Soome 2016 – Ott Tänak sihib poodiumit

Autori Margus Kaldma avatar

Juuli viimasel nädalavahetusel jätkuvad autoralli maailmameistrivõistlused peale neljanädalast pausi, kui sõidetakse Soome MM ralli, mis on paljude sõitjate ja fännide tõeliseks lemmikuks. Ralli muudavad eriliseks kiired teed ja suured hüpped, mis pakuvad pealtvaatajatele põnevat vaatemängu ja sõitjatele tõelist väljakutset. Kolmteist aastat tagasi Soome MM ralli võitnud eestlane Markko Märtin on öelnud, et  kui sa suudad võita Soomes, siis suudad sa seda igal pool, sest see ralli paneb proovile nii enesekindluse, kui ka julguse.

Latvala püüab kaabutrikki

Soome MM rallil on varasemalt võidutsenud vaid viis mitte Skandinaaviast pärit rallisõitjat, kelle hulgas on ka Markko Märtin. Lisaks eestlasele on suutnud Soomes võiduni jõuda Carlos Sainz, Didier Auriol, Sebastian Loeb ja Sebastian Ogier. Viimasel kahel aastal on Soomes võidutsenud kohalike fännide rõõmuks Jari-Matti Latvala, kes asub võitu püüdma ka sel aastal. Usun, et teda võibki pidada peamiseks favoriidiks, kuid teised sõitjad annavad talle kindlasti korraliku lahingu. Soomlane on sel hooajal võitnud ühe ralli, kui oli kiireim Mehhikos ning jõudnud Sardiinias poodiumile, kuid üldiselt on senine hooaeg taas üsnagi ebastabiilne olnud. Soomlane on hädas olnud nii enesekindluse puudumise, kui ka tehniliste probleemidega, kuid ehk Soome ralli võitmine tooks talle uue hingamise. Eelmine hooaeg kulges tema jaoks üpris sarnaselt käesoleva hooajaga ehk enne Soomet oli ta võitnud ühe etapi ning jõudnud korra poodiumile. Peale Soomes võitmist suutis ta võita veel Prantsusmaal ning jõuda kolmel rallil poodiumile.

Üle pika aja on taas stardis Citroeni esisõitja britt Kris Meeke, kes lõpetas kaks aastat tagasi Soomes kolmandal kohal, kuid läheb sel aastal kindlasti võitu püüdma. Britt oli viimati stardis Portugali rallil, mille ta võitis, kuid ma ei usu, et võistluspaus talle erilist mõju avaldab. Enne Portugali rallit jättis ta samuti kaks rallit vahele, kuid Portugalis juhtis võistlust sisuliselt algusest peale andmata teistele erilist võimalust. Britt on koguaeg üsnagi kiire olnud, kuid viimasel kahel hooajal saavutatud rallivõidud näitavad, et ka stabiilsus ja enesekindlus on hakanud paranema. Sel hooajal osaleb ta vaid osadel etappidel, sest Citroen keskendub järgmise aasta auto arendamisele ning see võtab britilt veelgi pingeid maha, sest tehasepunkte pole vaja otseselt korjata.

Põnev poodiumikonkurents

Soome rallil näemegi ilmselt Jari-Matti Latvala ja Kris Meeke esikoha duelli, kuhu võivad sekkuda ka Hyundai sõitjad Thierry Neuville ja Hayden Paddon ning muidugi Latvala meeskonnakaaslane Andreas Mikkelsen. Valitsev maailmameister Sebastian Ogier läheb rajale esimesena ja kui olud püsivad palavad, siis erilist lootust tal esikohta püüda ei ole, sest ta peab teistele teed puhastama. Poola ralli lõpetas Ogier endalegi harjumatult kuuendal kohal, sest pidi kaks päeva teistele teed puhastama ning viimasel päeval polnud võimalik enam kaotust tagasi sõita. Ilmselt võib Soomes Ogier jõuda poodiumile, kuid võitmiseks peaks teistel rohkelt ebaõnne olema. Loomulikult tahaks võiduheitlusse sekkuda ka eestlane Ott Tänak, kellel jäi Poolas ülinapilt võit saavutamata, kuid Soomes ta ilmselt esikoha duelli ei sekku.

Poodiumikonkurents saab Soomes olema erakordselt tihe, sest sisuliselt võivad TOP3 hulka jõuda peaaegu kõigi meeskondade sõitjad. Poolas oli lisaks Otile väga heas hoos Hayden Paddon, kes näitas, et peale kahte katkestamist suudab ta endiselt head kiirust näidata ehk Poolas saavutatud poodium annab lootust heaks tulemuseks Soomes. Uus-Meremaa rallisõitja läheb rajale kolmandana, mis pole päris ideaalne stardikoht, kuid jätab siiski võimaluse poodiumikoha püüdmiseks. Meeskonnakaaslane Neuville saab rajale kuuendana ning see on üsna hea stardikoht. Usun, et belglane suudab head kiirust näidata, sest Sardiinias teenitud võiduga tõusis mees justkui tuhast ning näitas, et eelmistel hooaegadel teda kimbutanud probleemid on alistatud. Kolm aastat tagasi lõpetas Neuville teisel kohal ning kindlasti tahaks ta seda tulemust korrata.

Ott Tänak sihib poodiumit

Ott Tänak koos kaardilugeja Raigo Mõlderiga tegid Poolas eluralli, kui jäid napilt võidust ilma, sest eelviimasel katsel purunes nende autol rehv. Siiski näitasid mehed, et kui olud neile ja rehvidele sobivad, siis on nad väga kiired. Lisaks tõestasid mehed, et Fordiga saab konkurentidele vastu ja sellega on võimalik võidu nimel sõita. Ma arvan, et Soomes nad esikoha heitlusse ei sekku, kuigi see oleks muidugi äärmiselt tore. Mulle tundub, et Soome ralli teed on natukene spetsiifilisemad, mis ehk nii hästi Dmacki rehvidele ei sobi, kuigi meeskond võttis eesmärgiks teha hea tulemus just Poola, Soome ja Suurbritannia rallidel. Nende rallide teekatted on üsna sarnased ehk sisuliselt on Dmacki pehme rehvisegu tunduvalt pehmem, kui Michelini oma ning kõvem rehvisegu on ainult natukene kõvem, kui Michelini pehme rehvisegu, mis annabki just neil rallidel Dmackile eelise. Loomulikult tuleb hea tulemus teha siiski sõitjatel ning selleks on Ott ja Raigo kindlasti võimelised.

Poola ralliga näitasid mehed kodustele kriitikutele, et neis on rohkem sisu, kui kommentaarides ja meedias laialt levinud „Kraavi-Ott“ nimi eeldada võiks. Sisuliselt elas terve rallimaailm Oti ja Raigo tegemistele kaasa nii ralli ajal, kui ka peale ralli lõppu, mis osutus väga dramaatiliseks. Rallivõit jäi saavutamata aga keegi ei kahtle enam selles, et mehed on selleks võimelised. Lisaks tõestas Dmacki meeskond, et kõik on võimalik isegi nii väikse rehvitootja jaoks nagu Dmack. Peale rallit avaldas Dmack, et nende eesmärgiks oleks järgmiseks hooajaks saada tehasemeeskonna rehvitarnijaks ning nad tahaksid kokkuleppele jõuda M-Sporti meeskonnaga, kus üks sõitjatest oleks Ott Tänak. Muidugi kui kokkuleppele ei jõuta, siis ilmselt jätkavad nad oma meeskonnaga ehk sisuliselt on Otil ja Raigol koht WRC sarjas olemas ka järgmiseks hooajaks. See on minu spekulatsioon ehk mulle on jäänud Dmacki juhtide intervjuudest mulje, et kui WRC sarjas jätkatakse, siis nad eelistavad oma auto rooli Ott Tänakut.

Teisalt vaatamata Dmacki panusele ja toetusele võiksid Oti head esitused sel aastal tõsta tema aktsiaid ka teiste meeskondade silmis, kellega kindlasti mingisuguseid läbirääkimisi peetakse. Volkswageni ja Hyundai meeskonnad on üsna kindlalt paigas ja seal ilmselt muutusi ei tule, kuid Citroeni osas on veel lahtiseid otsi. Varasemalt on Citroen teatanud, et esisõitjaks saab Kris Meeke ning teiseks sõitjaks saab Craig Breene või Stephan Lefebvre, kuid Citroen võib panna välja ka kolm autot ning sel juhul tekiks Otile võimalus. Järgmisel aastal liitub sarjaga Toyota meeskond, kes pole samuti avalikustanud oma sõitjaid, kuid vähemalt esialgu pole spekulatsioonides Oti nime läbi käinud.

Mads Östberg peab head tempot näitama

Norralase Mads Östbergi jaoks ei sujunud Poola ralli eriti hästi, sest mees ei suutnud kuidagi õiget tempot leida vingudes seadistuse ja tunde puudumise üle. Tihti tõdes ta katse lõpus intervjuud andes, et pingutas maksimaalselt, kuid kaotas liidritele ikkagi pool minutit. Sardiinia rallil suutis Mads üle pika aja kiirust näidata ning seega lootis meeskond, et norralane suudab seda ka Poolas, kuid paraku ei õnnestunud eriti midagi. Norralase tujutu sõidu heaks näiteks on Poola ralli eelviimane katse, kus Ott Tänakul rehv purunes, kuid eestlane sõitis katkise rehviga vaid napilt kehvema aja, kui Östberg terve autoga. Viimastel rallidel on mehel olnud tegemist meeskonnakaaslase edestamisega, kuid seejuures tuleb märkida, et Eric Camillil on tunduvalt vähem kogemust WRC autoga ehk Östberg ei tohiks talle kuidagi alla jääda.

Norralane on kurtnud, et Fordiga ei olegi võimalik võidu eest võidelda, kuid Ott on sel aastal korduvalt näidanud katseid võites, et on ning Poolas olekski mehed peaaegu ralli võitnud. Tõsi teatud rallidel ja oludes võib Ford tõesti nõrgem olla, kui Volkswagen, Hyundai ja Citroen, kuid kindlasti pole vahed nii suured nagu Östberg väidab. Ilmselt tuli ka Poolas Otil natukene rohkem riskida, et samasugust kiirust hoida, kuid see näitabki pigem meeste vahet.

Soome rallil peaks ta eesmärgiks kindlasti olema poodium, kuid tegelikult võiks ta näidata liidritega võrdset tempot, sest kogemusi on mehel juba päris palju. Ma ei teagi, kas ta on selleks võimeline – kunagi ju on olnud, kuid tema puhul tundubki mulle, et tema areng on peatunud, kuid konkurendid on edasi arenenud ning sellest ka kiiruste vahe. Kahtlemata on tal vaja tulemust näidata, sest muidu võib talle see hooaeg jääda viimaseks, vähemalt tingimustes, kus ta ise enda sõitu finantseerima ei peaks.

Kruuda püüab poodiumit tugevas konkurentsis

Soomes on stardis ka Drive DMACK Trophy meeskonnaga Karl Kruuda koos kaardilugeja Martin, kelle eesmärgiks on Soome rallil kindlasti jõuda poodiumile WRC2 arvestuses. Eelmisel aastal jäi meestel Soomes sõitmata, kuid 2 aastat tagasi suutsid nad Soome MM ralli WRC2 arvestuses võita. Ma arvan, et võitmine on sellelgi korral võimalik, kuid ka poodiumile jõudmine oleks väga hea arvestades, et Karli jaoks on tegemist kolmanda ralliga Dmacki meeskonnas.

Soome rallil on WRC2 arvestuses väga tugev konkurents, sest stardis on kõik sarja tipud, lisaks võivad üllatada ka kiired kohalikud Soome mehed. Favoriidiks on kohalik mees Esapekka Lappi Skoda Fabia R5 autoga, kuid talle pakuvad konkurentsi kindlasti ka Teemu Suninen, Elfyn Evans ning Pontus Tidemand.

Soome rallil on alati olnud stardis palju kohalikke mehi ning kui varasemalt on kõik WRC autod rentinud, siis viimastel aastatel on osaletud pigem WRC2 arvestuses. Seekord stardivad rallil näiteks Janne Tuohino ning Juha Salo.

 


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga