Mõtisklused Ralli kokkuvõtted WRC

Argentina 2018: Taifuun Tänak möllas võidule

Taifuun Tänak Argentinas
Foto: Toyota Gazoo Racing WRC

Argentinat tabas sel nädalavahetusel enneolematu taifuun, mis pühkis teelt kõik, mis ette jäi ehk Ott Tänak võitis Argentina ralli ülivõimsalt olles kiireim lausa kümnel kiiruskatsel. Teise ja kolmandana lõpetasid Hyundai sõitjad Thierry Neuville ning Dani Sordo.

Taifuun Tänak teenis karjääri kolmanda võidu

Argentina rallile tulid eestlased – Ott Tänak koos kaardilugeja Martin Järveojaga võidumõtetega, rallieelsed testid õnnestusid hästi ning kiirus Toyotaga muutus aina paremaks. Samas oli Toyota meeskond eelmisel kruusarallil Mehhikos hädas ja seetõttu oli üleval erinevaid kõhklusi, kas meeskond on probleemid seljatanud. Neljapäevase publikukatsel hoidsid eestlased teist kohta, kuid tegid eestlased reede hommikusel esimesel kiiruskatsel sõiduvea – sõitsid kivi otsa, tegid „spinni“ ning pidid auto ümber pöörama, katse võitnud Sebastien Ogierile kogunes 23,8 sekundit kaotust.

Sõiduviga tähendas, et mehed leidsid end peale kahte kiiruskatset üheksandalt kohalt, kuid järgmisest kiiruskatsest hakkas Argentina teedel möllama Tänaku nimeline taifuun, sest millegi vähemaga ei saa tema sõitu kirjeldada. Järgnevate kiiruskatsetega asus Ott vahet vähendama ning esimesele hoolduspausile minnes juhtis eestlane juba rallit, järgneva kolme kiiruskatsega kasvatas ta vahe 22,7 sekundile Kris Meeke ees. Teiseks päevaks ennustati udu ja muutlike ilmastikuolusid, kuid keerulised olud meie mehi ei peatunud, võimas sõit tõi veel viis kiiruskatse võitu ning viimase päeva eel juhiti 46,5 sekundiga Neuville ees.

Viimasel päeval kontrollisid Toyota sõitjad olukorda ning kuigi päeva esimesel El Condori kiiruskatsel hakkas auto tõrkuma, oli ajaline kaotus minimaalne. Rallifännid mäletavad, kuidas eelmisel aastal tõusis Thierry Neuville viimaste kiiruskatsetega Elfyn Evansi ette ning võitis ralli 0,7 sekundiga ehk kuigi Otil oli Thierry ees turvaline edu, ei saanud ta rahulikult võtta. Punktikatsel võttis Eestlane juba rahulikumalt, kuid teenis siiski neljanda koha eest väärtuslikke punkte.

Hyundai võttis oludest maksimumi

Võib öelda, et Tänaku selja taga käis justkui omaette ralli, sest kui eestlane oli teistest peajagu üle, siis ülejäänud mehed pidasid tema selja taga pingelist võitlust. Esmalt haaras liidrirolli Andreas Mikkelsen, kellest Ott peagi möödus ning ta teiseks tõrjuks. Kõrgel kohal ei õnnestunud norralasel pikalt sõita kuna kuuendal kiiruskatsel lõhkus ta rehvi ning kaotas tublisti aega. Tema ebaõnne tõttu tõusis teiseks Kris Meeke, kelle järgnesid Thierry Neuville, Dani Sordo ning Sebastien Ogier, kes viiendana kaotas Meekele ehk teisele kohale kõigest 13,7 sekundit.

Teisel päeval näitasid Hyundai sõitjad head minekut ning paarisrakendina arendati tempot, millega Ogier kaasa minna ei suutnud. Esmalt jõudis Meeke Hyundai meeste ees pisut vahet suurendada, kuid õigepea püüdis Neuville ta kinni ning möödus tõrjudes briti kolmandaks. Päeva lõpuks olid Hyundaid teisel ja kolmandal kohal, sest Meekel purunes viimasel katsel rehv, mis kukutas ta kaheksandale kohale.

Ma usun, et kuigi Hyundai mehed ei suutnud Oti tempoga kaasa minna, võeti oludest ikkagi maksimum. Esmalt suutis Neuville meeskonnakaaslase rünnakuid tõrjuda, kuid peamine eesmärk – edestada Ogieri, sai täidetud ning punktikatselt teenitud võit aitas samuti vahet vähendada. Väga hea ralli tegi ka Dani Sordo, kes näitas, et teda on veel vara maha kanda, sest rasketes oludes suutis ta olla väga stabiilne ning tuua meeskonnale väärtuslikke punkte.

M-Sporti nädalavahetus ebaõnnestus

Korsika võidu järel olid M-Sporti meeskonna ootused kõrged, sest lisaks oli valitsev maailmameister võitnud hooaja esimesel etapil Monte-Carlos ning Mehhiko kuumuses ja see tähendas, et auto on stabiilselt kiire. Argentina rallit alustas Ogier hästi, mõnevõrra üllatuslikult võitis ta reedese esimese kiiruskatse, mis pani rallifänne küsima, kas prantslane ei kaotagi teepuhastamisega nii palju aega. Järgnevad katsed tal siiski nii hästi ei läinud ning päeva lõpuks oli ta viiendal kohal, kuid teine koht oli siiski püütav. Teise päeva alguses ei suutnud ta Neuville, Sordo ja Meekega kaasa minna ning leppis esialgu viienda kohaga.

Eelmisel aastal oli Elfyn Evans lähedal Argentina ralli võitmisele ning seetõttu lootis Evans ja M-Sporti meeskond, et ta suudab ka sel hooajal liidritega ühes tempos sõita, kuid paraku ei saanud ta eelmise aasta kiiruse lähedalegi. Ralli suutis ta lõpetada kuuendal kohal, kuid seda tänu konkurentide katkestamisele, sest puhta sõiduga oli ta kiiruskatsetel enamasti teises kümnes. Mees ise tunnistas, et ei suuda leida põhjust, miks ta teistest nii palju aeglasem on.

Eelmisel aastal sõitis Evans Dmacki rehvidega, mis andsid Argentina oludes eelise, kuid siiski usun, et asi polnud vaid rehvides. Kui eelmisel aastal õhkas temast enesekindlust, siis sel hooajal oleks ta justkui sammu või paar tagasi teinud, sõit on rabe ja ebakindel. Ma loodan, et ta leiab hooaja edenedes siiski oma kiiruse üles, sest muidu on M-Sportil väga keeruline konstruktorite tiitlit kaitsta, samuti oleks meeskonna esinumbrile, Ogierile kiire meeskonnakaaslane kasuks.

Ebaõnnesõdurid Jari-Matti Latvala ja Esapekka Lappi

Kui ühe Toyota mehe jaoks oli tegemist peaaegu ideaalse nädalavahetusega, siis ülejäänud kahe jaoks oli Argentina ralli paras kannatamine. Esimestel kiiruskatsetel näitas soomlane Jari-Matti Latvala, et suudab endiselt kiirelt sõita, kuid kolmandal kiiruskatsel lõikas ta ühte kurvi liigselt ning lõhkus vedrustuse. Kolmas sõitja Esapekka Lappi näitas kohati väga häid aegu, kuid paraku koosnes tema ralli samuti väiksematest vigadest ning ühtlasi oli tal tublisti ka ebaõnne – soomlase Toyotal purunes kahel korral rehv, mis tähendas, et ralli tuli lõpetada kehval kaheksandal kohal.

Senise hooaja järgselt on selgelt meeskonnasiseselt kiireim mees Tänak, kellega ei suuda sammu pidada ei Lappi ega ka Latvala. Õigemini, Lappi on suutnud veel kuidagi kiirusega Tänaku tempos püsida, kuid Latvala on lootusetult aeglane. Loomulikult on kogenud soomlasel olnud ka palju ebaõnne, kuid ka tema sõit ja kommentaarid kiiruskatsete lõpus ei anna eriliseks optimismiks põhjust – ta on ebakindel ja räägib, kuidas ta ei leia autole sobivaid seadeid. Ebakindlus ja stabiilsuse puudumine iseloomustab tervet tema karjääri – kui asjad sujuvad, on ta suurepärane sõitja, kuid väiksed äpardused löövad enesekindluse tugevalt kõikuma.

Uljaspea Kalle Rovanperä

Argentinas oli võistlushoos taas nooruke Kalle Rovanperä, kes andis kogenud meeskonnakaaslasele Pontus Tidemandile korraliku lahingu. Teisel päeval rasketes oludes suutis nooruke soomlane olla meeskonnakaaslasest 40 sekundit kiirem pöörates 20 sekundile kaotuse päeva lõpuks 23 sekundiliseks eduks. Rootslane Tidemand kommenteeris, et Rovanperä rikkus meeskonnasisest kokkulepet – Škoda meeskond oli andnud korralduse kohti säilitada, et tuua meeskonnale kaksikvõit, kuid Rovanperä ründas siiski. Oli sellega, kuidas oli, kuid kolmandal päeval asus Tidemand rünnakule. Esimese katsega vähendas ta soomlasega tublisti vahet, kuid teisel katsel näitas Rovanperä täiesti müstilist kiirust sõites võrdselt WRC meestega. Uljas sõit lõppes paar kurvi enne lõppu, kui ta sõiduvea tegi ning saltoga teelt välja lendas. Õnneks on meestega kõik korras, kuid tegemist oli väga napilt õnneliku õnnetusega – teelt välja lennates maandus ta raja ääres olnud telgis, kus õnneks inimesi sees polnud. Õnneks ükski pealtvaataja vigastada ei saanud, kuid mitme rallifänni autod said siiski mõlgitud.

Esimeste rallidega MM sarjas on noor Rovanperä näidanud, et tal on tohutult talenti, kuid ta tundub pisut ikkagi pilvedes olema ja ei suuda rahulikult võtta. Argentinas ei olnud tal mingit vajadust meeletult riskeerida ning püüda esikohta, noormees võiks aru saada, et ralli on meeskonna sport ning niimoodi lahmimisega kaugele ei hoia. Ma väga loodan, et ta suudab nendest väljasõitudest õppida, sest tegemist on viimaste aastate suurima talendiga – kiiruselt ehk tõesti võrreldav ralliradade legendidega.