Sardiinia ralli: Ford – 1 , Tänak – 0

Autori Margus Kaldma avatar

Äsja lõppes Sardiinia ralli, kus võistlust juhtis pikalt Hyundai kolmas number nooruke Paddon ning Ott Tänak sõitis kolmandal kohal ennem, kui juhtuma hakkas. Ford alistas Ott Tänaku ning Hyundai Hayden Paddoni. Sardiinia ralli on tuntud oma raskete, tehniliste, kuid äärmiselt kiirete teede poolest – viimasel katsel näitas Ott ligi 200 km/h tippkiirust ning mitmetel katsetel jäid keskmised kiirused 100 km/h juurde. Ott Tänak näitas terve nädalavahetuse stabiilselt kiiret sõitu, kuid paraku ei olene tehnikaspordis alati kõik meestest.

Nooruke Paddon andis Ogierile väärilise lahingu

Ralli võitis turvalise eduga valitsev maailmameister Sebastian Ogier, kuid nii kergelt tal see ei tulnud, kui ainult lõplikke tulemusi vaadates. Neljapäeval asus ralli liidriks erameeskonnas sõitev Martin Prokop, kellel õnnestus peetud lühike publikukatse võita, see oli ühtlasi ka esimeseks võiduks „uuele“ Ford Fiesta WRC mudelile, mis tegi Portugali rallil oma debüüdi. Ralli avapäeva üllatuspommi lõhkas aga nooruke Hayden Paddon, kes sõidab sel aastal Hyundai kolmanda autoga. Uus-Meremaa rallisõitja võitis Reedese esimese kiiruskatse Sebastian Ogieri ees koguni 5,3 sekundiga ning asus rallit juhtima. Järgmise 18,34km pikkuse kiiruskatse võitis Paddon Latvala ees juba 11 sekundiga ning asus rallit juhtima pea 20 sekundiga, kuid see ei pidurdanud noore mehe hoogu kuna järgmise kiiruskatse võitis ta Neuville ees 4,2 ning Ogieri ees 5,2 sekundiga. Peale hoolduspausi näitas Paddon kiireid aegu, kuid andis kiiruses siiski natukene tagasi ning päeva lõppedes juhtis ta rallit kõigest 8.8 sekundiga Ogieri ees, kolmandal kohal olnud Latvala kaotas omakorda 25,8 sekundit ning neljandal kohal lõpetanud Ott Tänak 57,1 sekundit.

Ralli teine päev algas tulise võistlusega, katsevõite noppisid vaheldumisi Latvala ning Ogier, korra õnnestus katse võita ka seni võrdlemisi kesist kiirust näidanud Mads Östbergil. Siiski ei kaotanud ralliliider nende kiiruskatsetega väga palju aega ning juhtis rallit Ogieri ees ikkagi ligi kümne sekundiga. Ott Tänak tõusis tänu Latvala rehvipurunemisele kolmandale kohale ning kontrollis vahet ülejäänutega, sest otseselt tal püüda polnud enam kedagi. Ralli 17. kiiruskatsel võttis Ogier ralli liidripositsiooni enda kätte, sest senine liider Paddon tegi katsel spinni ning tal ei õnnestunud autot kohe käivitada. Järgmisel katsel kaotas ta Ogierile veel ligi 14 sekundit ning oli katse lõpus tujust ära, WRC TV meeskond teatas, et ta autot vaevad probleemid. Järgmisel kiiruskatsel kogunes Ogierile kaotust juba pea 2 minutit ning esikoha püüdmine muutus puhta sõiduga võimatuks. Ott Tänak hoidis turvaliselt kolmandat kohta kuid 17. kiiruskatse keskel hakkas tal auto tõrkuma ning Ott oli sunnitud käigukasti probleemide tõttu ralli katkestama kolmandalt kohalt. Täpselt samal kiiruskatsel oli probleeme käigukastiga ka Robert Kubical, kes sõidab samuti uue Fordiga.

Ralli viimasel päeval esikoha konkurentsis enam muutusi ei tulnud ning Ogier võitis ralli turvalise eduga tõelise üllatusmehe Paddoni ees, kes oli löödud, kuid siiski õnnelik karjääri esimese poodiumikoha üle, sest ka see on väga hea saavutus. Rallivõit oli reaalne, kuid tõenäoliselt oleks lõpuks Ogier ka puhta sõiduga temast möödunud, samas näitas ta ikkagi väga head kiirust ning stabiilsust ja kes teab, mis edaspidi juhtuda võib. Ralli kolmanda koha võttis Tänaku katkestamise järel sisse norrakas Mads Östberg, kes tänasel esimesel kiiruskatsel rajalt välja sõitis legendivea tõttu ning pidurid kaotas, see õnnetus kukutas ta neljandale kohale ning kolmanda koha võttis Hyundai esipiloot Neuville.

Kuigi Ogier võitis taaskord ralli, siis see hooaeg on rallifännidele pakkunud siiski tõelist vaatemängu – oma esimese MM etapi võitis lõpuks Kris Meeke, kelle olid paljud rallifännid juba maha kandnud. Sardiinias näitas head hoogu Paddon, kes juhtis rallit pikalt, kuid tehniliste probleemide tõttu siiski teisel kohal lõpetas. M-Sporti sõitjad Ott ja Elfyn on näidanud suurt potensiaali ning uus auto aitab nad kindlasti tulevikus poodiumikohtadele. Rootsi rallil läks viimasele katsele liidrikohalt Volkswageni kolmas piloot Mikkelsen, kes sõiduvea tõttu selle siiski kaotas aga näitas, et kiirust tal jagub. Senised rallid on näidanud, et põnevust jagub ning WRC on kahtlemata tõusuteel.

Kas Paddon suudab veel üllatada?

Uus-Meremaa rallisõitja Hayden Paddon on peale seda nädalavahetust tõeliselt kuum nimi maailma autospordis, sest ta suutis terve ralli näidata tõeliselt tarka ning väga kiiret sõitu, valitseval kahekordsel maailmameistril Sebastian Ogieril oli tõsiseid raskusi tema püüdmisega, samuti ei suutnud tema tempoga kaasas püsida Volkswageni teine piloot soomlane Jari-Matti Latvala. Rallimaailm on näinud palju kiireid mehi, kes on suutnud mõne katsevõiduga „suuri poisse“ üllatada, kuid sellist kiirust ja stabiilsust nagu Paddon näitas, pole keegi ammu suutnud. Argentiinas võidutses Citroeni piloot Kris Meeke, kelle domineerimine ralli algusest lõpuni oli samuti üllatav, kuid Meekel on ikkagi tunduvalt rohkem kogemusi, kui Paddonil. Kindlasti näitas Paddon kõigile, et temas on sisu ning ilmselt võime hooaja edenedes temalt oodata veelgi poodiumikohtasid. Lisaks näitas ta, et Hyundai auto on igati konkurentsivõimeline ning otseselt muretseda pole vaja, et sellega poleks võimalik võidu nimel võistelda.

Tänak oli stabiilselt kiire, kuid tehnika vastu alati ei saa

Ott Tänak on Sardiinias alati kiire olnud, sellelt rallilt pärineb tema ainus poodiumikoht, kui ta lõpetas 2012. aastal kolmandal kohal. Ralli alguses oli Tänak hädas rütmi leidmisega, kaardilugeja Raigo Mõlder jäi tempost maha ning sõit ei sujunud, siiski näitasid nad vaatamata probleemidele head kiirust ning asusid poodiumikoha konkurentsis. Avapäeva teises pooles klappis legend juba paremini ning meestel õnnestus üks kiiruskatse võit võtta, mis näitas Oti enesekindlust. Tore oli näha, et Ott suudab kohanduda vastavalt oludele, kui ta tunneb end enesekindlalt, siis surub ning on seejuures väga kiire, kuid kui asjad ei tundu head olema, siis võtab pigem rahulikumalt. Siiski suudab ta isegi rahulikumalt võttes kiire püsida ning see annab tulevikuks talle endale, M-Sporti meeskonnale ning rallifännidele kindlasti optimismiks. Teisel päeval tõusis ta tänu Latvala rehvipurunemisele kolmandale kohale ning kuna püüda polnud enam kedagi ja ka tagant suurt ohtu polnud, võttis ta edasi rahulikumalt. Eesmärgiks oli ralli kindlasti lõpetada ja hoida oma kohta, paraku ei lähe tehnikaspordis alati asjad nii nagu tahaks, 17. kiirusekatse poole peal jäi Tänaku Fiestal sisse vaid kuues käik ning edasi sõitmine muutus võimatuks, sest ees olid ootamas rasked kitsad mägised teed, kus on kõrge käiguga sõitmine võimatu. Ott jätkas täna rally2 arvestuses ning oli lisapunktikatsel esimene, kes punkte ei teeninud, kuid kindlasti jättis viimane päev talle positiivse enesetunde, mis lubab järgmistel rallidel Poolas ning Soomes suruda.

Üles-alla ehk Oti aasta siiani

Ott on näidanud sel aastal väga head kiirust ning viimastel rallidel ka stabiilset sõitu ning tuleviku pärast meie mehed enam ilmselt muretsema ei pea, M-Sporti juht Wilson lausus, et ta on oma meeste sõiduga rahul ning järgmisel aastal ootab ta neilt kindlasti arengut. Ehhki Wilson otse ei öelnud, et Ott ning Elfyn sõidaks ka järgmisel aastal M-Sporti meeskonnas, siis päris kindlasti vihjas ta sellele. Hooaja esimesel rallil sõitis Ott Tänak väikese sõiduvea tõttu rajalt välja tuues kaasa endaga paljude pahameele, Eesti meedia materdas Otti ehkki rallieksperdid proovisid viga pehmendada, et see oli pigem ebaõnn, kui sõiduviga. Tõenäoliselt oli halb tunne siiski ka meestel endal, sest ilus tulemus läks luhta. Järgmisel rallil Rootsis tegi Ott ralli esimesel päeval väikese sõiduvea, kuid suutis edaspidi stabiilselt sõita ning tasuks neljas koht. Mehhiko rallil purunes Oti auto esivedrustus, mille tulemusel ta autoga veehoidlas maandus ning meestel oli tohutult õnne, et autost nii kiiresti välja pääsesid. Tegemist ei olnud otseselt sõiduveaga, sest ta pidurdas ennem kurvi ning sõitis blokeerunud rattaga auku, mis lõhkus ta auto vedrustuse ning reisjaks muutudes veehoidlas maandus, tegemist oli siiski pigem ebaõnne, kui sõiduveaga. Meeskonnal õnnestus päeva lõpus auto veehoidla põhjast kätte saada ning hiljem 3 tunniga ka korda teha, mistõttu said M-Sporti mehhaanikud tormilise aplausi oma kolleegidelt, kes kõik olid kogunenud seda imet vaatama. Teisel päeval sõitis Ott hooldusest välja, kui paraku ühe anduri vea tõttu tal startida siiski ei õnnestunud. Kolmandal päeval sai ta siiski võistelda ning tõestas nii enda, kui ka meeskonna võitlusvaimu ja valmisolekut endast kõik anda. Argentiina rallile läks ta vastu kõrgete ootsustega, rallieelsed testid olid läinud hästi ning see andis enesekindluse eelseisvaks ralliks, paraku veetakistuses asunud kivi rikkus taaskord ilusa ralli.

Portugali ralliks tõi M-Sport välja uue auto, mis on nende väitel 80% ulatuses uus auto ning see auto pidi aitama M-Sporti sõitjatel näidata oma potensiaali jõudmaks regulaarsemalt poodiumikohtadele. Portugali rallil näitas Ott väga head kiirust ning tasuks selle eest 5 koht, mis lubas Sardiinia rallile tulla hea emotsiooniga. Sardiinias suutiski Ott oma emotsiooni kiiruseks vormida ning oli ennem katkestamist tehniliste probleemide tõttu kolmandal kohal. Sellel aastal tundubki, et Otti kummitab mingisugune ebaõnn, mis otseselt ei jäta Otti süüdi sõiduvigades, kuid on siiski rikkunud mitmed ilusad tulemused. Muidugi ei saa kõiges ja alati sõiduviga süüdistada aga vaadates neid väikseid eksimusi, siis ainult meest süüdistada oleks raske. Argentiina rallil sõitis ta vastu veetakistuses asunud kivi – mõned on öelnud, et kuidas teised sinna otsa ei sõitnud, kuid selle kivi võis Oti teele tõugata mõni varem katse läbinud konkurent, loomulikult mitte meelega aga see on lihtsalt ralli eripära, et iga autoga tee muutub. Siiski ma usun, et viimasel ajal näidatud kiiruse ja stabiilsusega võib hooaja teiselt poolelt oodata Otilt poodiumikohti ning kiiret sõitu, järgmised Poola ja Soome rallid sobivad talle väga hästi. Samuti on Ott näidanud asfaldil väga head kiirust.

Ebaõnne kogesid ka teised Eesti mehed

Sardiinia rallil olid lisaks Otile ja Raigole stardis veel Karl Kruuda ja Martin Järveoja, Sander Pärn koos James Morganiga ning Mait Maarend ja Mihkel Kapp. Kui viimaste näol on tegemist pigem hobisõitjatega, kes tulid MM rallile pigem kogemusi hankima, siis Kruuda läks rallile kindla eesmärgiga see võita, sest eelmisel etapil Portugalis juhtis ta võistlust ennem katkestamist. Senini näidatud hoog valmistas rallifännidele ootusärevust, kuid paraku ei sujunud tema jaoks Sardiinias asjad ning oli sunnitud teisel päeval mootori purunemise tõttu katkestama. Sander Pärna jaoks oli tegemist nii öelda boonusrallile, mille talle sponsorid võimaldasid, et ta kohaneks rohkem R5 võistlusautoga ning saaks järgmiseks etappidel paremat kiirust näidata. Paraku ei sujunud asjad ka tema jaoks hästi ning ralli jooksul koges ta mitmeid probleeme. Siiski küllap suudavad mõlemad mehed enda jaoks asjad läbimõelda ning on järgmisel rallil stardis taas enesekindlalt.


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga