Walesi ralli 2018 – Suure lõppmängu avavaatus

Autori Margus Kaldma avatar

Autoralli MM sarjas hakkavad kätte jõudma otsustavad hetked, kui sõita on jäänud veel kolm rallit ehk tuleval nädalavahetusel sõidetav Walesi ralli on suure lõppmängu avavaatus. Mudastel ja kiiretel Walesi teedel asuvad tiitli nimel kihutama kolm meest, keda lahutab 23 punkti ning võimalik on teenida veel 90 ehk sisuliselt on kõik veel võimalik.

Suure lõppmängu avavaatus

Üle pika aja on kolm rallit enne hooaja lõppu veel põnevus säilinud, kes võidab MM tiitli. Eelmisel aastal kindlustas Sebastien Ogier just Walesi rallil oma viienda MM tiitli, kuid seejuures juhtis ta enne rallit Ott Tänaku 37 ning Thierry Neuville ees 38 punktiga ehk vahe oli tunduvalt turvalisem, kui Neuvillel sel aastal, mil sõita on jäänud veel kolm rallit. Sellel aastal juhib Thierry Neuville Ott Tänaku 13 ning Sebastien Ogieri ees 23 punktiga, mis tähendab, et kõik kolm on veel tiitlikonkurentsis.

Viimase kolme ralliga on teeninud Tänak 87 punkti, sinisilmne oleks uskuda, et ka järgneval kolmel rallil suudaks eestlane kiireim olla. Kindlasti hakkavad mehi mõjutama ka pinged, kuigi ise on kõik öelnud, et erilist pinget ei tunne ning teha tuleb vaid oma tööd ja üritada edestada teisi. Kolmest mehest ühel, viiekordsel maailmameistril Sebastien Ogieril on küll kõige rohkem kogemusi sarnastes olukordades, samas on ilmselt M-Sporti Ford Fiesta WRC mõnevõrra kehvem, kui tehasemeeskondade Hyundai ning Toyota.

Põnevate vangerdustega klassikaline ralli

Walesi ralli on autoralli MM sarjas üks vanemaid rallisid, mis on kuulunud kalendrisse kõigil aastatel alates sarja esimesest hooajast. Ralli on aja jooksul kandnud erinevaid nimesid ning ka võistluskeskus on muutunud, kuid olud on alati võrdlemisi sarnased sõltumata aastaajast. Paljud sõitjad on naljaga pooleks sõnanud, et Suurbritannias ei saja vihm mitte ülevalt alla vaid alt üles ning vahel ka külje pealt ehk siis kuivades oludes sõidetav Walesi ralli on haruldus. Hoopis tavapärasem on vihm aga ka lörts, lumi ning ka udu, mis sõitjaid segab – eelmisel aastal segas udu ralli teisel päeval korralikult kaarte.

Vihmamärjad kiiruskatsed muutuvad kergelt mudaseks, millel on väga keeruline pidamist leida, kuid see muutub iga järgneva autoga isegi hullemaks, sest auto rehvid „poleerivad“ teepinnast. Seekordse ralli muudab eriliseks muutunud trass, kui varasemalt sõideti ralli avapäev kesk Walesis, siis seekord sõidetakse põhjapool, kus teed on kitsamad ning aeglasemad. Laupäeval ning pühapäeval katsed kiiremad, mis peaksid paremini sobima just Toyotadele.

Huvitavaks vangerduseks on ka erilisem punktikatse, mis sõidetakse pühapäeval teise katsena tavapärase viimase katse asemel. Korraldajad tegid sellise vangerduse seetõttu, et pühapäeval on kavas Great Orme kiiruskatse, mis sõidetakse asfaldil ning seetõttu ei saanud see punktikatse olla. Asfaldil sõidetav katse lisab kindlasti põnevust, sest kruusarehvidega on asfaldil, eriti märjal asfaldil väga libe ning kui vahed on meeste vahel pühapäeval väiksed, võivad just kaks asfaldikatse läbimist kaardid segi paisata. Punktikatse sõidetakse nagu tavaline katse, see tähendab, et stardijärjestust ei pöörata. Kui punktikatselt punkte teeninud sõitja peaks ralli katkestama, saab punktikatse punktid järgmine mees ehk punktikatselt punktide teenimiseks peab ralli lõpetama.

Ebaõnnesõdurid loodavad pöördunud õnnele

Selleaastased ebaõnnesõdurid Andreas Mikkelsen, Elfyn Evans ning Craig Breen loodavad, et just Walesi rallil nende õnn pöördub ning nad saavad lõpuks korraliku tulemuse kirja. Kõigil kolmel on see hooaeg totaalselt ebaõnnestunud, sest kuigi poodiumile on jõutud, siis alati on ilusa tulemuse rikkunud mõni tehniline probleem või väljasõit.

Eelmisel aastal suutis koduradadel kihutanud Elfyn Evans võita, kuid tookord andsid Dmacki rehvid tuntava eelise ehk Briti rehvitootja rehvid olid tehtud spetsiaalselt mudaste tingimuste jaoks. Sel aastal Elfynil seda eelist pole, saame näha, kas ta suudab vaatamata rehvide eelise puudumisele kiirust näidata. Muidugi muudab olukorra veidi keerulisemaks mehe stardipositsioon ehk Walesis on tagantpoolt tulijatel pigem keerulisem, sest tee on juba väga pehme ja mudane.

Andreas Mikkelsen juhtis mõnda aega eelmist rallit Türgis, kuid oli siis sunnitud liidriohjad käest andma tänu tehnilistele probleemidele. Norralase hooaja algus oli võrdlemisi masendav, sest ta ei leidnud kuidagi Hyundaiga klappi aga tasapisi on hakanud rütm ja kindlus tekkima ning ka kiirus on konkurentsivõimeline. Usun, et kui just rajaolud segama ei hakka, siis suudab ta Walesis kiire olla.

Sebastien Ogier lahkub M-Sportist

Vahetult enne Walesi rallit avalikustas lõpuks Sebastien Ogier, et lahkub hooaja lõpus M-Sportist ning liitub Citroeni tehasemeeskonnaga. Prantslane soovib konkurentsivõimelist autot, mille esimeseks eelduseks on tehasetugi. Eelmisel aastal suutis Ogier M-Sporti autoga tiitli võita, kuid see oli esimene aasta uue generatsiooni ralliautodele ning autode vahed polnud veel nii suured. Selle hooaja alguses suutis Ogier rallisid võita, kuid kui konkurendid on oma autosid edasi arendanud, on M-Sport piirdunud mõne väiksema uuendusega – nt aeropaketi uuendamisega, samal ajal, kui Citroen on parendanud vedrustust ning Toyota mootorit. Käesolevaks hooajaks suurendas Ford tuge M-Sportile, kuid seda siiski mitte piisavalt.

Prantsuse autotootja Citroeni jaoks on tegemist sisuliselt „kas nüüd või mitte kunagi“ võimalusega, sest peale Sebastien Loebi taandumist MM sarjast pole neil olnud konkurentsivõimelist sõitjat, kes suudaks tiitli konkurentsis püsida. Kris Meeke oli kiire, kuid paraku ka eksis liiga tihti. Prantslase Ogieri jaoks on tegemist taasühinemisega, sest just Citroeni meeskonnas alustas ta oma karjääri võites 7 MM rallit, kuid Loebiga tekkinud lahkhelide tõttu lahkus ta meeskonnast 2011 aasta hooaja järel. Tollal tekkisid kahe mehe vahel pinged, kui järjest kiiremaks muutuv Ogier hakkas astuma legendi staatusesse tõusnud Loebi kandadele.

Citroen otsustas tollal eelistada Loebi ning kui viimane sõlmis uue kaheaastase lepingu, oli see Ogierile märk, et ta peab leppima teise positsiooniga, kui ta meeskonda jääb ning see tekitas pingeid ka meeskonna juhtidega. Täna on Citroeni meeskonna juhtkond vahetanud ning varasemad pinged unustatud.

 


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga