusi valmistas, kuid selge on, et meeskond peab probleemile kiiresti lahenduse leidma.

Ott võttis võimalikust maksimumi

Ralli eel oli selge, et Türgi ralli kujuneb Oti ja Martini jaoks kannatuseks, sest teepuhastamist on kõvasti. Väikese lootuse jättis asjaolu, et Thierry Neuville ja Sebastien Ogier olid eelmisel aastal teed puhastades avapäeva lõpuks esimene-teine. Paraku läksid asjad sedamoodi, et kõik, mis sai valesti minna, ka läks. Esimestel katsetel püsisid eestlased esikolmiku läheduses, kuid peale hoolduspausi läks eestlaste autol rehv katki. Ajakaotust tuli omajagu, kuid kuna ebaõnne oli ka konkurentidel, ei pidanud teisel päeval päris esimesena teele minema.

Laupäeval läksid asjad aga veelgi hullemaks, kui peale päeva avakatset ei käivitunud ülesõidul enam eestlaste Toyota. Mehed proovisid erinevaid lahendusi, kuid auto tööle ei hakanudki ning meestel tuli ralli pooleli jätta. Hiljem selgus, et probleeme valmistas auto juhtaju, seega polnudki meestel võimalik seda rajaääres korda teha. Katkestamine laupäeval tähendas, et pühapäeval tuli taas teed puhastama hakata, mis omakorda muutis punktikatsel punktide püüdmise keerukaks.

Eestlased läksid pühapäeval rajale suhtumisega, et kas kõik või mitte midagi, boksi jäeti varurehv ning autole kruviti alla pehmemad rehvid. Punktikatse esimesel läbimisel prooviti pisut piire, järgmised kaks töristati tavauto kiirusel läbi, et siis punktikatsel rünnata. Tänaku olukorra muutis keeruliseks esimese WRC autona katsele startimine, kuid eestlased tegid perfektse sõidu ning võitsid punktikatse. Võib öelda, et arvestades probleeme, suudeti oludest maksimum võtta – rehvipurunemise ja tehniliste probleemide tõttu ei olnud võimalik kohapunkte teenida.

Hyundai suurendas edu

Hyundai meeskonna jaoks oli Türgi ralli edukas, sest konstruktorite arvestuses suurendati lähimate jälitajatega vahet. Meeskondlikult tõid Andreas Mikkelsen ja Dani Sordo punkte, kuid samas individuaalses arvestuses tiitlit jahtiv Thierry Neuville ebaõnnestus. Belglane oli kiire, kuid teisel päeval tuli sisse sõiduviga, mis kukutas Hyundai esisõitja esikümne lõppu. Endale omaselt süüdistas Neuville loomulikult teisi – eelkõige kohtunikke, sest tema arvates oleks pidanud sõitjate vahed suuremad olema, et tolm ei segaks. Just tolmu tõttu olevat ta kurvi maha maganud ning seepärast rajalt välja kihutanud.

Loomulikult ei taha ma väita, et tolm ei seganudki, kuid fakt on, et Neuville tegi sõiduvea ja kaotas selle tõttu aega. Tolm oli ka teistel sõitjatel, kuid eksis tema. Kui esisõitja oli hädas, siis Dani Sordo ning Andreas Mikkelsen olid väga heas hoos. Hispaanlane langes suurest mängust rehvipurunemise tõttu üsna varakult, kuid näitas sellegipoolest head kiirust aga norralane Mikkelsen lõpetas poodiumi viimasel astmel. Arvestades Mikkelseni senist hooaega, võib ralli ja kiirusega väga rahul olla, kuid keeruline ennustada, kas sellest piisab järgmiseks aastaks lepingu teenimiseks. Norralane on sõitnud siiski alla oma võimete ning on olnud liiga ebastabiilne – mõnel rallil on ta väga kiire, kuid järgmisel kaotab puhta sõiduga mitu minutit.

Sunineni stabiilne hoog

Türgis lõpetas neljandana Teemu Suninen, keda pidasin ralli eel mustaks hobuseks, kes võib poodiumikonkurentsi sekkuda. Vahepeal tundus, et Teemu jõuabki poodiumile, kuid seekord olid Citroenid ning Mikkelsen siiski natukene kiiremad. Soomlane on sel hooajal selge arenguhüppe teinud ning leidnud kiiruse juures ka stabiilsuse, kuid tundub, et Elfyn Evansi vigastuse tõttu esisõitjaks tõusmine pani tema õlgadele liigsed pinged.

Erameeskonnas M-Sport pole selgelt esisõitjat, kuid kogemusi on Evansil siiski rohkem ning seega oodatakse temal kindlamalt tulemusi, kui Suninenilt. Seljavigastusega kolmelt rallilt eemale jäänud Evansi asemel tõusis Suninen M-Sportis sõitjaks, kel oli kõige rohkem kogemusi. Soomes ja Saksamaal oli M-Sporti teiseks sõitjaks Gus Greensmith ning Türgis Pontus Tidemand, kes suurde mängu sekkuda ei suutnud väheste kogemuste tõttu. Õigemini pidid mõlemad mehed pingutama, et lõpunugi tulla, seega oli meeskonna lootus just Sunineni peal, mis tema hoogu pisut kammitses.

MM punktiseis muutus põnevamaks

Türgi ralli eel juhtis Tänak konkurentide Neuville ja Ogieri ees 33 ja 40 punktiga, kuid kuna laual oli veel 120 punkti, ei olnud asjad sugugi selged. Soomes ja Saksamaal võidutsenud Tänak omas soliidset edu aga selge oli, et Türgis midagi kergelt ei tule ning ei tulnudki. Sisuliselt juhtus see, mida kõik enne rallit rääkisid – Türgis kindlasti juhtub ja kahjuks juhtus eestlastega. Ajal, kui Ogier teenis sisuliselt maksimaalsed punktid esikoha ja punktikatselt kolmanda koha punktid, jäi Otile 5 punktikatsel teenitud punkti ning Neuvillele kaheksanda koha eest 4 ja punktikatselt 4 punkti.

Kolmelt järele jäänud rallilt on võimalik teenida kokku 90 punkti, Tänak juhib Ogieri ees 17 ning Neuville ees 30 punktiga. Kataloonias, Walesis ja Austraalias võib kõike juhtuda ehk Oti edu ei ole kindlasti piisav tiitli võitmiseks. Eestlane tunnistas Türgi ralli järel, et mingit taktikat vähemalt esialgu teha ei saa ning igal rallil tuleb püüda maksimaalset tulemust. Hooaja lõpp saab kahtlemata huvitav olema, kuid MM tiitel on lähemal, kui kunagi varem. Loodetavasti on seekord rallijumal eestlane!

üles