Mehhiko 2016 – Mida toob hooaja esimene kruusaralli?

Autori Margus Kaldma avatar

Nädalavahetusel sõidetakse Mehhiko ralli, mis on autoralli maailmameistrivõistluste kolmandaks etapiks. Mehhiko ralli on esimene kruusaralli kalendris  ning on läbi ajaloo pakkunud rallifännidele palju põnevust ja närvikõdi. Mehhiko ralli sõidetakse mägedes ning seega on autode mootoritel umbes 20% vähem võimsust. Vähem võimsust tähendab aga seda, et sõitja peab suutma sõita võimalikult sujuvalt, iga liigne libisemine võtab autol hoogu maha ning selle uuesti kogumiseks läheb kauem aega, kui tavaliselt.

Eestlastele on ralli pakkunud nii ülevaid emotsioone, kuid ka ärevaid ning närvilisi hetki. Eelmisel hooajal sõitsid Ott Tänak ja Raigo Mõlder teelt välja ning maandusid autoga veehoidlas, mehed said kiiresti autost välja, kuid Ford vajus veehoidla põhja. Meeskonnal õnnestus auto veehoidla põhjast kätte saada ja korda teha ning mehed said ralli viimasel päeval startida. Auto veest välja tirimine, selle korda tegemine, millele elas kaasa kogu rallimaailm, näitab ralli seltskonna pühendumist oma alale. Ülevad hetked eestlaste jaoks on seotud 12 aasta taguse Mehhiko ralliga, kui Märtin suutis ralli võita. Tulemuse muutis veelgi ilusamaks Märtini meeskonnakaaslane Duval, kes lõpetas teisel kohal ning tõi Fordi meeskonnale kaksikvõidu üle pika aja.

Ogier peab teed puhastama

Mehhiko on hooaja esimeseks kruusaralliks ning esimest korda tõusevad esile raja puhastamise ehk esimesena startimisega seotud probleemid ning arutelud. Valitsev maailmameister jätkab peale kahte rallit täiseduga ning seetõttu tuleb tal kahel esimesel päeval startida esimeselt kohalt ehk ta peab teistele teed puhastama. Omajagu luges see ka Rootsis, kuid kuna seal valitsesid üsna kehvad lumeolud, siis seal see väga rolli veel ei mänginud, kuid Mehhikos mängivad kindlasti. Muidugi on küsimus, et kas see tegelikult ka Ogieri väga häirib, sest viimased aastad on näidanud, et see muudab olukorra ehk küll veidi võrdsemaks, kuid ralli lõpus on ikkagi Ogier see, kes võidu võtab. Võib olla Mehhikos on see teema natukene rohkem siiski õhus, kuna ralli peetakse merepinnast tunduvalt kõrgemal ning seetõttu on auto mootoritel vähem võimsust, mis omakorda eeldab puhtamat sõidustiili. Prantslase sõidujoon on üks puhtamaid, kuid Mehhikos rada puhastades hakkab auto libisema vastu sõitja tahtmist. Siiski pean Ogieri suurimaks favoriidiks, kuid Mehhiko on ralli, kus hakkab kindlasti juhtuma ning kindlat pole midagi.

Mehhikos on alati väga head kiirust näidanud ka Mads Östberg, kes ilmselt siiski võidule konkurentsi ei paku, sest mehel on sära kuidagi kadunud. Rootsis jõudis ta küll poodiumile ning mees oli sellega ka ise rahul, kuid oleks oodanud temalt ikkagi võidu nimel heitlemist. Norrakas oleks pidanud Rootsis võidu konkurentsis olema, kuid pigem jäi ta kahest esimesest selgelt maha ning võitles kolmanda positsiooni nimel. Ma ei usu, et Ford nii palju halvem oleks, kui konkurentide Volkswagenid, Hyundaid ning Citroenid. Eelmise aasta Poola rallil näitas Ott Tänak, et rallil, kus mees end kindlalt tunneb, ei jää auto kiiruse taha mitte midagi ehk siis mina ootasin Madsilt Rootsis sarnast minekut, mida Ott Poolas eelmisel aastal. Ilmselt nõuab Fordiga kiiresti sõitmine juhilt natukene rohkem, kui näiteks Volkswagen, kuid see on ka suhteline, mille üle arutlemine ei vii eriti kuskile. Fordile oleks väga kasulik, kui Mads suudaks ka Mehhikos poodiumil lõpetada, kuid sel aastal ma talle poodiumikohta pigem ei ennustaks.

Eelmisel aastal saavutas Ogieri ja Östbergi järel kolmanda koha Andreas Mikkelsen, kes näitas hooaja esimesel rallil Monte Carlos teise kohaga, et Ogieril tuleb temaga sel aastal kindlasti arvestada. Rootsi rallile startis mees samuti võidumõtedega ning selleks oli ka põhjust, eelmisel aastal mängis mees ju viimase katsega võidu maha. Paraku seekord ei suutnud ta kuidagi kiirust üles saada ning eksimused jätsid mehe lõpuks neljandale kohale, mis kokkuvõttes tõi küll üsna head punktid, kuid kindlasti olid mehe lootused suuremad. Kruusal on Mikkelsen alati kiire olnud ning usun, et Mehhikos on ta üks võidusoosikuid, sest mehe enesekindlus on iga ralliga järjest enam kasvanud. Just enesekindluse puudumisega on Mikkelsen varasemalt kimpus olnud – mehel oskuseid ju on, kuid mulle tundub, et ta on vahel oma võimetes kahtlev ning selle taha on ka head tulemused jäänud. Sel aastal aga tundub, et mees on enesekindlust leidmas ning iga sõitja peab norralasega arvestama.

Latvala vajab head tulemust Mehhiko rallilt

Kõige enam vajab Mehhikost head tulemust soomlane Jari-Matti Latvala, kes alustas aastat suurte lootustega ning peale ebaõnnestunud Monte Carlo rallit lootis ta Rootsis võidutseda, kuid paraku auto tehnilised probleemid rikkusid selle plaani. Hooaja esimesel rallil Monte Carlos rikkus Latvala ise auto vedrustuse, kuid Rootsis lagunes Polo lihtsalt ära ning ajakaotuse tõttu kõrgetele kohtadele enam konkurentsi ei pakkunud. Ralli kestel õnnestus tal küll paar kiiruskatset võita ning ilmselt sai kokkuvõttes üsna hea sõidukindluse, kuid MM punktitabelis on endiselt kirjas 0 punkti. Usun, et kui Latvala suudab vigasid vältida, on ta üks favoriit võidule. Kindlasti räägib tema kasuks ka fakt, et ta saab healt kohalt startida, kui tee on juba puhtaks tehtud.

Mees on ise öelnud, et midagi pole veel kadunud vaatamata kahele nullile MM punktitabelis, kuid tiitli mõttes on lootus ikkagi tõenäoliselt kadunud. Loomulikult ei tea kunagi, mis võib ette tulla, kuid vaadates senist Ogieri liikumist on see pigem ebatõenäoline. Samas on siiski hea, et Latvala ei ole vähemalt väliselt moraali alla lasknud ning üritab lõpuni – samas on see ka loogiline, rallisõitja üritab alati võita.

Head tulemust vajab ka Hyundai esisõitja Neuville, kelle jaoks algas aasta hästi, kui ta oli Monte Carlos kolmas, kuid Rootsis rikkusid ilusa tulemuse auto tehnilised probleemid, mille tõttu ta Rootsis punktikohale ei jõudnud. Tundub, et Neuville on eelmise aasta madalseisust üle saanud, sest nendel katsetel, kus tal Rootsis probleeme ei olnud, suutis ta üsna head tempot näidata. Lisaks on uue generatsiooni Hyundai üsna head minekut näidanud, kuigi selles osas on kuulda olnud ka natukene nurinat, sest arvati, et uus Hyundai saab paremini Volkswageni vastu. Hooaja kaks esimest rallit olid nii spetsiifilised, et mina veel autot maha tegema ei hakkaks ehk ma ei saa aru sellest kriitikast Hyundai aadressil. Ehk töökindlusega on tõesti natukene probleeme olnud, kuid samas näitas Rootsis Paddon, et autol kiirust jagub ning selle taha ei tohiks midagi jääda. Ka Mehhiko ralli järgselt ei saa veel suuri järeldusi teha, sest ka see peetakse oludes, mis ei ole suurele osale MM kalendrist iseloomulikud – kõrgmäestiku tingimustes töötab auto selgelt teistmoodi, kui tavalistel kõrgustel.

Must hobune Paddon

Uus-Meremaa rallisõitja on eelmise hooaja järel mees, kellega peavad kõik teised sõitjad arvestama, sest ta näitab iga ralliga järjest paremat minekut. Lisaks kiirusele on ka stabiilsus hakanud kasvama, mis toob talle järjest paremaid tulemusi. Rootsi rallil oli mees võidu konkurentsis, kuid lõpuks võttis Ogier ikkagi oma. Siiski näitas Paddon, et kogemuste puudumine teda väga palju ei kõiguta.

Mehhiko ralli on küll natukene omapärasem mootori võimsuse vähenemise tõttu ning eelmisel aastal tal seal väga hästi ei läinud, kuid siiski usun, et Uus-Meremaa mees suudab poodiumi konkurentsis püsida. Eelmisel aastal tunnistas ta ühe kiiruskatse järel, et vaatas eelmisel õhtul teiste sõitjate sisekaamera videosid, et näha, kuidas nendel teedel sõita tuleb. Ma ei usu, et ta suudaks ralli lõpuni võidu nimel kihutada, kuid poodiumile jõudmine tundub vägagi reaalne. Mehhikos on ilmselt tema suurimateks konkurentideks meeskonnakaaslased Neuville ja Sordo ning Volkswageni mehed.

Rallifänni südame paneb Paddon kindlasti kiiremini põksuma, sest huvitav on jälgida, kuidas noormees iga ralli järjest rohkem areneb ning millist kiirust ta arendada suudab. Iga uue kiire mehe tulek MM sarja muudab sarja põnevamaks ning konkurentsivõimelisemaks. Ma usun, et asjaolude kokkulangemisel võib Paddon olla tulevikus see mees, kes lõpetab Ogieri domineerimise MM sarjas. Lisaks tundub, et selle hooaja järel võib ta võtta ka Neuvillelt Hyundai esisõitja koha.

Olud, mis peaksid Tänak-Mõlderile ning Dmackile sobima

Mehhiko ralli on esimeseks kruusaralliks ning just kruus peaks Dmacki rehvidele kõige rohkem sobima. Loomulikult pole Dmacki rehvid kruusal sama head, kui konkurendi Michelini omad, kuid ilmselt ei jää rehvi taha nii palju, kui näiteks Monte jäisel asfaldil või Rootsi külmunud kruusal. Kruusarallidel on Ott varem näidanud, et Dmackid on heades oludes üsna konkurentsivõimelised, samas peab arvestama Mehhikos valitsevate oludega – lisaks vähenenud mootorivõimsusele valitseb Mehhikos ka tohutu palavus, mis on raske nii sõitjatele, kui ka rehvidele.

Mehhiko rallil on kavas ka 80 kilomeetri pikkune kiiruskatse, millel muutuvad rehvid kindlasti nii öelda pehmeks ning nad hakkavad kiiresti kuluma. Ilmselt kulub sellistes tingimustes Dmacki rehv natukene rohkem, kui Michelini oma. Samas on hooaja esimeste rallide järel näha, et Ott Tänak on hakanud oma sõidustiili kohandama selliseks, mis kulutab vähem rehve ehk tema sõidujoon on muutunud puhtamaks.

Oti jaoks ongi ma usun tähtis, et ta suudaks ralli lõpetada ilma suuremate probleemideta nagu Rootsis. Rootsis näitas Ott väga tarka sõitu – siis kui olud lubasid, siis surus ja oli isegi esikoha konkurentsis, samas teisel ja kolmandal päeval olud enam Otile ja Dmacki rehvidele ei sobinud, kuid selle asemel, et iga hinna eest punnitada, võttis mees rahulikumalt ning tõi auto viiendal kohal lõppu. Usun, et sellise sõiduga olid rahul nii mehed ise, kui ka Dmacki meeskond, kelle jaoks oli tegemist parima kohaga meeskonna ajaloos. Lisaks nendele usun, et ka M-Spordi juht Wilson muheles, sest just see on see, mida ta Otilt ka eelmine aasta ootas. Kohati on olnud sel aastal fännidelt nurinat, et kas halbade rehvidega sõites ta oma aktsiaid maha ei mängi, sest ta ei suuda sellist kiirust näidata, milleks ta võimeline on, kuid ma ei usu, et see probleemiks oleks, sest meeskondade juhid ei ole ka sellised tegelased, kes hindaks sõitjat vaid tema tulemuste järgi. Tulemused on tähtsad, kuid veelgi tähtsam on see, kuidas tulemuseni jõutakse – kas arutu ja riskeeriva kihutamisega või targa ning kontrollitud sõiduga, usun, et just see viimane on see, mille järgi sõitjad hinnatakse. Kirjutasin ka rallimaailma tulevikutegijate artiklis, et lisaks sõiduoskusele on sama tähtis ka see, milline on meeste suhtumine ning kuidas nad olukordadele lähenevad.

Raske on ennustada, millisel kohal Ott ja Raigo ralli lõpetavad, sest Mehhiko on väga raske ralli ning eelmise aasta õnnetus veehoidlaga näitas, et sellel rallil võib kõike juhtuda. Usun, et kui mehed suudavad esimese kuue seas lõpetada ning seejuures näidata kiiruskatsetel aegu ka kolme parima seas, on kõik rahul. Kahtlemata oleks ka poodium võimalik, kuid seda pigem konkurentide ebaõnne tõttu – ärge mõistke mind valesti – loomulikult ootan poodiumit minagi, kuid see ei tundu praegu väga reaalne. Sarnane ralli Rootsiga tooks meestele rahulolu ning hea platvormi, millega minna edasi rallidele, mis sobivad meestele ja rehvidele veelgi paremini. Eelmisel hooajal suutis Ott Rootsis punktikohal lõpetada, sel aastal on ta ilusti punktid koju toonud nii Rootsis, kui ka Monte Carlos.

Camillil on aeg ralli lõpetada

Prantslase Camilli jaoks ei ole hooaeg alanud nii nagu ta oleks soovinud – Monte Carlos tuli tal katkestada üsna ralli alguses ning kuna auto turvapuur sai viga, ei saanud ta ka katsekilomeetreid kogemuste hankimise nimel koguda. Rootsis lõppes tema ralli samuti õnnetusega ning seejuures ei suutnud ta ka erilist kiirust näidata. Mehe jaoks, kes teeb esimest hooaega WRC auto roolis, on rallide lõpetamine ja kogemuste hankimine, kriitilise tähtsusega, sest vaid nii saab enesekindlust kasvatada. Siiani on mees ise ja ka Wilson üsna rahulikult suhtunud eksimustesse, kuid kui Mehhiko rallil peaks prantslane samuti katkestama õnnetuse tõttu, võib Wilson hakata mõtlema, kuidas edasi peaks toimetama. Nagu ma sel hooajal olen korduvalt kirjutanud, tundub, et Wilson tegi Camilli osas ikkagi liiga rutaka otsuse, sest mehel ei olnud ka madalamates sarjades väga suurt kogemust.

Loomulikult rallifännina loodan ma, et mees suudab ralli lõpetada ja näidata ka arengut, sest vaatamata sellele, et ta võeti meeskonda meie mehe asemel, ei taha ma teda alahinnata.  Tegelikult on huvitav jälgida, kuidas mees saab hakkama talle usaldatud rolliga sõita WRC autoga ning näidata arengut. Selliseid eksperimente on rallimaailmas vähe, pigem ongi läbi ajaloo olnud Wilson see meeskonnajuht, kes julgeb selliseid asju korraldada. Alati ei tasu sellised valikud ära, kuid samas andis see sama mees kunagi võimaluse ka Märtinile, loomulikult ka Ott Tänakule ja paljudele teistele.


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga