Foto: Toyota

Rootsi 2018 – Ideaalsed olud talveralliks

Autori Margus Kaldma avatar

Eeloleval nädalavahetusel sõidetakse Rootsi ralli, mis on autoralli MM kalendris ainsaks talveralliks. Talveralli on paljudele sõitjatele tõeliseks väljakutseks ning sarnaselt Soome rallile pole ka Rootsi rallil mitte Skandinaavia riikide rallisõitjaid väga palju võidutsenud. Rootsist on lisaks rootslastele, soomlastele ja norralastele võit ette näidata vaid kahel prantslasel – Sebastien Ogieril ja Sebastian Loebil.

Ideaalsed olud talveralliks

Rootsi ralli sõidetakse traditsionaalselt veebruaris, kuid mitte alati pole Rootsis sel ajal talvised tingimused valitsenud. Kaks aastat tagasi, 2016. aastal jäeti koguni üheksa kiiruskatset 21st ära tänu kehvadele lumeoludele, seekord aga selliseid probleeme pole. Kiiruskatsetel on palju lund ning teede äärtes on korralikud lumevallid, mille „peale“ saavad sõitjad toetuda – korralike vallide puhul saab nimelt auto sõidujoont korrigeerida toetudes hange servale. Vallide kasutamine võimaldab kurve kiiremini läbida ning hoida nii öelda kiiret sõidujoont, samas liiga palju toetudes võib hang auto endasse tõmmata ning halvemal juhul omade jõududega hangest enam välja ei saa.

Teine asi, mis korraliku talveralli vaatemänguliseks muudab, on suured kiirused, mis on võimalik tänu piikrehvide kasutamisele. Talverallidel kasutatakse spetsiaalseid naast- ehk piikrehve, millega on lumel ja jääl tunduvalt parem pidamine, kui näiteks kruusal. Piikrehv on pisut kitsam, kui kruusarehv ning ühes rehvis on pea 400 piiki. Sisuliselt on ideaalsetes oludes autodel väga hea pidamine, mille tõttu on Rootsi ralli üks kiiremaid rallisid terves MM kalendris.

Toyota sihib võitu

Soomlane Jari-Matti Latvala võitis aasta aega tagasi Rootsi ralli, mis oli Toyotale esimeseks võiduks peale tagasitulekut ning sel aastal loodab meeskond eelmise aasta edu korrata. Rallieelsed testid läksid väga hästi ning meeskonna lootusi kergitab tõsiasi, et sel aastal on meeskonnas ka eelmise aasta teine mees Rootsis – eestlane Ott Tänak. Eestlane on Rootsis alati head kiirust näidanud ning kindlasti loodab ta vähemalt poodiumikonkurentsis sõita ka sel aastal. Tänaku meeskonnakaaslane Latvala on aga Rootsis võidutsenud neljal korral ning soomlane loodab sel aastal võtta oma viienda võidu talvistelt Rootsi teedelt.

Kahtlemata ei saa võidu püüdmine Toyota meestele kerge olema, sest Tänak läheb rajale teisena ning Latvala kolmandana ehk ideaalsed talveolud tähendavad, et esimesed mehed puhastavad teistele teed. Esimesed sõitjad kaotavad kindlasti lumistel teedel aega ning viiendana-kuuendana tulevatel meestel on suur eelis. Tõenäoliselt ei püsi ka MM sarja liider Sebastien Ogier tänu teepuhastamisega teiste tempos ning tema eesmärgiks on pigem koguda võimalikult palju punkte.

Hyundai loodab uuele algusele

Hyundaile oli Monte-Carlo ralli justkui deja-vu eelmisest aastast, sest sellelgi korral ebaõnnestus nende sõitjate ralli täielikult. Esisõitja Thierry Neuville jäi juba esimesel katsel lumehange kinni ning kuigi ralli lõpuks teenis ta korralikud punktid, ei olnud tulemus kindlasti see, mille järele mindi. Head kiirust näitas norralane Andreas Mikkelsen, kuid tema pidi kahjuks tehniliste probleemide tõttu raja äärde jääma ning hispaanlane Dani Sordo sõitis küll poodiumikonkurentsis, kuid pingutas teisel päeval veidi üle ning katkestas väljasõidu tõttu.

Ilmselgelt pole meeskond ega ka sõitjad sellise hooaja algusega rahul ning Rootsi rallil on neil kindlasti võidukonkurentsis sõita. Eelmisel aastal katkestas lolli sõiduvea tõttu Neuville esikohalt ning mõned aastad tagasi andis Mikkelsen alles viimase kiiruskatsega rallivõidu käest ehk Hyundai duo on lumel vägagi ohtlik. Samuti ei saa maha kanda Hayden Paddoni, kel pole siiani asjad hästi sujunud – eelmine hooaeg ebaõnnestus mehel sootuks, kuid varasemalt on Uus-Meremaa rallisõitja lumel head kiirus näidanud. Ma ei usu, et Paddon suudaks võidukonkurentsis sõita, kuid juhul, kui Neuvillel või Mikkelsenil midagi juhtub, siis korralikud punktid võib ta meeskonnale siiski tuua.

Mads Östberg tagasi Citroeni meeskonnas

Rootsi rallil teeb Citroeni meeskonnas tagasituleku norralane Mads Östberg, kes sõitis Prantsuse meeskonna eest 2014-2015 aasta hooajal. Esialgu on tegemist ühe ralli projektiga ehk osapooled pole teatanud, et norralasel on veel võimalusi Citroeniga sel aastal sõita, kuid samas võivad tal need tekkida, kui ta suudab head kiirust näidata. Varasemalt on norralane Rootsis jõudnud poodiumile viiel korral olles korra teine ning neli korda kolmas, viimati 2016. aastal M-Sporti meeskonnas sõites.

Rallieelsel testikatsel näitas Östberg head hoogu, kuid samas ei pruugi testikatse suurt midagi tähendada. Eelmisel aastal oli Citroen hädas Rootsis õigete seadete leidmisel ning meeskonna esisõitja Kris Meeke nägi kurja vaeva, et autot teel hoida. Auto ohjamisega olid Citroeni mehed hödas ka hooaja esimesel rallil Monte-Carlos, kuid siiski olevat meeste sõnul asjad pisut paremaks muutunud.

Ma olen varasemalt Östbergi päris teravalt kritiseerinud, kuid ma loodan siiani, et ta suudab taas ühe korraliku ralli teha, sest kiirust tal jagub. Tihti tundub, et teda segavad kõiksugu väiksed asjaolud, mis ei luba tal maksimaalsel piiril sõita ehk asi tundub olema psüühikas, mitte võimetes. Loodetavasti kasutab mees oma võimaluse ära ning suudab teistele konkurentsi pakkuda.

M-Sporti noor uljaspea

Briti meeskonna M-Sport kolmanda autoga stardib Rootsis noor Soome uljaspea Teemu Suninen, kes sõitis eelmisel Soome rallil pikalt poodiumikonkurentsis. Nooruke soomlane on WRC autoga väga head kiirust näidanud ning kuigi tal on kogemusi vähe, tunneb ta Rootsi teid kindlasti väga hästi. Rallifännidele on väga põnev jälgida, milleks ta Rootsis võimeline on ning kas ta suudab ka näiteks M-Sporti teise sõitja – Elfyn Evansiga sammu pidada.

Ken Torn alustab JWRC hooaega

Rootsi rallil alustavad JWRC sõitjad oma hooaega ning teiste seas on stardis ka Ken Torn, kellele loeb kaarti kogenud Kuldar Sikk. Talvised olud peaksid eestlasele sobima, kuid väga keeruline on ennustada, kas ta suudab ka poodiumikonkurentsi oma MM debüüdil sekkuda. Juuniorite sarjas on sel aastal mitmeid tugevaid sõitjad eesotsas rootslaste lootuse Emil Bergkvistiga, kes võitis 2015 aastal ERC sarja juuniorite arvestuse.

 

           

 

 


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga