Monte-Carlo 2024 – Hooaja avaetendus

Autori Margus Kaldma avatar

Rallifännide ootus on läbi saanud ning autoralli MM karussell alustab hooaega legendaarsetel Monte-Carlo mägiteedel. Hooajaeelsel ajal on enim jutuks olnud FIA poolt algatatud punktisüsteemi muudatus, mis kahandab oluliselt võidu osakaalu, kuid samas tagab pühapäevaks võidusõidu.

Kolm tiitlipretendenti

Algav aasta on eriskummaline, sest tiitlivõidu võimalusi on sisuliselt vaid kolmel mehel – Thierry Neuvillel, Elfyn Evansil ja Ott Tänakul, sest ülejäänud mehed sõidavad kas osalise programmi või ei ole veel võimelised tiitli nimel võistlema. Ühtpidi on nende kolme näol ennast tõestanud kiirete rallimeestega, teisalt on kolmemeheline võidusõit pisut lahja sarja arvestades. Kolmikust ilmselt suurimaid võimalused tiitli võitmiseks on Ott Tänakul, kuid palju sõltub, kas eelnevad mured autoga on saanud lahendatud – varasemalt Hyundais sõites ei olnud eestlane autoga rahul. Teised kaks – Neuville ja Evans on varem olnud tiitlile lähedal, kuid selle alati maha mänginud sõiduvigadega ning kuigi pealtnäha on sellel hooajal lihtsam, hakkab soosiku roll sõitjaid kindlasti mõjutama.

Saame näha, kuidas Elfyn Evans tuleb toime tiimi esisõitja rolliga ning Thierry Neuville olukorraga, kus tema pole enam meeskonna esisõitja vaid jagab seda rolli Otiga. Hyundai on vähemalt hooaja alguses andnud meestele vabad käed võidusõiduks, mis lubab fännidele vaatemängu. Monte-Carlos on head võimalused kõigil kolmel – kuigi viimastel aastatel on Tänakul läinud kehvemalt, kui teistel, siis tegelikult on ta Montes head kiirust näidanud.

Kuningas Ogier jahib kümnendat Monte võitu

Prantslane Sebastien Ogier on võitnud Monte-Carlos üheksa korda – number, mis oleks uhke ka rallivõitude arvestuses, kuid sellel aastal asub starti mõttega võita ralli kümnendat korda. Varasematel aastatel on Ogier sisuliselt võitmatu olnud, korra on võitnud Sebastien Loeb hübriidautode ajastu avaetendusel ning korra Thierry Neuville, kuid ülejäänud rallid on kuulunud Ogierile. Hooajaeelsel ajal on Toyota pisut täiustanud enda masinat ning arvestades, et sellel hooajal sõidetakse Gapi ümbruses, mis on Ogieri kodukant, on tal kümnendaks võiduks tingimused ideaalsed. Monte-Carlo on alati ralli, mida fännid ootavad põnevusega ka ilmaolude tõttu – ühel katsel võib olla nii puhast asfalti, kui ka lund, jääd ja vihma. Selleaastasel rallil ootab sõitjaid ees aga puhas asfalt ning ilmselt sõidetakse ralli kuivades oludes, mis annab taaskord võimaluse Ogierile särada, sest õnnekomponent on väiksem. Varasemalt on lumi ja jää ikka ning jälle kaarte segi mänginud.

Andreas Mikkelsen tagasi tippkonkurentsis

Andreas Mikkelsen, kes on võitnud madalamas klassis tiitleid, saab sellel hooajal taas võimaluse kihutada tippkonkurentsis. Norralane sõitis viimati tipus 2019. aastal ning samuti Hyundaiga, peale seda on ta viimastel aastatel kätt soojas hoidnud Rally2 sarjas Skoda Fabia Rally2 autoga sõites. Käesoleval hooajal teeb Mikkelsen kaasa mõned rallid jagades Hyundai kolmandat autot Esapekka Lappi ja Dani Sordoga. Võrdlemisi üllatav on Hyundai valik usaldada Mikkelsenile auto asfalfirallideks, sest varasemalt on ta kiire olnud pigem aeglastel kruusarallidel, näiteks Sardiinias. Kui varem on räägitud, et Rally2 autod on peaaegu sama kiired, siis on põnev näha, kuidas varasem Rally2 maailmameister kohaneb uuesti Rally1 auto kiirusega.

M-Sport panustab noortele

Peale Ott Tänaku Hyundaisse tagasi liikumist ei suutnud M-Sport enam tippsõitjat palgata ning peab sel hooajal usaldama auto noortele sõitjatele. Uue võimaluse saab prantslane Adrien Forumaux, kes sõitis hübriidautode ajastu esimese hooaja 2022. aastal, seejärel veetis aasta Rally2 sarjas ning on nüüd tagasi tipus. Prantslane on näidanud aste madalamal küpset sõitu ning teinud head tööd M-Spordi Rally2 autoga, saame näha, kas ta suudab küpsemat sõitu näidata ka tipus sõites. Teise autoga stardib belglane Gregoire Munster, kes tegi Rally1 autol debüüdi eelmisel hooajal aga oli kiire ka Rally2 sarjas. Belglase toetaja on varasemalt M-Spordi Rally1 autoga sõitnud Jordan Serderidis.

Rallifännid saavad põnevusega jälgida, kuidas noored sõitjad kohanevad, kuid ma arvan, et M-Spordi suurim väljakutse seisneb selles, kas nad suudavad tagada stabiilse auto. Eelmisel hooajal oli Ott Tänakul rohkelt tehnilisi probleeme ning kui need jätkuvad ka sellel aastal, on noortel väga keeruline “kohaneda,” sest tulemuse tegemise jaoks jääb kogemustest puudu.

Kuidas mõjub ralli mainele Kalle Rovanperä osaline programm?

Eelmise hooaja lõpu suurim üllatus oli, et valitsev maailmameister Kalle Rovanperä sõidab sellel aastal osalise programmiga, sest noor soomlane soovib proovida ka teisi alasid – ringrajasõitu, driftimist ja ehk ka midagi muud. Ühtpidi arusaadav – Rovanperä on ralliauto roolis olnud teismeeast, samas on omaette küsimus, mis mulje jääb inimestele autoralli tippsarjast, kus viimaste aastate suurim staar “ei viitsi täiskohaga” sõita. Konkurentsi on vähe, tiime on vähe, rahvusvaheline autoliit FIA peaks kiirelt sekkuma, kuid paraku ei ole neilt seni suurt midagi tulnud peale selle, et “midagi tuleb teha”


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga