Foto: Toyota Gazoo Racing WRC

Wales 2019 – Tänaku raju sõit tõi maksimaalsed punktid

Ott Tänaku astus Walesi rallivõiduga suure sammu MM tiitlile lähemale, sest raju sõit tõi maksimaalse tulemuse ka punktikatselt. Teise ja kolmandana lõpetasid eestlaste lähimad jälitajad Thierry Neuville ning Sebastien Ogier.

Tänaku raju sõit tõi maksimaalsed punktid

Seekordne Walesi ralli oli ülimalt põnev ning võidu teenimiseks tuli teha tõeliselt raju esitus, sest ralli lõpuks edestas Tänak teisel kohal olnud Thierry Neuvillet 10,9 ja kolmandana lõpetanud Sebastien Ogieri 23,8 sekundiga. Ralli avapäev oli keeruline, kuid eestlane suutis päeva viimaste kiiruskatsetega, mis sõideti pimedas, konkurentidest mööduda ja liidriks asuda. Avapäeva lõpuks lahutas esikolmikut kõigest 3,6 sekundit ning eksimusteks ruumi polnud.

Teisel päeval vahetasid Ogier ja Neuville kohad, kuid Tänak suutis tasapisi eest libiseda ning tagada endale viimase päeva eel 11 sekundilise vahe Neuville ees. Võib öelda, et üksteist sekundit on väike vahe, kuid Walesi kiiruskatsetel mõõdeti meeste vahesid null koma sekunditega ja seega võis vahet lugeda turvalisemaks. Vahe oli turvaline puhta sõidu jaoks, loomulikult oleks tähendanud spinn või rehvipurunemine kohast ilma jäämist.

Eelmise, Türgi ralli järel olid paljud fännid pettunud, et enamus meestest lihtsalt kulges pühapäeval ja ka punktikatsel, et meeskondasid ja esisõitjaid aidata, siis Walesis olid asjad hoopis rajumad. Tagasi hoidsid end ehk vaid Kris Meeke ja Andreas Mikkelsen, kellele oli antud käsk igal juhul punktid koju tuua. Punktikatselt teenis maksimumpunktid Tänak, kellele järgnesid Ogier, Lappi, Neuville ja viimase lisapunkti võttis Elfyn Evans.

Suur samm tiitli suunas

Walesi võiduga astusid Ott Tänak ja Martin Järveoja suure sammu MM tiitlile lähemale, kuid autospordis pole enne midagi kindlat, kui hooaeg on läbi saanud. Sõita jääb veel kaks rallit ning eestlased juhivad lähimate jälitajate ees turvalise eduga – teisel kohal olev Ogier kaotab 28 ning kolmas Neuville 41 punkti. Kahelt rallilt on võimalik kokku teenida 60 punkti ehk eestlased võivad tiitli kindlustada juba järgmisel rallil Hispaanias.

Tiitli kindlustamiseks peab Ott järgmise ralli võitma või teenima Ogierist 2 punkti rohkem, Neuvillele ei tohi eestlane kaotada rohkem, kui 11 punktiga. Arvestades seisu, peab Tänak järgmistel rallidel targalt sõitma – igas olukorras ei pruugi olla vajalik konkurente edestada. Kui eestlane saab taktikaliselt plaani pidada, peavad konkurendid Ogier ja Neuville maksimaalselt riskeerides võitu püüdma ja seejuures lootma Oti ebaõnnele või tehnilisele rikkele.

Kas Meeke teenib Toyotaga uue lepingu?

Soome ralli järgselt tundus, et tasapisi hakkavad Kris Meeke võimalused MM sarjas otsa saama – kirjutasin Soome ralli kokkuvõttes, et ta pole meeskonnamängija ning mõtleb vaid enda punktidele. Hooaja alguses nii oligi, kuid seejärel pidas meeskonnajuht Tommi Mäkinen mehega tõsise vestluse ning sealt edasi on Meeke justkui ümber sündinud. Saksamaal teenis ta Tänaku järel teise, Türgis seitsmenda ning Walesis neljana koha. Seejuures juhtis Meeke suure osa avapäevast, kuid oli seejärel sunnitud alla vanduma suurele kolmikule.

Võrreldes Latvalaga on nad liikunud sel hooajal justkui üles-alla, heal päeval suudavad mõlemad võidukonkurentsis olla, kuid samas teevad lolle vigasid. Kohati tundub, et soomlane eksib isegi rohkem, näiteks nii nagu juhtus Walesis. Soomlane tundub lihtsalt ebakindlam, kuigi tegemist on kõige suurema kogemustepagasiga sõitjaga tänaste sõitjate hulgas.Tegelikult ei ole Toyotal järgmiseks hooajaks väga häid variante, keda lisaks Tänakule autodesse panna. Räägitud on noorukesest andekas Kalle Rovanperäst, kes täidaks kolmanda koha, kuid teine positsioon on lahtine. Hispaanlane Dani Sordo sõidab ka järgmisel aastal Hyundais, seega jäävad variandid Latvala, Meeke, Breen või ka üllatusmees Östberg, kes sel hooajal sõidab Citroeni R5 autoga.

Ideeliselt võiksid kõik ülalnimetatud mehed olla väärilised “wingmanid” Tänakule, kuid reaalselt tundub loogilise valikuna siiski Meeke, kuigi minul temasse suurt usku ei ole. Huvitav teooria oleks Östbergi palkamine, kes võidukonkurentsi pigem ei sekkuks, kuid väärtuslikke punkte suudaks meeskonnale tuua.

Evansi tulemuse rikkus üks sõiduviga

Walesis oli taas stardis M-Sporti esisõitja Elfyn Evans, kes vigastas Rally Estonial selga ja oli sunnitud kolm rallit vahele jätma. Koduradadel kaks hooaega tagasi võidutsenud Evans alustas rallit suurte lootustega, kuid paraku eksis ta juba teisel kiiruskatsel ja kaotas lootused suurde mängu sekkumiseks. Tasapisi tõusis waleslane pingerivis ülespoole ning näidatud tempo oli väga hea, kuid poodiumist jäi pisut siiski puudu. Viimasel päeval möödus Evans Andreas Mikkelsenist ning tõusis viiendaks, kuid neljandal kohal olnud Meekeni jäi 13 sekundit ning kolmandana lõpetanud Ogierini 24,5 sekundit.

M-Sporti meeskonna teine sõitja, soomlane Teemu Suninen oli kiire, kuid paraku eksis temagi ja oli sunnitud ralli sootuks katkestama. Meeskonnale tõi väärtuslikke punkte seitsmendana lõpetanud Pontus Tidemand, kes jäi oma sõiduga rahule, kuid kaotus rallivõitjale Tänakule oli üle viie minuti. Rootslasel ei ole WRC autoga palju kogemusi ning Wales on keeruline ralli, kuid puhta sõiduga ei tohiks siiski nii palju kaotada. Kes teab, ehk seati talle sponsorite pool ülesandeks igal juhul lõpetada, kuid samas sellise tempoga on keeruline pildile pääseda ja silma jääda.

Oliver Solberg näitas vaatamata probleemidele kiirust

Walesis tegi MM tasemel debüüdi Oliver Solberg, kes võistles Volkswagen R5 võistlusautoga WRC 2 sarjas. Samal rallil tegi oma viimase sõidu MM tasemel Oliveri isa Petter Solberg. Noorem Solberg näitas kohe alguses väga head kiirust, kuid paraku varjutas tema hoogu auto tehnilised probleemid ning viimasel päeval sõitis ta rajalt välja. Siiski, jättes probleemid kõrvale, siis puhtalt sõidetud katsetel oli ta ülikiire ning kindlasti ootab noormeest suur karjäär.

Viimase ralli MM tasemel sõitnud Petter tõestas taas, et autoralli on ala, kus kogemused maksavad. Olud olid keerulised, kuid vaatamata sõidupausile suutis Petter klassivõidu kindlustada ja panna ilusa punkti oma säravale karjäärile. Kahtlemata on Petter tõeline legend – karjääri jooksul Mr Hollywood hüüdnime teeninud mees oli värvikas aga eelkõige kiire rallisõitja.

üles