Portugal 2017 – Konkurentsitihe võitlus

Autori Margus Kaldma avatar

Nädalavahetusel sõidetud Portugali ralli näitas, et autoralli maailmameistrivõistluste sari hakkab jõudma taas kunagiste hiilgeaegade tasemele, sest meeskonnad on üsna võrdsed ning kõrgete kohtade nimel käib konkurentsitihe võitlus. Portugali ralliks seadsid mitmed sõitjad eesmärgi võita ning see tõotas põnevat vaatemängu fännidele.

Konkurentsitihe avapäev

Konkurents on MM sarjas nii tihedaks muutunud, et ralli avapäeval vahetus kuue kiiruskatse ajal liider viis korda. Publikukatse järel haaras juhtohjad Thierry Neuville, kes esimese kruusakatsega kaotas liidritele pea 13 sekundit ning vajus punktikohalt välja. Edasi tõusis liidriks Hayden Paddon, kes järgmise katsega loovutas edu Jari-Matti Latvalale. Soomlane suutis rallit juhtida kaks kiiruskatset, kuid siis möödus temast 0,1 sekundiga eestlane Ott Tänak, kes lõpetas avapäeva liidrina edestades Dani Sordot 4,6 ning meeskonnakaaslast Sebastien Ogieri 5 sekundiga.

Portugali ralliks seadsid eestlased endale eesmärgiks võidu ning avapäeva lõpus tunduski, et Ott ja Martin võivadki lõpuks poodiumil kõrgeimale astmele astuda. Teise päeva alguses suurendas Tänak vahet Ogieriga viie sekundi võrra ning mehed olid enesekindlad, et suudavad valitseva maailmameistri ja teiste rünnakuid tõrjuda. Paraku ei ole rallis midagi kindlat ning tänu väiksele sõiduveale 12. Kiiruskatsel kaotas Tänak liidritele poolteist minutit ning langes viiendaks. Sarnaselt Korsika rallile, oli tegemist üsnagi väikse veaga, kuid eestlase kahjuks sai tema auto piisavalt viga ning täis hooga polnud enam võimalik jätkata.

Ott jäi ise rahulikuks öeldes, et võidu nimel kihutades tulebki riskida ning vead kuuluvad riskimise juurde. Tegelikult võib öelda, et eestlasel jäi ka õnnest puudu – varasematel rallidel on meeskonnakaaslane Ogier korduvalt rajalt välja kihutanud, kuid alati on auto terveks jäänud. Eestlane on teinud sel aastal kaks viga ja mõlemad on üsna kurvalt lõppenud.

Ralli esikolmikus peale Oti probleeme enam muudatusi ei tulnud ehk Sebastien Ogier suutis lõpuks edestada Thierry Neuvillet 15 sekundiga, mida võib Portugali vahesid arvestades lugeda suureks vaheks. Kolmandana lõpetas taaskord stabiilse ralli teinud Dani Sordo, kellele oli tegemist peaaegu koduse ralliga, sest ralli kiiruskatsed asusid üsna Hispaania piiri ääres.

MM-tiitli konkurentsis 4 meest

Portugali ralli võitis Ogier 15 sekundiga Neuville ees ning kasvatas seega ees pisut oma edu punktitabelis, kuid belglane on siiski tihedalt prantslase kannul. Hyundai esisõitja suutis punktikatsel lõpetada teisel kohal ning teenis seega teise koha eest 22 punkti, Ogier oli punktikatsel viies ning teenis ühe punkti võidupunktidele lisaks. Peale Portugali rallit on kahe mehe vahe 22 punkti, mis on üpris vähe ehk tiitli saatus on veel lahtine.

Tegelikult on reaalselt tiitli võimalusi veel neljal mehel – lisaks eespool mainitutele omavad võimalusi veel kolmandal kohal olev Jari-Matti Latvala ning neljandal kohal olev Ott Tänak, kel on vastavalt 88 ning 83 punkti. Matemaatiliselt on võimalik tiitlit võita ka järgmistel meestel, kuid reaalselt otsustavad tiitli saatuse ilmselt ikkagi Ogier ja Neuville. Soomlane Jari-Matti Latvala on sõitnud sel aastal küll üsna stabiilselt, kuid tundub, et päris lõpuni ei suuda soomlane ikkagi liidritega sammu pidada. Eestlane Ott Tänak peaks järgnevatel kruusarallidel kindlasti vähemalt korra poodiumi kõrgeimale astmele jõudma, et säilitada mingisuguseid lootuseid tiitlile. Lisaks on Ott sel aastal väga vähe punkte teeninud punktikatsetelt ehk edaspidi peaks ka nendelt rohkem punkte teenima. Portugalis oli Ott neljas, kuid teenis tänu punktikatse võidule kokkuvõttes 2 punkti enam, kui kolmandana lõpetanud Dani Sordo.

Esapekka Lappi debüüt oli edukas

Portugali rallil tegi WRC autol debüüdi andekas soomlane Esapekka Lappi, kes tõi rajale Toyota kolmanda auto. Valitseva WRC2 sarja meistri eesmärgiks oli koguda võimalikult palju infot ning tasapisi oma kiirust kasvatada. Soomlane alustas rallit üsna hästi sõites kogenud meeskonnakaslase Juho Hännineni tempos.

Teise päeva alguses üritas Lappi meeskonnakaaslast Hännineni surve alla panna ning kahjuks hakkasid sellega ka vead tulema. Üheteistkümnendal kiiruskatsel suretas ta ühes kitsas kurvis auto välja ja ei suutnud seda taas käivitada, mille tõttu kaotas ta kõvasti aega. Mees ise tunnistas, et õpib alles auto käitumist ning seepärast ei suutnud autot nii kiiresti käivitada. Päeva lõpus sõitis ta aga ühel asfaldilõigul vastu seina ning lõhkus auto, mille tõttu tuli viimasel päeval rally2 süsteemis jätkata.

Viimasel päeval suutis ta punktikatse lõpetada neljandal kohal ning teenis lisaks kümnendale kohale 2 punkti ehk soomlane teenis debüüdilt igati korralikud kolm punkti. Meeskonnajuht Tommi Mäkinen teatas peale rallit, et jäi Esapekka debüüdiga igati rahule ning andekas soomlane saab sel aastal startida ka edasistel rallidel. Vaadates tema kiirust Portugalis, siis ma usun, et tal on kõvasti potentsiaali tõusta tulevikus tipp seltskonda.

Dmackid ei olnud oodatud tasemel

Eelmisel rallil Argentinas näitas Elfyn Evans, et kui tingimused talle ja rehvidele sobivad, siis suudab ta väga kiire olla. Argentina kivistel kruusateedel andsid Dmacki rehvid Evansile teiste ees väikese eelise ning britt suutis väga hea sõiduga konkurente edestada kuni viimase katseni, kuid lõpuks pidi ta tunnistama siiski Neuville nappi paremust.

Olles ilma jäänud esimest võidust tuli Dmacki rehvitootja Portugali rallile suurte lootustega, seda enam, et lisaks põhisõitjatele Evansile valisid Dmacki rehvid Portugali ralliks ka erasõitjad Mads Östberg, Martin Prokop ja Jean-Michel Raoux. Kui viimased kaks startisid vanade WRC autodega, siis norralasel Östbergil oleks potentsiaali tõusta poodiumile, kuid paraku ei pakkunud Dmacki rehvid Portugalis sellist pidamist nagu Portugalis.

Selge on see, et Dmacki rehvid on edasi arenenud ning Evansi kuues koht on siiski hea, kuid kindlasti on neil veel palju tööd. Sel aastal ei keskendu Dmack ainult valitud rallidele ehk siis stabiilsust kasvatades antakse järgi natukene kiiruses. Samas on edasiminek selgelt näha ning usun, et Evans suudab sel aastal veel mõnel rallil poodiumikonkurentsi sekkuda.

 

 

 

 

 

 


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga