Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Wales 2019 – Vanem Solberg lahkub, noorem teeb MM sarjas debüüdi

Walesi ralli on mitmes mõttes põnev – MM tiitli heitlus on väga pinev, kuid vähemalt sama palju pakub ainest aruteludeks perekond Solbergide tegemised. Viimase mitte prantslasena maailmameistriks tulnud Petter Solberg lõpetab karjääri, tema poeg Oliver Solberg teeb MM tasemel debüüdi.

Tulemas on klassikaline mudane Wales

Sõitjaid ootab sellel aastal klassikaline Wales, kus olud on väga märjad ning teed on ettearvamatud. Kui rajaga tutvumisel valitsesid veel kuivad olud, siis ralli toimumisajaks jõuab Briti saarteni torm Lorenzo, mis toob endaga kaasa rajud tuuled ja vihmahood. Vihm, muda ja libedad olud pole iseenesest midagi üllatavat – just sellisena Walesi rallit teatakse ja tuntaksegi!

Wales ei ole tüüpiline kruusaralli, kus esimesena startija teistele aega kaotab – kui teed on vihmamärjad ja mudased, on eelis hoopiski esimesena startijal, sest tee muutub iga autoga aina pehmemaks. Lisaks jääb muda autode külge ning see muudab tuntavalt auto käitumist. Arvatakse, et rattakoobastesse ja kerele kogunev muda võib lisada lausa 15-25kg autole kaalu. Lisanduv muda ajab paigast auto tasakaalu ja see mõjutab juhitavust, muda vastu võitlemiseks on sõitjatel kõikvõimalikud abivahendid, millega ülesõitudel autot puhastada.

Kas Toyota on lastehaigused seljatanud?

Eelmisel aastal juhtis Ott Tänak suure eduga ning võit oli juba käega katsutav, kuniks jõudis kätte viieteistkümnes kiiruskatse. Eestlase juhitud autol purunes ühelt hüppelt maandudes põhjaplaat, mis lõhkus omakorda jahutusradioaatori ning ralli tuli pooleli jätta. Eelmisel korral oleksid eestlased rallivõiduga tõusnud MM sarja liidriks, seekord minnakse rallile 17 punktilises eduseisus Sebastien Ogieri ees.

Kahtlemata suudab Tänak Walesi teedel kiire olla, seda on ta varasemalt korduvalt näidanud, kuid kõige suurem küsimus ongi selles, kas Toyota peab valule vastu. Tahaks öelda, et kõik lapsehaiguses peaks nüüd põetud olema, kuid tundub, et see jaapanlane suudab üllatada millegagi, mida ei oskaski kohe pakkuda. Ma väga loodan, et nii ei lähe ning Ott saab lähimate rivaalide ees edu suurendada.

Meeskondlikus arvestuses on Hyundaid juba keeruline püüda – kahtlemata mitte võimatu aga keeruline, selleks vajab meeskond samasugust õnnestumist nagu Saksamaal. Sisuliselt tuleb meestel sõita viimasel piiril, kuid seejuures jääda teele. Omaette küsimus on, et millal ja kas Toyota kasutab meeskonnakorraldusi aitamaks Tänakut tiitlijahis. Rallieel kuulutas Kris Meeke, et läheb kodurallil püüdma esikohta, kuid ma kahtlen, et tal lubatakse eestlasega võidu sõita.

Thierry Neuville peab kõik mängu panema

Belglane Neuvillet lahutab eestlasest 40 punkti ehk kuigi sõita on jäänud kolm MM rallit, tuleb belglasel kõik mängu panna, et vahet vähendada. Eksimisruumi enam ei ole, sest muidu muutub tiitli püüdmine sisuliselt võimatuks. Soomes olid Hyundaid võrreldes varasemaga väga head, saame näha, kas hea hoog jätkub ka Walesi mudastel, kuid siiski kiiretel teedel.

Teistpidi on jällegi küsimus, kas Neuvillel lubatakse tiitli nimel maksimaalselt pingutada. Hyundai meeskonnal on reaalne võimalus tiitel võita ning seepärast võidakse Neuville tiitel ohverdada meeskonna edu nimel. Korea autotootjal käib MM sarjas kuues hooaeg peale tagasitulekut 2013. aastal. Hyundai on pidetavalt tipus olnud, kuid seni jäänud ilma nii meeskondlikust, kui ka sõitjate tiitlist. Kaks aastat tagasi MM sarjaga taasliitunud Toyota seevastu jõudis tiitlini juba teisel hooajal.

Pisut meenutab Hyundais toimuv 2003. aasta hooaega, mil võitjaks krooniti Petter Solberg Sebastien Loebi ees, sest viimasel keelati meeskondliku tiitli kindlustamiseks isikliku tiitli nimel võitlemine. Sarnase korralduse võib Hyundai anda ka Neuvillele, mis siis, et see viimase motivatsioonile kuidagi hästi ei mõjuks. Saame näha, kuidas Korea meeskond käitub ning kas meeskonnakorraldused kehtivad ka esisõitjale.

Kas Citroen jätkab võimsa hooga?

Türgi rallil üllatusliku kaksikvõidu teeninud Citroen loodab, et Walesi ralli kujuneb sama edukaks, sest Sebastien Ogier on tagasi tiitlimängus. Türgi kruusal olid Citroenid võimsad, samas on küsimus, milline on nende hoog mudases Walesis. Hooaja jooksul on Citroeni sõitjad kurtnud auto juhitavuse üle just libedates oludes, kuid meeskond toob Walesiks autole hulga uuendusi, mis peaks käitumist paremaks muutma.

Ralli eel kaotab Ogier Tänakule 17 punktiga ehk kõik on veel võimalik, kuid kindlasti peab Ogier kõvasti pingutama, et Tänakule vastu saada. Samas on Wales ralli, kus võib kõike juhtuda ning kogemused maksavad ja neid on kuuekordsel maailmameistril kuhjaga.

Must hobune Elfyn Evans

Kodusel rallil teeb tagasituleku M-Sporti esisõitja Elfyn Evans, kes vigastas selga Rally Estonial ning jättis seetõttu vahele kolm MM rallit. Koduteedel kihutav Evans võib osutuda mustaks hobuseks, sest kaks aastat tagasi oli ta kiireim teenides debüütvõidu. Tollal oli pisut abi ka head pidamist pakkunud Dmacki rehvidest, mis olid just Walesi mudaseid teid silmaspidades loodud.

Lisaks Evansi koduteedele on Wales kodune ka M-Sportile, kelle kodubaas ei asu Walesi ralliteedest kaugel. M-Sporti autod on loodud sarnastel teedel ning koduradadel suudetakse kindlasti head kiirust näidata. Kindlasti peab arvestama ka M-Sporti teise sõitja, Teemu Sunineniga, kes võib samuti poodiumile jõuda.

Vanem Solberg lahkub, noorem teeb MM sarjas debüüdi

Walesi ralli on ajalooline – vanameister ja 2003. aasta maailmameister Petter Solberg lõpetab ametlikult karjääri, kuid tema poeg, vaid 18 aastane Oliver Solberg debüteerib MM sarjas. Vaatamata noorele eale on noor Solberg kogemust omandanud rahvuslikel meistrivõistlusel, seal hulgas Eestis ning kahtlemata on aeg järgmiseks sammuks. Noormehe kiiruses kahtlusi ei ole, kuid loodetavasti suudab ta vigasid vältida ja ralli lõpetada ilma vigadeta.

Märkimisväärne on olnud ka vanema Solbergi karjäär, pika karjääri jooksul on ta lisaks rallile kätt proovinud ka rallikrossi MM sarjas, kus ta krooniti kahel korral ka maailmameistriks. Norralane sõidab oma viimase ralli WRC2 sarjas Volkswagen R5 võistlusautoga ning kaarti loeb tema pikaaegne kaardilugeja Phil Mills. Sarnaselt isale sõidab ka Oliver Volkswagen R5 autoga, seega saavad fännid nautida isa poja duelli.

üles