Kris „McRae“ Meeke

Autori Margus Kaldma avatar

Mis mees on värskelt Argentiina MM etapi võitnud Kris Meeke ning milline on tema lugu? Kahtlemata on tegemist äärmiselt kiire mehega, kuid teda vaevavad samasugused probleemid nagu meie meest Ott Tänakut – kiire võid ju olla aga sa pead ka lõppu jõudma. Krisi tänavune hooaeg on kulges Otiga samas taktis, väljasõidud ja katkestamised kippusid korduma, Citroeni juhtkond sarnaselt M-Spordi omale võttis asja rahulikult, prantslased said oma tasu kätte, M-Sport ja Tänak peavad veel oma aega ootama. Kris ei ole enam noor rallimees, ometigi väärib tema lugu tutvustamist, sest on nagu ralli muinasjutt – kui teed kõvasti tööd, siis on kõik võimalik!

On 2002. aasta Safari ralli, võitjaks kroonitakse Fordi tehasemeeskonnas sõitev Briti rallisõitja Colin McRae, aasta varem on autoralli maailmameistrivõistlused võitnud britt Richard Burns, Colin jõudis sellise saavutuseni Subaruga natukene varem 1995. aastal. Samal aastal, kui Colin Safari ralli võidab, hakkab tasapisi oma esimesi samme tegema autoralli rahvusvahelisel tasemel nooruke britt Kris Meeke, kelle mentoriks saab just Colin McRae. Colin oli kirglik rallisõitja, keda tunti kompromissitu võitlejana, sest rajal  ta end tagasi ei hoidnud ning sõitis vaid gaas põhjas ehk „rallikeeli flat-out“. Ilmselt tuletab nooruke Kris Colinile teda ennast meelde ning asub teda toetama.

Algusaastad kujuneb vastupidiselt ootustele raskeks

Algus ei olnud paljulubav, Meeke võistles aastaid JWRC sarjas koos Urmo Aavaga, parimaks tulemuseks jääb 2005.  hooaja kokkuvõttes saavutatud kolmas koht. Samal aastal teeb ta debüüdi WRC autoga, kuid esimesed punktid teenib ta alles 2011 aastal Mini tehasemeeskonnas sõites. Vahepealsetel aastatel on ta osalenud mõnel WRC etapil, kuid midagi erilist ta näidata ei suutnud. 2009 aastal suutis ta võita Euroopa autoralli maailmameistrivõistlused ning just sellest saab Meeke jaoks uus algus, järgmisel aastal saavutas ta Euroopas kolmanda koha ning 2011. aastal saab temast WRC sarja naasnud Mini tehasemeeskonna sõitja. Tehasemeeskonda pääsemine on talle kui uus algus ning ta suudab näidata mõnel rallil päris head kiirust, kuid paraku otsustab BMW juhtkond, kellele Mini bränd kuulub, juba esimese aasta lõpus ralli projekti lõpetada ning Meeke jääb taas tööta. Järgmisel aastal ta WRC sarjas kaasa ei tee, ülejärgmisel teeb kaks starti Citroeniga ning teenib endale 2014. aasta hooajaks Citroeni tehasemeeskonda sõitjakoha. Aasta esimeses pooles näitab ta head kiirust, kuid paraku sarnaselt meie rallisõitjale Ott Tänakule 2012. aastal, katkestas ta enamusel etappidel healt kohalt. Kiirust jagub tal meeletult, paraku on stabiilsusega suured probleemid. Suvel seab Citroen mõlemale oma piloodile Kris Meekele ning Mads Östbergile eesmärgi näidata häid tulemusi, muidu kaotavad nad koha. Kris kasutab võimaluse ära, lõpetab hooaja teises pooles kahel korral poodiumil, hooaja kokkuvõttes tasuks leping tänavuseks hooajaks. Saksamaal oleks ta suutnud peaaegu ka oma esimese ralli võita, kuid katkestas mõni katse ennem lõppu liidrikohalt sõiduvea tõttu. Närvid vedasid teda tookord alt.

Uus hooaeg, aeg tegudeks

Tänavune hooaeg algas Citroeni piloodile suurte lootuste ning ootustega, eelmisel aastal näidatud stabiilsus pidi hakkama end ära tasuma ning mees lootis tõelisele läbimurdele, paraku järgnes üks katkestamine teisele, kuigi kiirus oli väga hea. Argentiina ralli eel rääkis Citroeni meeskonnajuht Matton, et peavad Krisile aega andma ning loodavad, et ta suudab enda enesekindluse taastada ning hooaja teises pooles poodiumi kohtade ees võidelda. Krisil endal olid aga muud plaanid, sisuliselt juhtis ta kogu Argentiina ralli ning  tasuks mehele karjääri esimene WRC etapivõit. Mees oli viimase katse finishis nii õnnelik ning emotsionaalne, et ei suutnud eriti midagi öelda peale sõnade „Mis ma ikka oskan öelda!? See on olnud üks ootamatult pikk tee.“ Olles end natukene kogunud, lisas Meeke austusavaldusega oma kunagisele mentorile, “Meest, kes on minu karjääri enim panustanud, pole enam siin – see võit on Colinile!“ Kris Meeke kunagine mentor, 1995. aasta autoralli maailmameister, Colin McRae hukkus traagiliselt helikopteri õnnetuses, millest möödub sel aastal juba 8 aastat. Vanameister olnuks rahul.

Tulevane maailmameister!?

Kas Kris Meeke suudaks tulevikus veel rallisid võita ning konkureerida ka järgmisel hooajal näiteks maailmameistritiitli eest, on raske öelda, kuid arvan, et pigem siiski mitte. Kris Meeke ei ole enam tippspordi mõttes noor mees, vanust on juba 35 aastat, samas pole autospordis vanus alati määrav. Soomlane Marcus Grönholm võitis oma esimese meistritiitli alles 30 aasta vanuselt, teise tiitli 32 aastaselt, Sebastian Loeb, kes on edukaim rallisõitja läbi aegade, võitis oma viimase tiitli 39 aastaselt. Ma usun, et kui ta suudab edaspidigi suuremaid vigasid vältida, siis mõne võidu võib ta noppida, kuid ma ei näe võimalust, et ta suudaks vastu saada valitsevale kahekordsele maailmameistrile, Sebastian Ogierile, kes on temast ka 4 aastat noorem. Maailmameistritiitli nimel konkureerivad tulevikus pigem praegune Volkswageni kolmas sõitja Mikkelsen ning Hyundai esipiloot Thierry Neuville, kuigi ka neil on praegu veel natukene probleeme stabiilsuse leidmisega.

Citroen näitas potensiaali

Kirjutasin ennem rallit, et Argentiina etapil peaks hakkama Citroen tulemust näitama, esimese kolme peetud etapiga asusid nad alles neljandal kohal meeskondade arvestuses ning säravaid tulemusi ette näidata polnud, rääkimata võitudest. Sõitjad Mads Östberg ning Kris Meeke olid küll kohati head kiirust näidanud, kuid sellist hoogu, mida näitas vanameister Sebastian Loeb esimesel etapil Montes, nad korrata ei suutnud. Vanameister küll katkestas ralli väljasõidu tõttu, kuid näitas, et auto taha ei jää midagi. Argentiina rallilt teenisid Kris ja Mads aga kaksikvõidu ning ma arvan, et kuigi oma osa oli kindlasti ka rohketel konkurentide katkestamistel, siis määravaks sai siiski meeste kindel sõit. Samas tõmbas teiseks jäänud Mads Östberg taaskord ennem lõppu vinguviiuli käima – ta olla haige ning seetõttu ei suutnud ta ralli võidu nimel võistleda Krisiga, kuigi Citroeni juhtkond meedia teatel meestele võistlemise piire ei seadnud. Norrakas tundubki olema seda masti mees, kes üritab igat oma viga ning halvemat tulemust millegagi vabandada – küll suri auto mootor välja müstiliselt ning seetõttu tuli väljasõit, siis on ta haige ning kolmandal korral ei töötanud auto käsipidur.  Meenutab kangesti üht teist kiiret Norra rallisõitjat, kellel õnnestus küll maailmameistriks tulla..


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga