Hooaja lõpuetendus Monzas
Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Monza 2021 – Kuninglike WRC autode lahkumisetendus

Viimasel viiel aastal rallisõitjaid ja fänne hullutanud WRC autode ajajärk saab käesoleva nädalavahetusega läbi, mille järel tulevad MM sarja uue geneeratsiooni hübriidmootoriga ralliautod, millel on suurem mass ja vähem aerodünaamikat. Monza rallist saab tõeline lahkumisetendus kuninglikele autodele ning loodetavasti näeme pinevat võitlust viimaste kilomeetriteni, mis oleks väärikas lõpp suurele ajastule.

Pinev tiitliheitlus

Tänase autode generatsiooni hooajad on olnud seni põnevad – tiitliheitlus on vähemal või suuremal määral jäänud viimaste rallide otsustada, mis pakub fännidele põnevust. Taaskord on hooaja viimase rallieel võimalus tiitel võita kahel mehel – Toyota sõitjatel Sebastien Ogieril ja Elfyn Evansil. Võrreldes eelmise aastaga on mehed omavahel kohad vahetanud ning seekord tuleb Evansil vanameister Ogieri püüda. Eelmisel aastal startis Evans viimasele rallile soliidse eduga, kuid tegi sõiduvea ning nullis enda võimalused. Sel korral on edu Ogieril ja on arvatud, et nüüd on Evansil lihtsam.. ja ehk ongi kuigi lüüa Ogieri koduse Monte-Carlo ralli tüüpi teedel on ülimalt keeruline. Seitsmekordne maailmameister on erakordselt osav muutuvates oludes ning suudab alati maksimumi välja võtta.

Muutuvad olud on samas Evansi parim võimalus – teedel on palju muda ning ka ilmastik võib mägistel teedel kiiresti muutuda, piisab ühest lumesajust või miinuskraadidest esimestel katsetel, et taktika segi paisata. Sõltumata sellest, et kaks konkurenti sõidavad ühes tiimis, on mõlemal oma esiautode meeskonnad ja nõuandjad, seega võime ka tiimisiseselt näha erinevaid taktikaid.

Teemu Sunineni eluvõimalus

Autoralli maailmameistrivõistlustel tekib harva võimalusi proovida teist korda veel, varasemalt oleme näinud, kuidas Ott Tänak suutis oma karjääri päästa. Sellel hooajal on sarnase teekonna, küll väiksemas mahus, läbi teinud Esapekka Lappi, kes suutis hea sõiduga kindlustada endale järgmiseks aastaks osalise koormusega lepingu Toyotaga. Monza rallil on võimalus karjäär päästa teisel soomlasel, suvel M-Sporti meeskonnast lahkunud Teemu Suninenil, kel avanes võimalus kihutada Monzas WRC autoga peale Ott Tänaku kõrvalejäämist.

Soomlasel on nädalavahetuseks päris keeruline ülesanne – tuleb olla kiire, kuid jääda teele, uue autoga keerulistes oludes on seda päris keeruline saavutada. Rallimaailm on näinud Sunineni kiirust, paraku ka uljaid väljasõite, kuid arvan, et Hyundaile avaldaks muljet kindel ja stabiilne sõit TOP6 piiril. Kui sekka tuleksid mõned esikolmiku ajad kiiruskatsetel, siis oleks väga vinge. Loomulikult pakuvad uljamad fännid, et Teemu võiks ka poodiumile jõuda, kuid minule tundub see tänastes tingimustes pigem võimatu.

M-Sport panustab uuele aastale

Kolmest tiimist kõige väiksem M-Sport pole tiitlimängudesse viimastel aastatel enam sekkunud, kuigi generatsiooni algusaegadel oli just M-Sport tänu Sebastien Ogieri, Ott Tänaku ja Elfyn Evansi headele sõitudele võitmatu. Parimad oldi nii tootjate, kui ka sõitjate arvestuses, kuid peale kolme tipu lahkumist pole M-Sporti sõitjatel enam poodiumile asja olnud. Koroona tõttu poolikuks jäänud 2020. aasta hooajal oli neil veel Esapekka Lappi, kes ei suutnud Ford Fiestaga enam sellist hoogu leida, et poodiumile jõuda ning seetõttu ongi M-Sport keskendunud uue auto arendamisele. Briti meeskond sai Fordi abiga uue generatsiooni auto esimesena testimisvalmis, sisuliselt oli uus Ford juba rajal ajal, kui Hyundaid alles joonestuslaua taga visandati.

Uuel aastal on M-Sporti esisõitjaks Craig Breen, kes teenis endale lepingu heade sõitudega Hyundai eest. Korea autotootja meeskonnas oli Breenil täita osaline roll, kuid mees sai endale seatud ülesannetega hiilgavalt hakkama jõudes mitmel korral poodiumile. Ootan põnevusega, kuidas Breenil järgmisel hooajal läheb – mees väärib võimalust püüda oma karjääri esimest võitu ning kindlasti on ta selleks ka võimeline, kui M-Sporti auto hea on.

Suur konkurents R5 autode arvestuses

Viimastel MM rallidel, tegelikult kogu koroona viiruse aja, oleme rallidel näinud pigem vähe osalejaid – tavapärased WRC sõitjad, WRC2 ja WRC3 arvestuse tipud ja mõned kohalikud. Monzas on asjad vastupidised – WRC 2 ja WRC 3 arvestuses on kokku 25 sõitjat ning kokku on R5 autosid rajal 42. Ma ei usu, et kohalikud mehed suudaks klassivõidu eest heidelda, sest tase on ikkagi päris kõva, kuid sellegipoolest on igati tervitatav näha suurt osalejatearvu.

Põneva faktina on rajal 13 Toyota Yaris GR mudelit, Itaalias on nimelt neile autodele eraldi sari. Tegemist on haruldase versiooniga Toyota Yarisest, millel põhineb tänane WRC auto, kuid seeriatootmine on limiteeritud ning auto hindki on tublisti suurema auto hinnaklassis. Saadud raha eest saab aga kahekohalise turbomootoriga nelikveolise taskuraketi, mida oskab hinnata iga autofänn.

üles