2019. aasta hooaja eelvaade

Autori Margus Kaldma avatar

Uus ralliaasta on kohe algamas ning rallifännid on ootusärevuses, sest algav hooaeg tõotab tulla viimaste aastate põnevaim, sest kõik meeskonnad on võimelised tiitli eest heitlema aga stardis on ka must hobune Sebastien Loeb. Läbi aegade edukaim rallisõitja, tõeline legend Loeb teeb kaasa valitud etappidel, kuid piisavalt paljudel rallidel, et kaarte segada ning konkurentidelt punkte röövides tiitlisoosik, meeskonnakaaslast Thierry Neuvillet aidata. Naljakas kirjutada aga tõsi ta on – vanameister Loeb on stardis Hyundaiga.

Kas Ogier päästab Citroeni?

Algav rallihooaeg on tõeline tõestamise aasta – kõigis meeskondades on rallisõitjad, kel on uueks aastaks kindel eesmärk ja siht. Üks suuremaid küsimusi on, kas valitsev maailmameister Sebastien Ogier suudab “päästa” Citroeni, et Prantsuse autotootja saaks naasta võidulainele. Võib öelda, et Ogier on kodus tagasi, sest just Citroeni meeskonnas alustasid nad koos kaardilugeja Julien Ingrassiaga karjääri WRC sarjas, kuid meeskonnas on vahepealse ajaga palju muutunud. Prantsuse rallisõitjate jaoks on ehk enim olulisem see, et meeskonda juhib alates eelmisest aastast Pierre Budar Yves Mattoni asemel. Viimane eelistas aastaid tagasi noorele ja kiirele Ogierile Loebi, mis oli tulevikku arvestades ilmselt viga.

Citroen ei ole suutnud Loebi lahkumise järel uut hoogu leida, ka vaheaasta, mil keskenduti uue generatsiooni auto arendamisele, ei toonud edu. Pigem võib öelda, et prantslased said kõige kehvemalt hakkama uue auto arendustöödega, mistõttu on suudetud võita uue autoga vaid loetud etapid. Lisaks pole sõitjad olnud tasemel – enne Kris Meeke vallandamist suutis britt küll mõne võidu tuua, kuid üldise stabiilsuse puudumise tõttu kõrgetele kohtadele hooaja lõpus jõuda ei suudetud. Kõige kurvem oligi Meeke saatus, kes pidi ilmselgelt vedrustuse probleemide käes vaevleva autoga kivist vee välja pigistama ehk riskeerima, mis maksis talle lõpuks koha meeskonnas.

Uuel aastal on aga meeskonnal uus hingamine ning Ogier januneb järjekordse tiitli järgi, mille võitmine oleks tõeliselt vinge saavutus, sest prantslane võitis 4 esimest tiitlit Volkswageniga, seejärel kaks M-Sport Fordiga ning kui siia rivvi lisanduks Citroen, oleks see kõva saavutus. Oma osa on meeskonna edus ka selleks aastaks Citroeni meeskonda kolinud Esapekka Lappil, kes on meeskonna teine sõitja.

Ott Tänak ja Thierry Neuville alustavad jahti tiitlile

Pole saladus, et ka sel aastal on lisaks Ogierile peamisteks favoriitideks eelmise aasta teise koha mees Thierry Neuville ning kolmanda koha teeninud Ott Tänak. Eelmisel aastal oli tiitli saatus lahtine sisuliselt viimaste kilomeetriteni ehk põnevust jagus lõpuni. Rallifännid on ootusärevuses, sest ka sel aastal on need kolm meest suurimateks favoriitideks ning kõigil on, mida tõestada. Kui Ogier alustab uues meeskonnas puhtalt lehelt, siis on Tänak ja Neuville tuttavas meeskonnas ning omavad vähemalt hooaja alguses kerget eelist Ogieri ees. Samas ei tasu unustada prantslase võidetud kuute MM tiitlit ehk ilmselt suudab Ogier vaatamata meeskonna vahetusele Montes kiire olla.

Belglane Neuville loodab, et sel aastal suudavad lõpuks meeskonnakaaslased teda piisavalt aidata ning konkurentidelt punkte röövida või sobival hetkel oma positsiooni loovutada, et kõrgemale kerkida. Hyundai meeskond palkas selleks Sebastien Loebi, kellele pidi oma koha ohverdama Hayden Paddon. Õigemini küll mitte otseselt aga siiski – meeskonnas jätkavad Loebi ja Neuville kõrval ka Sordo ja Mikkelsen aga mitte Paddon, millest on kahju. Uus-Meremaa rallisõitja täitis kõik talle seatud eesmärgid eelmisel aastal ning suutis ka kiirust näidata, kuid selleks hooajaks talle kohta enam ei jätkunud. Eriti kahju on Paddonist ka seetõttu, et meeskonnas säilitas koha Andreas Mikkelsen, kellel ebaõnnestus eelmine hooaeg täielikult. Norralane ei leidnudki kiirust ning seega on tal sel aastal tõeline tõestamise aasta. Meeskonnajuhtide sõnul oleks tema vallandamine aga keeruline olnud, sest mehel on meeskonnaga kehtiv leping selleks aastaks.

Ott Tänak on kaks aastat järjest lõpetanud kolmandal kohal, eelmisel hooajal suutis eestlane võita kõige rohkem kiiruskatseid, kuid jäi tiitliheitluses siiski Ogierile ja Neuvillele alla. Kindlasti võib öelda, et kui Toyota poleks lagunenud, oleks Tänak ehk tiitlini jõudnud, samas ei maksa oleksid ja poleksid midagi. Lisaks on tegemist meeskondliku spordiga ning võibolla purunesid need radiaatorid ka seetõttu, et hoogu oli liiga palju. Sellele viitas ka meeskonnajuht Mäkinen öeldes, et Ott peab õppima rahulikumalt võtma – kõiki kiiruskatseid pole tarvis võita selleks, et tiitlit võita.

Vaatamata kõigele on eestlasel tohutu kiirus ja talent ning kui Toyota on sama hea, kui eelmisel aastal, on raske näha, et keegi suudaks talle vastu saada. Ennustamine on tänamatu töö ning tiitlisoosik olla keeruline, kuid selleks, et Otti peamiseks soosikuks pidada, ei pea olema Eesti rallifänn. Sama meelt on enamus rallihuvilisi.

Viimane võimalus särada – Evans, Meeke ja Mikkelsen

Võib öelda, et algaval hooajal on paljudel meestel tõestada nii mõndagi, kuid eriti suur kohustus näidata on just neil kolmel mehel – Elfyn Evansil, Kris Meekel ning Andreas Mikkelsenil. Esimene neist – Evans suutis teha väga hea hooaja üleeelmisel aastal, kui jäi napilt ilma Argentina rallivõidust, kuid suutis koduse Walesi ralli võita. Sel aastal võistles ta M-Sporti autoga Dmacki rehvidel, mis ei pakkunud alati parima haarduvust, kuid võimaldas teatud oludes autost maksimumi võtta ning kogemusi hankida. Õnnestunud hooaja pealt tõusis Evans meeskonna teiseks sõitjaks Sebastien Ogieri kõrvale ning meeskond ootas temalt Ott Tänakule sarnaseid esitusi – ka Ott tuli Dmacki rehvidelt ning suutis 2017 aastal 2 etappi võita olles kokkuvõttes kolmas. Paraku ei suutnud Evans eelmisel hooajal suurt midagi ning vaadates mehi, kes jäid ilma kohata sel aastal, siis oli tal ka omajagu õnne, et saab veel ühe hooaja proovida.

Citroeni meeskond vallandas eelmise hooaja keskel Kris Meeke rohkete avariide tõttu, kuid uueks hooajaks palkas briti Toyota meeskond. Kindlasti oli oma osa rohketes avariides Citroeni vedrustusel, mis lihtsalt ei töötanud korralikult ning autoga kiire olemiseks tuli meeletult riskida, kuid britt on ka üldiselt tuntud, kui “gaas-põhjas-mehena”. Toyota võimalus on talle viimane – kui ta ka sel aastal jätkab sarnase mustriga, siis on keeruline ennustada, et talle oleks kohta mõnes meeskonnas 2020. aastaks.

Suurim tõestamisvajadus on Hyundai sõitjal Andreas Mikkelsenil, kes värvati 2017. aasta teises pooles Hyundaiks eesmärgiga konkureerida 2018. aastal rallivõitudele ning aidata sellega meeskonnakaaslast Thierry Neuvillet. Õigemini ootas meeskond ka Mikkelsenilt tiitliväärilist sõitu, kuid tema esitus eelmisel aastal oli alla igasugust arvestust. Sellel ajal, kui meeskonnakaaslane Neuville tiitli nimel võitles, töristas Mikkelsen top10 piiril ning vingus auto seadistuse üle. Hyundai meeskond tunnistas, et norralane säilitas oma koha vaid seetõttu, et tal oli kehtiv leping, muudel juhtudel ei oleks temaga lepingut pikendatud. Kui ta ei suuda sel aastal kiirust näidata, siis vaevalt, et temagi enam kohta leiab järgmiseks aastaks.

Läbimurde ootel – Suninen

M-Sporti teine number on sel aastal Teemu Suninen, kes eelmisel hooajal tegi kaasa sisuliselt täishooaja – WRC autoga jäi sõitmata Montes, kus ta oli stardis R5 autoga ning vahele jäi ka Korsika ralli. Soomlasel on siiani ette näidata üks poodiumikoht, mille ta saavutas eelmise aasta Portugali rallil. Ma usun, et meeskond oleks rahul, kui ta suudaks sel aastal esikolmikule natukene lähemale jõuda ning mõnel rallil ka poodiumil lõpetada. Esimene eesmärk võiks olla meeskonnakaaslase, Elfyn Evansi edestamine, kuid see ei saa kindlasti kerge olema, sest waleslasel on tublisti rohkem kogemusi.

Naljaga pooleks võib öelda, et ka Latvala on uue hooaja eel läbimurde ootel – soomlased ja mees ise usub endiselt, et vanameistril on endiselt võimalus MM tiitli võitmiseks. Kiiruse poolest on Latvala MM sarjas üks kiiremaid mehi, kuid paraku laseb ta end liigselt igasugu pisiasjadest häirida, mis mõjutavad enesekindlust ning seepärast lõpeb tema sõit tihti võpsikus. Soomlased arvavad, et kui ta suudaks eelmise hooaja teise poole tempos kohe algusest peale sõita, siis on tiitel reaalne – eks saame näha, kuid millegipärast ma ei usu, et tal närvid lõpuni vastu peaks, eriti võitluses meeskonnakaaslastega.


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga