WRC 2016: Ott Tänaku uus võimalus „vanas“ kodus

Autori Margus Kaldma avatar

Talvepuhkus on möödunud tegusalt ning juba paari päeva pärast stardib järjekordne WRC hooaeg, mis tõotab tulla veelgi vingem, kui oli eelmine. Eesti rallifänni meele teeb rõõmsaks, et meie mehed Ott Tänak ja Raigo Mõlder teenisid uue lepingu, kuigi natukene teistsugustel tingimustel, kuid vähemalt saavad mehed kõige kõrgemate kohtade eest kihutada!

Kas sel aastal Ogier alistub?

Sarnaselt eelmisele hooajale on suurim küsimus enne hooaja algust, et kas seekord suudab keegi kolmekordse maailmameistri Sebastian Ogieri edestada või võidab prantslane neljanda tiitli järjest. Eelmisel hooajal pidasin suurimaks favoriidiks Ogieri kõrval Jari-Matti Latvalat, kes esimese ralli targa sõiduga andis lootust, et mees on oma stabiilsuse leidnud ning suudab Ogierile vastu astuda, kuid paraku ei läinud asjad nii nagu mees lootis. Hooaja jooksul näitas soomlane küll head kiirust, kuid stabiilsusega olid endiselt probleemid. Ma tahaksin, et tuleks tasavägine hooaeg, kuid Ogier tundub siiski Volkswageni roolis niivõrd hea olema, et teda on kellegil edestada tõeliselt raske. Usun, et Jari-Matti Latvala ning ka Volkswageni kolmas sõitja Andreas Mikkelsen suudavad Ogieri elu raskeks teha, kuid lõpuks võtab prantslane siiski tiitli endale.

Tegelikult loodan, et algaval hooajal teeb läbimurde lõpuks ka Andreas Mikkelsen, kes on varasematel hooaegadel küll ohtralt poodiumikohtasid saavutanud ning eelmisel aastal õnnestus tal üks etapp ka võita, kuid alati on tundunud, et midagi jääb ikkagi justkui puudu. Tundub, et siiani on probleemiks olnud enesekindluse puudumine – mees justkui ei usuks, et ta võib rallivõidu nimel võrdselt meeskonnakaaslastega kihutada. Siiani on ta enamasti kiire olnud ühel päeval kolmest ning sellise tempoga on rallit raske võita, kuid loodetavasti suudab ta sel hooajal selle „miski“ üles leida ja Ogieri elu veelgi raskemaks teha. Talenti ja töökust mehel igatahes jagub.

Ott Tänaku uus võimalus „vanas“ kodus

Ott Tänak ja Raigo Mõlder teenisid eelmise hooaja järel uueks aastaks lepingu WRC sarjas, sõiduvahendiks on endiselt Ford Fiesta RS WRC, kuid Tänaku masina all on Michelini rehvide asemel Dmacki rehvid. Hiina / Briti rehvitootja toetusel tegi Tänak kunagi oma esimese stardi WRC autoga ning samuti pani seesama meeskond õla alla, kui Ott 2014. hooajal tagasituleku MM sarja tegi. Algaval hooajal on meeskond aga esimest korda väljas päris oma meeskonnaga WRC sarjas WRC autoga ning kahtlemata on eesmärgid suured ning Ott ja Raigo peavad lisaks tavalisele tööle ka rehvide arendusele tähelepanu pöörama. Ma ei usu, et see meie meeste jaoks eriliseks probleemiks oleks, sest vastutasuna saavad nad MM sarjas WRC autoga terve hooaja kaasa teha.

Päris kindlasti peab Dmack veel kõvasti tööd tegema, et nende rehvid oleks samal tasemel Pirelli ja Michelini rehvidega, kuid ma usun, et kruusal suudab Ott Dmacki rehvidega konkurentsis püsida. Võitu on raske oodata, kuid ehk õnnestub mõnel rallil poodiumil lõpetada ning see oleks meeskonnale väga suur saavutus. Oti ja Raigo jaoks on eesmärgiks ilmselt näidata stabiilsust, et ei tuleks enam sisse sarnaseid tobedaid vigasid, mis eelmisel aastal. Stabiilne ja kiire hooaeg on kriitilise tähtsusega, sest järgmisel aastal liitub sarjaga Toyota WRC meeskond, kes alles otsib endale sõitjaid. Tähtis on sel hooajal pildis püsida ja näidata, et stabiilsus on kogemustes kinni, mida on siiani Otil ja Raigol siiski veel üsna vähe. Kindlasti on suureks edasiminekuks see, et mehed saavad teist hooaega järjest MM sarjas WRC autoga kaasa teha – eelmine kord jäi kolme aastane paus, mis andis siiski tunda ja sisuliselt tuli meestel kõike nullist õppida.

Hea õhkkond autos

Tulev hooaeg on teiseks ka Oti kaardilugejale Raigo Mõlderile, kes on teinud sama kiire arengu, kui Ott, sest mees on sisuliselt ühe WRC2 ning WRC hooajaga end tipp tegijate hulka arendanud. Kui eelmistel aastatel oli meeste koostöö WRC tasemel rabe – Raigol võttis aega, et tempoga harjuda, siis nüüd ma ei usu, et kaardilugeja kuidagi takistaks Oti liikumist. Legendiviga ei pea olema alati kaardilugeja eksimus vaid see võib tähendada ka seda, et sõitja on kurvi valesti „öelnud ja märkinud“ rajaga tutvumise ajal. Usun, et kõige tähtsam on see, et meeste koostöö sujub ning autos on hea õhkkond. Eesmärkidest rääkides ei saa võibolla nii kõrgeid sihte seada meestele, kui eelmisel aastal, sest Dmacki rehvid on ikkagi nõrgemad, sinna polegi midagi teha, kuid kindlasti tekib ka Otil võimalus näidata, mis tal tegelikult varuks on.

Hyundail uus auto, kas see viib nad võidule?

Hyundai meeskond toob selleks hooajaks rajale uue WRC auto, mis on varasemaga võrreldes natukene suurem – auto baasiks on seekord viie uksega mudel ning tublisti on parandatud ka aerodünaamika toimivust. Algselt oli Korea autotootjal plaan tuua uus auto rajale juba eelmisel hooajal, kuid poole hooaja pealt mängiti asjad ümber ning pigem arendati autot edasi, et sel aastal näidata, milleks võimalised ollakse. Eelmine aasta ei õnnestunud senisel meeskonna esisõitjal Neuvillel hooaeg väga hästi – sära ja kiirus oli kuidagi kadunud ning mees ei suutnud kuidagi näidata seda, milleks ta tegelikult võimeline on.

Uus auto tundub testivideote järgi kiire, kuid tõde selgub ikkagi esimesel rallil, sest testimiste ajal ei tea kunagi, mida või kuidas meeskond testib. Siiski usun, et meeskonnas olev Sordo on piisavalt kogenud saamaks aru, kas auto on kiire või mitte. Ma arvan, et Hyundai teeb sel aastal tõelise läbimurde võites mõned rallid ning on tõeliseks konkurendiks Volkswagenile. Ma ei usu, et keegi Hyundai sõitjatest suudaks Ogierile aasta kokkuvõttes vastu saada, kuid ma loodan, et nad teevad ta elu ikkagi raskemaks.

Omamoodi tõestamise aasta on ka meeskonna kolmandal sõitjal Hayden Paddonil, kes eelmisel aastal ühel rallil koguni võidu eest kihutas. Uus-Meremaa rallisõitja näitas, et temas on talenti ning kiirust, kui sarnaselt meie mehele tulid kogemuste puudumise tõttu sisse sõiduvead, mis rikkusid ilusad tulemused. Võitu on talle raske pakkuda, kuid kes teab – kui mees suudaks näidata stabiilselt sellist kiirust, mida ta näitas eelmisel hooajal, on tal kindlasti lootust rallivõit saavutada.

Citroen keskendub järgmisele hooajale

Prantsuse autotootja avalikustas, et nemad keskenduvad järgmisele aastale ning sel hooajal teevad kaasa Euroopas asuvad etapid. Meeskonnas jätkab eelmisel aastal Argentiinas võidutsenud britt Kris Meeke ja noor prantsuse tulevikulootus Stephane Lefebvre . Usun, et mõlemale mehele on see heaks võimaluseks koguda enesekindlust ja kogemusi, et siis 2017. aastal juba uue autoga olla konkurentsis. Senise ühe võidu pealt on raske ennustada, kas Meeke oleks järgmiseks hooajaks sellises vormis, et suudaks tiitli eest kihutada, kuid võimalus selleks on olemas, eriti veel juhul, kui Citroenil õnnestub hea auto valmis ehitada.

Eelmisel kahel hooajal Citroeni meeskonna sõitnud Östberg kolis tagasi Fordi rooli, sest tahab kindlasti kaasa teha terve hooaja. Mulle tundub, et Meeke valik oli parem – ta küll ei saa kaasa teha tervet hooaega, kuid saab pingevabalt enesekindlust kasvatada ning Citroen autot arendada, et siis järgmisel hooajal täiega panna. Ma ei imestaks, kui Östberg hakkaks rääkima selle hooaja lõpus, et Citroenist lahkumine oli vale otsus ning ta tegelikult tahaks Prantsuse autotootja juurde naasta.

M-Sport tegi panused tundmatule prantslasele

Meeskonnajuht Malcolm Wilson peab hakkama saama tunduvalt väiksemate vahenditega, kui tema konkurendid Volkswagen, Citroen ning Hyundai ning seetõttu peab Wilson otsima võimalusi, kuidas konkurente edestada. Ajaloos on Wilson proovinud mitmeid sõitjaid, aastaid tagasi usaldas just Wilson Markko Märtinile meeskonna esisõitja koha ning eestlane tõi meeskonnale kahe hooajaga 5 MM etapivõitu. Tõenäoliselt oleks Märtin võinud ka tiitli võita, kui Ford oleks natukene töökindlam olnud. Samamoodi sai oma võimaluse Ott Tänak, kellele loodeti nii 2012, kui ka 2015. aasta hooajal, paraku ei suutnud meie mees näidata sellist hoogu, et talle selleks aastaks koht oleks alles jäänud. Ma ei tea, kas Östbergi ja Camilli palkamise taga on rahaline kasu meeskonnale, kuid natukene kulmu kergitama pani Wilsoni otsus rallifänne küll. Prantsuse rallisõitja Eric Camilli ei saa enam pidada nooreks lootustandvaks meheks, sest vanust on juba omajagu. Lisaks on tal MM tasemel ette näidata vaid üks hooaeg WRC2 sarjas ning tulemused ei olnud midagi sellist, mille järgi oleks olnud alust edutada ta WRC meeskonda. Siiski võibolla teab Wilson midagi sellist, mida rallifännid ei tea. Imelik tundub see otsus igatahes ning kindlasti on kõigil suur ärevus, mida mees siis tegelikult suudab.

Meeskonna esisõitjaks on taas norrakas Mads Östberg, kes Citroeni otsuse järel kaasa teha poolik hooaeg, hakkas otsima teisi võimalusi ning lõpuks maandus tagasi M-Spordi meeskonnas, kus ta sõitis ka 2013. aastal. Tundub, et meeskonnajuht Wilson loodab, et Östberg suudab meeskonnale stabiilselt punkte tuua saavutades poodiumikohtasid ning Camillist loodetakse arenguhüpet – eks hooaeg näitab, kas riskil on alust. Rallifännid on spekuleerinud ka, et kui Camilli ei suuda talle pandud lootusi ja ootusi täita, tuuakse järgmisel hooajal Ott Tänak tagasi põhimeeskonda. Samas arvan, et kui Ott suudab teha hea hooaja, on tal rohkem kosilasi, kui vaid Wilson ning nii öelda vanade teenete eest ei pea Ott teda teistele eelistama.

Meeskond selleks hooajaks uuendusi autole teinud ei ole ning suuremaid ei ole ka sel hooajal plaanis teha, jätkatakse eelmise hooaja keskel debüteerinud edasi arendatud Fiesta versiooniga ning usun, et selle autoga suudab vähemalt Östberg poodiumikonkurentsis püsida. Ott Tänaku eelmise hooaja meeskonnakaaslane Elfyn Evans kaotas oma koha WRC meeskonnas ning sõidab sel hooajal kaasa WRC2 sarjas M-Spordi meeskonnas. Malcolm Wilson rääkis juba eelmise aasta lõpus, et ta tahab, et keegi tippmeestest teeks kaasa WRC2 sarjas ja näitaks, et uuendatud Ford Fiesta R5 Evo2 auto on konkurentsivõimeline võrreldes Skoda ja Citroeni R5 autodega. Usun, et Elfyn suudab ka konkurentsis püsida, sest mehel on ikkagi kaks hooaega kogemust WRC autoga ning enne seda osales ta ka WRC2 sarjas. Ilmselt hea hooaja korral on temalgi lootust jätkata M-Spordi meeskonnas WRC autoga.

Ma ei taha M-Spordi meestele liiga teha, kuid mulle tundub, et selle hooaja sõitjate valikul mängis suurt rolli sponsorrahad, mida mehed meeskonda tõid. Norrakas Östberg on näidanud küll võrdlemisi head kiirust ja stabiilsust, kuid mehel on juba päris palju kogemust ning nende pealt oleks oodanud paremat minekut, sh. rallivõitu, mida Citroeniga oli kindlasti kergem saavutada, kui Fordiga. Saame näha, kas algav hooaeg toob selles osas mingi muudatuse, kuid ma olen pigem skeptiline Östbergi osas.

Toyota segab kaarte

Järgmisel hooajal naaseb autoralli MM sarja Jaapani autotootja Toyota, kes üritas enda ridadesse meelitada Kris Meeket ning kelle noorteprogrammis oli ka Eric Camilli, kuid jäi mõlemast mehest ilma. Jaapani autotootja auto arenduse eest vastutav neljakordne maailmameister Tommi Mäkinen sõnas peale Meeke otsust Citroeniga liituda, et valik sõitjateturul on kesine ning tippsõitjat enda meeskonda leida on raske. Sel hooajal aitavad autot testida Juho Hänninen ning rallisõitja karjääri lõpetanud Mikko Hirvonen, kuid tippsõitjat, kes suudaks võidu nimel kihutada, pole meeskond seni leidnud. Aega veel on ning ma usun, et hooaja edenedes tekib variante, mida Toyotal tasub kaaluda. Selle hooaja lõpus lõpevad mitmel mehel lepingud ning raha probleemi Toyotal ilmselt pole, et enda meeskonda tipptegija tuua.

Toyota WRC projekti on saatnud juba ka mõned segadused ja skandaalid, mis on pakkunud ralli ringkondadele palju kõneainet. Algselt tegeles Toyota Yaris WRC arendamisega Saksamaal asuv Toyota Motorsport GmbH meeskond, kuid suvel teatas Toyota, et auto arendamisega hakkab tegelema GAZOO Racing Team ning selle juhiks saab Tommi Mäkinen. Levisid jutud, et senisele partnerile TMG –le asjade selline käik ei meeldinud ning nad arendavad sõltumatult oma projekti edasi, kuid Mäkinen sõnas, et TMG on nende partner, kes tarnib Yaris WRC mootori. Olgu, kuidas poliitikaga on, kuid fännid ei pea ilmselt liigselt muretsema, et kas Toyota saab auto valmis või kes täpselt seda arendamas on. Tundub, et osapoolte vahel mingi tüli oli, sest kuigi TMG ametlikult ei kommenteerinud, liikusid jutud ikkagi. Siiski usun, et Toyota ei tee selliseid otsuseid tormakalt ning fännid ei pea muretsema.

Teised eestlased – Kruuda ja Pärn

Karl Kruuda tuleviku osas ei ole veel midagi kindlat, sest eelarvest on raha puudu, kuid on räägitud, et ta tahaks alustada WRC2 hooaega hiljemalt Portugali rallil, sest sel juhul saaks ta veel terve hooaja kaasa teha. Eelmine hooaeg jäi Kruudal pooleli, sest esimestelt rallidelt ei tulnud soovitud tulemust ning kuna kogemusi on seni juba kogutud, oli mõistlikum raha säästa selleks aastaks. Loodetavasti leiab Kruuda ikkagi raha, et sarjas osaleda, sest just eelmisel aastal tundus, et mees on tegemas lõpuks oodatud läbimurret – autovahetusega seoses kiirus kasvas ning tundus, et WRC2 sarjavõit on üsna reaalne. Usun, et kui ta saab eelarve kokku, siis on see sellel hooajal võimalik.

Teise eestlasena teeb WRC2 sarjas kaasa Sander Pärn, kes samuti jättis eelmise hooaja pooleli, et sel hooajal uuesti proovida. Pärn osaleb seitsmel WRC2 sarja etapil Dmacki WRC2 meeskonnas ning kuigi tal on nelikveolise autoga kogemusi vähe, tuleb tal sellel hooajal end tõestada, et ta saaks headel tingimustel ka järgmisel hooajal sõita.

Üllatusmees Mait Maarend

Üllatuslikult on Rootsi ralli osalejate nimekirjas Mait Maarend / Mihkel Kapp, kes osalevad rallil Mini WRC autoga Eurolamp meeskonnas. Need nimed on ilmselt suuremale osale inimestele tundmatud, sest tegemist on ekipaažiga, kes alustas ralli sõitmist alles 2012. aastal. Alguses osaleti Eestis N-rühma Mitsubishiga ning eelmisel aastal kolmel MM etapil WRC2 sarjas Ford Fiesta R5 autoga. Mehed sõidavad oma lõbuks ning seetõttu säravaid tulemusi pole ette näidata, kuid samas, kui meestel on võimalust, siis miks mitte sõita!? Rallifännid on neid nimetanud rallituristideks, kuid mehed, kes on MM rallil stardis, ei saa kuidagi turistid olla, olgu nad nii aeglased, kui tahes. Ning lisaks, üle pika aja on taas ralli MM stardis kaks eestlast WRC autoga ning see on väga hea saavutus! Loodetavasti saame neid näha ka teistel rallidel, sest mida rohkem Eesti mehi stardis on, seda parem meile.


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga