Kes järgmisena, kas Sina Opel?

Autori Margus Kaldma avatar

Kui maailma üks suurimaid autotootjaid Toyota teatas mõned nädalad tagasi, et taasliituvad autoralli maailmameistrivõistluste sarjaga, siis pani see ralli ringkonnad arutlema, et kes võiks järgmisena sarjaga liituda. Vahepealsetel aastatel oli ralli MM sari võrdlemisi nutuses seisus, erinevaid autotootjaid oli vaid kaks, Citroen ning Ford, kusjuures viimane ilma otsese tehasetoeta. Forde kasutab WRC sarjas M-Sporti meeskond, keda loetakse küll nn. tehasemeeskonnaks, kuid faktiliselt ta seda ei ole. Kaks hooaega tagasi liitus sarjaga Volkswagen ning eelmise hooaja alguses Korea autotootja Hyundai. Volkswagenid on liitumisest alates MM sarja valitsenud, kuid ühe võidu on noppinud ka Hyundai esipiloot T. Neuville. Ma usun, et just Volkswageni ning Hyundai edu sarjaga liitumise järgselt on äratanud huvi ka mitmetes teistes autotootjates, eelkõige Opelis. Toyota plaanib liituda sarjaga alates 2017. aasta hooajast, senised meeskonnad on teatanud, et plaanis pole kellegil programmi seisma panna, seega peaks paari aasta pärast stardis olema 5 autotootja tehasemeeskonnad, lisaks erasõitjad, mis muudab konkurentsi ning võistluse väga põnevaks. Praeguste reeglite järgi kasutatakse peamiselt väikseid kolmeukselisi luukpärasid, mis on inimeste seas populaarne keretüüp ning seega tootjatele äärmiselt oluline. Ralli MM sarjas võisteldakse läbi aasta väga erinevates oludes ning kui auto sellele vastu peab, on sellele hea turundust ehitada.

Opel Motorsport kaalub R5 auto arendust

Opel Motorsport on viimastel aastatel tegelenud R2 võistlusauto arendamisega, mis on mõeldud eelkõige rahvuslikes rallisarjades osalemiseks. R2 võistlusauto on oma olemuselt rallivarustusega tavaline auto, millel on kaherattavedu ning see omakorda aitab hoida kulud madalad. Opeli juhid pole otseselt kinnitanud, kuid liiguvad kuulujutud, et neil on huvi arendada R2 võistlusautost välja R5 nõuetele vastav auto, millega saaks osaleda näiteks WRC2 sarjas. Tänapäevased WRC autod küll ei põhine otseselt R5 autodel, kuid võiks olla tootjale heaks vahesammuks suurde klassi sisenemisel. Viimasel ajal liitunutest jättis Hyundai selle etapi vahele, kuid Volkswagen on aastaid ammutanud kogemust WRC2 sarjast Skoda Fabia S2000 autodega võisteldes. Skoda kuulub suures osas Volkswagenile ning seetõttu on nende motospordi programmid omavahel seotud. Teisalt on sellise vahesammu astumine aga äärmiselt kulukas, kuna auto arendustööd maksavad palju raha ning seetõttu peab see samm olema hästi läbi kaalutud. Paljudele autotootjatele on see pigem noorteprogrammi väljundiks ehk klassi võrra madalama autoga valitakse sõitma noored andekad mehed ning vaadatakse, kuidas nad hakkama saavad. Kui saavad hästi hakkama ning näitavad stabiilset sõitu, kuid seejuures head kiirust, siis proovitakse neid juba WRC sarjas. Praegustest WRC sõitjatest on sarnase teekonna läbinud näiteks valitsev maailmameister Sebastian Ogier, kes võitis 2008. aasta hooajal Citroen C2 autoga JWRC sarja ning teenis järgmiseks hooajaks lepingu Citroeni tehasemeeskonnaga, esialgu veel nii öelda sateliit meeskonna liikmena. Algselt pidi ta sõitma kaasa kuus etappi, kuid näidanud head kiirust, sai ta kaasa sõita terve hooaja. Esimesel hooajal WRC autoga tuli esimene poodium, järgmisel võit.

Mitsubishi, Subaru, keegi üllataja?

Toyota liitumise puhul on tegemist nö. comebackiga, sest umbes 20 aastat tagasi valitsesid just nemad autoralli MM sarja ennem, kui 90 –ndate lõpus tähelepanu F1 sarjale pühendasid. Samuti tegi Hyundai comebacki, kuna nemadki osalesid kunagi 2000. aastate alguses MM sarjas, need näited on pannud rallifännide mõtted liikuma rallimaailma legendide, Subaru ning Mitsubishi suunas. Subarul pole praegustele FIA kehtestatud reeglitele väga sobivat autot välja panna, edukas Impreza on natukene liiga suur. Teisel Jaapani autotootjal, Mitsubishil aga seevastu on väikseid luukpärasid valikus mitmeid, eelkõige on peetud silmas Space Star / Mirage mudelit. Viimasest ehitasid Rootsi mehed R5 nõuetele vastava auto, millel pole küll tehasetuge, kuid senine meediakajastus on kindlasti ka Mitsubishi juhtidele silma hakanud. Kes teab, mis võib juhtuda, kui see mudel peaks Rootsi kohalikel rallidel edukaks kujunema..

Rallifännina unistades tahaks näha autoralli MM sarjas mõnda täiesti uut tegijat, näiteks Rootsi uhkust Volvot. Volvo on viimastel aegadel peamiselt teinud kaasa erinevates kereautode sarjades, kuid 60 –ndatel olid nad kiired ka ralliradadel, näiteks võideti mitmel korral Rootsi aga ka Saksamaa, Akropolise või Argentiina rallid. Praeguste reeglite järgi sobiks nende mudelirivist MM sarja näiteks Volvo C30, kuid siiski pole isegi kuulujutu tasemel sellest räägitud.

Viimastel aastatel on ralli MM sarjast läbi käinud ka Prodrive arendatud Mini ning Suzuki, kuid mõlemal kadus huvi peale esimesi starte ning sisuliselt ei jõudnud nad esimest hooaegagi korralikult ära lõpetada. Mini projekti vedas BMW ning kuulujuttude andmetel lahkus BMW juhtkonnast ralliprojekti vedanud liige ning seetõttu kadus ka huvi WRC sarja vastu. Kahju, sest Minil oli potensiaali saada väga heaks, Prodrive kogemused rallimaailmas maksavad.

Realistlikult asja vaadates peab siiski tõdema, et ilmselt 5 autotootjat on ka maksimum, mida rallifännid näevad, sest igasugune motosport on ülimalt kallis ning paljud tootjad on oma sarjad, milles nad on edukad, juba leidnud. Rotatsioon on võimalik ja ka tõenäoline, kuid siis keskendub mõni praegune WRC autotootja järgmisele sarjale ning vastupidi. Citroen osaleb juba praegugi WTCC sarjas, kus on nad osutunud sama edukakas, kui rallis kunagi. Rallis seevastu viimasel ajal enam eriti edukad ei olda, uued mehed ei suuda sama, mis legendaarne Sebastian Loeb, see aga võib viia autotootja huvi osaleda WRC sarjas.


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga