Austraalia 2019 - Maailmameistrid jahivad veel üht tiitlit
Foto:: Toyota Gazoo Racing WRC

Austraalia 2019 – Maailmameistrid jahivad veel ühte tiitlit

Hooaja viimasele rallile lähevad värsked maailmameistrid Tänak ja Järveoja püüdma veel üht tiitlit – lisaks individuaalsele tiitlile püüavad mehed aidata meistriks ka meeskonna. Jaapani autotootja oli parim eelmisel aastal, sel aastal on võimalus võtta kõik, mis võimalik.

Maailmameistrid jahivad veel ühte tiitlit

Uhke tunne on kirjutada, et värsked maailmameistrid lähevad hooaja viimasele rallile püüdma veel üht tiitlit. Eestlased kindlustasid individuaalse tiitli üks ralli enne hooaja lõppu, kuid püüda on võimalik veel ka tiitlit tootjate arvestuses. Meeskondade arvestustes hoiab esikohta Hyundai meeskond, kellele kaotab Toyota 18 punktiga. Punktivahe tähendab, et tiitli võitmiseks peab Toyota sisuliselt võtma kaksikvõidu, kui Hyundai sõitjad on kolmandal ja neljandal kohal.

Vaadates hooajale tagasi, siis kindlasti pole võimatu Hyundai meeskonda lüüa, kuid arvestades Korea autotootja hoogu hooaja teisel poolel, tuleb tõdeda, et meeskondliku tiitli püüdmine saab Toyotal väga keeruline olema. Kataloonia ralli järgselt sai selgeks, et eestlased vahetavad hooaja järel meeskonda ning liituvad just Hyundai meeskonnaga.

Mind häirib, kuidas viimasel ajal on meediasse ilmunud uudisnupukesed, kuidas Tänak sooviks rikkuda tulevase meeskonna tiitli. Mulle tundub, et ajakirjanikud unustavad klikijahi nimel igasuguse eetika – ilmselgelt keskenduvad värsked maailmameistrid praegusele tööle. Vahel unustatakse, et fännidele emotsioone pakkuv ala on meestele ralliautos igapäevane töö. Igapäevane töö tähendab omakorda, et lepingut täidetakse ehk ilmselgelt on eesmärk aidata Toyotal tiitel võita.

Hyundai vangerdab – Mikkelseni asemel stardib Breen

Hyundai meeskondlikud vangerdused sõitjatega on kõneainet pakkunud terve hooaja – meeskonnajuht Andrea Adamo kasutab ära kõik võimalused tiitli kindlustamiseks. Austraalia ralliks saadab ta võistlustulle Andreas Mikkelseni asemel Craig Breeni, kel on esimesel päeval soodne stardipositsioon. Vahetus on üllatav arvestades, et Mikkelsen on varasem Austraalia rallivõitja, kuid samas on ka Breen kruusal kiire. Lisaks Breenile sõidavad Austraalias loomulikult ka Kataloonias võidutsenud Thierry Neuville ning hispaanlane Dani Sordo.

Terve hooaja sõitjatega vangerdanud Hyundai kasvatab musklit veelgi enam, järgmisel hooajal on neil ilmselt tugevaim koosseis. Juba on sõlmitud lepingud värskete maailmameistrite Tänaku ja Järveojaga, kuid meeskonnas jätkavad ka Thierry Neuville – Nicholas Gilsoul ning autot jagavad Sebastien Loeb – Daniel Elena ning Dani Sordo – Carlos del Barrio. Lisaks neile võivad episoodiliselt kaasa teha ka Andreas Mikkelsen ning Craig Breen, kellega Hyundai hetkel läbirääkimisi peab. Ilmselt püüavad mõlemad mehed siiski rohkemaid rallisid, kuigi kohad hakkavad otsa saama ka teistes meeskondades. Kui mõlemad mehed midagi paremat ei leia, siis ilmselt nõustuvad nad paari ralliga Hyundai meeskonnas.

Latvala loodab jätkata võitude seeriat

Soomlane Jari-Matti Latvala on MM sarjas üks kogenenumaid sõitjaid olles võitnud vähemalt ühe ralli igal hooajal alates 2009. aastast. Eelmisel aastal tuli hooaja ainuke võit just Austraaliast ning kindlasti soovib soomlane võidutseda ka sel hooajal. Soomlasel ei saa võidujaht kerge olema, sest konkurendid on kiired, kuid samas on tal hea stardipositsioon. Kindlasti tahab Austraaliast hea tulemuse võtta ka Latvala meeskonnakaaslane Kris Meeke ning arvestades meeskondlikku punktiarvestust annab meeskond käsu rünnata vahendeid valimata. Oleme näinud, kuidas Meeke ja Latvala sellistes olukordades eksivad, kuid vahel õnnestub ka lõpuni jõuda.

Keeruline on ennustada, kas värske maailmameister Tänak hakkab Latvala ja Meeke seljatagust kindlustama, kuid eestlasel on võidu püüdmine üpris keeruline. Eelmisel hooajal startis eestlane kolmandalt kohalt ning kaotas tagant tulijatele tublisti aega, narr oleks loota, et nüüd esimesena minnes suudaks ta esimeseks jääda. Olukorra võib segi paisata vihm, mis pole praegusel aastaajal Austraalias välistatud.

Hayden Paddon taas WRC autos

Austraalia rallil stardib taas WRC autoga Hayden Paddon, kes pidi WRC autoga sõitma juba Soomes, kuid tegi rallieelsel testil avarii ning meeskond ei suutnud autot ralliks korda teha. Vahepeal sõitis ta M-Sporti R5 autoga kaasa Walesi ralli, kuid WRC autoga teeb ta alles hooaja avastardi. Järgmist aastat arvestades tema seis väga positiivne pole – Toyotaga teda pigem ei seostata ning M-Sportis kaasa tegemiseks peab ta endaga kaasa tooma ilmselt raha. Ma usun, et tänu ustavatele sponsoritele suudaks ta vähemalt osaliselt enda osalemist MM sarjas rahastada, kuid samas pole see eriti jätkusuutlik.

Tänane seis MM sarjas on selline, kus Paddoni tasemega mehi on piisvalt, kuid absoluutseid tippsõitjaid on kolm. Viimaste aastate suur kolmik koosseisus Ott Tänak, Thierry Neuville ja Sebastien Ogier eristuvad teistest selgelt. Varasem rallivõitja Paddon pole aeglane, mida tõestab kasvõi eelmisel hooajal Austraalias teenitud teine koht, kuid ma oleksin üllatunud, kui ta järgmisel aastal kogu hooaja kaasa sõidab.

Elfyn Evansi allkirja jahivad M-Sport ja Toyota

Ott Tänaku lepingusaaga järgselt on mõnevõrra üllatuslikult tõusnud jahitumaks sõitjaks Elfyn Evans, kelle allkirja jahivad järgmiseks hooajaks M-Sport ning Toyota. Kahtlemata ei soovi senine tööandja M-Sport Evansist ilma jääda, sest sarnaselt Tänakule on meeskond ka temasse palju investeerinud. Samas pakuks Toyota talle võimaluse lõpuks enda tegelikke võimeid näidata, sest Toyota on siiski tehasemeeskond. Kindlasti ei saa öelda, et M-Sporti auto väga palju kehvem oleks aga tehasemeeskond ja võimalused on siiski midagi enamat.

Ma soovin, et M-Sportil läheks hästi, kuid usun, et Evans väärib võimalust tehasemeeskonnas. Tema karjäär on kulgenud Tänakule sarnaselt – ka tema on “üle elanud” vaheaasta Dmackis rehvidel ning tagandatud aste madalamale WRC2 sarja. Neli aastat tagasi, 2015. aastal olid Ott ja Elfyn meeskonnakaaslased M-Sportis, aasta hiljem kaotasid mõlemad põhitiimis koha. Kui eestlane sai jätkata WRC autol Dmacki rehvidega, siis Evans tagandati WRC2 sarja R5 autoga võistlema. Võrreldes 2016. aasta põhisõitjatesõitjate Mads Östbergi ja Eric Camilli kiirust 2015. aastal Evansi ja Tänaku näidatuga, siis tunduvad tollased otsused pehmelt öeldes kummalised. Ma ei taha M-Sporti tollaseid otsuseid süüdistada, kuid mingisugust “võlga” Evansil küll M-Sporti ees ei ole ning ta võiks vabalt Toyotaga liituda.

üles