Kes on rallimaailma tulevikutegijad
Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Rallimaailma tulevikutegijad

Vaatame üle rallimaailma potentsiaalsed tulevikutegijad, kellest loodetakse järgnevatel aastatel palju. Spordimaailmas hakatakse jälgima noori sportlasi juba üsna varajasest east ning kõigil aladel pööratakse järelkasvule suurt tähelepanu. Spordiklubid üle maailma loovad noorte sportlaste arengu jälgimiseks ja edasi arendamiseks akadeemiaid ning treeningkeskuseid, kus noortega tegelevad igapäevaselt erinevad treenerid. Spordialade tipud jagavad näpunäiteid näiteks toitumise või füüsilise ettevalmistuse alal.

Autospordis on aastaid peetud erinevaid noortesarju, kuid eriti just viimastel aastatel on hakanud FIA rohkem tähelepanu pöörama noortele sõitjatele ning nende arendamisele mitte ainult sõitmist silmas pidades. Eestis tegeleb igapäevaselt noorte sõitjate koolitamisega Egon Kaur, kes osales ka ise kunagi JWRC akadeemias, kus jäi napilt tiitlist ilma, kuid ometigi omandas palju väärtuslikke kogemusi. Igati kiiduväärt on see, et mees tegeleb oma kogemuste edasi andmisega ka Eestis ning noortele sõitjatele luuakse head võimalused arenemiseks, kõigepealt saavad tuge Eestis võisteldes ning siis edasi juba MM tasemel.

Noor sportlane vajab mentorit

Noorte arenemise juureks ongi kõige tähtsam, et neil on mentor, kes suudab erinevates olukordades nõu anda ning vajadusel maha rahustada. Noored kipuvad vahel liiga kiiresti tulemusi tahtma, ilma kogemusteta võib see aga lõppeda kraavis. Hullemal juhul kaotavad pidevad õnnetused sponsorite usalduse ning lõpuks võib see tähendada, et ühel andekal rallimehel jääb tippu murdmata.

Eesti edukaim rallisõitja Markko Märtin lõi peale enda karjääri lõpetamist erameeskonna, millega osaleti Eesti autoralli meistrivõistlustel. Meeskonnas said võimaluse noored ja andekad rallimehed näidata, milleks nad võimelised on, sest nende kasutada olid uued Prodrive tehases valmistatud N-rühma Subarud. Lisaks kaasaegsele tehnikale andis Märtin noortele nõu auto seadistamisel, sõiduvõtete valimisel, kui ka sponsoritega ja meediaga suhtlemisel. Hiljem on Märtin suurt rolli mänginud Ott Tänaku ja Sander Pärna arengul MM sarjas.

Urmo Aava ja Kuldar Sikk toetasid aastaid noori rallimehi, kelle hulka kuulus ka Karl Kruuda, kes tulnud Soome meistriks ning võitnud WRC2 sarjas mitmeid rallisid. Üldiselt ongi paljud karjääri lõpetanud rallisõitjad hakanud noorte sõitjate mentoriteks, näiteks aitas Colin McRae aastaid tagasi noorukest Kris Meeket ning Sebastian Loeb toetab järgmist prantsuse rallitalenti Sebastian Lefebvret.

Tulevikutegijad Lätist ja Soomest

Ajal, kui rallimaailma tipus teeb tegusid Sebastian Ogier ning kellele üritavad kõik teised vastu saada, on paras aeg vaadata üle mõned Eesti, kui ka maailma tulevased tegijad, kellelt oodatakse suuri tegusid. Nimekirjas on rallisõitjad, kes on mulle erinevatelt rallidelt silma jäänud oma tulemuste, suhtumise ning üleüldise olekuga – tegijaks ei saa ainult kõige kiirem vaid kahe kõrva vahel peab ka midagi olema.

Suur rõõm on näha, et uusi talente on tulemas ka maadest, kes pole ralli MM tasemel varem väga esindatud olnud, näiteks on põnev jälgida lätlase Ralfs Sirmacise arengut, kes sõidab ka Eesti rallidel. Samas on nimekirjas ka kaks noort Eesti tulevikulootust, kellest noorem Volver on kõigest 16 aastane, kuid ometigi omab juba mitme aastast rallisõidu kogemust. Head hoogu on näidanud ka järjekordne Saaremaa mees Uustulnd, kes soovib kindlasti praeguse Eesti parima Ott Tänaku järel parimaks saada. Tõeliselt huvitav on jälgida ka rootslase Emil Bergkvisti arengut ning hoogu, noormeest on võrreldud ka legendaarse Rootsi rallisõitja Stig Blomqvistiga. Üks säravamaid nimesid on nimekirjas kõigest 15. aastane soomlane Kalle Rovanperä, kes on legendaarse Soome rallisõitja Harri Rovanperä poeg.

Keskendun nimedele, kes ei ole veel nii tuntud ning alles teevad oma esimesi samme rahvusvahelisel tasandil, mitmed neist osalevad näiteks ERC sarjas ning osad on osalenud ka paaril MM etapil. Ma olen täiesti kindel, et mõned neist nimedest on mõni tehasemeeskond juba jälgimise alla võtnud, narr oleks arvata, et tehasemeeskonnad ei jälgiks noorte hulgas toimuvat. Kindlasti on maailmas, kui ka Eestis veel neid rallimehi, kellel tasub silma peal hoida ning tegemist on minu valikuga. Ma ei taha hakata võrdlema, kas mõni noor rallimees, kes siit nimekirjast välja jäi, on parem või halvem – keskendume parem neile ning ehk järgmisel aastal on nimekiri juba teistsugune!

Nimekiri on koostatud suvalises järjekorras ning mehi pingeritta seatud pole! Meeste vanused on artikli kirjutamise seisuga (16. veeburar 2016).

Emil Bergkvist, Rootsi, 21

Rootsi rallisõitja Emil Bergkvist on üks kuumemaid nimesid rallimaailmas, sest kõigest 21 aastane noormees on juba võitnud mitmeid rahvusvahelisi sarjasid. Viimasena lisandus tema auhinnakappi ERC sarja 2015 aasta juuniorite arvestuse tiitel, mille saavutas ta Opel Adam R2 võistlusautoga. Osalemine ERC sarja juuniorite arvestuses oli talle auhinnaks tunamulluse Saksa ADAC Opel juuniorte sarja võidu eest. Rootslane otsustas sarjaga liituda, et lihvida asfaldil sõidu kogemust, kuid lõpetas lõpuks sarja võitjana.

Tulevikuplaane pole noormees veel avaldanud, kuid ilmselt jätkab ta ERC sarjas ning loogiline samm oleks liikuda nelikveolise auto peale, et siis kogemuste kogunedes hakata osalema MM sarjas. Rootslane on siiani võistelnud kaheveolise Opel Adam R2 autoga esindades Opel Motorsport meeskonda, kuid nüüd seisab tal ees ilmselt meeskonna ning auto vahetus, sest Opel teatas eelmise aasta sügisel, et R5 võistlusauto arendus on teadmata ajaks edasi lükatud. Veel eelmise aasta suvel olid Saksa autotootjal plaanid hakata osalema ERC ning ralli MM sarjas, kuid ilmselt osutus R5 võistlusauto arendus praegusel hetkel liiga kalliks.

Euroopa meistrivõistluste viimasel etapil tegi noor rootslane oma debüüdi nelikveolise autoga ning saavutas suurepärase neljanda koha. Noormees osales Šveitsis peetud Valaisi rallil Peugeot Academy meeskonna Peugeot 208 R5 autoga ning suutis ralli lõpetada ilma vigadeta. Rallil liikus ta tõusvas joones ning vaatamata kogemuste puudumisele, suutis ta ühel katsel olla lausa kolmas, mis näitab taaskord, et noorel mehel on kõvasti potentsiaali tulevikus rallimaailmas staariks tõusta.

Nädalavahetusel peetud Rootsi rallil tegi noormees oma debüüdi WRC2 sarjas, kui asus kodusel rallil starti Belgia meeskonna ettevalmistatud Citroen DS3 R5 võistlusautoga. Võistluse kokkuvõttes sai ta tubli seitsmenda koha, sest nii Bergkvist, kui ka tema kaardilugeja olid ralli ajal palavikus ning see mõjutas nende sõitmist kindlasti.

Kahtlemata tasub Emilil silma peal hoida ning loodetavasti suudab noormees oma arengut jätkata ning kunagi ka MM sarjas tehasemeeskonnas kihutada. Viimastel aastatel on Rootsist MM tasemel sõitjaid olnud, kuid ükski neist pole oma lõplikku potentsiaali ära kasutanud.

Karl Martin Volver, Eesti, 16

Nooruke Karl Martin Volver on üks andekamaid noori Eesti rallisõitjaid, kes sõlmis eelmise aasta alguses kolme aastase lepingu Läti meeskonnaga ASRT, mis annab noorele rallisõitjale kahtlemata väärt kogemusi. Varasemalt võistles Karl Martin Ford Focusega, mis ei olnud eriti töökindel ning konkurentsivõimeline, järgnevaks kolmeks aastaks on noormehe sõiduvahendiks Peugeot 208 R2 võistlusmasin, millega saab kindlasti võidu nimel kihutada. Kuigi Karl Martin on kõigest 16 aastane, on ta suutnud näidata juba väga head kiirust, näiteks viimasel Eesti meistrivõistluste etapil raskel Saaremaa rallil võitis ta oma klassi EMV4 ning kerkis ka hooaja kokkuvõttes Eesti meistriks.

Vaatamata sellele, et noor eestlane sõlmis eelmise hooaja eel lepingu Läti meeskonnaga ASRT, ei tähenda see kindlasti seda, et eestlane tasuta võistelda saaks, kuigi ilmselt panustab ASRT siiski ka oma vahendeid, sest talenti Karl Martinil jagub. Aasta lõpuks on Karl Martin EMV4 klassis Eesti meister ning ma usun, et mees on oma hooajaga rahul, kuigi mõned asjad ei läinud siiski nii nagu ta oleks tahtnud. Lätis peetud Talsi rallil sõitis ta rajalt välja ning lõhkus auto, ise pääses vigastusteta, kuid kaardilugeja viidi haiglasse kontrolli. Tallinna rallil oli ta sunnitud katkestama juba linnakatsel, kui riivas puud, lendas vastu betoonblokki ning vigastas ratast, mistõttu polnud võimalik enam jätkata. Kahtlemata on sellised õnnetused valusad nii rahakotile, kui ka meeste enesekindlusele, kuid vaatamata sellele näitas ta edaspidi väga head kiirust. Selliseid katkestamisi tuleb võtta koolirahana, mida tuleb ikka maksta, et jõuda tippu ning ma ei kahtle selles, et Karl Martinil on talenti tõusmaks Tänaku või Märtini tasemele.

Kindlasti on praegu veel vara rääkida tulevikust ning võimalikust MM tasemele jõudmisest, sest Eestis on varemgi olnud mehi, kel on palju talenti, kuid ralli on kallis ala ning alati ei pruugi suur talent tähendada jõudmist ralli MM sarja. Loodetavasti suudab noormees siiski koos meeskonna ja toetajatega võtta vastu õigeid otsuseid ning liikuda aina kõrgemale, sest eeldused selleks on olemas.

Rasmus Uustulnd, Eesti, 20

Rasmus Uustulnd on noor andekas Eesti rallisõitja, kellele ennustatakse suurt tulevikku autospordis. Rasmus on kõigest 20 aastane, kuid juba on tal ette näidata mitmeid häid tulemusi, näiteks võitis ta 2013. aastal noorteralli J21 klassi meistritiitli ning on näidanud rallidel väga head kiirust.

Rasmus on pärit Saaremaalt ning oma esimesed sportrallid sõitiski ta Ott Tänaku ralliklubi Ford Fiesta R2 võistlusautoga. Rasmus lõi meeskonna töös ka ise kaasa osaledes oma võistlusauto ettevalmistamisel ja hooldamisel mehhaanikuna, mis näitab noormehe suhtumist sporti ning seda, et tal on tõsised plaanid. Oti ralliklubi oli kindlasti noorele sportlasele hea koht kogemuste kogumiseks ning õppimiseks, kuid viimasel kahel hooajal on ta kasutanud Sar-Tech meeskonna Ford Fiesta R2 võistlusautot. Ford on rallimehe sõnul hea perspektiiviga valik, sest maailmas on palju sarju, kus võisteldakse just seda tüüpi autoga, näiteks sõidetakse rehvitootja Dmack sarja analoogsete Ford Fiesta R2 autodega. Usun, et tulevikus võikski see sari olla Rasmusele heaks väljundiks rahvusvahelise kogemuse kogumiseks, kuigi sarjas osalemiseks peaks siiski arvestava hulga raha koguma, sest autosport on kallis ala.

Võrreldes Volveriga on Rasmus 4 aastat vanem ning tema arengu jälgimine on lähiaastatel selle võrra põnevam, sest varsti peaks hakkama ta astuma samme, mis viivad teda arengus edasi. Kas selleks sammuks on osalemine MM sarjas või Euroopa meistrivõistlustel, näitab aeg, kuid ma ei kahtle selles, et mees võiks rahvusvahelises konkurentsis kiire olla.

Ralfs Sirmacis, Läti, 21

Läti rallisõitja Ralfs Sirmacis on üks viimaste aegade Läti edukamaid rallisõitjaid ning seda vaatamata oma vanusele. Noor lätlane on juba mitmekordne Läti autoralli meister kaherattaveoliste autode arvestuses ning seda kõigest 21 aasta vanusena. Ühtlasi on ta noorim Läti rallisõitja, kes on meistri tiitli võitnud mõnes arvestuses.

Noormees sai tuule tiibadesse tänu Läti autospordiliidu projektile, kuhu kaasatakse igal aastal andekaid rallisõitjaid andes neile võimaluse osaleda Läti meistrivõistlustel Ford Fiesta R2 võistlusautoga. Eelmise hooaja eesmärgiks oli seatud võita ERC sarja juuniorite tiitel, kuid lõpuks oli ta sunnitud tunnistama rootslase Bergkvisti paremust, kuid kindlasti on lätlase näol tegemist tulevikumehega. Eelmise hooaja alguses proovis ta esimest korda ka nelikveolist autot ning näitas suurepärast kiirust ning edaspidi soovibki mees võistelda nelikveolise autoga. Kahtlemata on tegemist äärmiselt andeka rallisõitjaga ning saab huvitav olema, mida ta edasi teeb – loogika järgi on ta kaherattaveoliste arvestuses võitnud peaaegu kõik, mis võimalik ning aeg oleks liikuda nelikveolise auto peale, kuid samas kasvavad sel juhul ka kulud. Loodetavasti õnnestub lätlasel siiski toetajad leida ning ta saaks startida näiteks ERC sarjas R5 võistlusautoga.

Osian Pryce, Wales, 22

Osian Pryce on järgmine Walesi rallisõitja, kes üritab M-Spordi sõitja Elfyn Evansi tuules rallimaailmas läbimurda. Nooruke Pryce tegi oma esimese stardi nelikveolise autoga 2014. aasta Walesi MM-etapil ning suutis omas arvestuses ka ühe kiiruskatse võita edestades näiteks ka Karl Kruudat ning Martin Kangurit. Ralli kokkuvõttes oli debüüdi teinud Pryce omas klassis seitsmes, kuid kahtlemata püüdis ta oma stabiilse ja kiire sõiduga rallimaailma tähelepanu. Kriitikud ütleks, et tegemist oli tema koduralliga ning seal peabki ta kiire olema sõltumata autost, kuid päris nii lihtsad need asjad siiski pole. Üleminek kiiremale autole nõuab harjumist ja kogemusi, mida nii noorel rallimehel veel väga pole, suutes uutes oludes kohe head kiirust näidata ning rajal püsida, on väga hea märk.

Siiani on Osian võistlenud peamiselt kodustel võidukihutamistel, kuid eelmisel aastal startis ta JWRC arvestuses nii Poola, kui ka Portugali rallil juhtides mõlemat rallit kindlalt enne probleemide tekkimist. Poola rallil juhtis ta oma arvestust kindlalt, kuid siis tekkisid autol käigukastiga probleemid ning lõpuks oli ta sunnitud leppima teise kohaga. Rohkem pole nooruke rallisõitja MM tasemel kaasa teinud, kuid kahtlemata oleks ta 2016. aastal starides JWRC sarja favoriit. Tahaks loota, et noormees leiab toetajaid ning saame näha, milleks ta hooaja jooksul võimeline on.

Kalle Rovanperä, Soome, 15

Kalle Rovanperä on tuntud Soome rallisõitja Harri Rovanperä poeg, kellele ennustatakse vaatamata noorele eale rallis suurt tulevikku. Kalle on kõigest 15 aastane ning siiani on ta osalenud pigem erinevatel sprintidel, kus on saavutanud väga häid kohti ning edestanud endast tunduvalt vanemaid võistlejaid. Selle aasta alguses võitis ta Lätis Sarma ralli Skoda Fabia S2000 autol ning pani sellega rallimaailma endast rääkima.

Soomlastel on ajaloos olnud palju häid rallisõitjaid ja maailmameistreid, kuid viimasel ajal on talente, kes suudaks MM meeskonda murda, väheks jäänud. Peale Mikko Hirvoneni lõpetamist jäi tippseltskonda Latvala üksinda, WRC2 sarjas teevad tegusid küll Jari Ketomaa, kel on vanust juba ehk liiga palju ja Esapekka Lappi, kes võib järgmisena läbimurde teha. Ülejärgmisel aastal autoralli MM sarja naasev Toyota on oma noorte programmi valinud 21. aastase soomlase Teemu Sunnineni, kes on kohati head kiirust näidanud aga Kallet peetakse suuremaks talendiks.

Sarnaselt Eesti noore sõitja Volveriga on tema edasised aastad tähtsad, kuid MM tasemele jõudmiseks tuleb veel kogemusi koguda ja midagi öelda on raske. Vaadates senist hoogu sprintidel ning S2000 auto testimist, võib aga öelda, et tegemist võib olla tuleviku maailmameistriga. Loodetavasti suudab tema isa teda piisavalt kindlalt teel hoida just vaimse poole pealt, et noormees läbi ei põleks, sest kahtlemata potentsiaali on temas palju.

Ole Christian Veiby, Norra, 19

Talenti jagub ka noorukesel norralasel Ole Christian Veibyl, kes kindlasti tahab jõuda samale tasemele nagu Petter Solberg, Andreas Mikkelsen või Mads Östberg. Norralane tegi oma rallidebüüdi 16. aastasena osaledes Norra juuniorite ralli meistrivõistluste sarjas. Esimesel hooajal õnnestus tal võita viis etappi ning võidutseda ka sarja kokkuvõttes. Eelmisel hooajal võistles Veiby WRC3 ja JWRC sarjas, võites Rootsi ralli WRC3 arvestuses ning hooaja viimasel etapil Walesi rallil oli ta kiireim nii WRC3, kui ka JWRC arvestuses.

Käesoleva hooaja alguses vahetas Veiby kaardilugejat, sest senine kaardilugeja Anders Jæger siirdus Volkswageni meeskonda hakates kaarti lugema Andreas Mikkelsenile. Siiski kaardilugeja vahetus noorukest norralast väga ei mõjutanud, sest hooaja esimesel etapil Monte Carlos õnnestus tal võita WRC3 arvestuses. Rootsi rallil tegi ta oma debüüdi WRC2 sarjas ning lõpetas võistluse viiendal kohal.

Asfaldil võistlemise kogemuse saamiseks osales Veiby ka Skandinaavia Porsche Carrera sarjas, kus tal õnnestus lõpetada kahel korral poodiumil ning sarja kokkuvõttes oli ta seitsmes. Lisaks on noormees kaasa teinud ka rallikrossi MM sarjas. Kuigi tegemist on erinevate aladega, tuleb noorele rallimehele iga kogemus arengus kasuks ning kui võimalust on, siis tulebki kõiki võimalusi kasutada.

Talente jagub, kuid kõik ei jõua tippu

Kõik välja toodud rallisõitjad on potentsiaalilt tulevikutegijad, kuid äärmiselt raske on ennustada kuhu nad välja võivad jõuda. Selge on see, et kõigil on ohtralt potentsiaali, kuid autosport on väga kallis spordiala ning alati ei piisa vaid talendist ning vaja läheb ka natukene õnne. Paljude sõitjate jaoks on just järgmised aastad kriitilise tähtsusega, sest aeg on hakata tegema samme kõrgemale tasemele ning see ei pruugi kõigil õnnestuda.

üles