Sebastien Ogier tark sõit Mehhikos

Austraalia 2018 – Ülipõnev tiitlijaht

Autori Margus Kaldma avatar

Austraalia rallieel on fännidel suur ootusärevus – enne rallit on MM-tiitli konkurentsis veel kolm rallisõitjat, kelle hulgas on ka eestlane Ott Tänak. Eestlase võimalused pole nii head, kui viiekordsel maailmameistril Sebastien Ogier või belglasel Thierry Neuvillel, kuid ralli on ala, kus võib kõike juhtuda ning just seda eestlased loodavadki.

Ülipõnev tiitlijaht

Viimase etapi eel lahutab kahte esimest meest – Ogieri ning Neuvillet kolm punkti, Tänak kaotab liidrile 23 punkti, kuid omab siiski võimalusi tiitli võitmiseks. Sisuliselt on eestlasel tarvis Türgi ralli kordust, kus Ogier ning Neuville märkimisväärset punktilisa ei teeninud, kuid Ott võttis rallivõidu ning magusad punktid ka punktikatselt.

Üliolulist rolli hakkavad Austraalias mängima teeolud – kui ilmb püsib kuiv, siis on suur eelis tagantpoolt alustajatel – eelkõige Tänakul aga ka Neuville saab mõnevõrra paremat teed nautida. Eelmisel aastal õnnestus Neuvillel Austraalias võidutseda just teiselt kohalt alustades, seega kaotab enim esimene, teistel on reaalsed võimalused võiduks paremad. Samas lubavad erinevad ilmaportaalid vihma ning kui taevakraanid peaksid avanema, on eelis juba prantslasel, sest märjaga muutuvad teed kiiresti mudaseks ning eelis on eessõitjal. 

Äärmiselt keeruline on ennustada, kes lõpetab tänavuse hooaja esimesel kohal – eestlasena tahaksin öelda, et see on Tänak, kuid reaalselt mõeldes on suurem võimalus Neuvillel või Ogieril. Tegelikult arvestades puhast kiirust, siis võiks tiitli juba Otile anda – mehe ülekaal on sel aastal lihtsalt niivõrd võimas olnud, kuid samas ei loe vaid võidetud kiiruskatsed või juhitud kilomeetrid. Eelmisel kahel rallil ebaõnne kogenud eestlane vääriks võitu – sisuliselt võiks ju öelda, et kui eelmisel kahel rallil poleks auto lagunenud, oleks meie mees tiitli peaaegu kindlustanud, kuid paraku oleksid ei loe. 

Usun, et parim võimalus on meistriks tulla siiski Ogieril, kuigi prantslane stardib esimeselt kohalt ning tänased ennustused lubavad pigem kuivemat ilma. Prantslase jaoks on kõige kriitilisem esimene päev, usun, et kui ta suudab oma kogemuste abil vaatamata kehvematele teeoludele esimesel päeval Neuville kannul püsida, siis kahel järgneval päeval suudab ta belglasest kiirem olla. Belglase kasuks räägib fakt, et tal on kasutada parem auto – kuigi autod on üsna võrdsed, võib arvata, et tehasemeeskonna Hyundai on grammi võrra parem, kui eratiimi Ford. Lisaks kasutab Hyundai Austraalia rallil ära jokkeri, mis lubab ühe uuenduse tuua autole ning meeskond otsustas Neuville autole paigaldada järgmise aasta mootori, mis on võimsam. Läheb, kuidas läheb aga kahtlemata ootab rallifänne ülipõnev tiitlijaht, mille sarnast pole viimaste aastate jooksul varem nähtud. 

Toyota püüab konstruktorite tiitlit

Sarnaselt sõitjate MM-tiitlile on põnev seis ka tiimide arvestuses, kus juhib Toyota Hyundai ees 12 punktiga ning kuigi vahe on suurem, kui sõitjate arvestuses, tuleb tiimide arvestuses arvestada kahe sõitja punktide kogusummaga. Jaapani meeskond Toyota teatas, et tiimi esisõitjale Ott Tänakule on antud vabad käed kihutamiseks – tiitli peavad kindlustama Esapekka Lappi ning Jari-Matti Latvala ning eestlane võib heidelda tiitli nimel. Võib arvata, et mis see siis on, kuid tegelikult näitab see tohutut usaldust oma sõitjate ning Ott Tänaku suhtes. Meeskond võiks igal juhul öelda, et meile on meeskondlik tiitel olulisem ning seega peaks ka Ott oma tiitlijahi ohverdama, kuid seda teed ei mindud. Viisteist aastat tagasi oli Sebastien Loeb sarnases seisus ning tollal ütles Citroen talle, et ta ei tohi tiitli eest kihutada kuna tiimide arvestuses on vaja tiitel kindlustada. 

Ma siiralt loodan, et Toyota suudab tiitli võita, sest see annaks kindlust meeskonnale ning samas aitaks see rallit, kui ala Jaapanis veelgi popullaarsemaks muuta. Hooaja teises pooles on kõvasti hoogu juurde saanud kuulujutud nagu kaaluks Subaru ning Mitsubishi WRC sarjas tagasitulekut ja ajendiks on just Toyota edu peale tagasitulekut. Loomulikult on nendest veel vara rääkida, kuid meeskondlik tiitel annaks kindlasti motivatsiooni juurde kaalumaks tagasitulekut. 

Samaväärselt Toyotale vääriks tiitlit ka Hyundai – Korea autotootja teine tulemine WRC sarjas on olnud väga edukas ning MM tiitel krooniks suurepärast meeskonnatööd, mida meeskond on viimastel aastatel teinud. Rasketel aegadel – paar aastat tagasi oli Neuville keerulises seisus, ei lasknud tiim motivatsioonil langeda ning seisid esisõitja selja taga, kui üks meeskond. Hispaanlane Dani Sordo on sel aastal kolmandat autot jaganud Hayden Paddoniga, kuid mõlemad on toonud tiimile väärtuslikke punkte vaatamata auklikule hooajale. Vahest suurim ebaõnnestuja on Hyundai rivis Andreas Mikkelsen, kes pole seni autoga suutnud harjuda, kuid vastupidiselt Citroeni käitumisele Meekega, ei ole Hyundai Mikkelseni hüljanud. 

Väike võimalus tiitli võitmiseks on ka M-Sportil, kuid see on pigem matemaatiline. Kahtlemata oleks seegi väga vinge saavutus – sisuliselt erameeskonnana võita tiimide arvestus kaks aastat järjest oleks väga hea aga paraku pole Evans sel aastal sõitnud sel tasemel, mida loodeti. Eelmisel aastal püsis meeskonna teine number Tänak sisuliselt viimaste rallideni individuaalse MM-tiitlijahis ning seega läks ka tiimil paremini. Sel aastal on enamuse punktidest toonud Ogier, kelle edust üksinda ei piisa. 

Kihutamine maailma kuklapoolel

Fännide jaoks on Austraalia kummaline ralli, sest rallit tuleb jälgida teistel kellaaegadel, kui seni harjutud. Esimesed täispikad kiiruskatsed sõidetakse Eesti aja järgi juba neljapäeva õhtul ning viimased katsed ehk hooaja kulminatsioon on pühapäeva varahommikul. Selge on see, et kui selleks ajaks on Otil tiitlivõimalus, on tuhanded eestlased arvutite ja teleka ees ning hoiavad Otile pöialt. 

 


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga